Verlengen fabrieksgarantie...of toch niet?

Pr!li

MF veteraan
17 feb 2006
3.725
0
:W

Ben ff benieuwd hoe jullie hier over denken. Vorig jaar een motorfiets gekocht (2e hands) waar op dat moment toen nog zo'n driekwart jaar fabrieksgarantie op zat. Ik heb nu echter de optie om deze garantie met 2 jaar te verlengen (moet wel voor mei beslissen). Het gaat om een bedrag van 250 euro, wat omgerekend over 24 maanden eigenlijk niet veel is.
Hebben jullie ervaring met dit gebeuren (het verlengen)? Ooit spijt van gehad dat je het niet gedaan hebt, of misschien achteraf wel heel blij? Tips, ervaringen...wel of niet doen?
Brand los ;)
 
Ik zou (en ga) het doen, die paar centen over 2 jaar. Heb toevallig dezelfde motor als jou gekocht deze week, ook 2ehands. Moet trouwens eerst nog de "gewone" fabrieksgarantie overzetten, maar daarna ga ik die verlengde garantie zeker nemen.

Grzz
 
Garantie verlengen wordt er toch geschreven? Op zich is het een sigaar uit eigen doos maar het scheelt een hoop geneuzel als je wat hebt.
 
Wettelijk zou het niet nodig moeten zijn omdat jij het recht hebt op een goed product die een aantal jaren mee moet gaan.
Maar dat kan een hoop gedoe opleveren als er wat is en wat dat betreft is die garantie wel weer handig.
Aan de andere kant wil garantie niet zeggen dat er dan geen moeilijkheden kunnen ontstaan.
 
Fabrieksgarantie?

Als er wat mee is, ga je dan naar de fabriek terug?
 
Jongens....

Je hebt de standaard fabrieksgarantie van 2? jaar...
Daarbij heb je nog wat je normaal mag verwachten van een motor (dus geen blok revisie naar 3 jaar en 15.000km bv.)

En dan kan je nog die 2 jaar fabrieksgarantie verlengen... dus wat er normaal onder die fabrieksgarantie valt is dan nog eens een bepaalde periode gewoon garantie als het kapot gaat.



Wat betreft wel of niet doen... 250 klinkt niet veel. Maar je moet een behoorlijk onderdeel kapot hebben wil je dit eruit halen en het kan best zijn dat dit ook al valt onder wat onder de verwachting van een product valt. Ik durf geen antwoord te geven, beetje twijfelgeval.
 
Tja, ik blijf het een vorm van oplichting vinden.....

Gezien de Nederlandse wetgeving rond de consumentenbescherming betaal je voor iets dat je al hebt, namelijk garantie op fabrieksfouten.

Ja, het kán inderdaad zo zijn dat je wat minder gezeur hebt met zo'n garantie, maar dat staat nog te bezien.
Je bent dus extra geld kwijt en moet ook dan nog maar afwachten of je krijgt waar je in feite al recht op hebt......

Is ongeveer hetzelfde als de man die bij je thuis aanbelt en zegt: voor 250 Euro zorg ik er voor dat de postbode uw huis nooit overslaat als er post voor u is.......
Volgens mij lach je zo'n man toch vierkant uit? Maar als het gaat over garantie....... :X
 
Maar ff serieus.

Wat ís die fabrieksgarantie dan? Dat is toch echt garantie van de fabriek.

En waar ga je die halen dan? Bij een dealer waar je de motor niet hebt gekocht, of bij het bedrijf/persoon waar hij wél is gekocht?

Als dat laatste van toepassing is, dan is het geen fabrieksgarantie, maar gewoon consumentengarantie door de verkoper.

Blijft een beetje vaag, fabrieksgarantie. Zeker hier in NL waar we door het consumentenrecht al veel meer hebben dan fabrikanten en leveranciers op de rekningen zetten.
 
Als consument heb je niets te maken met de fabriek. Je hebt een koopovereenkomst met de verkoper. Die moet achter het product staan en als er een probleem is dient hij dat op te lossen. Als de fabrikant niet thuis geeft, dan heeft de verkoper een conflict met de fabrikant, daar mag de consument de dupe niet van worden. Als consument mag je verwachten dat een duurzaam product als een motorfiets een aantal jaren zonder ernstige gebreken mee gaat.

Tot zover de theorie. De praktijk bij onze vaderlandse middenstand is dat de winkelier zich in de regel verschuilt achter de fabrikant. "Ja meneer, als de fabrikant geen garantie geeft dan heeft u pech gehad, dan kan ik er ook niets aan doen." Dat genoegen heb ik al een paar keer gehad. En het werkt, want ik heb werkelijk de tijd en de energie niet om hier veel werk van te maken. Enig idee wat het kost aan ergernis om "je recht" te halen? Ik heb het er niet voor over, en stem dan met mijn voeten; ik kom nooit meer terug.

Die verlengde garantie is inderdaad ook een sigaar uit eigen doos. Wettelijk is de verkoper al verplicht om gebreken die je bij normaal gebruik niet mag verwachten te herstellen, dan wel, als dat niet mogelijk is, voor vervanging te zorgen. Als koper heb je het recht om als herstel niet mogelijk blijkt de koop te ontbinden. Maar misschien zorgt zo'n verlengde garantie er voor dat het voor de verkoper lastiger wordt om tegen te stribbelen als je terug gaat met een gebrek. Alhoewel je dan nog zit met het fenomeen dat de verkoper eerst eens gaat horen bij de fabrikant of dit onder (verlengde) garantie valt.

Waar ik op zit te wachten is een consument die zich een verlengde garantie aanschaft en vervolgens na afloop van de garantie een rechtszaak aanspant. Onverschuldigde betaling! Zou zomaar kunnen lukken.... :)
 
Laatst bewerkt:
Waar ik op zit te wachten is een consument die zich een verlengde garantie aanschaft en vervolgens na afloop van de garantie een rechtszaak aanspant. Onverschuldigde betaling! Zou zomaar kunnen lukken.... :)
_O- :}
 
Dit is een tijd terug nog in het nieuws geweest en daar kwam uit dat je er niets mee opschiet omdat bijna niemand het geld eruit haalt.

Ligt er ook aan hoeveel je rijdt natuurlijk, rij je alleen op mooie dagen dan zou ik het niet doen, rij je woon/werk en 20 of 30k per jaar dan zou ik het wel doen denk ik, hoewel je geen garantie krijgt op slijtageonderdelen, dus zelfs dan vraag ik me af of het zin heeft.

Als je het doet zou ik ook heel goed de kleine lettertjes lezen.

Ik zou het gewoon maar niet doen denk ik en die 250 euro opzuipen of er een mooie helm van kopen :)
 
Tja, enerzijds is het voor 250 euro wel de moeite waard denk ik om 2 jaar extra garantie te hebben. Maar een en ander is wel afhankelijk van het type fiets en hoe handig je zelf bent.

Wil je zelf het onderhoud plegen eraan, dan zal je aan de garantie ongetwijfeld niets hebben want dr zullen vast wel vereisten zijn die gekoppeld zitten aan de extra garantie.
Dan denk ik dus aan verplichtingen als onderhoud bij hen, enz, die weer een beperkende factor zijn. Zou dus uitzoeken wat de typische klachten zijn over die fiets die nu reeds bekend zijn en wat de kans erop is dat het binnen die 2 jaar gaat optreden bij jou.

Rijdt je bijv. 30dkm in die twee jaar, en is er bekend dat het blok nog wel eens ernstige gebreken gaat vertonen bij een zekere kilometerstand, dan kan het interessant zijn misschien.
 
Ik persoonlijk zou dus nooit garantie bijkopen en wel hierom:

Je rechten na de garantie

De Nederlandse wet stelt dat bij een consumentenkoop de geleverde zaak aan de overeenkomst moet beantwoorden. Het gekochte artikel moet dus voldoen aan de terechte verwachtingen. Als dat niet zo is, bijvoorbeeld als een nieuwe koelkast (geldt ook voor motoren :) al binnen twee jaar de geest geeft, heb je onder bepaalde voorwaarden ook na de garantieperiode recht op reparatie of een nieuw apparaat.


Bijvoorbeeld als blijkt dat je het product op de juiste wijze hebt gebruikt en het om een fabrieksfout gaat. Je moet de verkoper dan wel bewijzen dat je het product normaal hebt gebruikt, en dat het toch zomaar stuk is gegaan. Als de winkelier of fabrikant je ten onrechte laat opdraaien voor de kosten kun je het geschil voorleggen aan de rechter of geschillencommissie. Je moet dan wel voldoende aannemelijk maken dat het product niet deugdelijk is. Je kunt er dan bijvoorbeeld een deskundige naar laten kijken. Als je in het gelijk wordt gesteld heb je recht op een gratis reparatie of een nieuw product. Wil de winkelier niet kosteloos bijbetalen dan kan de overeenkomst ook worden ontbonden. Je krijgt dan (een deel van) je geld terug. Om juridische problemen te voorkomen, is het in sommige winkels ook mogelijk om garantie bij te kopen.

Garantie van de verkoper
Als u een product koopt, gaat u een koopovereenkomst aan met de verkoper. De verkoper is dan ook verplicht u een deugdelijk product te leveren; hij moet garant staan voor een goede werking van het product. Bij gebreken ("ondeugdelijk product") mag de verkoper u niet doorverwijzen naar de fabrikant. De verkoper moet ervoor te zorgen dat deze gebreken worden opgelost. Dit kan bijvoorbeeld door reparatie of vervanging.

De verkoper kan op zijn beurt vervolgens weer aankloppen bij de producent. Hier hebt u als consument echter niets mee te maken.

Garantie van de fabrikant
Met de fabrikant hebt u geen koopovereenkomst gesloten. Deze is vrij om aan de garantie allerlei beperkingen te verbinden. Het kan bijvoorbeeld zijn dat u arbeidsloon moet betalen als een product met fabrieksgarantie moet worden gerepareerd.
 
Laatst bewerkt:
schijnt tegenwoordig heel normaal de zijn :?
doe je altijd... alleen zit het meestal in de prijs van de motor als 'reserve' waardoor je het niet merkt.
Wil je zelf het onderhoud plegen eraan, dan zal je aan de garantie ongetwijfeld niets hebben want dr zullen vast wel vereisten zijn die gekoppeld zitten aan de extra garantie.
Dan denk ik dus aan verplichtingen als onderhoud bij hen, enz, die weer een beperkende factor zijn. Zou dus uitzoeken wat de typische klachten zijn over die fiets die nu reeds bekend zijn en wat de kans erop is dat het binnen die 2 jaar gaat optreden bij jou.
Als het om garantie vanuit de importeur/fabrikant gaat; volgens de wet van Monty mag je niet verplicht worden om bij de dealer je onderhoud te plegen.

Zelf zou ik voor €250 wel twee jaar garantie bij kopen, dan weet je tenminste dat je de komende twee jaar geen extra kosten hebt. Want het klinkt wel mooi dat de leverancier een degelijk product moet leveren, maar dat is natuurlijk redelijk vaag... als je volgend jaar bv een kapotte accu hebt zal hij echt niet onder coulance vervangen worden, met die extra garantie krijg je hem wel...
 
Ik persoonlijk zou dus nooit garantie bijkopen en wel hierom:

Je rechten na de garantie


Garantie van de fabrikant
Met de fabrikant hebt u geen koopovereenkomst gesloten. Deze is vrij om aan de garantie allerlei beperkingen te verbinden. Het kan bijvoorbeeld zijn dat u arbeidsloon moet betalen als een product met fabrieksgarantie moet worden gerepareerd.


Kijkm, duidelijk verhaal. Maar m.a.w. Fabrieksgarantie is dus wat je juist niet wilt hebben? Soms heb je bijv 1 jaar garantie van de de 'winkel' of 'verkopende partij', daarna nog een jaar fabrieksgarantie er bovenop (toevallig vrijdag nog mee in aanraking gekomen toevallig)
Maar de voorwaarden tussen die 2 kunnen dus behoorlijk verschillen? (kleine lettertjes lezen!)
Verder, als ik dit hierboven zo ffies lees, is het onzin om je fabrieksgarantie te verlengen, omdat je garantie eigenlijk altijd bij de verkopende partij wordt 'gehaald' (wat in de wet geregeld is), die dit vervolgens eventueel met de fabrikant af dient te handelen?
Interessant onderwerp dit!
 
doe je altijd... alleen zit het meestal in de prijs van de motor als 'reserve' waardoor je het niet merkt.Als het om garantie vanuit de importeur/fabrikant gaat; volgens de wet van Monty mag je niet verplicht worden om bij de dealer je onderhoud te plegen.

Zelf zou ik voor €250 wel twee jaar garantie bij kopen, dan weet je tenminste dat je de komende twee jaar geen extra kosten hebt. Want het klinkt wel mooi dat de leverancier een degelijk product moet leveren, maar dat is natuurlijk redelijk vaag... als je volgend jaar bv een kapotte accu hebt zal hij echt niet onder coulance vervangen worden, met die extra garantie krijg je hem wel...

Dat zal toch zo maar afhangen van de voorwaarden van de garantie.

Lijkt me sterk dat slijtage gaat vallen onder garantiebepalingen.

Stel je nou eens voor dat ik 100.000 km per jaar rijd, en twee jaar garantie heb. Dan kan ik mooi al het onderhoud 'gratis;' laten doen, onder het mom van garantie?

Zo'n accu is al lastig; is het een slechte accu geweest, of is het slijtage?

Tis maar even een voorbeeldje hoor, maar echt niet alles valt onder garantiebepalingen.

Los daarvan moet je het ook nog eens ergens op een specifiek aangewezen plek laten maken. Als daar hoge uurtarieven gelden die je mogelijk zelf moet betalen, ben je weer duurder uit dan elders.

Tis maar een afweging.
 
Die verlengde fabrieksgarantie die de TS bedoeld is dezelfde garantie die je krijgt die je bij een nieuwe motor koopt. Bij Kawasaki krijg je op die nieuwe modellen 2 jaar fabrieksgarantie als je een nieuwe koopt.

Als die periode er op zit krijg je dus de mogelijkheid om diezelfde garantie met 2 jaar te verlengen voor 250 euro. Ik ga het ook doen. Het klinkt ook lekker als je je motor later particulier wilt verkopen, want die garantie gaat gewoon mee naar de volgende.

Misschien gevoelsmatig maar ik ga het ook doen.

En iedereen die hier commentaar op heeft geleverd (goed recht natuurlijk, bedoel er niets mee): maar als jullie een wasmachine, lcd-tv, laptop oid hebben gekocht krijg je toch de mogelijkheid voor een paar centen die garantie te verlengen? Of doen jullie dat ook niet? Kijk voor een koffiezetter of stofzuiger doe ik het ook niet maar voor een tv van bijna 2 mille vind ik het zo gek nog niet ;) laat staan voor een motor van 8,5 mille.

;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan