Verlichting afstellen Burgman 650-K9

9 okt 2005
34
0
Etten-Leur
Hoi,

Ik wilde van de week de verlichting van mijn Burgman 650 afstellen, blijkt met duo te hoog te staan, maar ondanks dat ik aan de horizontaal schroef draait gebeurt er niets, er zit trouwens nog een schroefje waarvan ik niet weet waar deze voor dient (zie foto), iemand een idee of suggestie ?. Bedankt.

full
 
Goedemiddag 2wheels-maniac

Zomaar kans dat het de (borg) lock is van de spiegel ?

Elke spiegel heeft aan de binnenkant in de koplamp behuizing één kogel bevestiging die aan de behuizing vast zit.
Zo'n kogel bevestiging is zeg maar een soort van scharnier die de max. UIT/IN draai van de spiegel (borgt) onder controle houd.
Hiermee voorkom je dat je zowel Horizontaal als Verticaal niet verder als een bepaald punt naar binnen en niet verder naar buiten kunt draaien.
De scharnier marge van deze lock is dus altijd gelijk aan de "maximum/minimum/horizontaal/verticale" afstel mogelijkheid van je koplamp.
Als de borg scharnier-lock er niet op zou zitten, bestaat de kans dat je de nylon schroefdraad van de H/V afstelling kapot/dol zou kunnen draaien.
Daarnaast zou je het risico kunnen lopen dat de spiegel klem/vast in zijn behuizing komt te zitten.

Aan dat schroefje kun je als het daadwerkelijk de borg lock is dus niet draaien, zou je er wel aan draaien dan gebeurt er in eerste instantie niets wat van invloed is op de koplamp afstelling.
Ik wil je wel het advies geven er niet aan te gaan draaien, want er valt niks aan te draaien.

"LeDude's Burgman Center" waar jou fotootje van is heeft het ook nergens over dat schroefje, dus vandaar dat mijn vermoeden is dat het om de spiegel lock gaat die dus zoals ik al aangaf de maximum/minimum uitdraai van de spiegel onder controle dient te houden.

Is je basis afstelling van de koplamp wel helemaal goed en ook goed af te stellen?
Voor de duidelijkheid:
Horizontale basis afstelling is voorwiel op 10 meter afstand van een blinde muur zetten
Dan vervolgens de hoogte op meten van de grond tot aan het center van je gloeilamp, hier neem je 9/10 deel van en zet die 9/10 deel horizontaal uit op je blinde muur met schilderstape.
De horizontale lichtbundel mag vervolgens niet boven het schilderstape uitkomen.

Verticale afstelling uitleg van scooters met dubbele koplamp laat ik nog even achterwegen maar is ook met schilderstape uit te voeren.

Mvg. Jan

edit:
Kan je misschien ook nog wat rommelen met de instelling van je achtervering?
 
Laatst bewerkt:
Hallo WebEngine -Jan

Bedankt voor je reactie en een duidelijke uitleg wat betreft het schroefje, na deze uitleg lijkt het mij ook met grote zekerheid dat dit voor de borg lock van de spiegel v.d. koplamp behuizing is.

Ik heb de Horizontale afstelling van de lampen al bekeken met dezelfde methode maar dan op 5 meter afstand hoogte lamp minus 5 cm op de muur, als ik er alleen opzit dan staat de verlichting goed maar met duo schijnt de lamp ongeveer 5 á 10 cm boven de markering alleen wat ik ook draai aan de horizontale schroef (links - rechtsom) er gebeurt niet veel, ik kan uiteraard de achtervering wat straffer zetten waardoor de achterkant iets omhoog komt alleen staat deze al een standje straffer dan de standaard instelling en of de vrouw daar blij mee zou zijn is ook nog een tweede ;)

Trouwens de verticale afstel schroef zit ook niet echt op een gemakkelijke plek. Het wordt tijd dat, net als in een auto bij belading, de afstelling van de koplamp(en) op alle motoren/scouters met een simpel draaiknopje op het stuur of kuip gebeurt gelijk b.v. als op de Kawasaki GTR1400 en Honda Pan European.
--
Mvg. Frans
 
Blijf het wat apart vinden dat er geen extra marge aanwezig is.
De meeste koplampen kun je vaak nog een flink stuk hoog/laag door draaien.

