verliesstroom supermagna

den dimi

Rookie
22 okt 2007
23
0
Maldegem
Ik heb een probleem aan mijn supermagna, verliesstroom. Nu heb ik bij een vorige motor dit euvel ook eens tegengekomen en was het vlug opgelost, nu is het wel iets anders.
Ik meet dus tussen de negatieve pool van de batterij en de aarding 12 volt met contact uit. Ben begonnen met alle zekeringen uit te trekken en het stroomverlies bleef.
Daarna connector sleutelcontact en dodemansknop ook uitgetrokken, geen oplossing. Tot zover de voor de hand liggende oorzaken.
Bij het uittrekken van de connector spanningsregelaar-startrelais was het verlies opgelost. Stekker weer aangesloten en de stekker tussen de spanningregelaar en de alternator uitgetrokken maar terug verliesstroom.
Als alles is aangesloten meet ik een stroomverbruik tussen de rood/witte kabel van de spanningregelaar en de massa, zonder dat de connector van de spanningregelaar - alternator is aangesloten. Dit kan toch niet en volgens mij is mijn spanningregelaar naar de vaantjes maar voor ik een nieuwe koop had ik graag eens Jullie advies ingewonnen.


Alvast bedankt voor de reacties
 
Wat jij meet is correct.
Geen verliesstroom maar je meet via een lange draad/we/electronica dat je accu 12V tussen de + pool en de - pool heeft staan.

Je meot de meter op Amps zetten, wat je DAN afleest is stroom, en je meet je dan tussen een accu klem en de bijbehorende pool. (uiteraard met DIE klem dan los).
Niet proberen te starten dan, want dat houdt je meter niet.

Wim
 
Ik heb net het ampereverbruik gemeten tussen de minpool van de accu en de maasakabel en dit is nul komma nul.
Goed nieuws voor mij en ik had dit van in het begin zo moeten meten.
Toch begrijp ik niet dat er een voltage kan gemeten tussen deze twee punten als alles uit staat.
In het werkplaatshandboek staat er trouwens ook duidelijk dat er geen voltage mag gemeten worden tussen de minpool van de accu en de massakabel.
 
Je gebruikt waarschijnlijk een digitale meter. De ingangsweerstand is zo hoog dat er maar een heel kleine lekstroom (uA) nodig is om 12V te meten. Eenmaal op het stroom bereik meet je niks meer omdat de meter nu laag ohmig is. Wel even meten met het laagste stroom bereik. Als je dan nog niks meet is het echt niks om je zorgen over te maken.
 
Ik heb net het ampereverbruik gemeten tussen de minpool van de accu en de maasakabel en dit is nul komma nul.
Goed nieuws voor mij en ik had dit van in het begin zo moeten meten.
Toch begrijp ik niet dat er een voltage kan gemeten tussen deze twee punten als alles uit staat.
In het werkplaatshandboek staat er trouwens ook duidelijk dat er geen voltage mag gemeten worden tussen de minpool van de accu en de massakabel.

Als je de spanning van een batterij meet dan loopt er toch ook geen stroom behalve dan door je meter.

Voor dit soort klussen is een ouderwetse draaispoelmeter toch het beste.
 
Laatst bewerkt:
-Ik denk dat ik mij zorgen maak voor niets. Als ik geen amps meet zal ik geen lekstroom hebben toch.
De motor gaat toch een grote onderhoudsbeurt tegemoed want heb deze gekocht en heefd bij de vorige eigenaar jaren stilgestaan. Alle vloeistoffen en filters worden vervangen, bougies, klepspeling, carb syncroniseren en rem- en koppelingskabel worden vervangen door stalen leidingen.
Voor het electrische gedeelte worden alle stekkers schoongemaakt en ingevet en eenmaal alles
nagezien zal er een flink stukje mee gereden worden, daarvoor zijn ze tenslotte gemaakt en niet voor jaren stil te staan
 
Dit is hem troewens, gekocht voor 1500 eurotjes lijkt me geen slechte koop~
Foto-KEJFVLH3.jpg

Foto-DVLF8V8G.jpg

Foto-ZO8EZWMG.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan