Verlies van vermogen

Savakn

MF'er
1 feb 2011
82
21
Vandaag mijn eerste rit van het nieuwe seizoen gereden. Ondanks de kou naar de Eifel.

Op de terugweg, bijna thuis, kreeg ik tijdens het rijden een probleem: verlies van vermogen.
Het gebeurde nadat ik enkele personenauto's en een vrachtwagen had ingehaald. Flink in de toeren. Daarna ingehouden om op mijn maatje te wachten. Toen hij ook voorbij kon wilde ik weer versnellen maar dat lukte niet.
Eerst dacht ik dat ik twee versnellingen te hoog zat. Maar dat was niet zo.

Gestopt en het probleem onderzocht.
Wat is het geval?
Tijdens het rijden accelereert de motor niet door. Lijkt op verlies van koppel.
Geen van de remmen blijft hangen.
In de vrij gaat het blok gemakkelijk in de toeren. Ligt het niet aan de carburateurs?
Bij het accelereren stottert en proest hij. Er komen zwarte wolkjes uit de uitlaat.
Met veel geduld komt de motor uiteindelijk op snelheid.
Bij lage toeren heeft hij er meer last van dan bij hoge toerentallen.

Iemand dit al eens meegemaakt?
Suggesties?
 
Allemaal dank voor het meedenken en de suggesties.

De uitlaat, daar heb ik nog niet aan gedacht inderdaad.
Er zit een 4in1 onder. Niet origineel. Die is gemakkelijk te vervangen. Zal ik eens proberen.

Daarna de pickup en alle contacten controleren.

Wordt vervolgd.
 
In het wph kun je ongetwijfeld de Ohmse waarde van de pick-upspoeltjes vinden. Stekker los en nameten bij koude motor. Vervolgens warm rijden tot probleem ontstaat. Stekkers direct weer los en nogmaals doormeten. Vindt je nu andere waardes voor 1 van de pick-up spoeltjes, heb je het probleem te pakken.


grtz,

Cees
 
Allemaal dank voor het meedenken en de suggesties.

De uitlaat, daar heb ik nog niet aan gedacht inderdaad.
Er zit een 4in1 onder. Niet origineel. Die is gemakkelijk te vervangen. Zal ik eens proberen.

Daarna de pickup en alle contacten controleren.

Wordt vervolgd.

Uitlaat vervangen?? Daar zal het probleem echt niet zitten hoor.
Zaten er bij dat nieuwe blok geen pick ups in dan? Of heb je die over moeten zetten?

Je bent nu willekeurig dingen aan het vervangen, waarvan je het vermoeden dat het dat eventueel zou kunnen zijn. Wordt het geen tijd er een ervaren sleutelaar bij te halen, om het echt uit te zoeken, ipv dit trial and error? Kost je klauwen met geld, en je leert er weinig van...
 
Uitlaat vervangen?? Daar zal het probleem echt niet zitten hoor.
Zaten er bij dat nieuwe blok geen pick ups in dan? Of heb je die over moeten zetten?

Je bent nu willekeurig dingen aan het vervangen, waarvan je het vermoeden dat het dat eventueel zou kunnen zijn. Wordt het geen tijd er een ervaren sleutelaar bij te halen, om het echt uit te zoeken, ipv dit trial and error? Kost je klauwen met geld, en je leert er weinig van...
Beter lezen,misschien zit er een schot scheef in de demper.
 
:W :W :W :W

Wel handig als je een paar FZ's hebt staan, kun je eens wat onderdelen uitwisselen. Je omschrijving doet me denken aan de keer dat ik in de VS problemen had met de Maxim 400.

Na een nacht in de strómende regen had ik totaal geen vermogen. Reed alleen door heel voorzichtig met het gashendel te zijn en de snelheid kreeg ik niet boven iets van 50-60 km/h. Na tanken bleek ook dat ie flink had gezopen. Alles nog eens nagekeken, kon niets vinden. Had net besloten om maar een slaapplek te zoeken om de dag erop (was op een zondag) naar een motorzaak te gaan. Maar toen ik wegreed bij het tankstation liep de kleine Yamaha weer als vanouds. Weet tot de dag van vandaag niet wat de oorzaak was, maar het zal waarschijnlijk met die regenbui te maken hebben gehad.

- wel steeds dezelfde tank met dezelfde benzine die je gebruikt hebt?
- ondanks vervangen bobines enz vermoed ik anders toch de ontsteking.

Lastig in te schatten als er al zoveel gedaan is en zonder glazen bol.
f89fabcdc015f4b5655fbf310c1c2640.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ik heb in het werkplaats handboek opgezocht waar de pickups zitten. Die zijn inderdaad mee vervangen met het (complete) motorblok. Vallen dus ook af.

Tot nog toe kost het weinig geld omdat het eigen werk is.
Kost wel erg veel geduld :-(

Als de uitlaat en de kabels/contacten nakijken niet werkt, geef ik het op en breng hem naar een "echte" specialist.

Daarom ook mijn eerdere vraag; is het mogelijk voor iemand met de juiste kennis en apparatuur om de elektronica door te meten?
Iemand ervaring mee?
 
en onderdelen vanaf deze motor op je 'goeie' fz zetten, is dat geen optie ?


neem anders eens 2 glazen potje, vul die elke met brandstof uit je beide tanks en verglijk dat eens met elkaar. misschien zit er water/roest/stukje onverteerde dinosaurus in de tank en vervuilt die ook je andere set carburateurs, doen die het vervolgens weer wel op je ander fz ?

succes, interessant hoewel uiterst lastig probleem :)
 
Ik heb in het werkplaats handboek opgezocht waar de pickups zitten. Die zijn inderdaad mee vervangen met het (complete) motorblok. Vallen dus ook af.

Tot nog toe kost het weinig geld omdat het eigen werk is.
Kost wel erg veel geduld :-(

Als de uitlaat en de kabels/contacten nakijken niet werkt, geef ik het op en breng hem naar een "echte" specialist.

Daarom ook mijn eerdere vraag; is het mogelijk voor iemand met de juiste kennis en apparatuur om de elektronica door te meten?
Iemand ervaring mee?
Je hebt nog niet zoveel gevraagd, we komen er wel stap voor stap.
Bij ontdekkingen duidelijk omschrijving geven, krijg je van mij antwoord.
Tussen 8:00 en 17:00 Kost ik €100 ex na 18:00 is het gratis :t
 
Je hebt nog niet zoveel gevraagd, we komen er wel stap voor stap.
Bij ontdekkingen duidelijk omschrijving geven, krijg je van mij antwoord.
Tussen 8:00 en 17:00 Kost ik €100 ex na 18:00 is het gratis :t

is dat met of zonder condoom ? :+

owja, techniek... ik doe wel mee hoor ook gratiez :P want ouwe yamaha's :Y
 
Laatst bewerkt:
Heb een wp gedownload in duits met wazige afbeeldingen waar een gedeelte over de onsteking gaat.
hierbij word gesproken over vervroeging electrisch met onderdruk,dit word dus afgeregelt doormiddel van een vacuumslang.klopt dit?
 
Laatst bewerkt:
\
is dat met of zonder condoom ? Als je mijn ouwe kop ziet heb je al gegeten en gedronken _O-

Dat is mooi, kunnen we gelijk aan de slag ;)

klinkt wel bekend, een guzzi heb ik ook een keer een slangetje aan de ontsteking zien zitten, lijkt me stug dat dat voor afwatering is als water beide kanten op kan en wil :P
dat lijkt me ook iets wat te beinvloeden is door water, zoals in het voorbeeld van dutch.

Maar ik ken dit type (helaas) niet uit ervaring, had overigens ook niet gezien dat Ducht al de tank genoemd had.
 
Laatst bewerkt:
Ga de volts eens meten, zowel bij stationair als volgas.

Ik zeg spanningsregelaar die doorslaat….

En mogelijk zelfs de accu die ook storing geeft..

Dat met die accu heb ik zelfs een keer gehad met me oude xt500.. En die heeft de ontsteking volledig onafhanelijk liggen van de kabelboom.
Bleek dat accu dus + op het frame zette, en gaf zodoende ook hele vage storingen.
Accu losgekoppeld en alles was weer perfect.
 
Heb een wp gedownload in duits met wazige afbeeldingen waar een gedeelte over de onsteking gaat.
hierbij word gesproken over vervroeging electrisch met onderdruk,dit word dus afgeregelt doormiddel van een vacuumslang.klopt dit?


Vervroeging is electronisch, komt geen vacuum aan te pas.

Na alle getest en geprobeer even wat anders, is de accuspanning al eens gemeten, als die te laag is, loopt de boel ook heel slecht.
 
Aangezien je zo een beetje alles al vervangen heb, zou ik denken dat je kabelboom doormeten het juiste is om nu te doen.
Herken het probleem en bij mij bleek het te gaan om een kabelbreuk in de aansturing van de bobine.

