Vermogen op kentekenbewijs

Ik vind het inderdaad ook niet.

Ik haal hier uit dat je een A2 rijbewijs hebt of iemand met een A2 rijbewijs wilt laten rijden.

Om het zeker te zijn zou ik graag de hulp inroepen van de mensen in het blauw zoals @MeanBlueMan of misschien weet @Frazer het zelfs, ondanks dat die niet echt bij de politie zit.
En daarnaast zou ik een mailtje doen naar je verzekeraar hoe hun hier mee om gaan. Zorgen dat je het zwart op wit hebt staan hoe het voor hun werkt.


Uiteindelijk raadpleeg je bij de voertuiggegevens in de Politiesystemen ook gewoon de data van de RDW, dus als het daar niet instaat, dan staat het ook niet in de Politiesystemen. En inderdaad, die Rdw gegevens zijn bij oudere voertuigen niet altijd bekend, omdat men daar vroeger niet zo veel waarde aan hechtte. Verschillende rijbewijzen had je toen toch niet, dus het boeide ook niemand hoeveel vermogen de motor had.

Er zijn voor de betreffende motor vast handboeken of technische overzichten te vinden waaruit blijkt hoeveel vermogen hij volgens de fabrieksopgave zou moeten hebben. Ik zou een mailtje naar de verzekeraar sturen, scan van het handboek erbij, en vragen of dit akkoord is. Laat het zwart op wit zetten, dan heb jij in ieder geval zekerheid. Je zou ook nog contact met de Rdw op kunnen nemen, en de vraag stellen of ze het vermogen op basis van gegevens uit een technisch handboek misschien alsnog kunnen registreren. Verwacht niet dat je succes hebt, maar proberen kan altijd.

Overigens staat het bij mijn XT500 uit 78 wel op het kentekenbewijs, al vraag ik me af hoe nauwkeurig dat is. Als op dat type ga googlen dan kom ik waarden van tussen de 19 en 25kw tegen, volgens mijn kentekenbewijs is het 24, dus de waarheid zal ergens in het midden liggen.
 
Ik denk dat ik hier oma even aan de kant zet, mag ze weer naar de bridgeclub.


@Ducolo Heb je uiteindelijk nog contact opgenomen met bijvoorbeeld het RDW of heb je hier verder nog iets mee gedaan? Misschien nog de suggesties van @Frazer opgevolgd?

Ik heb een kawasaki Zephyr 550 op het oog (aangeboden gekregen via een kennis) die al lang geleden is geimporteerd (in 1996 geimporteerd, ding is zelf van 1991). In principe zijn alle Zephyr 550's die ik kan vinden 35kw, alleen er staat dus op het kenteken 0KW.

Nou maakt mij dat geen zak uit, ik heb het A rijbewijs, maar ik wil hem misschien voor m'n vriendin kopen, die hopelijk deze zomer haar A2 rijbewijs haalt. En nou? -O-
 
Ik denk dat ik hier oma even aan de kant zet, mag ze weer naar de bridgeclub.


@Ducolo Heb je uiteindelijk nog contact opgenomen met bijvoorbeeld het RDW of heb je hier verder nog iets mee gedaan? Misschien nog de suggesties van @Frazer opgevolgd?

Ik heb een kawasaki Zephyr 550 op het oog (aangeboden gekregen via een kennis) die al lang geleden is geimporteerd (in 1996 geimporteerd, ding is zelf van 1991). In principe zijn alle Zephyr 550's die ik kan vinden 35kw, alleen er staat dus op het kenteken 0KW.

Nou maakt mij dat geen zak uit, ik heb het A rijbewijs, maar ik wil hem misschien voor m'n vriendin kopen, die hopelijk deze zomer haar A2 rijbewijs haalt. En nou? -O-
De vrouw van de verzekering vertelde dat het niet heel veel uit zou maken. Ik het scenario voorgelegd van een ongeluk vanuit mijn schuld. Antwoord: "onze maatschappij is er niet op gericht geld uit de mensen te trekken" haha dus ik zou er maar niet op vertrouwen
 
De vrouw van de verzekering vertelde dat het niet heel veel uit zou maken. Ik het scenario voorgelegd van een ongeluk vanuit mijn schuld. Antwoord: "onze maatschappij is er niet op gericht geld uit de mensen te trekken" haha dus ik zou er maar niet op vertrouwen
Hmm, dat is wel jammer. Ik zal maandag het RDW eens bellen.
 
Ik heb gisteren nog even gebeld met het RDW. Die geven aan dat je sowieso kan rijden met een motor die 35kw is als er 0kw op kenteken staat, zolang je maar kan bewijzen dat het ook echt 35kw is. Nou vind ik dat nogal riskant, maar met een verklaring vanuit kawasaki kunnen ze je eigenlijk niks maken werd me aan de telefoon verteld.

Daarbij is het zo, dat als je vanuit de fabrikant de verklaring hebt over het vermogen, je het bij het rdw er bij kan laten zetten. Kost dan blijkbaar ongeveer 55 euro.

Ga vandaag eens bellen of ik aan zo'n verklaring kan komen.
 
Ik heb gisteren nog even gebeld met het RDW. Die geven aan dat je sowieso kan rijden met een motor die 35kw is als er 0kw op kenteken staat, zolang je maar kan bewijzen dat het ook echt 35kw is. Nou vind ik dat nogal riskant, maar met een verklaring vanuit kawasaki kunnen ze je eigenlijk niks maken werd me aan de telefoon verteld.

Daarbij is het zo, dat als je vanuit de fabrikant de verklaring hebt over het vermogen, je het bij het rdw er bij kan laten zetten. Kost dan blijkbaar ongeveer 55 euro.

Ga vandaag eens bellen of ik aan zo'n verklaring kan komen.
probleem blijft dan wel dat er van de meeste olditmers geen vermogen gegevens bekend zijn. En als die er zijn is het volgens mij gok werk, (ongeveer 45pk en dergelijke.)
 
probleem blijft dan wel dat er van de meeste olditmers geen vermogen gegevens bekend zijn. En als die er zijn is het volgens mij gok werk, (ongeveer 45pk en dergelijke.)
Het punt is dat in elk geval bij deze motor het voor andere exemplaren wel bekend is. Het is hier alleen in de jaren 90 met importeren mis gegaan.
 
Geloof maar dat de verzekering verder gaat. Misschien niet bij een krasje, of een beetje blikschade, maar mocht er een ongeluk gebeuren waar het serieus in de papieren gaat lopen (iemand die gewond, of invalide raakt) dan heb je kans dat iemand van de verzekeringsmaatschappij verder gaat kijken dan zijn neus lang is.

Dan kan de verzekering zeggen: je motor heeft teveel vermogen, jij rijdt dus zonder geldig rijbewijs, je bent dus niet verzekerd. Dan gaat de verzekeringsmaatschappij de schade op jou verhalen. Dat moet je gewoon niet willen, dan ben je de rest van je leven aan het betalen...

Zit je motor nu op het randje? Laat dan even een vermogensuitdraai maken bij je lokale motorzaak. Als die onder de 35kw uitkomt (en natuurlijk voldoet aan de maximale norm voor vermogen/gewicht), dan even je verzekeringsmaatschappij mailen met de vraag of dat akkoord is. Dan heb je namelijk iets op papier om op terug te vallen.
 
Geloof maar dat de verzekering verder gaat. Misschien niet bij een krasje, of een beetje blikschade, maar mocht er een ongeluk gebeuren waar het serieus in de papieren gaat lopen (iemand die gewond, of invalide raakt) dan heb je kans dat iemand van de verzekeringsmaatschappij verder gaat kijken dan zijn neus lang is.

Dan kan de verzekering zeggen: je motor heeft teveel vermogen, jij rijdt dus zonder geldig rijbewijs, je bent dus niet verzekerd. Dan gaat de verzekeringsmaatschappij de schade op jou verhalen. Dat moet je gewoon niet willen, dan ben je de rest van je leven aan het betalen...

Zit je motor nu op het randje? Laat dan even een vermogensuitdraai maken bij je lokale motorzaak. Als die onder de 35kw uitkomt (en natuurlijk voldoet aan de maximale norm voor vermogen/gewicht), dan even je verzekeringsmaatschappij mailen met de vraag of dat akkoord is. Dan heb je namelijk iets op papier om op terug te vallen.
Stelde dit ook zo voor aan de verzekering waarop zij dus zie dat ze niet voor het geld gaan. Nou daar geloof je dus geen klap van. Ik hou het maar gewoon ruim onder de 35 kw als het niet bekend is of op de kentekencard staat
 
Geloof maar dat de verzekering verder gaat. Misschien niet bij een krasje, of een beetje blikschade, maar mocht er een ongeluk gebeuren waar het serieus in de papieren gaat lopen (iemand die gewond, of invalide raakt) dan heb je kans dat iemand van de verzekeringsmaatschappij verder gaat kijken dan zijn neus lang is.

Dan kan de verzekering zeggen: je motor heeft teveel vermogen, jij rijdt dus zonder geldig rijbewijs, je bent dus niet verzekerd. Dan gaat de verzekeringsmaatschappij de schade op jou verhalen. Dat moet je gewoon niet willen, dan ben je de rest van je leven aan het betalen...

Zit je motor nu op het randje? Laat dan even een vermogensuitdraai maken bij je lokale motorzaak. Als die onder de 35kw uitkomt (en natuurlijk voldoet aan de maximale norm voor vermogen/gewicht), dan even je verzekeringsmaatschappij mailen met de vraag of dat akkoord is. Dan heb je namelijk iets op papier om op terug te vallen.
Volgens mij lees je niet helemaal goed. Ik ben juist bezig om het op kenteken te krijgen.

En het ding is al gewoon 35kw. Geen uitdraaien enzo nodig, maar alleen een verklaring vanuit de fabrikant.
 
Volgens mij lees je niet helemaal goed. Ik ben juist bezig om het op kenteken te krijgen.
Ik heb het met de verzekering erover gehad over die uitdraai, waarop ze zei dat ze geen zekerheid kan geven dat dit een geldig document is. Je kunt wel officieel het aan laten passen als je vanuit de fabriek geen gegevens hebt. Dan laat je een vermogenstest bij de RDW doen, kost alleen behoorlijk veel.
 
Ik heb het met de verzekering erover gehad over die uitdraai, waarop ze zei dat ze geen zekerheid kan geven dat dit een geldig document is. Je kunt wel officieel het aan laten passen als je vanuit de fabriek geen gegevens hebt. Dan laat je een vermogenstest bij de RDW doen, kost alleen behoorlijk veel.
Klopt. Gaf het rdw ook aan. Ben nu dus bezig om gegevens van de fabriek te krijgen. Kawasaki lijkt welwillend om te helpen.
 
Even een andere vraag mbt het vermogen op kenteken.

Ik heb hier een KTM EXC520 enduro. Deze staat voor 12kW op kenteken. Nu weet iedereen dat dat onzin is.
Hij is motorisch echter wel volledig origineel. Kun je daar gedonder mee krijgen in geval van een ongeluk?
 
Even een andere vraag mbt het vermogen op kenteken.

Ik heb hier een KTM EXC520 enduro. Deze staat voor 12kW op kenteken. Nu weet iedereen dat dat onzin is.
Hij is motorisch echter wel volledig origineel. Kun je daar gedonder mee krijgen in geval van een ongeluk?
Ja. Dat kan. Ik ken alleen geen verhalen waar het daadwerkelijk zo is.

Hangt er wel een beetje vanaf hoe erg het niet klopt. Als het nou 15 kW is verwacht ik er geen problemen mee, als het 40 kW blijkt te zijn gok ik dat je er wel gezeik mee kan krijgen.
 
Het is een volbloed uren machine (zo'n 25 uur kleppen stellen, oliebeurt enduro) die je ongeacht de versnelling en snelheid op het achterwiel trekt. Ik gok dat het dichter bij de 40kW dan bij de 12kW zit _O-
Echter is het natuurlijk een motorisch originele motor (aantoonbaar als hij voor onderzoek los zou moeten). Kun je dan beroep doen op je consumenten vertrouwen dat het papierwerk van de RDW klopt indien er niks aangepast is?
Ik en iedereen die er op rijdt hebben een A rijbewijs, dus daar zal het niet op vast zitten.
 
Het is een volbloed uren machine (zo'n 25 uur kleppen stellen, oliebeurt enduro) die je ongeacht de versnelling en snelheid op het achterwiel trekt. Ik gok dat het dichter bij de 40kW dan bij de 12kW zit _O-
Echter is het natuurlijk een motorisch originele motor (aantoonbaar als hij voor onderzoek los zou moeten). Kun je dan beroep doen op je consumenten vertrouwen dat het papierwerk van de RDW klopt indien er niks aangepast is?
Ik en iedereen die er op rijdt hebben een A rijbewijs, dus daar zal het niet op vast zitten.
Als het ding verder helemaal standaard is dan heb je gewoon je verklaring van de fabrikant. Dat kan je het dan op gooien.
 
Om hier de conclusie op te gooien: in mijn geval heeft de motor in het buitenland 37,5kw. Precies net te veel dus. Ik ga dus niet meer naar het RDW hiermee.
 
ik heb een soort gelijk geval. ik heb een Honda cb500 four uit 1977 op het oog. ik heb een a2 rijbewijs en er staat geen vermogen op het kenteken bewijs. op het internet wanneer ik honda cb500 four specs opzoek vermelden alle sites 35kw (het maximale toegestane vermogen van een a2 rijbewijs) morgen ga ik verzekeringsmaatschappijen bellen om te vragen of ik de motor verzekerd krijg en of zei in hun systemen misschien kunnen achterhalen wat het vermogen is.

iemand nog tips?
 
ik heb een soort gelijk geval. ik heb een Honda cb500 four uit 1977 op het oog. ik heb een a2 rijbewijs en er staat geen vermogen op het kenteken bewijs. op het internet wanneer ik honda cb500 four specs opzoek vermelden alle sites 35kw (het maximale toegestane vermogen van een a2 rijbewijs) morgen ga ik verzekeringsmaatschappijen bellen om te vragen of ik de motor verzekerd krijg en of zei in hun systemen misschien kunnen achterhalen wat het vermogen is.

iemand nog tips?
Ja, mail ook eens met honda zelf. Die kunnen misschien een verklaring afgeven van het vermogen wat dat ding heeft. Daarmee kun je hem bij het RDW op kenteken als 35kw laten zetten.
 
ik heb een soort gelijk geval. ik heb een Honda cb500 four uit 1977 op het oog. ik heb een a2 rijbewijs en er staat geen vermogen op het kenteken bewijs. op het internet wanneer ik honda cb500 four specs opzoek vermelden alle sites 35kw (het maximale toegestane vermogen van een a2 rijbewijs) morgen ga ik verzekeringsmaatschappijen bellen om te vragen of ik de motor verzekerd krijg en of zei in hun systemen misschien kunnen achterhalen wat het vermogen is.

iemand nog tips?
Niet vragen of je hem verzekerd krijgt,gewoon verzekeren
Je gaat toch geen slapende honden wakker maken
 
Waarom zou de verzekeraar weigeren om een motor als deze te verzekeren. Die oldtimers rijden nagenoeg niet. Makkelijker verdienen bestaat niet _O-
 
Terug
Bovenaan Onderaan