Vermoeide benen

26 apr 2020
46
6
Ik rij een suzuki V-strom 650. Van het te strak vasthouden met de rechterhand krijg ik weleens vermoeide handen. Ik moet losser vasthouden ipv te vaak gespannen knijpen. Echter mijn benen zijn vaak vermoeid. Sta ik op de motor, benen strekken, benen even op de valbeugels leggen.Is dit ook een kwestie van benen meer ontspannen, is het de houding van het rijden. 186 lang, met verhoogd zadel op de v-strom. Hebben meerdere mensen er last van. Vind het oprecht grappig als andere weggebruikers denken dat ik aan het stunten ben als ik even ga staan om de benen te strekken.
 
Als ik je verhaal zo lees lijkt het alsof je erg verkrampt op de motor zit. Los van je lichamelijke klachten heb je waarschijnlijk ook problemen met het stuurgedrag van je Vstrom? Door een verkrampte houding werkt je lichaam de werking van het rijwiel gedeelte tegen. Probeer je lichaamsspanning op de motor wat te verlagen. Misschien makkelijker gezegd dan gedaan, je zal echter zien dat het je motorplezier verhoogd.
 
Laatst bewerkt:
Als ik je verhaal zo lees lijkt het alsof je erg verkrampt op de motor zit. Los van je lichamelijke klachten heb je waarschijnlijk ook problemen met het stuurgedrag van je Vstrom. Door een verkrampte houding werkt je lichaam de werking van het rijwiel gedeelte tegen. Probeer je lichaam spanning op de motor wat te verlagen. Misschien makkelijker gezegd dan gedaan, je zal echter zien dat het je motor plezier verhoogd.
Ja ik ga morgen een behoorlijk stuk rijden. Zal er dan op gaan letten. Ik denk dat het oefening baart kunst is, het komt vast met de tijd.
 
Eens met @Speedking63, vooral proberen te voorkomen dat je verkrampt zit. Aan de andere kant wel je tank goed tussen je benen klemmen om je motor te besturen. Maar dus wel zonder te verkrampen.
 
Wat betreft het te strak vasthouden met de rechterhand, dit is een stukje gewenning, maar een andere oplossing zou een zogenaamde 'crampbuster' kunnen zijn. Uitsteeksel dat je aan je rechterhandvat vastmaakt waardoor je het gas kunt doseren en vasthouden zonder daarvoor het handvat echt vast te hoeven houden. Ik had crampbuster-handvatten op mijn Dragstar zitten, en daardoor kon ik vrij gemakkelijk cruisen zonder dat ik echt het handvat vast hoefde te houden.

Je vermoeide benen kunnen ook te maken hebben met drukpunten op je zitvlak. Ik zie dat je een verhoogd zadel hebt voor de DL650, is dit een verhoogd DL1000-zadel? Dit is namelijk een vaak gehoorde modificatie (ben er zelf ook naar op zoek), maar een zadel is vrij persoonlijk. Los van het minder verkrampt proberen te rijden zou je dus ook eens kunnen overwegen te gaan spelen met je zithouding; zadelmodificatie is prijzig, maar kan helemaal op jouw zitvlak en drukpunten worden aangepast. Ook is er de mogelijkheid om de voetsteunen iets te verlagen (zijn speciale kitjes voor), wat ook voor betere doorbloeding kan zorgen omdat je benen iets minder gebogen zijn. Deze hebben wel als gevolg dat je grondspeling iets minder wordt, dus als je graag wat enthousiaster door de bochten gaat kan het gebeuren dat je eerder de stepjes aan de grond rijdt.

Ik denk dat je een deel wel kunt oplossen met het aanpassen van je rijstijl (minder verkrampt, proberen wat relaxter op de motor te zitten), maar als dat weinig tot geen verschil oplevert kun je een heleboel fysieke aanpassingen aan de motor proberen.

EDIT: Ik zie net aan je andere topic dat het gaat om de nieuwe 650, dus dan kun je volgens mij mijn opmerking over het verhoogde 1000-zadel achterwege laten. Geen idee of dat in de nieuwe modellen nog steeds uitwisselbaar is.
 
Laatst bewerkt:
Qua handen: handvatten te klein of handschoenen te glad. Monteer grip buddis voor dikker handvat en meer grip. Of je gaat aan de slag met lijm en zilverzand op hand vatten.
Qua benen. Beter omschrijven, wat is vermoeid? Pijn? Dood gevoel? hele been of deel? welk deel? Etc.
 
Ik heb op mijn V-Strom de voetsteunen iets verlaagd en stuurverhogers gemonteerd. Niet dat ik last van vermoeide benen had, maar de zitpositie is nu voor mij prettiger. Misschien is het voor jou nog wat wennen aan e nieuwe V-Strom.
 
3 maanden het rijbewijs en rij voor m'n plezier. nu inmiddels een maand
Gefeliciteerd met je rijbewijs dan.
Omdat je nog naar zo kort geleden bent begonnen is het misschien ook zaak om te wennen aan het motorrijden zelf.
Voordat je van alles gaat doen, bouw wat ervaring op en wen een beetje aan de houding, aan de motor, aan het verkeer.

Zou zo maar kunnen dat je over een paar maanden al een stuk relaxter rijdt en daarmee minder vermoeid raakt.
 
Staat het stuur wel in de juiste positie? En dan bedoel ik niet qua hoogte (kan wellicht ook nog schelen), maar misschien staat deze te veel naar voor/achter gekanteld.
Een tijdje terug vond ik dit filmpje: klik. Mits je een beetje kennis hebt van de Engelse taal, kan dit je wellicht helpen beter te begrijpen hoe je de ergonomie van de motor kun aanpassen naar jouw lichaam.
 
Het kan een kwestie van wennen zijn, maar ik denk vooral dat het aan de zithouding ligt, of eventueel aan de kleding. Drukpunten of afknellingen hoeft niks te maken te hebben met ervaring of ontspannen zitten. Ik rij ongeveer 50k in het jaar, en ik heb het ook. Zegt dus niks over ervaring. Ik heb meerdere motoren, en bij de een heb ik het wel en bij de ander niet, dus ik gooi het vooral op de zithouding. Bij mij begint het meestal na een uurtje of 2 sturen, maar aangezien ik het eigenlijk alleen op mijn woon-werk motor ervaar, waar ik zelden langer dan 2 uur achter elkaar opzit, heb ik er niets aan gedaan. Wat me ook opviel is dat ik het zomers, wanneer ik vooral in leer rij, vaker heb dan in de winter met textiel. Vandaar dus ook mijn punt over de kleding. Misschien heb je een pak wat redelijk strak zit?
 
Wat betreft het te strak vasthouden met de rechterhand, dit is een stukje gewenning, maar een andere oplossing zou een zogenaamde 'crampbuster' kunnen zijn. Uitsteeksel dat je aan je rechterhandvat vastmaakt waardoor je het gas kunt doseren en vasthouden zonder daarvoor het handvat echt vast te hoeven houden. Ik had crampbuster-handvatten op mijn Dragstar zitten, en daardoor kon ik vrij gemakkelijk cruisen zonder dat ik echt het handvat vast hoefde te houden.

Oh yeah, die dingen zijn fantastisch. Ik heb ook snel de neiging om verkrampt vast te houden als ik er niet stil bij sta om ff te relaxen, en met winterhandschoenen moet ik altijd nét ff te hard m'n gas vasthouden om écht ontspannen te zitten. Toen heb ik dit dingetje gekocht. Basically neppe crampbuster voor 7 euri.

Zaligheid.
 
Ik rij een suzuki V-strom 650. Van het te strak vasthouden met de rechterhand krijg ik weleens vermoeide handen. Ik moet losser vasthouden ipv te vaak gespannen knijpen. Echter mijn benen zijn vaak vermoeid. Sta ik op de motor, benen strekken, benen even op de valbeugels leggen.Is dit ook een kwestie van benen meer ontspannen, is het de houding van het rijden. 186 lang, met verhoogd zadel op de v-strom. Hebben meerdere mensen er last van. Vind het oprecht grappig als andere weggebruikers denken dat ik aan het stunten ben als ik even ga staan om de benen te strekken.
Etalagebenen?
 

1589971557439.png


Maar hij was er vermoedelijk wel een stukje sneller. :+
 
Ik heb nog wel een originele crampbuster liggen, gratis afhalen in Hoek van Holland. :P
Als je hele dagen >400 kilometer op de motor zit vind ik het wel een handig ding.
Bij gewone ritten zit het mij in de weg. Lang geleden gekocht en pas weer gevonden.. getest .. gelijk er weer af. _O-

Gewoon relaxter op de motor zitten, benen en armen kunnen ontspannen.
Alleen met het bochtenwerk zet ik mij wat meer af op de stepjes, en soms de tank.
Daarom heeft handvatverwarming bij mij ook geen zin, de wind komt gewoon tussen mijn handen.
 
Wat is trouwens je algemene fysieke gesteldheid? Ben je een a-sportieve dikzak met een waslijst aan kwaaltjes of ben je een #fitboy die iedere maand een triathlon doet en de dagen daarna aan gewichten loopt te trekken in de sportschool?

Als je net een maand geleden bent begonnen met rijden dan moet je eerst jezelf eens tijd gunnen om een beetje te wennen aan het rijden. Te zijner tijd een extra cursus en/of bochtentraining is aan te raden. Misschien ben je wel niet zo sportief als je eigenlijk zou willen en is dit (samen met Corona) een reden om een beetje aan je fitheid te gaan werken.
 
Ja ik ga morgen een behoorlijk stuk rijden. Zal er dan op gaan letten. Ik denk dat het oefening baart kunst is, het komt vast met de tijd.

Je bent waarschijnlijk zo bezig met het rijden in je hoofd dat je helemaal verkrampt op je bike zit.

Beetje proberen te laten gaan, is spannend en je moet goed blijven opletten maar probeer het een beetje los te laten en vanuit je gevoel te rijden.

En ik heb na al die jaren ook nog regelmatig last van een dooie klauw.

Hinderlijk maar je leert er mee leven.

Iets lossen op het handvat, beetje loszwaaien en gaan met die banaan.
 
Probeer voor het ontspannen beetje als regel dit te onthouden: je moet piano kunnen spelen met je vingers wanneer je op de motor zit en je je stuur vast hebt (ook wanneer je gas geeft). Daarnaast je armen gewoon ontspannen houden en vooral je kont ietsjes naar achter en je benen de tank heel lichtjes laten bijten zodat je contact hebt met de fiets. Hopelijk heb je er wat aan!
 
In toevoeging op Full_J, als je bewust je knieën tegen de tank duwt ontspan je automatisch je vingers meer :Y

Een nieuwe motor is sowieso even wennen en misschien komt daar wat spanning in je handen vandaan, dit heb ik ook gehad bij de Vstrom.
 
Terug
Bovenaan Onderaan