Vermogen van in lijn/V blokken

Sjaap

MF veteraan
20 dec 2001
4.699
0
Groningen
Ik vroeg me af:
Wat is het verscil in vermogenskarakteristiek tussen een in-lijn blok en een V (of haaks)blok?
Het lijkt mij dat daar in principe geen verschil in zit, ze hebben immers beide (voor 2 cilinder) één uilaat/inlaat slag per omwenteling.
 
v-twins draaien minder toeren,hebben meer koppel en heb het vermogen/koppel over een groter gebied beschikbaar (relatief gezien dan)
in lijn blokkken (meestal 4-cil) draaien meer toeren, vermogen komt er pas echt uit bij de hoge toeren, hebben in verhouding meestal ook een smallere/piekerige powerband

zoiets is het ongeveer.
 
Ik vroeg me af:
Wat is het verscil in vermogenskarakteristiek tussen een in-lijn blok en een V (of haaks)blok?
Het lijkt mij dat daar in principe geen verschil in zit, ze hebben immers beide (voor 2 cilinder) één uilaat/inlaat slag per omwenteling.
Volgens mij haal je wat door elkaar. Het heeft er niks mee te maken dat het een 2 cilinder zou zijn. En die uitlaat/inlaat slag klopt ook niet helemaal. Als je het hebt over 4 takt, gaat het om de inlaatslag, de compressieslag, de arbeidsslag en de uitlaatslag. Maar ook dat heeft niks met de vermogenskarakteristiek te maken.

Lijn en V motoren zullen niet dezelfde karakteristiek hebben, omdat het moment waarop de cilinders onsteken verschilt. Om bij de 2 cilinder te blijven, bij een lijn motor is dat 360º en bij de V motor afhankelijk van de hoek.
 
Volgens mij haal je wat door elkaar. Het heeft er niks mee te maken dat het een 2 cilinder zou zijn. En die uitlaat/inlaat slag klopt ook niet helemaal. Als je het hebt over 4 takt, gaat het om de inlaatslag, de compressieslag, de arbeidsslag en de uitlaatslag. Maar ook dat heeft niks met de vermogenskarakteristiek te maken.

Lijn en V motoren zullen niet dezelfde karakteristiek hebben, omdat het moment waarop de cilinders onsteken verschilt. Om bij de 2 cilinder te blijven, bij een lijn motor is dat 360º en bij de V motor afhankelijk van de hoek.

Afhankelijk van welke hoek? K vat hem niet helemaal...
Dat van die ene uitlaat slag per omwenteling was dus voor 2 cilinder, ik bedoelde dus, iedere omwenteling één uitlaatslag. eerst de 1ste, daarna de 2de cilinder.

Op donderdag 13 juni 2002 22:17 schreef Gijs Houwen het volgende:
v-twins draaien minder toeren,hebben meer koppel en heb het vermogen/koppel over een groter gebied beschikbaar (relatief gezien dan)
in lijn blokkken (meestal 4-cil) draaien meer toeren, vermogen komt er pas echt uit bij de hoge toeren, hebben in verhouding meestal ook een smallere/piekerige powerband

zoiets is het ongeveer.

Ik vroeg me eigenlijk af waardoor die verschillen er zijn. ;)
 
Op donderdag 13 juni 2002 22:32 schreef Sjaap het volgende:Afhankelijk van welke hoek? K vat hem niet helemaal...
Dat van die ene uitlaat slag per omwenteling was dus voor 2 cilinder, ik bedoelde dus, iedere omwenteling één uitlaatslag. eerst de 1ste, daarna de 2de cilinder.
De hoek van de V, die dus 0º is bij een lijnmoter. Maar je kan een V moter ook hoogtoerig maken en andersom.
 
Volgens mij worden hier meerdere zaken door elkaar gehaald:
1. Aantal cilinders, slag en compressie
2. Hoek waaronder de cilinders staan

Een korte slag betekend minder inertie en dus kunnen 4 cilinder sport motoren vaak hogere toerentallen aan. Dit komt ook door de betere uitbalancering omdat je per 1/2e omwenteling een ontbranding krijgt ipv. 1 per omwenteling. Het loopt dus wat soepeler. Echter omdat de slag klein is, is het moment op de krukas kleiner en heb je bij lagere toerentallen minder koppel dan een lage slag 2 cilinder.

De V-hoek waaronder de cilinders van bv. Duc's staan heeft te maken met een beter rondlopen en balancering. Je kunt hierdoor beter versnellen dan met een 2-in-lijn. Echter, een 2-in lijn blok is goedkoper en eenvoudiger te maken van een V-blok en is tevens compacter. Ook de luchtkoeling van een lijnmoter is beter zodat je niet snel een luchtgekoeld V-blok met veel vermogen / slagvolume zult tegenkomen.
 
Laatst bewerkt:
Volgens mij worden hier meerdere zaken door elkaar gehaald:
1. Aantal cilinders, slag en compressie
2. Hoek waaronder de cilinders staan

Een korte slag betekend minder inertie en dus kunnen 4 cilinder sport motoren vaak hogere toerentallen aan. Dit komt ook door de betere uitbalancering omdat je per 1/2e omwenteling een ontbranding krijgt ipv. 1 per omwenteling. Het loopt dus wat soepeler. Echter omdat de slag klein is, is het moment op de krukas kleiner en heb je bij lagere toerentallen minder koppel dan een lage slag 2 cilinder.

De V-hoek waaronder de cilinders van bv. Duc's staan heeft te maken met een beter rondlopen en balancering. Je kunt hierdoor beter versnellen dan met een 2-in-lijn. Echter, een 2-in lijn blok is goedkoper en eenvoudiger te maken van een V-blok en is tevens compacter. Ook de luchtkoeling van een lijnmoter is beter zodat je niet snel een luchtgekoeld V-blok met veel vermogen / slagvolume zult tegenkomen.
De vraag is hoe het komt dat de karakteristieken niet gelijk zijn. Als de slag niet gelijk is, is dat niet zo gek, natuurlijk. Om echt te kunnen vergelijken, zul je alle andere specificaties gelijk moeten maken, bijvoorbeeld een V met korte slag.
 
Op donderdag 13 juni 2002 23:08 schreef EdwinO het volgende:

De V-hoek waaronder de cilinders van bv. Duc's staan heeft te maken met een beter rondlopen en balancering. Je kunt hierdoor beter versnellen dan met een 2-in-lijn. Echter, een 2-in lijn blok is goedkoper en eenvoudiger te maken van een V-blok en is tevens compacter. Ook de luchtkoeling van een lijnmoter is beter zodat je niet snel een luchtgekoeld V-blok met veel vermogen / slagvolume zult tegenkomen.

En dat vat ik dus niet...je hebt dan toch nog steeds 1 arbeidslag/omwenteling???
 
bild11.jpg


Kijk, hoe vind je die! Leuk ster-motertje! Je kan je misschien voorstellen dat als de bovenste in top staat, de onderste 180º later in top staat. En de rechter 90º.
 
Laatst bewerkt:
De karakteristiek ligt niet alleen aan de hoek, maar ook aan de compressieverhouding, volume, massa van de onderdelen etc. Ik weet niet aan welke motoren je precies zit te denken als je het hebt over dat ze zo verschillend zijn, maar lijn-twins zijn vaak eenvoudige toerblokken terwijl je voor V-twins al snel aan sportievere blokken moet denken. Maw. er zijn dan al meer verschillen dan alleen de cilindrhoek. Een V-twin zal wat soepeler draaien.
 
De karakteristiek ligt niet alleen aan de hoek, maar ook aan de compressieverhouding, volume, massa van de onderdelen etc. Ik weet niet aan welke motoren je precies zit te denken als je het hebt over dat ze zo verschillend zijn, maar lijn-twins zijn vaak eenvoudige toerblokken terwijl je voor V-twins al snel aan sportievere blokken moet denken. Maw. er zijn dan al meer verschillen dan alleen de cilindrhoek. Een V-twin zal wat soepeler draaien.
Dat zeg ik. Maar Sjaap wil weten wat de invloed van ofwel V ofwel lijn daarop is. Dus dan moet je al die andere dingen er niet in betrekken. Of ik begrijp de vraag verkeerd natuurlijk. Dan is het makkelijk, want de karakteristiek zal veranderen als je de slag, compressie, toeren en noem maar op verandert. Sjaap, wat bedoel je nou precies?
 

Een korte slag betekend minder inertie en dus kunnen 4 cilinder sport motoren vaak hogere toerentallen aan. Dit komt ook door de betere uitbalancering omdat je per 1/2e omwenteling een ontbranding krijgt ipv. 1 per omwenteling. Het loopt dus wat soepeler. Echter omdat de slag klein is, is het moment op de krukas kleiner en heb je bij lagere toerentallen minder koppel dan een lage slag 2 cilinder..


En dit in combinatie met een grotere cilinderinhoud.
1000cc : 4 cilinder = 250cc per cinder
1000cc : 2 cilinder = 500cc per cilinder
 
Volgens mij hoor ik hier een hoop onzin.

Een V-blok draait lagere toeren??
een lijn heeft een piekerige vermogensafgifte??

|(

Een V-blok heeft een andere balancering t.o.v. een lijn-blok, afgifte van vermogen ligt aan andere zaken (kamerinhoud, compressie, kleptijden, vullingsgraad, etc.).
(Sjaap, ik zal vanavond even opzoeken hoe het precies zit.)


Leuke voorbeeldjes:
Lijnmotoren:
- tractor
- scheepvaartmotoren
- oud formule-1 blok van BMW (880Kw, 1500cc)

V-blokken
- Harleys
- Suzuki SV (sport/toer was het toch?)
- Een lompe relaxte amerikaanse auto
- Honda VFR750R (V4 racemotor)
- suzuki TL1000 (racer, dacht ik ook V motor)

Leukste voorbeeld:
Honda CX500 (oud V2-blok was ook bij OBT) lompe V-twin toermotor.

Is dus ook van fabriekaf uitgevoerd met turbo, en toen had het ding geen toergedrag meer. ')
 
Laatst bewerkt:
Volgens mij hoor ik hier een hoop onzin.

Een V-blok draait lagere toeren??
een lijn heeft een piekerige vermogensafgifte??


|(

Een V-blok heeft een andere balancering t.o.v. een lijn-blok, afgifte van vermogen ligt aan andere zaken (kamerinhoud, compressie, kleptijden, vullingsgraad, etc.).
(Sjaap, ik zal vanavond even opzoeken hoe het precies zit.)


Leuke voorbeeldjes:
Lijnmotoren:
- tractor
- scheepvaartmotoren
- oud formule-1 blok van BMW (880Kw, 1500cc)

V-blokken
- Harleys
- Suzuki SV (sport/toer was het toch?)
- Een lompe relaxte amerikaanse auto
- Honda VFR750R (V4 racemotor)
- suzuki TL1000 (racer, dacht ik ook V motor)

Leukste voorbeeld:
Honda CX500 (oud V2-blok was ook bij OBT) lompe V-twin toermotor.

Is dus ook van fabriekaf uitgevoerd met turbo, en toen had het ding geen toergedrag meer. ')

Ik weet niet waar jij vandaan komt, maar het is toch echt zo...
Suzuki SV650s: 10.500rpm terwijl een 4 cilinder vaak 14.000rpm draait. Mille 10.000rpm of zo, R1 12.000rpm.

En volgens mij zit hier wel enige logica in verder...

En met piekerig denk ik dat er bedoelt word dat je onderin meer vermogen / kracht met een V-Twin heb. Dus pure onzin is het echt niet hoor!

Verder denk ik dat het vermogenverschil inderdaad in andere punten ligt die jij voordraagt.

En wat te doen met die voorbeelden?
 
Ik weet niet waar jij vandaan komt, maar het is toch echt zo...
Suzuki SV650s: 10.500rpm terwijl een 4 cilinder vaak 14.000rpm draait. Mille 10.000rpm of zo, R1 12.000rpm.

En volgens mij zit hier wel enige logica in verder...

En met piekerig denk ik dat er bedoelt word dat je onderin meer vermogen / kracht met een V-Twin heb. Dus pure onzin is het echt niet hoor!

Verder denk ik dat het vermogenverschil inderdaad in andere punten ligt die jij voordraagt.

En wat te doen met die voorbeelden?
De Mille heeft een langere slag dan de R1, dus dan gaan de toeren al gauw omlaag om nog een leuke gemiddelde zuigersnelheid te houden. Heeft dus niet zozeer met V versus lijn te maken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan