Verlengen dempers 2-takt slecht?

jaapgvk

Die hard MF'er
28 okt 2003
509
0
schaijk
Hoi,

Ik ben van plan om de dempers van mijn Mito met rd350 blok onder mijn kontje uit te laten komen. Nu is het mijn plan om vanaf het eind van de expansies gewoon een buisje te lassen tot onder mijn kontje.

Is dit nadelg ivm met tegendruk enzo? Of heeft dat alleen met het expansiegedeelte te maken?

Alvast bedankt!
 
Is dit nadelg ivm met tegendruk enzo? Of heeft dat alleen met het expansiegedeelte te maken?
Het idee van het uitlaatsysteem is dat de schokgolf vanuit de expansie precies op tijd terug is bij de uitlaatpoort om de vers aangevoerde brandstofnevel in de cylinder te houden, en lijkt me dat dat redelijk nauw luistert. Aan de andere kant, de snelheden in de uitlaat zijn hoog, variaties in performance over het toerental ook, dus een paar centimeter meer zal misschien hooguit het optimale toerental iets verleggen. Een paar decimeter zal waarschijnlijk zorgen dat het hele expansieprincipe niet meer werkt.

(ik zit nu trouwens uit hele roestige kennis te putten, van ~22 jaar terug toen ik brommers opvoerde ;) )
 
Cdegroot weet het/ heeft het gezien.
Uitlaat heeft extreem veel invloed bij 2-takt.
De lengte "fabrieks-af" is gewoonlijk ideaal (want reeds berekend).
Vaak zit er wel wat schuif-ruimte op; bij een paar cm verlenging gewoonlijk wel mooie gang maar lagere topnelheid EN meer opsparing van vuil.
Dat kun je snel genoeg testen.

Tamelijk onschadelijk: verlenging met een zeer wijd "megafoon-"stukje, totaal buitenop. Leuk geluid, niet noemenswaardig harder maar je gaat er ook niet sneller door.
 
Het heeft invloed, als je de pijp van expansie naar demper (stinger) (flink) te lang maakt (lengte zit normaal, gokje, op 20-30cm denk ik) heb je nogal kans op vermogensverlies EN de hele zaak zal warmer worden.

Als je 'm echter na die afstand wat breder maakt zal het nog wel meevallen, maar ideaal is het nooit.
 
Wat 4x2 zegt klopt als een bus, stinger lengte met te veel tegendruk zorgt voor te hoge cilinder ophitting. Het lijk er op dat je eerst meer bottom-end power hebt, totdat het zaakje te warm wordt.

Bij mijn rd uitlaten zit de demper recht op het expansiegedeelte gelast.
Ik neem aan dat als ik een stukje buis las vanaf het einde van het expansievat met dezelfde diameter als het uiteneinde. En daarna een soort van conische buis las tot de demper, het wel goed zal zitten?

full
 
De weerstand zou dan te groot, als je de diameter v/d tailpipe groter maakt & de demper vervangt voor een exemplaar dat minder weerstand geeft. Dan zou het mischien lukken. Je doel is het namelijk om de huidige weerstand te behouden.
 
De weerstand zou dan te groot, als je de diameter v/d tailpipe groter maakt & de demper vervangt voor een exemplaar dat minder weerstand geeft. Dan zou het mischien lukken. Je doel is het namelijk om de huidige weerstand te behouden.

De dempers worden zoiezo groter (en open), wat bedoel je precies met de tailpipe? Het stuk van de expansie naar de demper?

Dit was maar een vlug schetsje. :)

Een beetje vermogensverlies wil ik wel op de koop toegeven maar het blok moet natuurlijk niet warmlopen...
 
op ebay stond laatst een brommert met exact de uitlaten die jij wilt, gelukkig kan je op afgelopen objecten zoeken en dus hier een piccie:

5d_1_b.JPG


mijn bescheiden conclusie is dan ook dat het wsk wel kan :)

het zou idd mooi zijn als je de huidige weerstand zou kunnen meten en dan zorgen dat deze hetzelfde blijft bij je nieuwe bouwsel.
 
De dempers worden zoiezo groter (en open), wat bedoel je precies met de tailpipe? Het stuk van de expansie naar de demper?

Dit was maar een vlug schetsje. :)

Een beetje vermogensverlies wil ik wel op de koop toegeven maar het blok moet natuurlijk niet warmlopen...

Tailpipe, is het deel dat tussen de demper & de laatste conus zit. Bij dat foto'tje hierboven, zie je ook dat ze dikke chroomkleurige tailpipes hebben gebruikt. Eigenlijk zou je de bleeddown pressure v/d cil moeten meten & zorgen dat deze constant blijft. Maar een te lage tegen druk is bij een 2T hasst niet van toepassing.
 
Ja, zoals op die foto is ongeveer hoe ik het wil hebben, bij mij wordt alles natuurlijk wel netjes onder de kappen weggewerkt. :)

Dus als ik voor de tailpipes wat dikkere diameter neem dan het aan einde van het expansie met zo weinig mogelijk 'buigingen' (en een open demper) moet alles in principe goed zijn?
 
misschien is het een idee om is met een dyno te kijken?

dus standaard pijpies eronder, meten, alles goed?

jou pijpies eronder, meten, nog steeds goed?

en dan misschien wat stingers/ dempers van verschillende maten, moet er toch wel een x iets werkends uitkomen, word wel een duur dagje denkelijk :P
 
Als die pijp te lang wordt loopt de tweetakt gewoon langzamer, ongeacht geluids-sterkte.
Ik vind het toepassen van niet vakkundig berekende uitlaten maar knoeiboel.
Voor je het weet construeer je een "hoorn" of zoiets die niet meer boven 1 bepaald toerental uit wil.
Het kost veel meer kracht om een lange "hoorn" in zijn octaaf (toonverdubbeling) te jagen dan een kortere.

3000 toeren is (voor een 1-cilinder tweetakt) 50 Hz, toonhoogte gelijk aan de brom van het lichtnet.

200 Hz is een heel lekker toontje, 2e octaaf; krijg je bij 12000 toeren pas maar als die pijp te lang is blijft-ie op 5000 of 6000 "hangen" en aan je gas rukken helpt dan niet dus zelfs 8000 kun je dan vergeten.

Die "potjes" vroeger op de Puchjes en ook de korte uitlaatjes van de Mobylettes (Motobécane) waren best slim bedacht/ berekend. Heel kort en precies genoeg (wettelijke) geluidsdemping.
 
Als die pijp te lang wordt loopt de tweetakt gewoon langzamer, ongeacht geluids-sterkte.
Ik vind het toepassen van niet vakkundig berekende uitlaten maar knoeiboel.
Voor je het weet construeer je een "hoorn" of zoiets die niet meer boven 1 bepaald toerental uit wil.
Het kost veel meer kracht om een lange "hoorn" in zijn octaaf (toonverdubbeling) te jagen dan een kortere.

Het is ook knoeiboel, maar ik heb niet voldoende tweetakt kennis noch ken ik iemand met die kennis noch heb ik er het geld voor... :)

Oke, stel: ik neem het orignele expansievat welke op het einde van de expansie een diameter heeft van 2cm. Daar maar ik een buis aan met een diameter van 3cm en een lengte van 50 cm, daar zet ik vervolgens een open demper waarvan de doorgang ook een diameter van 3 cm heeft.

Zou dit veel problemen opleveren?
 
Op die manier creëer je een negatieve reflectie op het verkeerde punt :)

Zaag je stinger eraf, en las er eentje van een grotere diameter erop... 2 a 3mm groter oid.

Verder heb ik persoonlijk een hekel aan seatpipes op een 2T, aangezien je de prestaties gewoon te snel beinvloed. (en een kwestie van smaak natuurlijk)

Is een bovenlangse uitlaat geen optie?
 
De oude Cagiva Freccia's C8 Had ook seatpipes. Gezien de constructie van mijn C12 geloof ik ook dat ze of bovenlangs zijn gegegaan, of de cil hebben omgedraaid. Tis iig zeker niet makkelijk & hoe je het went of keert, je vermogen zal volgens mij beinvloed worden.

full
 
RD500 heeft er ook 2 bovenlangs...

Het is een beetje nadelig qua koeling van de uitlaat, maar daar is het ontwerp wel op aan te passen.
Verder hoeft bovenlangs niet slomer te zijn dan onderlangs.. als het wel zo is, dan is de ontwerper niet kundig genoeg :)
 
kan iemand dan eens uitleggen wat de stinger precies doet?

stel nou dat je de expansie inclusief stinger neemt en wel zo dat het ontwerp daarmee af is dus even buiten een demper gerekend), en daaromheen (van het einde va de expansie zeg maar) las je een prijp met een grotere diameter die naar je kontje lijd, ik snap niet wat dat voor verandering geeft aan de werking van de uitlaat???
 
Terug
Bovenaan Onderaan