Verlichting veranderen, legaal of niet?

Noto

Die hard MF'er
12 apr 2007
990
2
Ik ben bezig geweest met de verlichting van m'n motor. Nou is echter in m'n vriendenkring de discussie ontstaan of dit wel/niet legaal is. Vandaar dat ik het hier eens vraag.

Het setje dat is ingebouwd integreerd de knipperlichten in het rem/achterlicht van de R6. Zoiets als dit

Voor:
HPIM1136.JPG


Na:
HPIM1202.JPG


(dat de reflector en nummerplaat op het moment ontbreken was me al opgevallen, de vraag is puur over de verlichting zelf)
 
NIet legaal voor zover ik weet.

Volgens mij moeten je knipperlichten een bepaald aantal cm´s van elkaar afzitten, 30cm staat me iets van bij, maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen.

Hoe het precies zit moet je zelf maar ff opzoeken, maar tis iig niet legaal op die manier.

Zijn ook ondingen om achter te rijden overigens, want het is nauwelijks duidelijk als iemand remt of tie ook nog richting aangeeft, aangezien het remlicht het knipperlicht nogal "overschijnt".
 
Laatst bewerkt:
Zijn ook ondingen om achter te rijden overigens, want het is nauwelijks duidelijk als iemand remt of tie ook nog richting aangeeft, aangezien het remlicht het knipperlicht nogal "overschijnt".


Hier lees ik in, dat je het al eerder gezien heb dus?

En op de site SafetyLights staan heel veel electronische "grapjes", zouden daar dan ook niet een stel van illegaal zijn ?

oh ja, ik lees het in het gastenboek al; "Safety Lights zijn illegaal, maar werken perfect "
 
Laatst bewerkt:
Is inderdaad niet legaal. Achterlichten en knipperlichten mogen niet gecombineerd worden, bovendien moet er een beoaalde minimale afstand tussen de knippers zitten.

Safetylights? Als je hun gadgets leuk vindt, prima. Maar denk nu niet dat ze legaal zijn, ondanks de suggestieve commentaren van de hr. Mayers.
 
Ik kan echter nergens informatie hierover vinden. Sites van RDW of het OM lijken me een betrouwbare bron... maar helaas blijkt het nogal moeilijk om een overzichtlijke site te produceren. De site van het OM kan ik wel vinden dat er 50 euro boete staat op het voeren van ondeugdelijke richtingaanwijzers. Echter zonder de eisen die hieraan gesteld worden.
 
ooit bij een keuring in Roosendaal moesten de knipperlichten een minimale afstand hebben van ?? cm. de knipperlichten stonden al zo'n 35 cm uit elkaar en dat moest nog eens met een aantal cm verlengd worden.
 
Is inderdaad niet legaal. Achterlichten en knipperlichten mogen niet gecombineerd worden, bovendien moet er een beoaalde minimale afstand tussen de knippers zitten.

Safetylights? Als je hun gadgets leuk vindt, prima. Maar denk nu niet dat ze legaal zijn, ondanks de suggestieve commentaren van de hr. Mayers.
[me="Orpheus"]blijft van mening dat safety lights net zoveel gevaar opleveren als dat ze misschien wegnemen.[/me]

Vanuit een zijstraat bezien lijkt het net alsof een motor met safety lights aan af wil slaan. Erg lullig als een andere weggebruiker op basis daarvan oordeelt er voor langs te kunnen, terwijl de motor gewoon rechtdoor gaat.

Ik kan echter nergens informatie hierover vinden. Sites van RDW of het OM lijken me een betrouwbare bron... maar helaas blijkt het nogal moeilijk om een overzichtlijke site te produceren. De site van het OM kan ik wel vinden dat er 50 euro boete staat op het voeren van ondeugdelijke richtingaanwijzers. Echter zonder de eisen die hieraan gesteld worden.
Ik zou zeggen: bel het RDW eens. Die kunnen je vast wel vertellen wat hierover in het voertuigreglement staat.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb destijds voor m'n gemodificeerde Gixxer ook het voertuigreglement zitten doorworstelen. Hoewel er veel bepalingen afhankelijk zijn van een registratiedatum van de betreffende motor, zijn richtingaanwijzers gecombineerd met enig ander achterlicht niet toegestaan en moesten ze (voor mijn bouwjaar) minimaal 23 ;) 24cm uit elkaar symmetrisch aangebracht zijn.

Maar...

Ik had op m'n Gixxer 'n soortgelijk dubbel LED-achterlicht als jij op je R6. Dus twee LED-bollen. Schenen alléén in de kleur rood. Ook 't knipperlicht, waarbij de LED-lamp die richting aangaf tussen òf volle intensiteit òf volledig uit knipperde. Beetje a-la-USA dus :P . Heb het zelfs een politieagente gevraagd of ze dit aanleiding vond om me hiervoor te bekeuren. Antwoord: "Nee. Ze zijn goed zichtbaar en het is overduidelijk wat je bedoelingen zijn, dus ik zie niet in waarom". Heb toen het voertuigreglement maar niet aangehaald...
 
Laatst bewerkt:
@Orpheus: Thanx, morgen eens even bellen. Ik heb net nog ff in de regelementen zitten zoeken maar die zijn echt te chaotisch om iets nuttigs in te vinden.

@Xenon: Dat is uiteraard wel de bepalende factor. Als het volgens de RDW officieel niet mag maar je er geen prent voor krijgt, dan vind ik het ook best. *D Maar het is ook wel een interessant om daar ook even na te vragen.
 
Ik heb wel ergens op een belgische site gevonden dat er achter 24 cm tussen moet zitten. Maarja... Belgie is geen Nederland. Ik ga morgen in ieder geval even bellen en laat dan nog ff weten wat het antwoord is van de RDW.
 
Laatst bewerkt:
[me="Orpheus"]blijft van mening dat safety lights net zoveel gevaar opleveren als dat ze misschien wegnemen.[/me]
Vanuit een zijstraat bezien lijkt het net alsof een motor met safety lights aan af wil slaan. Erg lullig als een andere weggebruiker op basis daarvan oordeelt er voor langs te kunnen, terwijl de motor gewoon rechtdoor gaat.

Ben ik helemaal met je eens, ik geloof ook dat die dingen verwarrend kunnen werken, maar ik wilde de discussie niet weer oprakelen. Ik heb er al een paar gehad.....o.a. met die Mayers.....

24 cm tussen de knippers klinkt in ieder geval als de juiste afstand.

Het gegeven dat één politieman/vrouw er geen punt van maakt wil NIET zeggen dat het dan nooit een probleem is......
 
Zijn ook ondingen om achter te rijden overigens, want het is nauwelijks duidelijk als iemand remt of tie ook nog richting aangeeft, aangezien het remlicht het knipperlicht nogal "overschijnt".

:^ meerdere keren dit soort dingen gezien en allemaal køt qua zichtbaarheid, ook in het donker. En als je één ding wilt, is dat men ACHTER je ziet wat jij wilt gaan doen. Vooral Tinus Tussengas met z'n Scania.... maar ook Opoe met 'r Seat Marbella kan je ernstig raken....

En die Safety-lights.... ook rotzooi, voordat men doorheeft dat je daadwerkelijk aan het remmen bent (die knipperende richtingaanwijzers trekken erg veel aandacht naar zich toe, oftewel: leiden erg de aandacht af van je remlicht) ben je al weer 1-2 seconden verder....
 
Laatst bewerkt:
Ben ik helemaal met je eens, ik geloof ook dat die dingen verwarrend kunnen werken, maar ik wilde de discussie niet weer oprakelen. Ik heb er al een paar gehad.....o.a. met die Mayers.....

24 cm tussen de knippers klinkt in ieder geval als de juiste afstand.

Het gegeven dat één politieman/vrouw er geen punt van maakt wil NIET zeggen dat het dan nooit een probleem is......

Yep idd was mij ook al opgevallen, lijkt mij voor andere weggebruikers zeer verwarrend
 
D'r zal wel een hoop te koop te zijn die wel of niet legaal is, maar je moet je afvragen wat je wilt.
Wil je een fiets met heel bijzondere, exclusieve details? Al dan niet legaal?
Of wil je een fiets die zo is uitgerust dat de medeweggebruikers duidelijk kunnen zien wat jij doet of wat je van plan bent ( remmen, afslaan) en zodoende rekening met jou kunnen houden?
Groeten,
Eduard.
 
Deze heb ik.

CBR954KNIPLED.gif


Is ook illegaal maar ik ben er nog nooit voor bekeurt.
Alleen zit het knipperlicht niet geintegreerd in het achter licht maar in het remlicht.
Dus met gewoon verlichting voeren en richting aangeven is ie gewoon duidelijk, met remmen en richting aangeven word het wat minder duidelijk.
 
Terug
Bovenaan Onderaan