Verlichting is te fel en een echt probleem.

Ik had vroeger een Peugeot 403 familiale en daar had ik een verstraler op de achterkant gezet. Iemand die met groot licht achter me reed kreeg een seintje, werkte voorbeeldig. Ook makkelijk met achteruit rijden in het donker.
 
Zo'n inspecteur Colombo ding _O-

310719_4_690x.jpg
 
Ik zit er al een tijdje aan te denken een spiegeltje met twee kleine stappenmotoren aan te sturen en deze op de hoedenplank te plaatsen. Als er dan weer zo'n enorme tokkie met debiel felle ledlampen achter me staat dan kan hij zelf ook meegenieten. Gewoon precies zo'n vlakje terugspiegelen in zijn gezicht, verder niemand die er last van heeft. Laatst was het helemaal erg, een mentaal beperkt persoon in een bestelbus met extreem felle ledlampen. Ik gok dat hij ook nog zijn groot licht aan had. Je binnenspiegel dimmen heeft dan geen enkele zin want het licht komt met de kracht van 3000 zonnen alsnog binnen via de zijspiegels en achterruit. Rijbewijs innemen en auto door de shredder.

Gewoon een discobal boven de hoedenplank hangen. *D
 
Zolang met APK keuring daar geen aandacht aan geschonken wordt, blijft dit probleem.
Of ze halen het eraf voor de APK keuring en wordt daarna er weer erop gezet.
Zo ook met die uitlaten die niet volgens RDW keuring goedgekeurd zijn, maar er met APK keuring niet naar gekeken wordt. Raar.
Tja, en handhaving...._O-
 
Ik zit er al een tijdje aan te denken een spiegeltje met twee kleine stappenmotoren aan te sturen en deze op de hoedenplank te plaatsen. Als er dan weer zo'n enorme tokkie met debiel felle ledlampen achter me staat dan kan hij zelf ook meegenieten.

Dan staat meneer Tokkie met botsdoos en al in jouw kofferbak (of achter op het zadel), dat schiet ook niet op.

We mogen geen dramlampjes meer gebruiken, petje-verlichting onder de auto mocht nooit, maar idioot felle koplampen mag wel.
En als toetje heeft menige kruising tegenwoordig een deugdelijke drempel zodat je zelfs met old-school halogeen dimlicht de tegenliggers goed kan verblinden.

Zolang met APK keuring daar geen aandacht aan geschonken wordt, blijft dit probleem.
Of ze halen het eraf voor de APK keuring en wordt daarna er weer erop gezet.
Zo ook met die uitlaten die niet volgens RDW keuring goedgekeurd zijn, maar er met APK keuring niet naar gekeken wordt. Raar.
Tja, en handhaving...._O-

Uitlaten, foute verlichting, roetfilters, chippies, brede sloffen, verlagingsgepruts...

Het is inderdaad nog steeds mogelijk. Dat begon al bij carburatie-auto's door na de APK even het mengsel opnieuw een zwengel te geven.
Maar ja, hoe vaak wil je dan een APK? Of wil je iedere agent een keurmeester opleiding geven?
 
Dan staat meneer Tokkie met botsdoos en al in jouw kofferbak (of achter op het zadel), dat schiet ook niet op.

We mogen geen dramlampjes meer gebruiken, petje-verlichting onder de auto mocht nooit, maar idioot felle koplampen mag wel.
En als toetje heeft menige kruising tegenwoordig een deugdelijke drempel zodat je zelfs met old-school halogeen dimlicht de tegenliggers goed kan verblinden.



Uitlaten, foute verlichting, roetfilters, chippies, brede sloffen, verlagingsgepruts...

Het is inderdaad nog steeds mogelijk. Dat begon al bij carburatie-auto's door na de APK even het mengsel opnieuw een zwengel te geven.
Maar ja, hoe vaak wil je dan een APK? Of wil je iedere agent een keurmeester opleiding geven?
Is niet nodig, als het mij opvalt moet het die agent ook opvallen.
Alleen .... die zie je niet zoveel.
 
Ik zit er al een tijdje aan te denken een spiegeltje met twee kleine stappenmotoren aan te sturen en deze op de hoedenplank te plaatsen. Als er dan weer zo'n enorme tokkie met debiel felle ledlampen achter me staat dan kan hij zelf ook meegenieten. Gewoon precies zo'n vlakje terugspiegelen in zijn gezicht, verder niemand die er last van heeft. Laatst was het helemaal erg, een mentaal beperkt persoon in een bestelbus met extreem felle ledlampen. Ik gok dat hij ook nog zijn groot licht aan had. Je binnenspiegel dimmen heeft dan geen enkele zin want het licht komt met de kracht van 3000 zonnen alsnog binnen via de zijspiegels en achterruit. Rijbewijs innemen en auto door de shredder.
Of zoiets ...
bs9G5T79.jpg

... maar dan achteraan :P
 
Ik dacht eens een interessant artikel te lezen ...

Een vriendin heeft onlangs in haar auto de halogeen koplampverlichting vervangen voor LED(Light Emitting Diode)verlichting. Ze voelde zich niet op haar gemak door het beperkte zicht in het donker. De XTR LED verlichting van Hilox brengt ...

Daar waar ik het rood heb gemaakt, ben ik gestopt met lezen. Is gewoon puur reclame ...


Mijn LED projectortjes geven intussen geel licht, nu al gedurende 1.600km ongeveer.
Ondanks het witte rand effect, ben ik over het algemeen toch tevreden tijdens het rijden. En als ik achter een auto aan een verkeerslicht sta, zie ik toch maar weinig wit in de weerspiegeling. Dat de grootlichten bij deze wél wit blijven vind ik eigenlijk toch wel goed. En met deze mistige dagen ben ik nog meer tevreden met mijn gele koplampen!
 
In sommige auto's laat de verblindingsstand van de binnenspiegel nog zo veel licht door dat het prettiger rijdt met de spiegel weggedraaid. Maar de spiegel wegdraaien werkt natuurlijk niet altijd, de tegemoetkomende blinde kippen blijven een uitdaging.

Ik ben gestopt bij het reclameverhaaltje bij 3.5 keer zo veel licht. Ik heb geen behoefte aan meer licht, ik heb behoefte aan het juiste licht.
Ik las een tijd terug over een motorijder die alrijd met groot licht rijdt, want "dan zagen ze hem eerder".


Ik geloof daarom ook niet in het meedoen met deze verblindende rage. Als iedereen nu iedereen verblindt met extreem felle lampjes, wat zijn we dan opgeschoten met al dat lichtgeweld?
Dat we rijdende vuurtorens geworden zijn?
Dat niemand meer iets kan zien?

Dat is pas veilig... 🙄🤔
 
Komen vanzelf ongelukken van, en daar volgt dan weer een wet op die te felle verlichting verbiedt.
Zo werkt dat in Nederland....
 
... 3.5 keer zo veel licht. Ik heb geen behoefte aan meer licht, ik heb behoefte aan het juiste licht.
Ik las een tijd terug over een motorijder die alrijd met groot licht rijdt, want "dan zagen ze hem eerder".
...
Dat van "zoveel meer licht" moet je met een serieuze korrel zout nemen. Daar pakken de adverteerders graag mee uit. Maar daar komen ze zelden aan, of zelfs gewoon nooit.
Die schemaatjes erbij zijn al even leuk, halogen to 150m, others LED to 220m, our LED up to 350m, om maar een voorbeeld aan te geven. Klopt geen zak van. Als je een goede LED ter vervanging steekt van je halogeen, EN je stelt de koplamp correct af, schijnt die niet verder dan de halogeen. Je hebt wel sterker (en witter) licht. Maar geen verder schijnende bundel.

Bij de af-fabriek LED koplampen irriteer ik mij vooral aan Volvo, die hebben dikwijls koplampen waar je een voetbalveld mee verlicht :X
Verder vind ik ook VW, Skoda en Seat vrij irritant. Bij Mercedes en BMW heb ik er opvallend minder last van.

De LED projectortjes in mijn motor geven volgens de advertentie 12.000lumen.
Maar! Dat is per paar, en met dim- en grootlicht gelijk aan. Dus reken 3.000lumen per dimlicht als ze dat ook al daadwerkelijk halen. Niet zo gek veel meer dan dan van een halogeen H4. Een goede halogeenlamp H4 ligt rond de 1.800 lumen dacht ik.

Maar ik vind dat ik zeker voldoende licht heb, zou niet weten waarom ik nog meer nodig heb.
 
Terug
Bovenaan Onderaan