Vermogen behouden, of toch spelen op safe?

aprilia2000

MF veteraan
In memoriam
13 apr 2002
6.366
0
Grijpskerke
De motor (Aprilia RS 125, nieuw model) van een vriend van me moest opnieuw afgesteld worden, hij liep echt zwaar bedonderd en absoluut niet hard.
Dus hij vandaag naar DynoJet (Ruud Frederiks) in Goes, daar wisten ze de topsnelheid van 140 KM/h naar 170 KM/h te brengen met het wijzigen van de sproeier van maat 120 naar maat 110, ook werd hierbij 2 PK gewonnen.
Op zich klinkt het dus goed. Totdat hij even later Motor2000 aan de telefoon had "Dat is er hartstikke slecht voor", "Dat ding gaat warmlopen en vastlopen", "doe maar snel die 120 sproeier er terug in" enzovoorts was hun verhaal.
Zelf lijkt het mij dat ze bij DynoJet wel weten wat ze doen, ze zijn gespicialiseerd in tunen én in afstellen, en bovendien lijkt het mij duidelijk dat er iets mis is met een motor die maar 140 loopt!

Wat ook nog een optie zou zijn om gewoon een 114 sproeier te monteren maarja, dat gaat uiteraard gepaard met een vermogensverlies.

Nu is de vraag dus, wie van de 2 heeft gelijk, DynoJet óf Motor2000???
 
Hoe vaak krijgt Dyna-jet 2-takters en hoevaak zien ze die bij Motor2000?

Orginele fiets moet orginele sproeier in, simpel toch?

Ik zou het probleem toch echt ergens anders zoeken.
 
Weet ik ja, maarja beetje moeilijk testen aangezien je dan eerst een flink stuk volgas moet hebben gereden en dan meteen stoppen en kijken. Dus snelweg, vluchtstrook ofzo!?

Ja, of flink trappen bij bordje "P 1km" en contact eraf draaien.

Zorg dat blok goed warm is, kleurt de bougie goed en vlot mee met het gas.
 
Dit vond ik via google (http://www.bikez.com):
Hier geven ze 120km/u op voor de top, dus?

General information
Model: Aprilia RS 125
Year: 2001
Category: Sport
Engine/transmission
Displacement: 125.00 ccm (7.63 cubic inches)
Engine type: Single cylinder
Stroke: 2
HP (kW): 15.00 (10.9) @ 7000
Torque - Nm (kgf-m / ft.lbs): 15.00 (1.5 / 11.1) @ 6250
Bore x stroke: 54.0 x 54.5 mm (2.1 x 2.1 inches)
Fuel system: Carburettor
Gears: 6
Transmission type/final drive: Chain
Physical measures
Weight (dry): 142.0 kg (313.1 pounds)
Seat height (if adjustable, lowest setting): 805 mm (31.7 inches)
Wheelbase: 1,345 mm (53.0 inches)
Chassis/dimensions
Front suspension travel: 120 mm (4.7 inches)
Rear suspension travel: 120 mm (4.7 inches)
Front tyre dimensions: 110/70-17
Rear tyre dimensions: 150/60-17
Front brake(s): Single disc
Front brake(s) diameter: 320 mm (12.6 inches)
Rear brake(s): Single disc
Rear brake(s) diameter: 220 mm (8.7 inches)
Speed/acceleration
Top speed: 120.0 km/h (74.6 mph)
Other information
Fuel capacity: 14.00 litres (3.70 gallons)
 
15 pk haha!!!

nee idd rond de 30.

als ie verzoop met de 120 en nu goed rijs id het oke, als je maar zeker weet dat ie niet te warm word, (temp meter in de gaten houden)
 
Op je temperatuur meter zie je waarschijnlijk alleen je watertemp. Daarop kan je echt niet aflezen of hij gaat warmlopen.

Eenvoudigste manier is volgens mij toch echt de kleur van je bougie. Koffiebruin is goed.
Je kunt zelf een andere bougie nemen die voor hogere temperaturen bedoeld is. Of je hiermee ook het gevaar van een warmloper veminderd weet ik niet zeker.
Het is dus kunst om een sproeier te vinden waarme de bougie koffiebruin blijft en de motor zou hard mogelijk loopt.
 
das de lol van 2takt, keep on trying!!

enne in 500 meter loopt ie echt niet zo snel vast hoor!! (voor de kleur)
 
Niet aan lopen klooien, gewoon lekker standaard laten.
lekker behoudend.... en de afstelling laten bepalen door de milieu-politie?
Houdt die R1 van jou daarom in in de bochten? :P

tja, ruud frederiks heeft een reputatie op dyno gebied, is ook de importeur van het hele spul.
Als hij zegt dat je met die afstelling kan knallen, dan zou ik ermee knallen.

je hoeft natuurlijk niet de hele tijd vol pot te gaan...

heeft die andere toko een reputatie op rs125 gebied?... of verkoopt ie ze alleen maar?
 
2-takt blijft een risico voor vastlopen. Of je nu tuned of niet. Maar het blijft leuk spul. Kan hooguit een beetje geld kosten voor het vervangen van de zuiger en een beetje hoonwerk maar dat mag de pret niet drukken :+ :+ :+

Btw, blijf wel een beetje in de buurt van het thuisfront want het blijft een eind lopen ;)
 
Op vrijdag 30 augustus 2002 14:26 schreef GuZ het volgende:knallen, dan zou ik ermee knallen.

je hoeft natuurlijk niet de hele tijd vol pot te gaan...

hallo het is 125cc natuurlijk moet je wel volle pot!!
 
Voor de zekerheid hebben we nu een 116 sproeier gemonteerd, want de bougie was echt veel te wit (zie foto), hij loopt er gewoon goed mee en de bougie (B9EG) is nu bruin.
btw: De RS had op de testbank slechts 28 PK |( maar dat was dus ook met een verkeerde bougie.
Hier de bougie hoe 'ie eruitzag met de 110 sproeier:
Bougie.JPG
 
Op vrijdag 30 augustus 2002 14:26 schreef GuZ het volgende:lekker behoudend.... en de afstelling laten bepalen door de milieu-politie?
Houdt die R1 van jou daarom in in de bochten? :P
Grapjas :+
 
Klopt niks van die bougie; de buitenkant is keizwart en de binnenkant spierwit..... da moe nie!

Ps. bekend fenomeen dat die dingen toch wel vrij makkelijk vastlopen.. 's zomers staat een tweetakt vaak wat te rijk met het warmere weer, maar in de winter kan het al best kritisch zijn. Dus ALS je er wat aan doet, niet vergeten te blijven controleren en evt rijker te zetten als het kouder wordt.

Grtzz HagaSan.
 
Voor de zekerheid hebben we nu een 116 sproeier gemonteerd, want de bougie was echt veel te wit (zie foto), hij loopt er gewoon goed mee en de bougie (B9EG) is nu bruin.
btw: De RS had op de testbank slechts 28 PK |( maar dat was dus ook met een verkeerde bougie.
Hier de bougie hoe 'ie eruitzag met de 110 sproeier:

Twee pk meer en een topsnelheid die van 140 naar 170 km/u gaat??? Ok, de luchtweerstand wordt steeds groter op hogere snelheden maar ik was al blij 6 km/u te winnen met +16 pk!!! Moet wel zeggen dat hij dan zowat in de begrenzer gaat bij 300 en dan zakt het vermogen ook een tikkie, beter gegeared zou er mogelijk wat meer in hebben gezeten, BOEIEN...

Op een testbank kun je nu eenmaal geen topsnelheid meten, je hebt niet eens luchtweerstand. Met de vingers in de neus en met net half gas werd deze foto op de Dynojet Dynamometer 250 van mijn teller genomen, 12.100 tpm in de begrenzer bij 307 km/u op de klok.

full


Nog ff over het vermogen, 28 SAE pk op de rol is ruim 31 DIN pk op de krukas als je de gebruikelijke 12% rekent, is toch keurig volgens de fabrieksopgave?

Tip, laat hem nu maar gewoon origineel voor die paar pk's en spaar voor een snellere motor als je rijbewijs vol vermogen toelaat...
 
Ik heb in 1998 een Rs125 nieuw gekocht.
Een chesterfield. Gaaf!!!!!!!!!!!

Maar bij 8000km. waren de tanden van het koppelingshuis afgebroken en bij 12000 was er een vastloper! Kut! Aprillia elke keer moeilijk doen ze probeerden het in mijn schoenen te schuiven ze hadden het over goed opwarmen Etc. Gelukkig was ie van mij gewoon orgineel anders had ik natuurlijk meteen naar mijn centen kunnen fluiten.

Die van mij liep goed 170 was de maximale topsnelheid.

Aprillia geeft een drooggewicht van 142kilo op maar dit doen ze alleen maar om door de keuringen heen te komen voor het lichte rijbewijs. Haha. Hij weegt droog dacht ik iets van 118kilo. Je hoeft alleen maar naar recht te kijken en hij gaat al. Dit merk je eigenlijk pas als je van een zwaardere fiets afkomt.
 
Nou mag ik ook even reageren met als RS250 bezitter.

Ik zou gewoon naar Motor2000 luisteren, die gasten hebben echt verstand van 2-tak aprilia (volgens mij meer dan die dynobank gasten). Men is niet voor niets leverancier bij de RS250 cup. Een warm/vastloper heb je zelfs met de orginele sproeier grote kans op (ervaring; helaas ja :( ).
 
Nou mag ik ook even reageren met als RS250 bezitter.

Ik zou gewoon naar Motor2000 luisteren, die gasten hebben echt verstand van 2-tak aprilia (volgens mij meer dan die dynobank gasten). Men is niet voor niets leverancier bij de RS250 cup. Een warm/vastloper heb je zelfs met de orginele sproeier grote kans op (ervaring; helaas ja :( ).
Dan weet je zeker niet dat Ruud Freriks een getalenteerd racer was en dat zijn zoon nu tweetakt racet?
Die gasten in Goes weten erg goed wat ze doen.
 
Op mijn RS 125 staat nu 16.000 KM op het klokje, één keer een tandwiel voor de aandrijving van de balansas moeten vervangen da's alles.
Wat betrefd motor2000:
Een vriend van me liet z'n motor een onderhoudsbeurt geven bij Motor2000, waarvoor hij maarliefst €640,- moest betalen (ruim 1400 gulden), dat vind ik al heel veel geld. Maargoed betaald, de volgende dag moesten we ermee terug omdat z'n koppeling versleten was |( dat kostte weer 's €100,-! En je geloofd het niet, 2 weken later loopt heel het blok in de soep, er moesten o.a. nieuwe tandwielen en nieuwe krukaslagers in. Uiteraard was het vertrouwen op dat moment naar een minumum gezakt en hebben we alles zelf gedaan, en nu, een dikke 6000 KM verder, nog steeds probleemloos.
Het zijn goede, professionele mensen, maar toch kies ik er bewust voor om alles zelf te doen aan m'n RS'je.
 
Terug
Bovenaan Onderaan