Ik heb het bij mij aangepakt door een elektrisch schema erbij te pakken en in eerste instantie alles na te meten. Toen bleek alles goed te zijn. Vervolgens ben ik gaan proberen om de storing te krijgen waarbij ik uiteindelijk succes had.
Blijft een lastig en langdurig proces.

Je zou ook nog eens bij je zekeringkast kunnen kijken. Ik kan het zo snel niet vinden of jouw model steek of glaszekeringen heeft. Ik heb bij mijn motor ook wel eens problemen gehad met overgangsweerstanden in de zekeringkast, hetgeen ook een vervelende storing gaf op mijn ontsteking.
 
Laatst bewerkt:
Nou, ideeën genoeg.Dank.
Wij gaan er mee aan de slag.

Mijn maat heeft trouwens nog geprobeerd wat er gebeurt als je de bobines los koppelt.
Bij de linker bobine blijft de motor aan.
Bij de rechter bobine loskoppelen slaat de motor af.
Lijkt erop dat de motor dus maar op 2 cilinders loopt.
De motor loopt op de rechter bobine en de cilinders die deze aanstuurt.
Dat is de reden geweest waarom wij de bobines hebben vervangen, maar dat bleek niet de oplossing.

Dat wijst weer in de richting van een elektronisch probleem.
Niet de uitlaat of vals lucht trekken via een slecht aansluitende luchtfilter.(?)

Schiet mij ineens te binnen dat ik niet meer weet of wij überhaupt wel gecontroleerd hebben of de bougies goed vonken.
 
Nou, ideeën genoeg.Dank.
Wij gaan er mee aan de slag.

Mijn maat heeft trouwens nog geprobeerd wat er gebeurt als je de bobines los koppelt.
Bij de linker bobine blijft de motor aan.
Bij de rechter bobine loskoppelen slaat de motor af.
Lijkt erop dat de motor dus maar op 2 cilinders loopt.
De motor loopt op de rechter bobine en de cilinders die deze aanstuurt.
Dat is de reden geweest waarom wij de bobines hebben vervangen, maar dat bleek niet de oplossing.

Dat wijst weer in de richting van een elektronisch probleem.
Niet de uitlaat of vals lucht trekken via een slecht aansluitende luchtfilter.(?)

Schiet mij ineens te binnen dat ik niet meer weet of wij überhaupt wel gecontroleerd hebben of de bougies goed vonken.
Als je deze bobines nou eens 2x omwisseld, dan weet je meer waar t zit.
 
Nou, ideeën genoeg.Dank.
Wij gaan er mee aan de slag.

Mijn maat heeft trouwens nog geprobeerd wat er gebeurt als je de bobines los koppelt.
Bij de linker bobine blijft de motor aan.
Bij de rechter bobine loskoppelen slaat de motor af.
Lijkt erop dat de motor dus maar op 2 cilinders loopt.
De motor loopt op de rechter bobine en de cilinders die deze aanstuurt.
Dat is de reden geweest waarom wij de bobines hebben vervangen, maar dat bleek niet de oplossing.

Dat wijst weer in de richting van een elektronisch probleem.
Niet de uitlaat of vals lucht trekken via een slecht aansluitende luchtfilter.(?)

Schiet mij ineens te binnen dat ik niet meer weet of wij überhaupt wel gecontroleerd hebben of de bougies goed vonken.

Bougie's dacht ik ook al aan, maar je had al vertelt dat je die al had vervangen.

Heb je de spanning nou al eens gemeten ?

Het kan best zijn dat de ene bobine het wel of net aan doet op 10volt, en de andere net niet.

Motor starten, en even de spanningsmeter op de accu zetten, beetje gas geven en kijken wat er gebeurd..
Ik stem nog steeds op een kapotte spanningsregelaar...
 
Hallo Jac, (ik wist niet dat je op MF zat)

Idd heb ik ook zitten denken aan slechte benzine. Heb je al eens getest met verse benzine?
Makkelijk te controleren, al is het alleen maar om verkeerde brandstof uit te sluiten!

Ik neem aan dat je de specs van de Ohmse weerstanden van bobines wel zult hebben en die ook al zult hebben doorgemeten. Bij mijn FZ zijn ook niet alle waarden binnen de specs toch loopt ie er prima mee.

Als moet heb ik nog wel een pdf van de Reparatur Anleitung van de FZ voor je.

groet Hans
 
Welk model FRZ 1000 heb je?
Voor zover ik me kan herinneren, heeft het oude model met een zwarte blok 2 pick-ups.
Het laatste model met zilveren blok heeft 1 pick-up.
Kan ook een storing in de draad naar de bobine zijn.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan