Verlichting is te fel en een echt probleem.

Tja, ooit word er iets aan gedaan, omdat het echt niet kan.
Max zoveel Lux bijv.

Hetzelfde als de automatische verlichting.
Voor brand het, en achter niet. En dat hebben die sikkels niet in de gaten.

Of het interesseert ze niet. Kweet niet.

Er komt nog steeds geen actie vanuit den Haag.
Ook niet vreemd want die zijn druk met zakken vullen, Brussel en de stikstofcrisis en P-Fas _O- ennn het ene na het andere schandaal.
Echt, de belangrijke zaken daar gebeurt werkelijk niets mee.
 
Laatst bewerkt:
Vaak zijn de problematische auto's oude barrels waar de eigenaars een goedkoop setje van aliexpress in geschroefd hebben. Dacht laatst ook weer zo'n verblindend autootje achter me te hebben... Het was een BMW i8...

Ook steeds meer nieuwe audi's en dergelijke hebben die storende ledverlichting. Als ik met de auto terugkom van het werk na een koopavond dan kan ik standaard de gedimde binnenspiegel naar beneden draaien, omdat je anders verblindt wordt '(
 
lekker stukje stemmingmakerij of niet begrijpen wat de cijfers inhouden. 210.000 lux zegt niet veel als je er niet bij vermeld op welke afstand dat gemeten is. lux is lumen per oppervlakte. dus vlak voor een ledje is het heel hoog (het is dus niet handig ze vlak voor je oog te houden) maar aangezien het licht niet gebundeld is in een rechte straal zoals bij een laser wordt het oppervlakte steeds groter en het aantal lux dus steeds lager naarmate de afstand toeneemt. en ook een gewone gloeilamp moet je niet vlak voor je oog houden want dan heb je ook oogletsel te pakken.
 
lekker stukje stemmingmakerij of niet begrijpen wat de cijfers inhouden. 210.000 lux zegt niet veel als je er niet bij vermeld op welke afstand dat gemeten is. lux is lumen per oppervlakte. dus vlak voor een ledje is het heel hoog (het is dus niet handig ze vlak voor je oog te houden) maar aangezien het licht niet gebundeld is in een rechte straal zoals bij een laser wordt het oppervlakte steeds groter en het aantal lux dus steeds lager naarmate de afstand toeneemt. en ook een gewone gloeilamp moet je niet vlak voor je oog houden want dan heb je ook oogletsel te pakken.
Als je nou al dit politiek corrigerende gelul achterwege laat en gewoon eens om je heen kijkt weet je dat je je op het niveau begeeft van een dronken aarebei, maar gelijk heb je wel... theoretisch...
 
ja het is een hele hoge waarde die niks te maken heeft met dat voertuigen te veel licht afgeven tegenwoordig maar dat het licht uit een heel klein oppervlakte komt. als je vind dat voertuigen te veel licht afgeven tegenwoordig geeft dan of de lux waarde op het oppervlak dat beschenen wordt en zoek daar een redelijk vergelijk bij (bijvoorbeeld vergelijk het met halogeen verlichting) of noem het aantal lumen en vergelijk dat met de oude bolletjes. maar neem geen waarde die er niks mee te maken heeft om het dan te vergelijken met naar de zon kijken want de hoeveelheid licht die op je netvlies komt als je naar de zon kijkt is echt vele malen hoger als dat je naar een moderne lamp kijkt van een afstand zoals in het verkeer gebruikelijk. als je een echte journalist bent ga je op zoek naar de echt cijfers en grootheden en hang je niet een heel verhaal op aan 1 waarde in de verkeerde grootheid omdat het dan zo'n lekker sensatiegehalte krijgt.
dat lampen feller zijn als vroeger klopt maar dat zelfde gezeur hebben we ook gehad in de tijd dat we overgingen naar halogeen en toen weer toen gasontlading nieuw was en nu weer met LED. maar een groot gedeelte is psychologie. het wijkt af van het gebruikelijke en daardoor gaan je ogen er onbewust op focussen en verblind het terwijl je bij "normale" koplampen er langs kijkt en dan veel minder last er van hebt.
 
ja het is een hele hoge waarde die niks te maken heeft met dat voertuigen te veel licht afgeven tegenwoordig maar dat het licht uit een heel klein oppervlakte komt. als je vind dat voertuigen te veel licht afgeven tegenwoordig geeft dan of de lux waarde op het oppervlak dat beschenen wordt en zoek daar een redelijk vergelijk bij (bijvoorbeeld vergelijk het met halogeen verlichting) of noem het aantal lumen en vergelijk dat met de oude bolletjes. maar neem geen waarde die er niks mee te maken heeft om het dan te vergelijken met naar de zon kijken want de hoeveelheid licht die op je netvlies komt als je naar de zon kijkt is echt vele malen hoger als dat je naar een moderne lamp kijkt van een afstand zoals in het verkeer gebruikelijk. als je een echte journalist bent ga je op zoek naar de echt cijfers en grootheden en hang je niet een heel verhaal op aan 1 waarde in de verkeerde grootheid omdat het dan zo'n lekker sensatiegehalte krijgt.
dat lampen feller zijn als vroeger klopt maar dat zelfde gezeur hebben we ook gehad in de tijd dat we overgingen naar halogeen en toen weer toen gasontlading nieuw was en nu weer met LED. maar een groot gedeelte is psychologie. het wijkt af van het gebruikelijke en daardoor gaan je ogen er onbewust op focussen en verblind het terwijl je bij "normale" koplampen er langs kijkt en dan veel minder last er van hebt.
Maar dat maakt geen interessant leesvoer voor spektakel en onrustzoekers.
 
bla minder last er van hebt.
Dus je blijft erbij dat het maar éven hinderlijk is, totdat iedereen het heeft, net als die H4 lampen toentertijd?
En dat het dan gewoon is...
het licht goed af te stellen
Fel licht is niet af te stellen Er is maar één omstandigheid waarbij fel licht niet hinderlijk is... Dat is als je tegenligger juist , dus laag, afgestelde verlichting heeft , de weg vlak en recht is, absoluut niet nat mag zijn (FYI, dat is de laatste 3 maanden niet voorgekomen) , fe tegenligger mag geen gas geven waardoor elevatie optreedt, geen bocht, er mag geen glooiing zijn, dan heb je er idd weiniog last van. Deze situatie komt naar schatting en ervaring 5 procent voor. Dus in 95 % van de gevallen is led verlichting gewoon hinderlijk... Wegkijken op een natte weg lukt niet, dan kan je net zo goed gaan whatsappen. Het OWN in Duitsland is voor deze omstandigheden heel slecht, ik moet daar regelmatig gebruik van maken... Als je dan op een Bundesstrasse in de regen honderden tegenliggers hebt ben je blij als je bij je Hotelletje bent hoor...
 
ja het is een hele hoge waarde die niks te maken heeft met dat voertuigen te veel licht afgeven tegenwoordig maar dat het licht uit een heel klein oppervlakte komt. als je vind dat voertuigen te veel licht afgeven tegenwoordig geeft dan of de lux waarde op het oppervlak dat beschenen wordt en zoek daar een redelijk vergelijk bij (bijvoorbeeld vergelijk het met halogeen verlichting) of noem het aantal lumen en vergelijk dat met de oude bolletjes. maar neem geen waarde die er niks mee te maken heeft om het dan te vergelijken met naar de zon kijken want de hoeveelheid licht die op je netvlies komt als je naar de zon kijkt is echt vele malen hoger als dat je naar een moderne lamp kijkt van een afstand zoals in het verkeer gebruikelijk. als je een echte journalist bent ga je op zoek naar de echt cijfers en grootheden en hang je niet een heel verhaal op aan 1 waarde in de verkeerde grootheid omdat het dan zo'n lekker sensatiegehalte krijgt.
dat lampen feller zijn als vroeger klopt maar dat zelfde gezeur hebben we ook gehad in de tijd dat we overgingen naar halogeen en toen weer toen gasontlading nieuw was en nu weer met LED. maar een groot gedeelte is psychologie. het wijkt af van het gebruikelijke en daardoor gaan je ogen er onbewust op focussen en verblind het terwijl je bij "normale" koplampen er langs kijkt en dan veel minder last er van hebt.

De theoretische onderbouwing zal vast helemaal kloppen.

Blijft dat in de praktijk de verlichting van auto's, motoren en zelfs fietsen tegenwoordig kan verblindend kunnen zijn.

Zeker op donkere wegen zie je regelmatig alleen 1 grote vlek met licht. Waar de auto er precies achter zit is al moeilijk in te schatten, op welke afstand hij van je is, is nauwelijks in te schatten en het felle licht zorgt ervoor dat je vlak naast het licht.... waar dus de rand van de weg hoort te zitten....simpelweg niets ziet.

Ik had bij MGG s xenon in d'r koplampen geschroefd. Ze vond het niets. Lichte nachtblindheid. De weg voor haar werd zo fel verlicht dat ze de mieren zag oversteken, maar de kant van de weg kon ze eigenlijk niet goed meer zien, juist doordat het weg op de weg zo fel was.
 
Ik kan me best voorstellen dat er een maximum waarde zou moeten zijn die zelfs lager is dan de led-lampen die ik gebruik. Neemt niet weg dat ik dan weer tegen een verbod aan ga lopen omdat mijn motorfiets bij aflevering geen led-verlichting had maar gloeilampen. Nu is daar geen regeling voor, geen verbod of wat de fuck de juiste term ook is zoals die wel is voor auto‘s is en dan kunnen die kuttekoppen die wel een dure auto kunnen betalen mij wel verblinden met hun K’ verwekkende verlichting omdat dat weer mag i.v.m typegoedkeuring. Terwijl het led-lampje dat ik gebruik absoluut niet verblind, ook niet in een plas. Gewoon lekker weer wat onzinnige regels opstellen en waarom dan niet meteen een APK voor motorfietsen met verscherpte regels voor de uitlaten, verlichting, pipo de ninjaturtle kleding en wat extra belemmerende rijbewijs regels erbij. Of verbied het motorrijden in zijn algeheel, of überhaupt alles wat nog leuk is, veel beter.
 
Op een voor verlichting ongunstige dag is het aantal motorfietsen minmaal, dus geen last van...
 
Vaak zijn de problematische auto's oude barrels waar de eigenaars een goedkoop setje van aliexpress in geschroefd hebben. Dacht laatst ook weer zo'n verblindend autootje achter me te hebben... Het was een BMW i8...

Ook steeds meer nieuwe audi's en dergelijke hebben die storende ledverlichting. Als ik met de auto terugkom van het werk na een koopavond dan kan ik standaard de gedimde binnenspiegel naar beneden draaien, omdat je anders verblindt wordt '(

Daarom hebben dat soort auto's zelf ook vaak automatisch dimmende spiegels :+
 
Dus je blijft erbij dat het maar éven hinderlijk is, totdat iedereen het heeft, net als die H4 lampen toentertijd?
En dat het dan gewoon is...

Fel licht is niet af te stellen Er is maar één omstandigheid waarbij fel licht niet hinderlijk is... Dat is als je tegenligger juist , dus laag, afgestelde verlichting heeft , de weg vlak en recht is, absoluut niet nat mag zijn (FYI, dat is de laatste 3 maanden niet voorgekomen) , fe tegenligger mag geen gas geven waardoor elevatie optreedt, geen bocht, er mag geen glooiing zijn, dan heb je er idd weiniog last van. Deze situatie komt naar schatting en ervaring 5 procent voor. Dus in 95 % van de gevallen is led verlichting gewoon hinderlijk... Wegkijken op een natte weg lukt niet, dan kan je net zo goed gaan whatsappen. Het OWN in Duitsland is voor deze omstandigheden heel slecht, ik moet daar regelmatig gebruik van maken... Als je dan op een Bundesstrasse in de regen honderden tegenliggers hebt ben je blij als je bij je Hotelletje bent hoor...
ja het wordt vanzelf gewoon en niet hinderlijk meer maar dat kan wel wat jaren duren voordat er zoveel voertuigen af fabriek mee zijn uitgerust dat het normaal is en mensen niet meer opvalt.

fel licht is prima af te stellen en met LED en electronica zelfs veel beter als halogeen verlichting. kijk even naar de ontwikkeling van matrix LED techniek waarbij het stukje van de lichtbundel dat verblindend kan werken even wordt gedimd om een object heen dat verblind zou kunnen worden. en ja daar is meer apparatuur voor nodig als alleen een simpel ombouwlampje voor een halogeen armatuur er in vrotten, maar als het goed ontworpen en uitgevoerd is werkt dat voor zowel de bestuurder als het overige verkeer heel prettig zonder verblinding. maar nee laten we het maar verbieden want er zitten hele kleine felle lichtpuntjes in het armatuur die verblindend kunnen zijn als je ze tegen je oogbol aan duwt.
 
Halogeen..xenon..led..laser.. als het goed is afgesteld en geen usa import is dan kan j er eigenlijk amper last van hebben.
Zorg dat je eigen auto een automatisch dimmende spiegel hebt en je bent er.

Jullie kunnen ook wel zeuren hoor. Al die aftermarket xenon setjes in die motorfietsen storen mij meer.
 
IMG-20191024-WA0032.jpg

ik hoop wel dat ik hiermee opvalt,
op een motor niet onbelangrijk..
dat t irritant kan zijn.. kan me voorstellen..

..als je aan de kant gaat heb je er minder last van..
😇
 
Ik heb sinds een paar maanden een nachtbril. Met gele glazen.

Het werkt heel goed tegen al die witte led lampen.
Uit onmacht bij deze oplossing uitgekomen.
 
Dus je blijft erbij dat het maar éven hinderlijk is, totdat iedereen het heeft, net als die H4 lampen toentertijd?
En dat het dan gewoon is...

Fel licht is niet af te stellen Er is maar één omstandigheid waarbij fel licht niet hinderlijk is... Dat is als je tegenligger juist , dus laag, afgestelde verlichting heeft , de weg vlak en recht is, absoluut niet nat mag zijn (FYI, dat is de laatste 3 maanden niet voorgekomen) , fe tegenligger mag geen gas geven waardoor elevatie optreedt, geen bocht, er mag geen glooiing zijn, dan heb je er idd weiniog last van. Deze situatie komt naar schatting en ervaring 5 procent voor. Dus in 95 % van de gevallen is led verlichting gewoon hinderlijk... Wegkijken op een natte weg lukt niet, dan kan je net zo goed gaan whatsappen. Het OWN in Duitsland is voor deze omstandigheden heel slecht, ik moet daar regelmatig gebruik van maken... Als je dan op een Bundesstrasse in de regen honderden tegenliggers hebt ben je blij als je bij je Hotelletje bent hoor...
Wat is OWN?
 
De theoretische onderbouwing zal vast helemaal kloppen.

Blijft dat in de praktijk de verlichting van auto's, motoren en zelfs fietsen tegenwoordig kan verblindend kunnen zijn.

Zeker op donkere wegen zie je regelmatig alleen 1 grote vlek met licht. Waar de auto er precies achter zit is al moeilijk in te schatten, op welke afstand hij van je is, is nauwelijks in te schatten en het felle licht zorgt ervoor dat je vlak naast het licht.... waar dus de rand van de weg hoort te zitten....simpelweg niets ziet.

Ik had bij MGG s xenon in d'r koplampen geschroefd. Ze vond het niets. Lichte nachtblindheid. De weg voor haar werd zo fel verlicht dat ze de mieren zag oversteken, maar de kant van de weg kon ze eigenlijk niet goed meer zien, juist doordat het weg op de weg zo fel was.
Die fietsen is inderdaad küt.
Hej, der komt een motor aan of is het een auto met 1 kapotte voorlamp?
Of dat ding staat in de flikkerstand wat tegenwoordig ook populair is en dan gaat mijn groot licht er vol op.
 
Nu vallen de fietsers tenminste weer minder op -O- ik dacht elke keer ,hė een fiets met kutlicht :? nu heeft iedereen t bijna,en waarom in dit over verlichte land :?
 
Nu vallen de fietsers tenminste weer minder op -O- ik dacht elke keer ,hė een fiets met kutlicht :? nu heeft iedereen t bijna,en waarom in dit over verlichte land :?


moeten ze in 020 ook eens doen...
domme K#T fietsers...
en dan zijn ook nog "beschermd" 🤬🤬🤬🤬🤬🤬
 
Terug
Bovenaan Onderaan