Verlichting is te fel en een echt probleem.

Vroegüh was je bij voorbaat al dood met zon gedrag.
Nu worden ze beschermt.

Waarom, dat weten maar een paar ambtenaartjes 🤷‍♂️

Nah, waarom weet ik ook.
Wil niet zeggen dat ik erachter sta of het er mee eens ben :P

Bij een aanrijding fiets/auto zal de fiets weinig schade toebrengen aan de auto, laat staan aan de automobilist.
De auto zal wel schade toebrengen aan de fiets en de kans dat de fietser echt zwaar letsel oploopt is vele malen groter dan andersom.


Men heeft dus bedacht dat degene die de ander het meest schade toe zal brengen het meeste risico op zich zal moeten nemen. Als diegene zich daarvan bewust is, zal hij voorzichtiger zijn ten aanzien van de 'zwakke verkeersdeelnemers'.

Theorie en praktijk zijn soms zeer verschillend, dat blijkt wel hoe dit plan uitpakt.
 
Men heeft dus bedacht dat degene die de ander het meest schade toe zal brengen het meeste risico op zich zal moeten nemen. Als diegene zich daarvan bewust is, zal hij voorzichtiger zijn ten aanzien van de 'zwakke verkeersdeelnemers'.
Jammer dat ze ons soort volk vergeten zijn.
 
Ze mogen dan wettelijk beschermd zijn, daar hebben ze weinig aan als ik met 2,8 ton over een hoofd rij... Ja, je hebt wel een beschermde satus gehad...
 
Maaar, de beschermde status beperkt zich er toe dat de automobilist schuldig is tot het tegendeel bewezen is...
 
Op zich is de regeling wel goed, alleen fietsers zien het als een vrijbrief. Dus eigenlijk lost het bijna niets op.
Dat kunnen ze gerust doen... Kijk, meestal laat ik ze wel voorgaan als ze van de brug af door rood vliegen maar als ik het een keer niet doe zijn hun klant bij de Undertaker en ik bij Wittebrug...
En 98 % zit ik op de snelweg en daar ben ik er in heel mijn leven maar 4 tegengekomen en die waren al dood...
 
Ze mogen dan wettelijk beschermd zijn, daar hebben ze weinig aan als ik met 2,8 ton over een hoofd rij... Ja, je hebt wel een beschermde satus gehad...
2579F715-C2EC-4141-BC4F-FB28DA49A42C.jpeg
 
De theoretische onderbouwing zal vast helemaal kloppen.
Blijft dat in de praktijk de verlichting van auto's, motoren en zelfs fietsen tegenwoordig kan verblindend kunnen zijn.

Zeker op donkere wegen zie je regelmatig alleen 1 grote vlek met licht......
Ik vind het een wildgroei wat betreft verlichting tegenwoordig, zeker bij die grote moderne populaire tuv's, een drame. Ik begrijp ook niet dat die bakken een typegoedkeuring hebben gekregen. Drama de led-verlichting. Moet je de vrachtwagens zien, het lijkt soms wel een kerstboom :(
 
ja het is een hele hoge waarde die niks te maken heeft met dat voertuigen te veel licht afgeven tegenwoordig maar dat het licht uit een heel klein oppervlakte komt. als je vind dat voertuigen te veel licht afgeven tegenwoordig geeft dan of de lux waarde op het oppervlak dat beschenen wordt en zoek daar een redelijk vergelijk bij (bijvoorbeeld vergelijk het met halogeen verlichting) of noem het aantal lumen en vergelijk dat met de oude bolletjes. maar neem geen waarde die er niks mee te maken heeft om het dan te vergelijken met naar de zon kijken want de hoeveelheid licht die op je netvlies komt als je naar de zon kijkt is echt vele malen hoger als dat je naar een moderne lamp kijkt van een afstand zoals in het verkeer gebruikelijk. als je een echte journalist bent ga je op zoek naar de echt cijfers en grootheden en hang je niet een heel verhaal op aan 1 waarde in de verkeerde grootheid omdat het dan zo'n lekker sensatiegehalte krijgt.
dat lampen feller zijn als vroeger klopt maar dat zelfde gezeur hebben we ook gehad in de tijd dat we overgingen naar halogeen en toen weer toen gasontlading nieuw was en nu weer met LED. maar een groot gedeelte is psychologie. het wijkt af van het gebruikelijke en daardoor gaan je ogen er onbewust op focussen en verblind het terwijl je bij "normale" koplampen er langs kijkt en dan veel minder last er van hebt.

Waarom schrijf je alles als een brij achter elkaar? Geen hoofdletters, leestekens, maar wel een heel verhaal.
 
Hoe zou dat dan gaan met voertuigen die dus klaarblijkelijk de ellende veroorzaken maar toch een typegoedkeuring hebben gekregen?
 
Maaar, de beschermde status beperkt zich er toe dat de automobilist schuldig is tot het tegendeel bewezen is...

HHmm...

Let wel dat die 'beschermde status' alleen voor de civielrechtelijke afhandeling geld, voor de strafrechtelijke afwikkeling geld deze niet !
Het kan dus gebeuren dat je strafrechtelijk niets te verwijten valt, maar civielrechtelijk wel.

Bij een fietser die je zojuist met je 2,8 ton hebt platgereden omdat hij zich voor je wielen wierp, kan dat toch heel belangrijk zijn, als was het maar voor je nachtrust.



Overigens was het in het begin erg zwart/wit, zoals je hierboven schetst, in de loop der jaren is het niet meer zo strak, er is al behoorlijk wat beweging in gekomen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan