Vermogen supersports: wettelijk vol? (BE)

Painter

MF veteraan
26 nov 2005
1.141
107
Oud-turnhout
Ik ben wezen kijken voor een tweedehands sportmoto.
Nu zie ik dat de meesten (R6, fireblade, ZX10, R1,...) een opgegeven vermogen hebben tussen 72 en 78kw. En dat terwijl ze op vol vermogen tussen 84 en 126 kw zouden zitten. (hetzelfde trouwens voor de fjr's en pan europeans)
Ik kan der zelfs geen vinden op vol vermogen (zie bijvoorbeeld www.gsm.be)
Nu is mijn vraag eigenlijk of je die zelf alsnog op vol vermogen kunt laten zetten (wettelijk?).
 
Verschil tussen motorvermogen en vermogen op het achterwiel misschien?

(iets met een klok en een klepel in deze post)
 
Om ook maar eens een klok-en-klepel antwoord neer te zetten: Ik heb wel eens gelezen dat in België een verzekeringspremie naar vermogen geldt. Veel supersports worden teruggetuned naar 100 pk (is ongeveer 76 kW geloof ik). Dan betalen ze minder premie.
Dat terugtunen gebeurt een beetje hetzelfde als in Nederland voor de 25 kW regeling, dus met bussen in in- of uitlaat, of zulk soort middelen, en kan dus ook weer ongedaan worden. In Nederland is het dan zo dat het kenteken weer aangepast moet worden door de RDW, dat zal in België vermoedelijk niet veel anders zijn.
 
Heeft het niet te maken met emissie eisen waaraan een motor moet voldoen. Als je bijvoorbeeld de pijp voor voor naar achter vervangt hebt je ook pk winst. Misschien is het hogeren vermogen op die manier gemeten zonder alle E keur shit...

Ik klok en klepel maar wat hoor :P
 
Een fireblade op 100 pk zal ook nog wel snel zijn, maar wat is dan nog zijn meerwaarde (behalve het uitzicht natuurlijk) ten opzichte van een hornet of CBF 1000?
 
Ik ben wezen kijken voor een tweedehands sportmoto.
Nu zie ik dat de meesten (R6, fireblade, ZX10, R1,...) een opgegeven vermogen hebben tussen 72 en 78kw. En dat terwijl ze op vol vermogen tussen 84 en 126 kw zouden zitten. (hetzelfde trouwens voor de fjr's en pan europeans)
Ik kan der zelfs geen vinden op vol vermogen (zie bijvoorbeeld www.gsm.be)
Nu is mijn vraag eigenlijk of je die zelf alsnog op vol vermogen kunt laten zetten (wettelijk?).
Dat de meeste motoren in Belgie (op papier) slechts 100pk hebben komt door de BIV (Belasting in Verkeersstelling). Deze eenmalige belasting moet betaald worden wanneer je een nummerplaat aanvraagt voor de motor die je gekocht hebt.

Het bedrag van deze belasting gaat omhoog met het vermogen van de motor.
Deze tabel is voor nieuw ingeschreven voertuigen, voor tweedehands voertuigen krijg je een korting naargelang de leefftijd van het voertuig

tot 70kW = 61.5€
van 71 tot 85kW =123€
van 86 tot 100kW = 495€
van 101 tot 110kW = 867€
van 111 tot 120kW = 1239€
van 120 tot 155kW = 2478€
meer dan 155kW = 4957€

Als je je r1 of Fireblade als vol vermogen inschrijft moet je bijna 2500 € BIV betalen, als je hem als 78kW inschrijft slechts 123€ en dan kan je hem bij het eerste onderhoud gewoon op vol vermogen laten zetten.

Wettelijk gezien mag je de motor niet laten opvoeren tot tot volvermogen, want dan ontduik je de balastingen, maar te hard rijden mag ook niet en dat doen we toch ook bijna allemaal.
 
Terug
Bovenaan Onderaan