Verliefd op een Kawasaki, tips gevraagd

RetroChili

Rookie
10 feb 2017
7
0
Maasdam
Hoi Allemaal

Ik ben op het moment bezig met mijn motorrijbewijs en ik ben ondertussen ook verliefd geworden op een motor.
Nou heb ik geen groot budget en deze valt wel binnen mijn budget daarbij is het een Kawasaki Ninja, ook iets wat ik graag wil.

Sinds ik deze tegenkwam op internet kan ik hem niet loslaten vind m ook super mooi! :]

full


Het gaat om deze Kawasaki ZXR 750 uit 1996 volgens de Motorport site maar als ik RDW check op kenteken komt hij uit 1994 :?

Ik ga volgende week zaterdag langs met iemand die al wel zn A heeft om een proefrit te maken en hem eventueel hopelijk ook al te kopen als hij bevalt.

Nou vroeg ik me af of jullie een beetje goede ervaringen hebben met de betrouwbaarheid van zo’n (wat oudere) motor en hoe betrouwbaar is motorport?
Waar moet ik op letten en wat kunnen eventuele valkuilen zijn bij deze motoren.

Ik hoop dat jullie mij wat tips en meningen kunnen geven waar ik eventueel op zou moeten letten en of het wel een goede motor/keus zou zijn.
Want ja ze zeggen ook, liefde maakt blind…

Mijn doel is wel zodra ik mijn A heb om het hele jaar te rijden en wil er natuurlijk zo lang mogelijk en probleemloos kunnen genieten van deze fiets.

Alvast bedankt voor het meedenken :)
 
Ik heb nog nooit geen gekkigheid over motoport gehoord, qua bedrijf zou ik de fiets niet laten staan, alleen vind ik oudere fietsen daar wel vaak duur.

Een maat van mij heeft een zxr 750, en hij is inprincipe heel erg tevrede over( al wil hij wel wat nieuwers nu, maar dat is logisch op een gegeven moment denk ik), alleen klaagt hij telkens over het zadel, hij vind dat ding kei hard.
Hou dat ff in de gaten of je dat acceptabel vind.

Verder over het hele jaar doorrijden, dat kan echt wel met zo'n fiets als dit.
Ik rij zelf met een cbr600f, dus redelijk vergelijkbaar, en vandaag voor het eerst in 23 maanden de motor laten staan, vanwege de sneeuw en ijzel vannacht. Verder rij ik er altijd woon-werkverkeer mee.

Heel veel succes met het kijken.
 
dan moet je toch de columns van erik van lent eens goed nalezen. lang niet elke motorport is van onbesproken gedrag.

Zoals ik schreef, ik heb er nooit over gehoord.
Ik zeg niet dat motoport perfect is, maar ik heb er nooit over gehoord.
 
ik ben ondertussen ook verliefd geworden op een motor.

Niet het beste ingrediënt voor succes, dan wil je nog wel eens wat gebreken goedpraten voor jezelf want je hebt je helemaal ingesteld op deze motor. Dit terwijl er nog 1000 andere fantastische motoren voor jou zijn te krijgen alleen zie je dat nu niet. Dat geeft op zich niks want je mag best wat wensen maar houdt het wel in je achterhoofd. Ik vond destijds een Honda VFR400 helemaal mooi. Toch een 25kw GS500 gekocht en daar ben ik al 9 jaar erg blij mee. Als jij die ZXR 750 laat varen om wat voor reden dan ook heb je binnen notime weer een nieuwe fiets gevonden die je niet kan loslaten.
 
Kan je niet beter wachten tot je je roze samenlevingscontractje hebt alvorens je liefde voor dit exemplaar te betuigen?
Ik weet t, sex voor het huwelijk is not done maar om nu een ander te laten testen of dit een goed huwelijk voor jou gaat worden???

Motoport is niet overal even goed, Echt heb ik nog niks verkeerds over gehoord. O-)

Denk wel dat je ze voor minder gaat vinden.
 
Als je er geen verstand van hebt zou ik hem niet kopen zonder onafhankelijke aankoopkeuring.

Om te voorkomen dat je een kat in de zak koopt.

De verkopende partij zal natuurlijk beweren dat de motor goed is voor prijs X.

Alles wat er dan boven water komt bij de keuring geeft je een goede onderhandelingspositie om niet prijs X te betalen maar minder. Of er is zoveel mis dat je hard wegloopt.
 
Qua ervaringen vond ik inderdaad uiteenlopende meningen over verschillende motoport vestigingen...

Ik heb er voor gekozen om iemand mee te nemen die al aantal jaren motor rijdt zodat hij ook wat specifieker kan kijken naar de motor. Ook is hij niet zo gek op de kawasaki als ik dus hij zal min punten waarschijnlijk eerder spotten. Omdat hij er als buitenpersoon bij staat.
Het zadel is een goed punt, zal dr op letten ;)

Zo'n onafhankelijke keuring is inderdaad misschien niet zo'n gek idee.

Hmm ja dat wachten tot ik het roze samenlevingscontractje heb is inderdaad wel verstandig, maar aan de andere kant kan ik het niet over mijn hart verkrijgen mocht de motor wel goed bevallen en misschien toch naar een ander zou gaan.... O-)
 
Dit model is niet zeldzaam hé, er staan er zelfs nu in de winter meerdere op marktplaats. In de zomer zullen er vast tientallen te koop staan.

Je kan ook kijken of je het model wat vind, en op zoek gaan naar een goeie na het behalen van het rijbewijs.

Dan kan je meteen zelf proef rijden, en kan je zien of het rijden van dit model je ook aanstaat.
Het schijnt een wat lompere fiets te zijn om te rijden.
Ik kan me goed voorstellen dat je dit een mooi model vind, ik vind hem zelf ook altijd mooi om te zien,ondanks z'n leeftijd
 
Klopt inderdaad, en ik heb er ook al meerdere te koop zien staan. Ook voor een wat lagere prijs dan deze.

Het model is zeker gaaf! proefrijden is inderdaad altijd slim, om te kijken hoe deze modellen rijden en of hij bij mij past..

Dit model in deze kleuren/stickers heb ik nergens anders gezien vind deze erg uniek. Ergens heb ik ook iets van het is misschien wel verstandiger om te wachten tot ik kan rijden maar dan is dit model waarschijnlijk al verkocht..
 
Heb er zelf 1 en vind de zithouding niet perfect voor langere ritten. Stuurt wel lekker, ook vergeleken met een modernere fiets. Topvermogen komt er redelijk acuut in, waardoor het misschien niet de meest ideale beginnersfiets is.
Verder wel een betrouwbare motor waar zeker 2e hands veel goedkope onderdelen voor te vinden zijn. Dus als je zelf handig bent is hij goedkoop te rijden.
 
ik zou voor t navolgende model gaan ,vind ik nog ff bruter met die gaten naast de koplamp,
en voor een org. kleur gaan of je moet zeggen dat maakt me niet uit, maar als je m over een tijdje weer weg wil doen is dit toch weer lastiger verkopen.
 
Hij kan geproduceerd en gekocht zijn in 1994 maar ingeschreven zijn in 1996 en veel zaken zeggen dan dat die van 96 is om vervolgens een hogere prijs te krijgen. Hebben ze met mijn bandit ook gedaan. Toen ik bij de zaak kwam voor over te nemen zei die vent die is van 2005, ik zeg nee, kijk maar naar de papieren. Daar stond op bj 2006, ingeschreven 2007 en toen ze hem te koop hebben gezet hebben ze er bj 2007 bij gezet. Leg het bij motorport eens voor dat je hebt gezien dat deze van 1994 is.
 
Motor ziet er netjes uit in die kleurstelling en helemaal af met een leuke demper erop, ik zou eerst gewoon eens gaan kijken naar de motor, hoe is de lak, de banden zijn altijd nieuw dus dat zegt niks maar de ketting de remschijven zie je roest of lekkages of valschade ergens, gewoon helemaal langslopen van voor naar achteren. later bij de proefrit hoe klinkt de motor gaat schakelen door alle versnellingen goed enz. Vraag ook naar het onderhoud bij oudere motoren gaan rubbers scheuren en allemaal normale ouderdomskwalen komen bovendrijven is niet erg maar leuk als dat al vervangen/gedaan is.

Staar je dus niet blind maar ik denk dat je voor weinig geld een machtige motor koopt waar je een hoop lol uit kan halen
 
Hij kan geproduceerd en gekocht zijn in 1994 maar ingeschreven zijn in 1996 en veel zaken zeggen dan dat die van 96 is om vervolgens een hogere prijs te krijgen. Hebben ze met mijn bandit ook gedaan. Toen ik bij de zaak kwam voor over te nemen zei die vent die is van 2005, ik zeg nee, kijk maar naar de papieren. Daar stond op bj 2006, ingeschreven 2007 en toen ze hem te koop hebben gezet hebben ze er bj 2007 bij gezet. Leg het bij motorport eens voor dat je hebt gezien dat deze van 1994 is.


Het "bouwjaar" in de (auto/motor)handel is altijd "datum eerste afgifte".

Maar los daarvan, denk je nou echt dat het wat uitmaakt voor de prijs of ie nou van 1994 of 1996 is? :?
 
Laatst bewerkt:
Vorig jaar samen met een vriend bij Motoport Echt geweest om voor hem een motor te bekijken. Erg prettige ervaring, ondanks de extreme drukte (wat naar mijn mening een positieve indruk geeft) was het personeel erg hulpvaardig en namen ze uitgebreid de tijd voor ons. Denk dat er toch minimaal wel 40 klanten rond liepen.

Proefritten werden vrijwel direct na binnenkomst al aangeboden ongeacht welke motor we wilden proberen, en de motors werden eerst helemaal nagekeken in de werkplaats op veiligheid. Ik weet zeker dat deze motor er vorig jaar ook al stond, dus hij is al best een tijdje te koop.
 
Hoe ben je aan dat kenteken gekomen? Want dat staat er op de foto's of beschrijving van Motoport niet bij voor zover ik kan vinden.

Kleuren zijn inderdaad prachtig, mooie gele streepjes ook, niets mis mee. Wel is 'ie natuurlijk toch al 21 of 23 jaar oud en staat er toch "pas" 33k kilometers op de klok. Da's niet veel maar ook niet weinig. Datzelfde kun je eigenlijk over de prijs zeggen.

Ik kan natuurlijk niet in je portemonnee kijken, maar met de prijs en de leeftijd van deze fiets kán het zijn dat je uiteindelijk "verrassingen" krijgt, maar ook dat je er nog jarenlang een heerlijke "beginnersmotor" (for whatever that phrase is worth) aan hebt met alleen maar af en toe een beurtje. Als je eventueel een miskoop kunt lijden dan kun je 't er gewoon op gokken (en je kunt 'm ook weer verkopen natuurlijk). Maar als 't je volledige spaarpot is dan zou ik het écht niet doen. Want motoren zijn zo vreselijk persoonlijk... Het kan letterlijk in kleine details zitten zoals een centimetertje verschil hier in je lichaamsbouw versus een centimetertje verschil daar in de zithouding van de motor, waardoor een motor bij de een na een half uur volledig de strot uitkomt en bij de ander uitnodigt voor een rondje Europa.

En waarom zou je deze keuze al maken voordat je zelf kunt rijden? Er zijn duizenden occasions op de markt; als jij over een half jaar nog een keer kijkt vind je zo weer iets anders waar je hart op slag sneller van gaat kloppen. Zo gaat het met alle verliefdheden. Je moet er lekker van genieten, en dan serieuze keuzes uitstellen tot de storm een beetje is gaan liggen.
 
Alles valt of staat met gedegen onderhoud. Als dat bij deze fiets aantoonbaar is, is hij de extra marge van een grote motorzaak misschien wel waard. Mijns inziens haal je een fiets van dit budget beter weg bij een particulier die zijn zaakjes op orde heeft.

Het label "Motoport" wil niet zeggen dat ze meer aandacht aan de tweewieler hebben besteed. Hier in Veldhoven stond een K1 GSX-R 750 die mijn interesse meer dan had gewekt. Zag er op de foto's goed uit, maar van dichtbij wist ik meteen genoeg. Vloeistoffen zwarter dan de velgen, roest en overduidelijk slecht onderhoud. Met de prijs kon echter niets gedaan worden.

Verhaal heeft ook een andere kant. Tot 2 keer toe hebben ze in Veldhoven gratis een koplampje van de BMW vervangen, waarna bleek dat de vorige eigenaar een rommeltje had gemaakt van de bekabeling (waarschijnlijk goedkoop Xenon). Dit hebbben ze op papier gezet en is vervolgens weer onder garantie vervangen bij de garage waar ik de BMW vandaan had.

Al met al: een dealer staat niet garant voor een perfecte fiets. Probeer in ieder geval een garantietermijn af te dwingen, dat laat ook zien dat de zaak vertrouwen heeft in de motor.
 
Laatst bewerkt:
Ik hoor van meerdere dat de zithouding niet perfect is, feit is wel inderdaad dat iemand anders hem voor mij proef rijd. dus ik zal niet voelen hij zich gedraagt etc..

Aan de andere kant ik vindt t wel een beauty.. maarja als ie toch niet zo lekker rijdt als ik hoop is ie dan wel goed verkoopbaar want ja de kleur is idd uniek en niet gifgroen oid..

Het kenteken kwam ik tegen na wat gegoogle op deze site BikeNet.nl Occasion: Kawasaki Zxr 750

Goede tip inderdaad om hem van boven tot onder heel goed te bekijken en ook te vragen naar de onderhoudt geschiedenis.
Als ze hem al een jaar hebben staan of langer… zegt dat dan ook niet iets over de motor :?
Ik ga zeker nog kijken komende zaterdag en blijf er enthousiast!!

Maar als ik heel eerlijk ben tegen mijzelf hoor ik mij nu wel een beetje twijfelen: moet ik niet wachten tot ik hem zelf kan proefrijden, is het niet beter een iets modernere Ninja te kopen…

De prijs is best oké maar er staan ook moderne vergelijkbare motoren die ook super vet zijn voor dezelfde prijs of zelfs iets minder te koop…

Maar blijf deze wel geweldig vinden. Ik denk dat het slim is zo neutraal mogelijk proberen te blijven zaterdag voor hoever mij dat nu lukt natuurlijk…
 
Ik denk dat je met deze fiets al in de bodem prijs zit, ik bedoel daarmee dat het bouwjaar de prijs niet meer bepaald,maar de staat, qua bouwjaar is hij al over het goedkoopste punt heen.
Ik denk dat je dus voor hetzelfde geld wel een modernere kan vinden, ik zou juist voor een oudere gaan.
Ik zou voor het model gaan die hiervoor zit. Met die stofzuiger slangen.
Maar dat is allemaal persoonlijk uiteraard.
Net als de kleur, ik vind groen de enige juiste kleur, maar jij overduidelijk deze kleur.

Ik zou echt wachten tot jezelf kan proef rijden, en tot die tijd goed rond kijken, misschien zie je nog wel wat mooiers langs komen.
En als deze fiets er al een jaar staat staat hij er mss ook nog wel als jij je papiertje hebt
 
Het kenteken kwam ik tegen na wat gegoogle op deze site BikeNet.nl Occasion: Kawasaki Zxr 750


Diezelfde link geeft ook aan dat de tellerhistorie al 9 jaar niet is bijgewerkt en dat ie in die 9 jaar 5k km heeft gemaakt. Dat kan erop wijzen dat ie een tijd ongebruikt is geweest en/of weinig onderhoud heeft genoten in de laatste 9 jaar. Hoeft niks te betekenen, kan namelijk ook prima zijn dat een vorige eigenaar het zelf correct heeft uitgevoerd.
 
Het "bouwjaar" in de (auto/motor)handel is altijd "datum eerste afgifte".

Maar los daarvan, denk je nou echt dat het wat uitmaakt voor de prijs of ie nou van 1994 of 1996 is? :?
Klopt maar daarom word die nog niet meteen ingeschreven. De mijne was ook van 2006 en ingeschreven in 2007. 2 jaar maakt wel een verschil in verkoopprijs en dat voeren ze dan ook vaak aan als argument, ook al is het niet veel, ze proberen er het maximale uit te halen.
 
Klopt maar daarom word die nog niet meteen ingeschreven. De mijne was ook van 2006 en ingeschreven in 2007. 2 jaar maakt wel een verschil in verkoopprijs en dat voeren ze dan ook vaak aan als argument, ook al is het niet veel, ze proberen er het maximale uit te halen.

Maar met een motor van die leeftijd is dat niet echt meer een issue denk ik. De staat lijkt me belangrijker
 
Terug
Bovenaan Onderaan