Vermogen Belgische motor

MarcoXR

Rookie
7 mrt 2024
2
0
Hi, weet iemand of het reële vermogen van een motorfiets op het moment dat deze afgeleverd werd te achterhalen is? Bv via het VIN-nummer?
Achtergrond is dat ik aan het kijken ben naar een uit België geïmporteerde motor. Om fiscale redenen worden motoren met veel vermogen in België vaak met 107 pk ingeschreven. Het verhaal is dat dit slechts een papieren registratie is en dat de motor in de praktijk gewoon over het volle vermogen beschikt.
Ik wil omwille van het rijgenot en van de waarde bij toekomstige verkoop geen geknepen motor. En in mijn ogen moet er toch ergens een registratie van het reële vermogen zijn... De vraag is of die te achterhalen is...
 
ook welkom op dit forum.. Het vermogen bij aflevering staat gewoon op het homologatie document, en meer komt er dan echt niet uit. Terugzetten naar vol kan, tenminste bij BMW, is andere software erop of een stekker. Dealers dekken zich in door factuurtje aanpassen van vermogen op vraag van klant voor circuitgebruik of zo, en het is aan jou om de documenten te laten aanpassen. Niet alleen vermogen, ook dB is meestal lager op typeplaatje en papieren.
 
Dank voor het welkom. Ik ben niet nieuw maar t is een tijd geleden en ben mijn oude credentials kwijt...

Dank voor jullie reacties.
Ik ga er eens even over nadenken. Ik heb ook nog een andere op het oog die zeker de volle 165pk heeft.
Aan de vermogensbank dacht ik ook, maar vind ik een beetje zonde van het geld als het er alleen maar om gaat om te bepalen of ie vol of geknepen vermogen levert... Dat zou ik alleen doen als ik hem zou laten tunen.
 
als het om een bmw s1000xr gaat (XR in je naam en 165pk), ik heb daarvoor een excel "dyno" dat luchtweerstand etc meerekent. Dat is voor mij met 190cm. Met vol vermogen zou die tijdens een testrit in 2de 155 moeten halen bij 12.000, en 190 in 3de. Kom je niet eens in de buurt dan is die geknepen. In eerste is het 120, maar daar heeft luchtweerstand nog geen enorme invloed en is daarom geen goed referentiepunt
Geknepen is niet slecht... Moet gewoon aan de bmw computer gehangen worden en dat duurt uren, maar qua arbeidsloon 30 minuten max
 
Terug
Bovenaan Onderaan