Dat het bij een Burgman 650 gynaecologen werk is was mij op het filmpje van "LeDude's Burgman" ook reeds opgevallen.... maar ja het is dan ook wel de scooter met de meest uitgebreide opties ;)

Als je 10 verschillende werkplaats handboeken of soms ook 'Owners Manuals' open slaat kom je ongeacht of de scooter uit Japan, Italië, of Taiwan komt vaak het zelfde plaatje met de zelfde 10 meter en 9/10 deel tegen. (zie screenshots)
Hoe zo iets zich manifesteert op 5 meter afstand weet ik niet maar zoals je zelf al aangeeft wordt de 9/10 dan ook anders, alleen durf ik er geen uitspraken over te doen wat voor maatvoering daar dan bij zou horen, en of het zo wel correct is.

image.php


730664-hl_aim.jpg


multistrada_1200_headlight_adjustment_01s.jpg



In principe mag je ook best wel wat afwijken van die 9/10 deel.
Waar je dan wel voor moet zorgen, is dat als je op zo'n 2 meter afstand achter een auto staat de bovenste afstraling van de koplamp niet in de buiten spiegels van de auto schijnt.
Als je ergens tussen bovenkant kentekenplaat en buitenspiegel van de gemiddelde personenwagen uitkomt zit je dus altijd ook goed!
Want als je van achterkant af gezien niet in de buitenspiegels schijnt zul je je tegenligger ook nooit aan de voorkant in zijn gezicht schijnen.

Ik heb me er zo'n 6 maanden terug eens flink in verdiept omdat ik een retrofit project op mijn scootert wilde toepassen.
Ik had toen helaas ook een ruimte gebrek en kwam ook niet aan mijn 10 meter afstand.
In mijn geval was mijn scooter net 3 maanden oud en heb toen als referentie de standaard koplamp afstraling (ook op 5 meter) op mijn muur uitgezet met schilderstape.
Als je dus een referentie van een goed afgestelde koplamp op je muur kan maken is 5 meter ook mogelijk.

Zo'n eigen referentie kan dus altijd handig zijn (zeker in het geval als er b.v. Xenon wordt geplaatst)
Helaas zijn de meeste garagisten niet zo slim om eerst een eigen referentie te maken :Z

Mvg. Jan
 
Laatst bewerkt:
Om het afstellen compleet te maken hierbij ook nog even de verticale afstelling van motors met dubbele dim/grootlicht koplampen.
Vermoed overigens maar weet het niet zeker dat Suzuki maar 1 dimlicht heeft.

Je meet eerst de horizontale afstand van gloeidraad tot gloedraad. (eerste screenshot)
Als je dan reeds al je 9/10 deel op de muur met schilderstape hebt staan,
kun je in een rechte lijn vanaf je voorwiel op het schilderstape het middelpunt
bepalen en markeren met een stukje schilderstape.
Vervolgens zet je dan aan beide zijde van dit stukje schilderstape de helft van de afstand van gloeidraad tot gloeidraad uit.
Als je nu op 10 meter afstand je koplampen aanzet moet het brandpunt van elke koplamp over een komen met de 2 uit gezette markeringen.
Dit is op zich ook best belangrijk omdat op 25 a 50 meter afstand beide brandpunten in elkaar over zullen lopen en een bundel moeten gaan vormen.
Vormen ze op afstand geen bundel dan zal namelijk de uiteindelijke bundel op op grotere afstand (25 a 50 meter) niet zo sterk zijn, en dus de max. afstand verkorten.

image.php


image.php
 
Laatst bewerkt:
Hallo WebEngine -Jan

Bedankt voor je zeer uitgebreide reacties, ik zal binnenkort eens kijken wat het effect is als ik met duo op 2 meter achter een auto ga staan misschien dat er i.d.d. geen verblinding is en ik de zaak kan laten zo die is, niettemin was het heel leerzaam om jou reacties te lezen en daarom zal ik deze in een PDF bestandje plaatsen en bewaren mogelijk dat ik ook anderen hiermee met de tijd ook mee van dienst kan zijn.
--
Mvg. Frans
 
Terug
Bovenaan Onderaan