Verlichting in wegdek, wat vinden jullie daarvan

Die hier nu in de weg liggen zijn geen reflectoren, maar ledlampjes op zonne-energie die aangaan zodra het donker wordt. Je ziet dus echt in de verte al een soort landingsbaan liggen en niet pas als je licht erop valt. Voordeel is dat je de bocht echt vanaf ver al ziet liggen, maar tegelijk niet weet wat ervoor nog gebeurt. En daar zit ook nog een slinger in de weg, zonder verlichting, maar gelukkig ken ik de weg goed :)
 
Maar dit is niets nieuws hier in Nederland.
Vroeger had je die cateyes wel vaker in de middenas van de weg zitten ter geleiding van het verkeer.
Omdat die dingen gevaarlijk zijn bij nat weer zijn ze in de vergetelheid geraakt.

:N Dat was omdat ze nogal kapot gereden werden (gemaakt van glas...), en zo lastig te vervangen.

Met de materialen van tegenwoordig zijn die dingen veel steviger,
minder glad (!) en kan er zelf een lampje in, in plaats van de prismaspiegel van vroeger.
 
Toen ik voor me werk naar Woensdrecht moest had je die dingen op de rotonde's bij de afslag in de verhoogde middenberm moet zeggen dat t goed duidelijk en zichtbaar is, en aangezien daar de afscheiding verhoogd was ook een goede waarschuwing voor motorrijders om er dus NIET overheen te rijden, wat mij betreft mogen er meer van die dingen geplaatst worden :Y
 
Terug
Bovenaan Onderaan