Verlichting gsxr 750 k8

Cliodo

Rookie
16 aug 2017
15
0
Spijkenisse
Hoi allemaal

Ik heb een vraagje

Ik heb een gsxr 750 k8 als ik mijn knipper lichten/alarmlichten aanzet
Dan gaat me verlichting/dasboard meeknipperen

Ik heb zelf al de massa nagekeken en me knipperlichtrelais vervangen
Stekkers/ lampjes schoongemaakt

Iemand nog andere suggesties die ik kan proberen

Groeten do
 
Laatst bewerkt:
spanningsregelaar kapot?, wat is de spanning met lopende motor?

:^

Heeft deze generatie ook niet de kinderziektes die de K6 \ K7 had?

Terugroepactie voor de spanningsregelaar (met als gevolg dat ook de dynamo en accu kapot kunnen gaan) ??

Ik zou zelf beginnen met het meten van de spanningsregelaar. Als die wel stuk is dan is het een kwestie van tijd voordat de accu weer kapot is!

Tevens zou ik toch de accu even nameten aangezien het zo'n kleine moeite is en als blijkt dat beide goed zijn zou ik de dynamo nameten.

Bij mij zijn de spanningregelaars bij deze GSXR'en de eerste verdachte daar er ook een terugroepactie voor geweest is (in ieder geval het k6 \ k7 model).

Ik had op mijn K6 750 een defecte spanningsregelaar en een knipperend dashboard als gevolg totdat de hele motor er mee stopte nog voor ik stil stond op de vluchtstrook.

Ze hebben die voorraad volgens mij goedkoop bij meneer Honda kunnen kopen. :')
 
Laatst bewerkt:
Door de multimeter op DC te zetten.

Het zwarte stokje ergens tegen je frame aan ofzo (aarding).

Het rode stokje prik je tegen het goede draadje van de stekker van het spanningsregelaar en dan mag de waarde op de multimeter niet boven 12v uitkomen uit mijn hoofd. Of 14v, maar dat weet ik niet dus dat zal iemand hier moeten bevestigen. Dit staat ook in het werkplaatshandboek beschreven.

De waarde mag in ieder geval niet heen en weer schommelen! Die van mij schoot bij gas geven naar 38v ofzo. Stuk dus, dit moet gelijk blijven.

Of je altijd dit symptoon heb (het schommelen) bij een defecte regelaar weet ik niet!
 
Laatst bewerkt:
r8abX.jpg


Het rode stokje \ draad van de multimeter prik je dus vermoedelijk tegen het rode draad van de regelaar. Gewoon er tegen aan duwen in de stekker zodat er contact is.

Je ziet vanzelf wanneer je de goede hebt, want als je de verkeerde hebt zie geen waarde op de multimeter.

Anders het werkplaatshandboek ff vragen in het GSXR750 topic. Daar staat het ook in beschreven! Inclusief alle waardes.
 
Laatst bewerkt:
Meet eerst gewoon eens op de + en de - pool van de accu met lopende motor. Deze waarde zou minimaal 14 Volt moeten geven.

Als dat niet goed is verder gaan zoeken.
 
Laatst bewerkt:
Dit zie je veel, is dat niet standaard?
Zeker stationair levert de alternator niet zijn volledige vermogen.

Bij de wat oudere of kleinere auto's merk je het ook bij het aanzetten van de lichten bijvoorbeeld.

Ik zou het eens testen bij 3000rpm, desnoods even iemand achter je aan laten rijden, bij mijn weten heb ik het op al mijn motoren gehad en mij er nooit druk om gemaakt, laadspanning was altijd goed, nooit elektrische problemen gehad in de zin van "werkt niet meer".

MAAR, aangezien hierboven aangegeven is dat de spanningsregelaar een bekend probleem is zou ik dat sowieso even checken.
 
Laatst bewerkt:
Dit zie je veel, is dat niet standaard?
Zeker stationair levert de alternator niet zijn volledige vermogen.

Bij de wat oudere of kleinere auto's merk je het ook bij het aanzetten van de lichten bijvoorbeeld.

Ik zou het eens testen bij 3000rpm, desnoods even iemand achter je aan laten rijden, bij mijn weten heb ik het op al mijn motoren gehad en mij er nooit druk om gemaakt, laadspanning was altijd goed, nooit elektrische problemen gehad in de zin van "werkt niet meer".

MAAR, aangezien hierboven aangegeven is dat de spanningsregelaar een bekend probleem is zou ik dat sowieso even checken

een alternator is geen dynamo, alles wat je hier zegt doet dus totaal niets ter zaken !
 
Laatst bewerkt:
een alternator is geen dynamo, alles wat je hier zegt doet dus totaal niets ter zaken !

Werkt anders dan een auto dan?
Ik heb nog nooit een dynamo van een motor open gehad, maar werkt met koolborstels dus?

En geldt mijn opmerking ook niet voor dynamo's dan? Die leveren starionair toch ook minder spanning dan op toeren?
 
Laatst bewerkt:
Dat moet goed zijn. Dan lijkt het me ergens een slechte massa. Ik zou de grote stekker achter je linkerkuip eens goed nalopen. Daar heb ik bij mijn motor eens een slecht contact gehad.
 
Laatst bewerkt:
@ sanscorp : even googelen, is genoeg over te vinden.

basicly : die gsxr produceert steeds maximaal en de regelaar filtert dat wat teveel is weg (omzetten in warmte). een alternator meet de batterijspanning en zal in funktie daarvan het veld (dacht ik toch) meer of minder bekrachtigen en dus meer of minder laden.
 
@ sanscorp : even googelen, is genoeg over te vinden.

basicly : die gsxr produceert steeds maximaal en de regelaar filtert dat wat teveel is weg (omzetten in warmte). een alternator meet de batterijspanning en zal in funktie daarvan het veld (dacht ik toch) meer of minder bekrachtigen en dus meer of minder laden.


Niet meer of minder bekrachtigen maar wel of niet. Dus steeds aan, uit, aan, uit, enz.
 
Dan nog vraag ik mij af waarom ik het op vele (oude en nieuwe) motoren zie dat de verlichting dimt bij aanzetten andere verbruikers zoals alarmlichten.

Tevens waarom er vaak geadviseerd word om de toeren op 3000rpm te houden. Dat haal ik niet uit wikipedia etc.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan