Verlies remdruk ZXR750

Cathje

MF veteraan
21 mei 2004
24.206
15
FR
In het ZXR topic is het probleem al enige tijd bekend. Toch hier maar een topicje openen om te kijken wat de rest van motorrijdend Nederland (en België) me te vertellen heeft...

Ik heb een ZXR750 uit 1991, met 93.600 km op de teller (ja, echt waar, het is een kawa!)

Nou had ik bij aanschaf al problemen met de remmen. Toen waren de voorvork keerringen ook lek, dus die hebben we vervangen, en tevens de binnenpoten gepolijst. (Nu al 6000 km lekvrij *O* )
De vorkolie was tussen de klauwen gekomen, dus die hebben we uit elkaar gehaald en gereinigd met remmenreiniger. Daarna remde ie een stuk beter, maar nog niet optimaal.

In het ZXR topic worden de remmen van een ZXR als "zwak" punt genoemd, en dus was mijn idee ook al om stalen remleidingen erop te zetten. (nog niet gedaan overigens)

Afgelopen zondag (ZXR toertocht) had ik het helemaal gehad B|
's Ochtends de remmen (voor de 4e keer sinds April) ontlucht, en na 65 km nog amper meer remdruk.
Aan lucht in het systeem kon het dus absoluut niet liggen.

Vandaag heb ik een tweedehands rempomp opgehaald, en gemonteerd. (want zelfs na 10x pompen was er nog geen druk opgebouwd) De leidingen zijn met een vacuum systeem ontlucht, en daarna per klauw nog een keer handmatig ontlucht (open en dicht terwijl de hendel gepompt wordt e.d. << de normale manier dus)

ABSOLUUT geen lucht meer in het systeem, 100% zeker (bij motorzaak ontlucht, geen belletjes in de slangen te zien e.d.)

Nu heb ik iets meer remdruk, en als ik een paar keer pomp wordt de druk ook wel IETS opgebouwd, maar een noodstop bijvoorbeeld zit er nog steeds niet in.

Ik denk dat ik maar van boven naar beneden ga werken, en dus eerst stalen leidingen monteren, en als dat nog niet heeft geholpen, de klauwen reviseren...


Wie is bekend met dit probleem, en kan me wat tips geven?


Alvast bedankt :}
 
Laatst bewerkt:
Ik was inderdaad vergeten te vermelden:
er zitten nog rubberen leidingen op, en het kan best zijn dat die nooit ( :o ) vervangen zijn...

er werd vanmiddag, bij het monteren en ontluchten ook al geopperd dat er misschien ergens een piepklein gaatje in de leidingen zit...
maar ik heb nergens lekkage...
 
ohja, dat van het uitzetten, daar was ik mee bekend...
maar mag het dan ook zo zijn dat er (bijna) geen remdruk op de hendel wordt opgebouwd?

heb vandaag bij elk stoplicht wat op rood stond, als een gek staan pompen, en dan trek ik m niet meer tegen de clipon aan, maar als ik bij het volgende licht sta, is het weer precies hetzelfde probleem...
 
Komen de zuigers ook goed naar buiten? Remblokken niet te zacht geworden? etc etc

Je remleidingen zou ik inderdaad ook maar gaan vervangen door een staalomvlochten versie :)


:?

ben een vrouw hoor O-)


zal de klauwen eens bekijken als de stalen leidingen erop zitten... mocht het probleem nog niet opgelost zijn.

bij de grote schoonmaak poging in April was er iig niks met de klauwen aan de hand, volgens de experts O-)


edit: remblokjes waren toen nog 100% in orde...
 
Ik heb een '89er en heb er staalomvlochten op zitten en ik ben dik tevreden over het remmen (moet alleen binnenkort even vloeistof verversen).
Heb net nog even een vertraging mogen doen van 220 naar 100 (ze hadden niet gezien da'k te hard reed :o )
 
Ik heb een '89er en heb er staalomvlochten op zitten en ik ben dik tevreden over het remmen (moet alleen binnenkort even vloeistof verversen).
Heb net nog even een vertraging mogen doen van 220 naar 100 (ze hadden niet gezien da'k te hard reed :o )

_O-

heb maand terug ook nog van 90-50 afgeremd in 5 meter ofzo, want zag een camera op de vangail :X

vrachtauto achter me vond het niet zo'n geslaagde actie...

ik ook niet, want zelfs voor dames is het niet fijn om op de tank te klappen B|
 
Weet je zeker dat er niet nog een belletje lucht bij de banjobout van je remhandel zit.

Heb ik met de VTR ook een keer gehad. Ben een half uur aan het pompen geweest voor dat ik daar achter was.

Even banjobout iets open terwijl je de handel indrukt en dan kijken of daar nog lucht weg komt.
 
Weet je zeker dat er niet nog een belletje lucht bij de banjobout van je remhandel zit.

Heb ik met de VTR ook een keer gehad. Ben een half uur aan het pompen geweest voor dat ik daar achter was.

Even banjobout iets open terwijl je de handel indrukt en dan kijken of daar nog lucht weg komt.


denk dat ze bij de motorzaak wel weten wat ze doen bij t ontluchten...
ga er van uit dat dat goed is gegaan :Y

daarnaast, 1x per maand ontluchten is niet normaal :N
 
Ik gok op een hoofdcilinder, die lucht in het systeem helpt. als je er niet uitkomt, kom je maar langs
peuter ik het ding uit elkaar en zetten we er een revisisetje in
 
De vorkolie was tussen de klauwen gekomen, dus die hebben we uit elkaar gehaald en gereinigd met remmenreiniger. Daarna remde ie een stuk beter, maar nog niet optimaal.

Heb je de rubber afdichtingen wel uit de remtang gehaald toen je met de remmenreiniger aan de slag ging? Die rubbertjes kunnen daar namelijk niet zo goed tegen :Y
 
Heb je de rubber afdichtingen wel uit de remtang gehaald toen je met de remmenreiniger aan de slag ging? Die rubbertjes kunnen daar namelijk niet zo goed tegen :Y

daar mag Vroembert op antwoorden O-)



Als je je remtangen gaat reviseren kun je overwegen een paar goede tweede handse te kopen. Revisie setjes zijn ook prijzig namelijk.
Eerst stalen remleidingen en nog eens goed ontluchten.

Groet Dave NAda

idd, eerst de leidingen maar, want volgens mij zijn dat nog de originele |(
zoals alles origineel is aan mn fietsje, op de demper na...
 
By the way, als de afdichtingen lekken, had je inmiddels wel remvloeistof moeten vinden.

En zat alles toen niet onder de vorkolie ?

Als dat zo is ook de blokken vervangen,van die olie blijf je last houden dat rem je er niet uit.
Ik heb bepaald geen supersport maar met n magna kun je ook aardig gas geven,ik had toen ook last van slechte remmerij.
Ik heb toen ook nieuwe blokken gemonteerd en stalen remleidingen,en hij remt nu perfect.
Is even een uitgave maar het werkt.

Groeten Magnamannetje.
 
Als dat zo is ook de blokken vervangen,van die olie blijf je last houden dat rem je er niet uit.
Ik heb bepaald geen supersport maar met n magna kun je ook aardig gas geven,ik had toen ook last van slechte remmerij.
Ik heb toen ook nieuwe blokken gemonteerd en stalen remleidingen,en hij remt nu perfect.
Is even een uitgave maar het werkt.

Groeten Magnamannetje.


Klopt. De laatste keer dat ik een vorkkeering kapot had, was de schade 15 euries voor ringen en olie en meer dan 70 voor nieuwe remblokken. (Ter vervanging van de net nieuwe blokken :( )
 
Als dat zo is ook de blokken vervangen,van die olie blijf je last houden dat rem je er niet uit.
Ik heb bepaald geen supersport maar met n magna kun je ook aardig gas geven,ik had toen ook last van slechte remmerij.
Ik heb toen ook nieuwe blokken gemonteerd en stalen remleidingen,en hij remt nu perfect.
Is even een uitgave maar het werkt.

Groeten Magnamannetje.
Waren de blokken aan vervanging toe dan? Als het aan de remleiding ligt en je blokken zijn nog goed dan lijkt het me dat het vervangen van de leidingen voldoende moet zijn zonder dat je onnodig geld gaat uitgeven voor nieuwe blokken.
Als het aan de blokken ligt is het dan wel meteen nodig om de leidingen te vervangen.
Bij drukverlies kan het heel goed aan de leidingen liggen als je zeker weet dat je de goeie remolie hebt en er geen lucht in zit maar als je vanaf het moment dat je je rem in knijpt al slechte remmen hebt kan het ook zijn dat je gewoon de verkeerde blokken hebt.
Op het moment dat je een probleem aan het opsporen bent moet je alles stap voor stap doen en niet meerdere dingen tegelijk veranderen omdat je dan nooit met zekerheid kan zeggen wat precies het probleem is en kan je dezelfde fout bij een volgend onderhoud weer maken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan