Verlichting in wegdek, wat vinden jullie daarvan

29 apr 2008
51
0
Sneek
Rijd ik deze week op een avond in het donker met de motor richting huis, lijkt het wel dat ik op de landingsbaan van een vliegveld kom, want in de middenlijn van de weg zijn lichten (Solar Roadstuds) geplaatst die het verloop van de bocht aangeven. Opzich heel handig in het donker, maar het lijkt mij dat er voor ons ook wel nadelen aan zitten. Ze liggen niet vlak in het wegdek, maar steken er een aantal cm-ers bovenuit. Als je de ideale lijn rijdt in bochten heb je natuurlijk nergens last van, maar wat als je er net even van afwijkt en er toch overheen komt?
Heb op de website van de gemeente waar ik woon gekeken en nu blijkt dat ze dat op veel meer plaatsen gaan doen. Weet niet of ik daar wel zo blij van word. Hoe vlakker het asfalt hoe beter toch? ;)
 
Op een 80 weg vind ik het wel wat hebben (dan is het vaak tussen de 2 doorgetrokken strokenstrepen geplaatst) op een 60 weg (waar je mag inhalen) heb ik het liever niet, om de reden die je noemt... Daar wil je niet overheen rijden...

Het ziet er overigens erg fraai uit, bij mij in het dorp hebben ze het ook op wat plekken geplaatst, het helpt je goed de ideale lijn te volgen 's avonds, maar om de een of andere reden let ik op zulke momenten meer op die dingen dan op het overige verkeer :?
 
Laatst bewerkt:
Totaal overbodig, veel te afleidend. Misschien handig voor de zatlappen zodat ze minder snel naar de andere weghelft slingeren.

Het lijkt mij iig niets bijdragen aan de verkeersveiligheid.
 
In sommige bochten op de N470 (Zoetermeer-Rotterdam) liggen reflecterende dingetjes, dat ziet er wel okee uit en maakt de bocht in het donker ook een stuk duidelijker. :)
 
Het nodigt je ook wel uit om extra gas bij te geven 'omdat je de bocht beter kan zien'.

Dus extra veilig? Mensen gaan juist langzamer rijden als ze wat minder zien :P
... of als het begint te miezeren natuurlijk ...
 
In zeeland hebben ze van die mooie reflectoren in de zei bermen in op de middenstrook, als je snachts over die weg rijd met groot licht lijkt het net af je op een start/landingsbaan rijdt.


Niet echt aanmoedigend om je aan de snelheid te houden :P
 
In Engeland en Wales hebben ze die dingen ook (bijna) overal in de weg zitten.

Catseyes heten ze daar, en ik moet zeggen dat het echt heel handig is. In Nederland hebben we natuurlijk de rood-witte paaltjes aan de kant van de weg, maar die catseyes hebben ze dus waar daadwerkelijk de weg loopt en niet ergens in de berm.
Is toch wel handig, want desondanks het licht op de motor/auto vind ik sommige bochten in het donker toch wat lastig in te schatten.

En eroverheen rijden merk je niet zoveel van. Er zit toch ook weleens een heuveltje oid in het gewone asfalt? Je moet er alleen niet de hele tijd overheen rijden, maar dat is ook zo met de witte markeringen.



Edit: Dit bedoel je toch? :?

1-cats-eyes.jpg
 
Laatst bewerkt:
:Y die bedoel ik ja, ze zitten hier alleen op de middenlijn van de weg en niet aan de bermkant, gelukkig maar. Kom niet graag een verdwaalde F-16 tegen die tussen deze catseyes landt ipv op de vliegbasis hier in de buurt ;)
 
Maar dit is niets nieuws hier in Nederland.
Vroeger had je die cateyes wel vaker in de middenas van de weg zitten ter geleiding van het verkeer.
Omdat die dingen gevaarlijk zijn bij nat weer zijn ze in de vergetelheid geraakt.
 
Daarom ben ik er ook niet zo blij mee dat ze hier weer gebruikt gaan worden. Ken ze ook nog wel uit een heel ver verleden (achterin bij pa in de auto), maar vind het opvallend dat ze nu weer meer gebruikt gaan worden en heb idd twijfels bij de veiligheid voor motoren...
 
Tussen Scherpenzeel en Barneveld, jaja..ik weet het, de rimboe in ja..., liggen die dingen ook in een links,rechts,links bocht, alleen zijn deze voor zover k weet wel voledig verzonken in het wegdek en geven ze een zwak licht naar boven af waardoor het voor beide kanten goed te zien is, ik vind het, zeker in het buitengebied, wel een veilige optie.
 
Tussen Scherpenzeel en Barneveld, jaja..ik weet het, de rimboe in ja..., liggen die dingen ook in een links,rechts,links bocht, alleen zijn deze voor zover k weet wel voledig verzonken in het wegdek en geven ze een zwak licht naar boven af waardoor het voor beide kanten goed te zien is, ik vind het, zeker in het buitengebied, wel een veilige optie.
Daar valt zeker nog voldoende door te rijden :X

ook barneveld-nijkerk liggen ze, ook prima weggetje :P
 
Op de lus van de A50 naar de A73 bij Ewijk heb je ze ook.
Schrok me rot de eerste keer.

Je wordt door een verkeersbord eerst gewaarschuwd voor de "dynamische rijstrookmarkering" En terwijl ik me nog aan het afvragen was wat dat dan wel mocht wezen zag ik ineens een zooi lampen in het asfalt in de bocht. En ze beginnen pas op drie kwart van de bocht. Lekker handig.

Ik vind het rare dingen op een rare plaats. En daarbij ik rijd er bijna dagelijks en heb nog steeds geen idee wat er nou zo dynamisch aan is een deze wegmarkering.
Van mij mogen ze het bord ook meteen vervangen door het bord pas op "lampen in het wegdek" dat snap je tenminste als je het leest in plaats van "dynamische rijstrookmarkering"
 
Op de lus van de A50 naar de A73 bij Ewijk heb je ze ook.
Schrok me rot de eerste keer.

Je wordt door een verkeersbord eerst gewaarschuwd voor de "dynamische rijstrookmarkering" En terwijl ik me nog aan het afvragen was wat dat dan wel mocht wezen zag ik ineens een zooi lampen in het asfalt in de bocht. En ze beginnen pas op drie kwart van de bocht. Lekker handig.

Ik vind het rare dingen op een rare plaats. En daarbij ik rijd er bijna dagelijks en heb nog steeds geen idee wat er nou zo dynamisch aan is een deze wegmarkering.
Van mij mogen ze het bord ook meteen vervangen door het bord pas op "lampen in het wegdek" dat snap je tenminste als je het leest in plaats van "dynamische rijstrookmarkering"
Klopt, daar ben ik me de eerste keer ook een hoedje geschrokken. Maar dat komt vooral doordat ze pas halverwege de bocht beginnen. Op zich is het concept wel goed, maar ze hadden ze gewoon aan het begin van de bocht moeten laten beginnen.
 
Tussen Scherpenzeel en Barneveld, jaja..ik weet het, de rimboe in ja..., liggen die dingen ook in een links,rechts,links bocht, alleen zijn deze voor zover k weet wel voledig verzonken in het wegdek en geven ze een zwak licht naar boven af waardoor het voor beide kanten goed te zien is, ik vind het, zeker in het buitengebied, wel een veilige optie.
Die weg ken ik goed. De verlichting was even wennen maar vind het nu wel goed.

Tussen Scherpenzeel en Barneveld, jaja..ik weet het, de rimboe in ja...,
:')
 
Rijd ik deze week op een avond in het donker met de motor richting huis, lijkt het wel dat ik op de landingsbaan van een vliegveld kom, want in de middenlijn van de weg zijn lichten (Solar Roadstuds) geplaatst die het verloop van de bocht aangeven. Opzich heel handig in het donker, maar het lijkt mij dat er voor ons ook wel nadelen aan zitten. Ze liggen niet vlak in het wegdek, maar steken er een aantal cm-ers bovenuit. Als je de ideale lijn rijdt in bochten heb je natuurlijk nergens last van, maar wat als je er net even van afwijkt en er toch overheen komt?
Heb op de website van de gemeente waar ik woon gekeken en nu blijkt dat ze dat op veel meer plaatsen gaan doen. Weet niet of ik daar wel zo blij van word. Hoe vlakker het asfalt hoe beter toch? ;)

Zoiets ligt in Aken (Duitsland) al jaren op / in het asfalt. Je kunt het vergelijken met die reflecterende doppen die ze bij wegwerkzaamheden op het asfalt plakken.
Bij droog weer, meestal niks aan de hand, maar in de regen zijn die dingen echte moordenaars (in Aken dan).....ik vind het maar niks... :N
 
Terug
Bovenaan Onderaan