Verlichting tpic nummer XXX =) (update: Nov 2020)

lionofjudah

MF veteraan
9 jul 2019
1.364
617
Gelderland
https://wetten.overheid.nl/BWBR0025798/2020-10-15Extra dimlicht mag, dim licht geel of wit.....

Ben nog op zoek naar de regel van 2de licht wordt samen als 1 licht gezien mits de diameter kleine licht kleiner is dan de afstand dimlicht en extra licht... die wet bestaat namelijk ook. Dat zei iemand anders in deze forum ook al eerder.

Dus: einde discussie dat extra verlichting toevoegen , naast origineel niet mag. Het mag wel! punt

Heb trouwens de politie gebeld of zij zo vriendelijk bij mij langs wilden komen, maar ik ben helaas niet belangrijk genoeg :+
Ze wilden wel mij info sturen per e-mail.

Edit: ik vond mijn standaard H7 55 watt hoogeen niet bepaald verlichtend 's avonds. Het is geel, dat is per defitie al minder opvallend en kaatst licht van borden al stuk minder terug. Dat was ook mijn reden dat ik verlichting toegevoegd heb. Dat andere mensen bang zijn om te veranderen , dat kan ik begrijpen. Maar ik sta nog steeds binnen de wetten van Nederland. ;).

Heb mijn verlichting afgestemd op basis van wetgeving. Mijn extra verlichting schijnt veel eerder naar beneden dan wettelijk mag.
 
Laatst bewerkt:
https://wetten.overheid.nl/BWBR0025798/2020-10-15Extra dimlicht mag, dim licht geel of wit.....

Ben nog op zoek naar de regel van 2de licht wordt samen als 1 licht gezien mits de diameter kleine licht kleiner is dan de afstand dimlicht en extra licht... die wet bestaat namelijk ook. Dat zei iemand anders in deze forum ook al eerder.

Dus: einde discussie dat extra verlichting toevoegen , naast origineel niet mag. Het mag wel! punt

Heb trouwens de politie gebeld of zij zo vriendelijk bij mij langs wilden komen, maar ik ben helaas niet belangrijk genoeg :+
Ze wilden wel mij info sturen per e-mail.
Je hebt 100% gelijk. Helemaal. Wettelijk gezien mag je er een behoorlijke kerstboom van maken. Dit was ook wettelijk gezien gewoon okay, kwam ook zo door de APK:
1604580144769.png

(dit was trouwens allemaal origineel, met 2x extra verstralers die alleen bij grootlicht mee aan gingen, bij elkaar een goede 330 watt aan lampen. Was genieten om hiermee in de winter in het donker tussen de weilanden door te rijden.)

Het punt wat iedereen steeds maakt gaat over welke verlichting je erop zet. Heel veel led verlichting is niet bedoeld om continu aan te staan. Je krijgt daardoor strooilicht, wat je kunt zien doordat je borden oplicht. Borden die oplichten betekend dat de lamp daar naartoe schijnt, niet dat je je lampen vanuit die richting kunt zien.
Let er maar eens op. Die irritante auto die je via de spiegels in de ogen schijnt, verlicht ook alle borden zo lekker. Ander verkeer heeft dat niet.
 
Dat ziet er puik uit Clank! Alsof het origineel is.

Ik heb even gekeken naar de definitie "strooilicht". Maar daaar heb ik gelukkig geen last van op mijn motor. Strooilicht is licht dat meerdere malen herhaald wordt:

"Strooilicht
Strooilicht is eigenlijk een term uit de (grafische) techniek, maar ook het verschijnsel dat in het oog allerlei herhalingen van lichtbronnen worden veroorzaakt. Een kaarsvlammetje herhaalt zich meermaals in het zichtveld, zodat ik tal van kaarsvlammetjes zie. Een beeldscherm zorgt voor een groot waas rondom het scherm in dezelfde kleur als de overheersende kleur die op dat moment op het scherm te zien is. (Dit verschijnsel kan worden verminderd door goed omgevingslicht in de ruimte.) Iedere lichtbron zorgt dus voor veel storende onrust en maakt het zien extra moeilijk."
Bron: Licht, lichtschuwheid en strooilicht

Edit: waar ik de laatste tijd wel aan erger zijn nieuwe / oude auto's die hun dim verlichting recht in je gezicht schijnen. Erg gevaarlijk.....
 
Dat ziet er puik uit Clank! Alsof het origineel is.

Ik heb even gekeken naar de definitie "strooilicht". Maar daaar heb ik gelukkig geen last van op mijn motor. Strooilicht is licht dat meerdere malen herhaald wordt:

"Strooilicht
Strooilicht is eigenlijk een term uit de (grafische) techniek, maar ook het verschijnsel dat in het oog allerlei herhalingen van lichtbronnen worden veroorzaakt. Een kaarsvlammetje herhaalt zich meermaals in het zichtveld, zodat ik tal van kaarsvlammetjes zie. Een beeldscherm zorgt voor een groot waas rondom het scherm in dezelfde kleur als de overheersende kleur die op dat moment op het scherm te zien is. (Dit verschijnsel kan worden verminderd door goed omgevingslicht in de ruimte.) Iedere lichtbron zorgt dus voor veel storende onrust en maakt het zien extra moeilijk."
Bron: Licht, lichtschuwheid en strooilicht
Beste manier om te checken of je verlichting irritant is:
  1. Zet je vriendin, vriend, partner, mede pastafari op je motor 's avonds met verlichting aan
  2. Zet een stoel 100 meter verder neer
  3. Ga op de stoel zitten
  4. Kijk recht in de lampen van je motor
  5. Als het vervelend kijkt, is je verlichting schijt.
 
Je hebt 100% gelijk. Helemaal. Wettelijk gezien mag je er een behoorlijke kerstboom van maken. Dit was ook wettelijk gezien gewoon okay, kwam ook zo door de APK:
Bekijk bijlage 1561356
(dit was trouwens allemaal origineel, met 2x extra verstralers die alleen bij grootlicht mee aan gingen, bij elkaar een goede 330 watt aan lampen. Was genieten om hiermee in de winter in het donker tussen de weilanden door te rijden.)

Het punt wat iedereen steeds maakt gaat over welke verlichting je erop zet. Heel veel led verlichting is niet bedoeld om continu aan te staan. Je krijgt daardoor strooilicht, wat je kunt zien doordat je borden oplicht. Borden die oplichten betekend dat de lamp daar naartoe schijnt, niet dat je je lampen vanuit die richting kunt zien.
Let er maar eens op. Die irritante auto die je via de spiegels in de ogen schijnt, verlicht ook alle borden zo lekker. Ander verkeer heeft dat niet.

Verlicht niet iedere voertuig in minder of meerdere mate de verkeersborden? Onze Toyota van 4 jaar oud doet dat ook. Altijd onderhouden door officiele garage. Borden worden verlicht, dat is toch geen probleem? En de lijn dat duidelijk verlicht wordt, bij een muur van 10 meter verderop, licht onder de hoogste van medeweggebruikers, dat valt mij wel op. Als je in een helikopter vliegt, zie je ook licht van de koplampen, dat is iets wat normaal is. Er gaat altijd licht omhoog.
 
Beste manier om te checken of je verlichting irritant is:
  1. Zet je vriendin, vriend, partner, mede pastafari op je motor 's avonds met verlichting aan
  2. Zet een stoel 100 meter verder neer
  3. Ga op de stoel zitten
  4. Kijk recht in de lampen van je motor
  5. Als het vervelend kijkt, is je verlichting schijt.

Klopt. je moet als pesoon die recht in of langs de licht kijkt , niet irritant vinden. Nog een linke jevonden van ANWB:
https://www.anwb.nl/experts/auto/53...ting-lijkt-vaak-niet-goed-wie-controleert-dit
Zo test ik ook mijn verlichting. Wat vind ik ervan als ik ervoor sta op een bepaalde afstand. Vind ik het wel prettig. Mijn conclusie op mijn eigen verlichting was: yip. Puik! :]

CB750-looking into lights.jpg
CB750-front-birds-view.jpg

Relatief kleine lampen, maar is genoeg voor mij.
 
Laatst bewerkt:
Dat is overdag zonder het gewone dimlicht. En je staat in plaats van op ooghoogte van tegemoetkomend verkeer.
Heb je die kleine extra lampen 's avonds ook aan in combinatie met dimlicht? Hoe zijn de resultaten dan?
 
