Verlichting tpic nummer XXX =) (update: Nov 2020)

Ik heb even de van toepassing zijnde artikelen bij elkaar geschraapt.

Het enige waar gesproken word over 2 lichten/ gelijke grote/sterkte is in 5.4.59a onder 4 en 5.4.55 onder 5.
Maar dat gaat er heel specifiek over dat als je van een bepaalde lamp er twee op je motor hebt gemonteerd, zij er dan hetzelfde dienden uit te zien, nergens worden twee lampen plots 1 lamp.


Artikel 5.4.57 geeft aan wat je naast de verplichte verlichting op je motor mag monteren. Maar met die eventueel extra aan te brengen verlichting heb je dan uiteraard ook nog te maken met wanneer je bepaalde verlichting mag voeren. Je mag bv een extra groot licht monteren, maar uiteraard blijven de regels wanneer je groot licht mag voeren overeind. Je mag dus bv ook extra mislampen erop zetten.... maar die mogen alleen branden als dat volgens de regels voor groot licht mag.

Artikel 5.4.51​

1.Motorfietsen moeten zijn voorzien van:
a. één groot licht;
b. één dimlicht;
c. twee richtingaanwijzers aan de voorzijde en twee richtingaanwijzers aan de achterzijde van het voertuig, indien de motorfiets in gebruik is genomen na 31 december 1996; het licht van de richtingaanwijzers van motorfietsen in gebruik genomen na 30 juni 1967 moet knipperen;
d. één stadslicht indien het voertuig na 31 oktober 1997 in gebruik is genomen;
e. één achterlicht;
f. één remlicht indien het voertuig in gebruik is genomen na 26 november 1975;
g. achterkentekenplaatverlichting;
h. één rode retroreflector aan de achterzijde van het voertuig.

Artikel 5.4.55​


1.De in de artikelen 5.4.51 en 5.4.52 bedoelde lichten moeten goed werken. Indien een licht wordt gevormd door meerdere lichtbronnen, mag door defecte lichtbronnen het oorspronkelijk verlichte oppervlak met niet meer dan 25% afnemen.
2.De lichtarmaturen en de onderdelen daarvan moeten deugdelijk aan het voertuig zijn bevestigd.
3.De glazen van de lichtarmaturen mogen niet zijn verwijderd.
4.De glazen van de lichtarmaturen mogen niet zodanig zijn beschadigd, gerepareerd of bewerkt dat de lichtopbrengst en het lichtbeeld dan wel de functie nadelig worden beïnvloed.
5.Lichten met dezelfde functie moeten nagenoeg van gelijke grootte, gelijke kleur en gelijke sterkte zijn. De op een motorfiets zonder zijspanwagen gemonteerde lichten en retroreflecterende voorzieningen met dezelfde functie, moeten nagenoeg symmetrisch links en rechts van het midden van het voertuig zijn bevestigd.
6.De in de artikelen 5.4.51 en 5.4.52 bedoelde lichten en retroreflectoren, voor zover het het lichtdoorlatend gedeelte betreft, mogen ten hoogste 25% zijn afgeschermd.
7.De retroreflector mag geen gebreken vertonen die de retroreflectie beïnvloed.
8.Remlichten van motorfietsen moeten werken bij bediening van de achterwielrem of de voorwielrem.



Artikel 5.4.56​


Eisen
1.Het dimlicht moet goed zijn afgesteld, waarbij het bepaalde in bijlage VIII, artikelen 113 en 114, van toepassing is


Artikel 5.4.57​

Eisen
1.Motorfietsen mogen zijn voorzien van:
a. één extra groot licht;
b. één extra dimlicht;
c. één extra stadslicht;
d. één of twee mistvoorlichten;
e. één of twee mistachterlichten;
f. waarschuwingsknipperlichten;
g. één of twee parkeerlichten;
h. ambergele retroreflectoren aan de voorste zijkanten van het voertuig, ambergele of rode retroreflectoren aan de achterste zijkanten van het voertuig;
i. één witte retroreflector aan de voorzijde van het voertuig;
j. werklichten;
k. één extra achterlicht;
l. één of twee extra remlichten;
m. één of twee dagrijlichten;
n. één of twee bochtlichten.
2.Lichten die ingevolge artikel 5.4.51 verplicht zijn gesteld voor voertuigen die na een in dat artikel genoemd tijdstip in gebruik zijn genomen, mogen zijn aangebracht op voertuigen die voor of op dat tijdstip in gebruik zijn genomen, mits wordt voldaan aan de in artikel 5.4.53 met betrekking tot die lichten gestelde eisen.
3.Motorfietsen mogen zijn voorzien van extra witte retroreflecterende voorzieningen aan de voorzijde, extra rode aan de achterzijde en extra ambergele aan de zijkanten van het voertuig.




Artikel 5.4.59a​

Eisen
1.De in artikel 5.4.57 bedoelde lichtarmaturen en de onderdelen daarvan moeten deugdelijk aan het voertuig zijn bevestigd.
2.De glazen van de lichtarmaturen mogen niet zijn verwijderd.
3.De glazen van de lichtarmaturen mogen niet zodanig zijn beschadigd, gerepareerd of bewerkt dat de lichtopbrengst en het lichtbeeld dan wel de functie nadelig worden beïnvloed.
4.Lichten met dezelfde functie moeten nagenoeg van gelijke grootte, gelijke kleur en gelijke sterkte zijn. Lichten en retroreflecterende voorzieningen met dezelfde functie moeten nagenoeg symmetrisch links en rechts van het midden van het voertuig zijn bevestigd.


Artikel 5.4.65​

1.Motorfietsen en zijspanwagens verbonden aan motorfietsen mogen niet zijn voorzien van:
a. meer lichten en retroreflecterende voorzieningen dan in de artikelen 5.4.51, 5.4.51a, 5.4.57, 5.4.57a en 5.4.58 is voorgeschreven of toegestaan, en
b. in het voertuig aanwezige lichten of objecten die licht uitstralen naar de buitenzijde van het voertuig.
2.Motorfietsen niet in gebruik bij de in de artikelen 29, eerste lid, en 30b van het RVV 1990 bedoelde diensten, mogen niet zijn voorzien van lichtarmaturen voor blauwe zwaai-, flits- of knipperlichten of voorzieningen die de indruk wekken dat het voertuig is voorzien van een dergelijke lichtarmatuur.







Ik kan er naast zitten, maar ik zie in deze regelgeving nergens de ruimte om standaard met twee extra gemonteerde lampen rond te rijden.

@lionofjudah In 5.4.51 en 5.4.57 staan de verplichte en de toegestane verlichting vermeld.
Zou je eens kunnen vertellen...die bijgeplaatste lampjes op jouw motor..... wat voor soort lampen uit .51 of .57 zijn dat, in jouw ogen ?
 
Nou nog handhaven...
Dan worden gewoon 3 dagen oude Audi's van de weg gehaald en door de schredder gedouwd
 
En het cliche "als het maar goed afgesteld is, is er niets dat verblindt" waar lampofiele hufters zich achter verschuilen en achteraan rennen.

Dat werkt op een weg door de Amerikaanse woestijn. Niet op een weg in NL met bruggen, regen, bochten, hobbels...
 
Vooral dat voorbeeld laat een fraai verspreid licht zien wat tot 2(?) mtr hoog uitwaaiert op de de garagedeur. M.a.w. het verblind toch wel.
:^

Voldoet ook op geen enkele manier aan de eisen voor de afstelling van de verlichting


Artikel 113​

  • 1.Het dimlicht moet zodanig zijn afgesteld dat bij controle met een koplamptestapparaat dan wel een lichtscherm het geprojecteerde beeld, na fixatie van dat apparaat of scherm, voldoet aan de volgende eisen:
    • a.het lichte vlak moet zich onder het donkere vlak bevinden;
    • b.een duidelijke, geheel of ten dele horizontale scheidingslijn tussen licht en donker moet zichtbaar zijn;
    • c.het horizontale gedeelte van de scheidingslijn moet zich bevinden tussen of op de lijnen op het scherm van het koplamptestapparaat dan wel op het lichtscherm, die overeenkomen met een daling van de lichtbundel ten opzichte van de horizontale middenlijn van de koplamp van 5 tot 40 mm/m;



Die scheidingslijn is bedoeld om ervoor te zorgen dat het licht niet zo hoog komt dat het andere weggebruikers kan hinderen.
 
@lionofjudah,
Ik zou die afstelling nog eens overdoen. Je ziet de borden eerder of beter zeg je? Als je de borden al is het maar twee seconden eerder ziet bij 80kmu dan is dat dus verlichting die bijna vijftig meter eerder op het bord valt. Dat gebeurd met een felheid die voor je tegenliggers enorm verblindend is. Dat is leuk voor jou maar ik durf te wedden dat er straks van die automobilisten zijn die met hun eigen 3x feller dan de zon led lampen ook eens lekker vol in het licht gaan zetten in de hoop dat jij je groot licht eens af gaat zetten. Omdat het jouw gewone licht is kun je dat niet en dan zullen ze hun groot licht ook aan laten staan totdat jij voorbij bent.

Zo ben je anderen tot last.
 
Preventief lampjes vervanger is ook nieuw voor mij. Tegenwoordig zijn de plekken waar je nieuwe bolletjes haalt vrij dik bezaaid.
Net als het licht wat uit die schijnwerpers komt... als je daadwerkelijk iets van LED wil gebruiken, koop dan gewoon een goede LED vervanger voor je koplamp bolletje. Dat heb ik eerder ook gedaan en beviel mij perfect. Daarnaast heb je het voordeel, dat de constructie/lens van de koplamp zo in ontworpen, dat deze het licht afleidt van je tegenliggers en niet direct in hun ogen schijnt. Extra verlichting op je motor is alleen handig als je in het donker het bos in gaat ofzo. Als je de weg niet meer ziet 's nachts zonder die dingen en je niet veilig voelt op de motor, is het wellicht tijd om je achter de oren te krabben of het überhaupt nog een goed idee is om motor te rijden wanneer de zon onder is. Ik zeg dit niet om je te pesten, maar puur om het feit dat ook ik, net als vele anderen hier (zoals je hebt gemerkt) er juist, als tegenligger zijnde (nog niet eens gesproken over wanneer het regent, met de extra reflectie van het wegdek) erg veel hinder van ondervinden. Leuk dat jij wat ziet, maar wij niet meer.
Er is hier overigens ook al eens een artikel voorbij gekomen, met het gevaar dat weggebruikers die lampen, die je nu hebt gemonteerd, in het donker kunnen aanzien als auto die in de verte rijdt, terwijl jij misschien nog maar 50 meter van ze vandaan bent. Zeker op landweggetjes van net meer dan een auto breed, wordt een onbedachtzame tegenligger is dan erg gevaarlijk.
 

Ik verwacht dat dit idd het artikel is waar topicstarter door in de war is geraakt idd.

Ik hoef vast niet uit te leggen dat dit niet geld voor t soort lampjes die topicstarter heeft aangebracht :+

De lampjes van topicstarter vallen anyway niet onder 5.4.51 en eveneens niet onder 5.4.57
 
Vandaag wat foto's gemaakt:
Originele koplamp + 2 kleine LED: IMG_20201110_182219516.jpg
LED schijnt tegen muur (2.5 meter afstand): IMG_20201110_174620404.jpg
Alleen Hologeen koplamp schijnt tegen auto, boom en muur: IMG_20201110_182106984.jpg
Beide LED's schijnt tegen auto,boom en muur: IMG_20201110_182117254.jpg

Je ziet dat de LED lampen op korte afstand wel verlichten, best sterk. Maar de kracht gaat snel achteruit naarmate de afstand verdubbeld. Bij de boom foto's is duidelijk te zien dat de LED lampen maat ietjes meer licht geven op een langere afstand. De LED lampen schijnen iets omhoog vergeleken met de Hologeen.
Maar juist hierdoor zijn de borden, die reflecterende coating hebben, juist veel duidelijker. Daarnaast zijn witte lijnen langs de wegen ook duidelijker te zien voor mij. En doordat de LED's niet zoveel kracht hebben, kan ik tegenliggers of mensen voor mij niet verblinden. Tijdens het maken van de foto's waar ik recht voor de lichten stond op autozit hoogte, had ik geen last van deze kleine lichten.
Ik had graag gehoopt dat het beter was, maar deze verlichting is inderdaad verblindend. Dan kun je net zo goed grootlicht opzetten. Liever eigenlijk, want gelig licht verblind minder dan dat witte LED gebeuren.
 
Verblindend?? foto's zijn afhankelijk van de sluitertijd etc etc niet realistisch. Politie busje heeft mij in een morgen al zien rijden met mijn verlichting. Zij stonden stil aan de overkant van een woonerf uitrit, ik kwam van de tegenoverliggende woonerf uitrit. Dus ik reed met mijn lichten schijnend naar hun. Als er 1 ding is waar politie agenten goed in zijn, dan is het spotten van wet overtredingen, denk ik... Zij stonden met hun busje 4 meter van mij vandaan. Ik reed naar rechts terwijl zij daar stonden. Ik heb geen signaal gekregen om te stoppen en ik werd niet door hen achtervolgd. Nu jullie weer. ^^
 
Verblindend?? foto's zijn afhankelijk van de sluitertijd etc etc niet realistisch. Politie busje heeft mij in een morgen al zien rijden met mijn verlichting. Zij stonden stil aan de overkant van een woonerf uitrit, ik kwam van de tegenoverliggende woonerf uitrit. Dus ik reed met mijn lichten schijnend naar hun. Als er 1 ding is waar politie agenten goed in zijn, dan is het spotten van wet overtredingen, denk ik... Zij stonden met hun busje 4 meter van mij vandaan. Ik reed naar rechts terwijl zij daar stonden. Ik heb geen signaal gekregen om te stoppen en ik werd niet door hen achtervolgd. Nu jullie weer. ^^
Oh, dan zitten wij vast fout..denk ik..
 
Jongens ... dat gemiereneuk over regeltjes die zijn opgesteld door mierenneukers die jullie nooit zullen kennen of ontmoeten, wat maakt dat toch allemaal uit. Je bent toch zelf wel in staat om te beoordelen of iets door de beugel kan, of niet. Die slaafse mentaliteit ...

Ik zeg: fuck alle regels en neem je verantwoordelijkheid.
 
Ik zeg: fuck alle regels en neem je verantwoordelijkheid.
Waarom denk je dat er regels zijn?
Als iedereen zijn verantwoordelijkheid nam zouden deze er helemaal niet geweest zijn.

(vooral) Nederlanders zijn heel goed in het 'dat maak ik zelf wel uit' principe. Iedereen mag een mening hebben en uiten. En dat laatste laten we niet aan ons voorbij gaan. Kijk maar naar de anti mondkapjes protesten. Ik weet ook niet zeker of een mondkapje helpt maar mocht het wel helpen, mooi meegenomen.

Ik was laatst in de supermarkt en daar kwam zo'n protester binnen lopen. Echt met zo'n smoel van 'kijken jullie mij eens! Jullie zijn domme schapen, ik denk 100% zeker dat een kapje niet helpt!'
Niemand die haar aan sprak...

Dat is net zoals die 5 seconden dat er een motor tegemoet komt met van die Aliexpress leds. Waarom zou ik de moeite nemen te seinen. Die protester denkt 100% zeker dat het wel mag.
 
Jongens ... dat gemiereneuk over regeltjes die zijn opgesteld door mierenneukers die jullie nooit zullen kennen of ontmoeten, wat maakt dat toch allemaal uit. Je bent toch zelf wel in staat om te beoordelen of iets door de beugel kan, of niet. Die slaafse mentaliteit ...

Ik zeg: fuck alle regels en neem je verantwoordelijkheid.

Helemaal mee eens.

Maar er is een reden waarom er dan toch zoveel regeltjes zijn.... dat komt omdat er nogal wat mensen zijn die hun verantwoordelijkheid hoe dan ook niet nemen en denken dat alleen zij beslissen over wat zij wel of niet willen doen of accepteren.

Kip/ei verhaal.
 
Helemaal mee eens.

Maar er is een reden waarom er dan toch zoveel regeltjes zijn.... dat komt omdat er nogal wat mensen zijn die hun verantwoordelijkheid hoe dan ook niet nemen en denken dat alleen zij beslissen over wat zij wel of niet willen doen of accepteren.

Kip/ei verhaal.
Zekersch, dat stelde @Nicolaas ook al terecht vast. Ik weet het, en ik zie het zelf ook elke dag, de hele dag, gebeuren. En toch heb ik juist daarom geen enkele behoefte om me dan maar aan een set regels te onderwerpen, alleen maar omdat ik hier geboren ben, in deze tijd, en dat toevallig hier en nu deze regels zijn opgesteld. Die set regels is in mijn optiek veel te willekeurig. Doei.

Laten we wel wezen; iedereen doet het zo, echt iedereen, nul uitzonderingen. De regels waar ik me aan houd, en dat zijn er best veel, zijn de regels die ik zelf uitkies. En zo doet elk mens dat, zonder ook maar één enkele uitzondering.

Want elk mens overtreedt regels. Alleen accepteert niet elk mens fundamenteel de volledige verantwoordelijkheid voor wat hij doet.

Ik heb al lang geleden besloten om zo vrij mogelijk te zijn. En dat was ook ongeveer de tijd dat ik me realiseerde dat vrijheid gelijk staat aan verantwoordelijkheid. Vrijheid nemen zonder verantwoordelijkheid er bij te accepteren is weinig meer dan asociaal, egoïstisch hedonisme. Ik ga daarin misschien iets verder dan de gemiddelde mens, in de zin van dat ik uitsluitend aan mezelf verantwoording schuldig ben, en afleg, en soms straft mijn samenleving me daar voor af. Ook dat is mijn eigen verantwoordelijkheid.

En ineens realiseer ik me dat het hier over lampies ging ... en dat ik dus zwaar off topic ben. Oeps. :X :t
 
Zekersch, dat stelde @Nicolaas ook al terecht vast. Ik weet het, en ik zie het zelf ook elke dag, de hele dag, gebeuren. En toch heb ik juist daarom geen enkele behoefte om me dan maar aan een set regels te onderwerpen, alleen maar omdat ik hier geboren ben, in deze tijd, en dat toevallig hier en nu deze regels zijn opgesteld. Die set regels is in mijn optiek veel te willekeurig. Doei.

Laten we wel wezen; iedereen doet het zo, echt iedereen, nul uitzonderingen. De regels waar ik me aan houd, en dat zijn er best veel, zijn de regels die ik zelf uitkies. En zo doet elk mens dat, zonder ook maar één enkele uitzondering.

Want elk mens overtreedt regels. Alleen accepteert niet elk mens fundamenteel de volledige verantwoordelijkheid voor wat hij doet.

Ik heb al lang geleden besloten om zo vrij mogelijk te zijn. En dat was ook ongeveer de tijd dat ik me realiseerde dat vrijheid gelijk staat aan verantwoordelijkheid. Vrijheid nemen zonder verantwoordelijkheid er bij te accepteren is weinig meer dan asociaal, egoïstisch hedonisme. Ik ga daarin misschien iets verder dan de gemiddelde mens, in de zin van dat ik uitsluitend aan mezelf verantwoording schuldig ben, en afleg, en soms straft mijn samenleving me daar voor af. Ook dat is mijn eigen verantwoordelijkheid.

En ineens realiseer ik me dat het hier over lampies ging ... en dat ik dus zwaar off topic ben. Oeps. :X :t

Maar je denkt wel dat je het licht hebt gezien en verlicht bent _O-
 
ik ga de bovenkant van mijn LEDs blokkeren zodat er helemaal geen licht omhoog gaat schijnen. Work in progress.
 
tegenwordig zijn er cluster LED koplampen. deze zie je veel bij de auto's. OEM dus met RDW toelating. maw meerdere lichtbronnen die gezamelelijk de totale licht bundel maken.
even als remlichten die een aantal keer knipperen bij remmen is ook toegestaan.
en wat dacht je van die 'knight rider' loop RAW-balkjes. mag dus ook.
 
Terug
Bovenaan Onderaan