Verlichting is te fel en een echt probleem.

Hoe zou dat dan gaan met voertuigen die dus klaarblijkelijk de ellende veroorzaken maar toch een typegoedkeuring hebben gekregen?

Als ze een typegoedkeuring hebben dan gaat er verder niets mee mee gebeuren, lijkt mij zo.

Een slechte chauffeur kan ook een rijbewijs hebben. Als het allemaal aan de minimum eisen voldoet is er dus geen probleem.
Theoretisch.
 
Bijna goed :+

Maar inderdaad: de wegen geven veel sproei (maar da's op de Autobahn ook) en de belijning is in het donker met nattigheid nauwelijks wit te noemen.
De nieuwe wegen in Duitsland zijn van Pikzwart ZOAB met spierwitte strepen. Waar ze voorheen grijs beton met versleten strepen waren.

Van wie hebben ze het toch :? :?
 
Als ze een typegoedkeuring hebben dan gaat er verder niets mee mee gebeuren, lijkt mij zo.

Een slechte chauffeur kan ook een rijbewijs hebben. Als het allemaal aan de minimum eisen voldoet is er dus geen probleem.
Theoretisch.
Zolang een slechte chauffeur niet in de fout gaat, ik noem eens wat geks, fietsers in Amsterdam kapotrijden, dan is er weinig aan de hand.
Die koplampen zelf zullen dan zelf weinig fietsers fysiek raken maar als er vastgesteld word dat die felle lampen verblindend zijn dan moet die lamp zijn dus duidelijk overgewaardeerde CE keur kwijtraken? Ongeacht wat, het levert een ongewenste situatie op die mogelijk kwalijke gevolgen heeft.
 
Vaak zijn de problematische auto's oude barrels waar de eigenaars een goedkoop setje van aliexpress in geschroefd hebben.
...
Ik ga dit topic later eens helemaal doornemen, maar hierin wil ik toch effe inpikken ...

Ik ben het niet eens met die stelling.
Ik heb op mijn motor 2 H4 mini LED projectors zitten, van AliExpress toevallig. Goed geïnstalleerd en de afstelling netjes geregeld. Helemaal geen verblinding.

Echter is dat niet altijd het geval. Een motor op het werk heeft ook zijn H4 bulbs vervangen door een of ander LED variant. En erg verblindend. Je moet voor jezelf durven toegeven dat een koop kan tegenvallen, en dan onder ogen zien dat je dat geld kwijt bent, en dan ofwel terug keert naar je originele lampen, ofwel een ander type uitprobeert. Maar denken dat veel en fel licht sowieso goed is ... ja, dat is kansloos, en verblind anderen.

Ik ben echter van mening dat de af-fabriek full LED koplampem bij auto's vaak een stuk irritanter zijn dan after market geplaatste LED lampen. Sommigen geven licht genoeg om er een stel voetbalvelden mee te verlichten. Neemt je zicht helemaal weg als je die op een onverlichte weg in tegengestelde richting krijgt.

Ik heb nog nooit begrepen dat er met homologatie niet op gelet werd.
Net als die super vervelende loop-pinkers. Valt een pak minder op dan effectief pinkende pinkers. Nee, geef mij dan zelfs veel liever mijn rode achterpinkers, vallen 10 keer beter op dan die loop bazaar.

Maar ook de lichtsterkte van de gewone achterlichten loopt de spuigaten uit. De stoplichten van een jaren 80 auto vallen in het niets bij de gewone achterlichten van een moderne auto.

Er zou een strenge wet moeten zijn (of toegepast moeten worden als die er al is), op de lichtsterkte, de grootte, en zelfs de positie van zowel voor- als achterlichten.
... journalist ... sensatiegehalte ...
Uit heel je bericht vielen vooral deze twee woorden mij op.

En dat tweede woord, dáár draait het bij journalisten nu eenmaal om ...
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb sinds een paar maanden een nachtbril. Met gele glazen.

Het werkt heel goed tegen al die witte led lampen.
Uit onmacht bij deze oplossing uitgekomen.
Ik heb ook zo'n bril met gele glazen en die is voornamelijk heel handig bij het rijden in de schemering. Je ziet dan veel meer contrast.

Ik heb vroeger nogal wat Franse auto's gehad met gele duplolampen en ik weet nog best dat je ook daarmee beter ziet dan met dezelfde lampen met heldere glazen bollen. Dat heeft alles te maken met contrast.

De Citroen DS kwam in 1955 en die had meestal gele lampen en daarmee kon je prima zien waar je reed. Bovendien had die auto een systeem waarmee de koplampen naar beneden gingen als de auto van achteren inveerde. Dat was belachelijk simpel, een staaldraadje liep onder de auto door en zat aan de achterwielophanging en de koplampen zaten op een soort stang welke werd verdraaid als hij achter zakte.

De lelijke eend heeft de koplampen op een dergelijke ronde stang en die kun je van binnen de auto handmatig omhoog en omlaag draaien.

De meeste moderne auto's hebben iets dergelijks, maar met een servomotortje en dan kun je binnen met een draaiknopje de koplampen naar beneden stellen als er twee dikke mensen achterin zitten. De vraag is waarom dat niet automatisch gaat zoals bij de oude DS.

Enniehoe, ik heb niet het gevoel dat ik met de moderne auto met zijn zeer felle koplampen beter zie als met een oude Peugeot of Citroen met gele duplolampen van 45 watt, integendeel.
 
Topic doorgelezen ...

... ging het nu over verblindende LED koplampen, of over beschermde zwakke weggebruikers?

Hmmm ... nog is doorlezen dan maar? ... nee nee nee ... laat maar :+
 
Topic doorgelezen ...

... ging het nu over verblindende LED koplampen, of over beschermde zwakke weggebruikers?

Hmmm ... nog is doorlezen dan maar? ... nee nee nee ... laat maar :+
In bijna elk topic op elk forum slaat men diverse zijwegen in. Valt me mee dat het nog niet over Marokkanen gaat of drankverslaving.
 
@Han S , lang niet alleen de DS was uitgerust met gele koplampen. Elke Franse auto, en ook elke niet Franse auto ingevoerd in Frankrijk had het. Heeft oorspronkelijk een andere reden, had iets met de oorlog te maken, maar werd, idd door dat contrast, als beter ervaren, en is lang in gebruik gebleven. Gek genoeg is het in Frankrijk nu net verboden, terwijl het bij ons (en ook in NL veronderstel ik) nog wel steeds mag.

En eerlijk gezegd heb ik een beetje spijt dat ik mijn LED mini projectortjes niet in het geel besteld heb, want dat kan tegenwoordig wel met de LED's, alwaar dat niet kon met xenon.

Ik kan echter nog wel gele kapjes bestellen, misschien doe ik dat nog wel eens ...
 
De meeste moderne auto's hebben iets dergelijks, maar met een servomotortje en dan kun je binnen met een draaiknopje de koplampen naar beneden stellen als er twee dikke mensen achterin zitten. De vraag is waarom dat niet automatisch gaat zoals bij de oude DS.

Enniehoe, ik heb niet het gevoel dat ik met de moderne auto met zijn zeer felle koplampen beter zie als met een oude Peugeot of Citroen met gele duplolampen van 45 watt, integendeel.

Bij BMW hebben alle auto's met xenon, led en laser verlichting automatische hoogte regeling van de koplampen. Of het bij andere merken ook standaard aanwezig is durf ik niet te zeggen, maar het grootste deel wel gok ik.
 
Bij BMW hebben alle auto's met xenon, led en laser verlichting automatische hoogte regeling van de koplampen. Of het bij andere merken ook standaard aanwezig is durf ik niet te zeggen, maar het grootste deel wel gok ik.
Ik heb drie auto's waarmee het met de hand moet.
 
@Han S , lang niet alleen de DS was uitgerust met gele koplampen. Elke Franse auto, en ook elke niet Franse auto ingevoerd in Frankrijk had het. Heeft oorspronkelijk een andere reden, had iets met de oorlog te maken, maar werd, idd door dat contrast, als beter ervaren, en is lang in gebruik gebleven. Gek genoeg is het in Frankrijk nu net verboden, terwijl het bij ons (en ook in NL veronderstel ik) nog wel steeds mag.

En eerlijk gezegd heb ik een beetje spijt dat ik mijn LED mini projectortjes niet in het geel besteld heb, want dat kan tegenwoordig wel met de LED's, alwaar dat niet kon met xenon.

Ik kan echter nog wel gele kapjes bestellen, misschien doe ik dat nog wel eens ...
Klopt, ik heb twaalf keer een DS gehad en vier keer een Peugeot 403, een stuk of wat Renault 4tjes en de meeste hadden gele duplo's en daarmee kon ik prima zien in het donker.

Ik heb ook de indruk dat die oude duplolampen minder strooilicht hebben vanwege het kapje in de lamp zelf waardoor het alleen de bovenste helft van de reflector beschijnt. En ze zijn niet zo fel.
 
In bijna elk topic op elk forum slaat men diverse zijwegen in. Valt me mee dat het nog niet over Marokkanen gaat of drankverslaving.

Je geeft iig het goede voorbeeld :t









was-that-sarcasm-quote-1.jpg
 
Klopt, ik heb twaalf keer een DS gehad en vier keer een Peugeot 403, een stuk of wat Renault 4tjes en de meeste hadden gele duplo's en daarmee kon ik prima zien in het donker.

Ik heb ook de indruk dat die oude duplolampen minder strooilicht hebben vanwege het kapje in de lamp zelf waardoor het alleen de bovenste helft van de reflector beschijnt. En ze zijn niet zo fel.
En ze passen ook beter bij onze toekomstige maximale toegestane snelheid van 30kmu op de snelwegen.

ik pleit voor de herinvoering van de carbid lamp en de voorloper met vlag!
 
Klopt, ik heb twaalf keer een DS gehad en vier keer een Peugeot 403, een stuk of wat Renault 4tjes en de meeste hadden gele duplo's en daarmee kon ik prima zien in het donker.

Ik heb ook de indruk dat die oude duplolampen minder strooilicht hebben vanwege het kapje in de lamp zelf waardoor het alleen de bovenste helft van de reflector beschijnt. En ze zijn niet zo fel.
Precies.
En om die reden heb ik mij projectortjes aangeschaft ipv "vervang" LED ampullen die gewoon je spiegel/reflector gebruiken.
De projectortjes worden gebruikt voor de low beam, voor de high beam worden wel je spiegels/reflectors gebruikt, maar dat is niet erg, want die zet je uit bij tegenverkeer.

Ik heb er deze inzitten:
Echter de grijze versie, zonder koelfannetjes dus, maar blijken nu niet meer beschikbaar.

Ik denk dat ik die gele dingetjes toch ook maar eens ga bestellen, want het blijken geen kapjes te zijn, maar stickertjes en kosten bijna niks:
Dus het proberen waard. De lowbeam is dan geel, het grootlicht nog steeds wit. Lijkt me ook wel wat.
 
Om het topic nog interessanter te maken: Wat denk je van die dodo's, die met een 20 jaar oude barrel met mistlampen voor aan rijden net doen of het dagrijverlichting is.
Denken ze dat de wagen 15 jaar jonger wordt of moeten wij denken daar komt een jongere auto aan? En ook nog van die Action blindmakende lampen in koplamp.:N
 
Om het topic nog interessanter te maken: Wat denk je van die dodo's, die met een 20 jaar oude barrel met mistlampen voor aan rijden net doen of het dagrijverlichting is.
Denken ze dat de wagen 15 jaar jonger wordt of moeten wij denken daar komt een jongere auto aan? En ook nog van die Action blindmakende lampen in koplamp.:N


hey Ray...
even tussendoor...

ik rij in je provincie...
😱😱😱😱😱😱😱
 
Moderne lampjes (en aftermarket prutsels) kunnen erg verblindend zijn. Kijk eens hoe hoog de lampjes op een bouwvakkersbus zitten. Kijk eens hoe de bundel van het dimlicht loopt (max horizontaal). En ook moderne verhoogde seniorenauto's, SUV's en MPV's hebben de lichtunits vaak erg hoog gemonteerd zitten.

Als je in zo'n lichtunit dan ook nog eens een heel felle lamp monteert (led, xenon of zelfs halogeen), worden tegenliggers verblind.

Er zou een verbod moeten komen op het rijden als vuurtoren. Er zou een limiet gesteld moeten worden aan de sterkte en hoogte van de lichtbundel.
Als je aan de normale hoeveelheid licht niet genoeg hebt, moet je maar toegeven dat je nachtblind bent en je bestelt dan maar een taxi.

Maar de wetgever geeft hier nog geen aandacht aan. Die rekent zich suf hoe we nog meer afhankelijk kunnen worden van elektriciteit.
 
Vanmorgen een laagstaand zonnetje op een natte weg. Zwaar verblindend, het zou verboden moeten worden!
Ik kon niet eens zien hoe snel ik reed, mijn km-teller viel weg in het tegenlicht.......
 
Ik zit er al een tijdje aan te denken een spiegeltje met twee kleine stappenmotoren aan te sturen en deze op de hoedenplank te plaatsen. Als er dan weer zo'n enorme tokkie met debiel felle ledlampen achter me staat dan kan hij zelf ook meegenieten. Gewoon precies zo'n vlakje terugspiegelen in zijn gezicht, verder niemand die er last van heeft. Laatst was het helemaal erg, een mentaal beperkt persoon in een bestelbus met extreem felle ledlampen. Ik gok dat hij ook nog zijn groot licht aan had. Je binnenspiegel dimmen heeft dan geen enkele zin want het licht komt met de kracht van 3000 zonnen alsnog binnen via de zijspiegels en achterruit. Rijbewijs innemen en auto door de shredder.
 
Terug
Bovenaan Onderaan