Hoi Beekberger,

Die 2 kleine LED lampen verlicht een breedere strook voor mij. Daardoor verlichten ze de stroken links of rechts van mij, afhankelijk of ik links of rechts van het midden rij. Wettelijk is het ook zo, dacht ik, dat je niet teveel links mag schijnen, om te voorkomen dat mensen op de andere weghelft extra light krijgen.
De normale dimlicht is haast niet zichtbaar als ik de LED's aanzet. LED's schijnen iets van 20% sterker dan hologeen. Komt hoogswaarschijnlijk ook doordat het witter is, daardoor oogt het ook veel duidelijker.

Zal morgen na het werk een foto maken. Dan is het al donker...
 

Koplampen steeds feller​

Gezamenlijk onderzoek met zusterclubs uit Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland​

26 november 2019 Koplampen worden steeds feller. Tot die conclusie komt de ANWB na een onderzoek onder de huidige generatie LED-lampen. Bij één van de LED-systemen was het licht op 20 cm afstand zelfs drie keer zo fel als een blik recht in de zon.

anwb%3Aw760

Soms schijnen LED-koplampen rechtstreeks in de ogen van een tegenligger wat voor verblinding zorgt. Daardoor ziet een automobilist even niets. Dat is gevaarlijk en leidt tot irritatie.

Ook dagverlichting feller​

Niet alleen koplampen, maar ook de dagrijverlichting wordt steeds feller. Dagrijverlichting is verlichting aan de voorkant van de auto en wordt automatisch ingeschakeld zodra de automobilist de auto start.

Deze verlichting is tegenwoordig twee keer zo fel als dimlicht. Het is zo ontworpen dat het ook in vol zonlicht nog goed zichtbaar is. Bij invallende schemering en duisternis wordt het echter een zeer fel en hel licht wat verblindend kan zijn voor tegenliggers. Automobilisten moeten hiervan bewust zijn en zo vroeg mogelijk overschakelen naar dimlicht om verblinding van anderen te voorkomen, adviseert de ANWB.

Lichtintensiteit beperken​

De ANWB wil dat de lichtintensiteit van koplampen maar ook van knipper-, rem- en achterlichten punt van aandacht wordt. Het probleem van verblinding door LED-lampen is eenvoudig op te lossen door de verlichting in het koplamphuis via reflectoren te laten schijnen, maar helaas passen weinig fabrikanten deze techniek toe. Daarover gaat de ANWB in gesprek met fabrikanten, overheid en haar zusterclubs.
En die trend zet zich ook door naar motoren.
Laatst ook weer een aantal gezien met extra lampen die feller dan nodig waren en medeweggebruikers dus verblinden. Maar hey, het mag omdat het nog niet verboden is. Komt nog wel en dan ook gelijk een APK om niet te hoeven handhaven.
 
motor van voor 1980 wel vrijstelling vak motor APK dan hoop ik ?
ik zie het al voor me met mijn russen naar apk keuring _O-
 
Als er niks verprutst is aan je Russen, geen vlijmscherpe randen door roest zijn ontstaan dan zal het wel loslopen met motoren van voor 1980.
 
Die auto LED is inderdaad verblindend.... is een ramp bij regen....zie je als tegenligger helemaal niks meer. zo te zien schijnt ie recht in de ogen van tegenliggers....

@ willem: dat sommige mensen zeggen dat de wet het niet verbied wilt nog niet zeggen dat het verstandig is. Gewoon zelf testen door ervoor te staan. Dan conclusie trekken of jij het zelf wel fijn vind.
 
Ali lampjes zijn nu niet gelijk het toonbeeld van een correct gepositioneerde lichtbundel, vaak wel lekker veel lumen, kan iederen meegenieten, tot de bovenbuurman aan toe.

@lionofjudah schijn eens op een blinde muur als je extra verlichting hoger uitkomt dan je dimlicht dan hebben je tegenliggers en last van (degenen die voor je rijden ook trouwens).
 
Klopt Botoo, daarom heb ik ze flink lager gericht. Ik denk zo 15 graden naar beneden. De reflectoren zijn rond, daardoor schijnt een gedeelte toch nog vooruit. Een lichtbundel heeft een focuspunt en daarom omheen is een zwakkere licht. Zolang als de focuspunt maar 2 graden onder het zichtveld van tegenliggers is. dat schijnt het niet hinderlijk. Daarom mag een lichtbundel nooit recht vooruit schijnen, want dan verblind men altijd de tegenliggers. zelf ervoor gaan staan op auto zit hoogte.....ben je zelf daarna nog niet blind, dan is het ok... =)

Die muur test ga ik nogmaals doen morgen en foto maken Botoo... =)
 
Laatst bewerkt:
Die auto LED is inderdaad verblindend.... is een ramp bij regen....zie je als tegenligger helemaal niks meer. zo te zien schijnt ie recht in de ogen van tegenliggers....

@ willem: dat sommige mensen zeggen dat de wet het niet verbied wilt nog niet zeggen dat het verstandig is. Gewoon zelf testen door ervoor te staan. Dan conclusie trekken of jij het zelf wel fijn vind.
Ik heb zelf ook led, niet van die hele felle, afstelling duurde even omdat je naast de reflector eerst de lamp zelf in zijn ring moet afstellen. Zodra die zo goed mogelijk is afgesteld in zn ring dan stel je de reflector pas bij.
 
Vandaag wat foto's gemaakt:
Originele koplamp + 2 kleine LED: IMG_20201110_182219516.jpg
LED schijnt tegen muur (2.5 meter afstand): IMG_20201110_174620404.jpg
Alleen Hologeen koplamp schijnt tegen auto, boom en muur: IMG_20201110_182106984.jpg
Beide LED's schijnt tegen auto,boom en muur: IMG_20201110_182117254.jpg

Je ziet dat de LED lampen op korte afstand wel verlichten, best sterk. Maar de kracht gaat snel achteruit naarmate de afstand verdubbeld. Bij de boom foto's is duidelijk te zien dat de LED lampen maat ietjes meer licht geven op een langere afstand. De LED lampen schijnen iets omhoog vergeleken met de Hologeen.
Maar juist hierdoor zijn de borden, die reflecterende coating hebben, juist veel duidelijker. Daarnaast zijn witte lijnen langs de wegen ook duidelijker te zien voor mij. En doordat de LED's niet zoveel kracht hebben, kan ik tegenliggers of mensen voor mij niet verblinden. Tijdens het maken van de foto's waar ik recht voor de lichten stond op autozit hoogte, had ik geen last van deze kleine lichten.
 
Haal die gekke dingen er maar gauw vanaf.
Ze zien er misschien niet uit, maar ik zie meer =), dat is mij veel meer waard. Daarnaast heb ik backup verlichting. Heb mijn koplamp recent al verwisseld. Ik wacht meestal niet totdat het kapot is.
 
Klopt. je moet als pesoon die recht in of langs de licht kijkt , niet irritant vinden. Nog een linke jevonden van ANWB:
https://www.anwb.nl/experts/auto/53...ting-lijkt-vaak-niet-goed-wie-controleert-dit
Zo test ik ook mijn verlichting. Wat vind ik ervan als ik ervoor sta op een bepaalde afstand. Vind ik het wel prettig. Mijn conclusie op mijn eigen verlichting was: yip. Puik! :]

CB750-looking into lights.jpg
CB750-front-birds-view.jpg

Relatief kleine lampen, maar is genoeg voor mij.
Er rijdt bij mij in de buurt iemand rond met zulke lampjes op z'n motorscooter, ook op die hoogte. je ziet als tegenligger geen steek meer.
 
Ze zien er misschien niet uit, maar ik zie meer =), dat is mij veel meer waard. Daarnaast heb ik backup verlichting. Heb mijn koplamp recent al verwisseld. Ik wacht meestal niet totdat het kapot is.

En de tegenliggers zien niks meer.
 
Er rijdt bij mij in de buurt iemand rond met zulke lampjes op z'n motorscooter, ook op die hoogte. je ziet als tegenligger geen steek meer.
Ik denk dat die persoon de LED perfect horizontaal heel geinstalleerd. Dat is verkeerd afgesteld. Welke lamp dan ook, LED of hologeen, moet bijv. 2 graden gemeten vanaf horizontale lijn , naar beneden wijzen, dan verblind je mensen niet. Dit is wat sommige mensen verkeerd doen. Het afstellen. Daarom altijd zelf voor je voertuig staan op de juiste hoogte en kijken of jij het wel prettig vind.
 
Ik denk dat die persoon de LED perfect horizontaal heel geinstalleerd. Dat is verkeerd afgesteld. Welke lamp dan ook, LED of hologeen, moet bijv. 2 graden gemeten vanaf horizontale lijn , naar beneden wijzen, dan verblind je mensen niet. Dit is wat sommige mensen verkeerd doen. Het afstellen. Daarom altijd zelf voor je voertuig staan op de juiste hoogte en kijken of jij het wel prettig vind.

1605041062108.png


dit is wat ik zie, alleen dan zonder daglicht. een smak licht met een klein koplampje er tussen.
 
Bekijk bijlage 1563464

dit is wat ik zie, alleen dan zonder daglicht. een smak licht met een klein koplampje er tussen.

Als je mijn lichtjes ziet in het echt, zijn ze mindel fel en minder groot qua oppervlakte dat je ziet. Heeft te maken met het verschil tussen goedkope smartphone camera en ogen. Door de smartphone camera iets langer een foto's te laten maken (sluitertijd), worden de lichtbollen al wat groter. In het echt zijn ze echt niet zo dramatisch, vind ik... ^^ Je kunt aan de rijdende auto zien dat mijn sluitertijd niet snel was...daardoor kwam er meer licht in de camera lens, daardoor grotere en fellere licht bollen.
 
@ willem: dat sommige mensen zeggen dat de wet het niet verbied wilt nog niet zeggen dat het verstandig is.

Dat geld voor meer dingen.

Ook voor je redenaties waarmee je probeert uit te leggen dat je geen overlast voor anderen veroorzaakt.
Gelukkig blijft er wettelijk gezien toch nog wat over, nl 'verblindende verlichting'




Art 5.4.64 van de wet die je in je openingspost noemt zegt nl


1.Motorfietsen en zijspanwagens verbonden aan motorfietsen mogen, met uitzondering van groot licht, niet zijn voorzien van verblindende lichten.

De controle hierop word door een agent simpelweg uitgevoerd door te kijken....is t verblindend dan is het verblindend.

En je hebt een foto zelf in dit topic geplaatst

https://www.dropbox.com/s/37svuvndbehwp9g/CB750-looking into lights.jpg?dl=0
Ik snap niet hoe je kunt denken dat dit goed afgesteld zou zijn. Dit zijn degene die wat mij betreft niet mogen zeuren als ze een bekeuring krijgen.
Je ziet nu bij daglicht al dat dit niet klopt, al is het maar aan de rare randen aan de bovenzijde van de lichtvlek. Want meer of minder dan 2 lichtvlekken zijn dit niet.
Maak ook eens een foto als de motor precies zo staat, maar in het donker. Dan zie je niet meer van de motor, alleen 1 of 2 in elkaar overlopende vlekken fel licht.








https://wetten.overheid.nl/BWBR0025798/2020-10-15Extra dimlicht mag, dim licht geel of wit.....

Ben nog op zoek naar de regel van 2de licht wordt samen als 1 licht gezien mits de diameter kleine licht kleiner is dan de afstand dimlicht en extra licht... die wet bestaat namelijk ook. Dat zei iemand anders in deze forum ook al eerder.

Dus: einde discussie dat extra verlichting toevoegen , naast origineel niet mag. Het mag wel! punt

Gebeurd vaker. Mensen die de helft gehoord hebben en daar dan conclusies uit trekken die hun goed uitkomen.

Laten we eens beginnen te vragen naar die regel die je zelf opgeeft, op grond waarvan je denkt dat wat je allemaal schrijft zou kloppen.

Het gaat dus om de zin: "de regel van 2de licht wordt samen als 1 licht gezien mits de diameter kleine licht kleiner is dan de afstand dimlicht en extra licht... die wet bestaat namelijk ook. " .

Ik zeg je dat die wet niet bestaat. Jij beweerd van wel.... laat s zien ? :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan