vermogen verlies plotseling

5 sep 2019
172
31
Oldemarkt
Hallo iedereen,

Allereerst een goede avond.
Vanmiddag ben ik bezig geweest met het aansluiten van een nieuwe km-teller op mijn Kawa LTD454 uit '85, ook op de kabelboom zegmaar. alleen zaten de contacten blijkbaar verkeerd aangesloten, toch verkeerd gelezen denk ik. Ik hoorde getik toen ik de motor wou starten en ben toen direct gestopt..

Maar wat nou het probleem is;

Als ik hem wil starten in Neutraal moet ik de koppeling intrekken, dit hoefde eerder niet. Ook start die ineens erg slecht, terwijl het eerst 1 druk op de knop was..
Ik ging een stukje rijden, maar het viel me op dat mijn motor ineens wel heel erg weinig power heeft, niet vooruit te branden! 1x moest die even niezen, toen trok die héél even door, maar daarna weer erg langzaam..
Zekering onder de buddy heb ik gecheckt en deze was nog in orde, ik dacht misschien heeft het wel met iets elektronisch te maken? aangezien ik verkeerde contacten heb gemaakt.

Als iemand ideeën heeft over wat dit zou kunnen zijn dan hoor ik het graag!

Alvast bedankt iedereen.
 
starten doet hij inmiddels wel weer zonder de koppeling in te hoeven trekken, ga zo nog maar eens een rondje rijden, kijken wat die doet. heb overigens niks gedaan verder nog, behalve dan even alles los gehad en weer aangesloten, om te kijken naar het elektra schema
 
net een stukje gereden; Starten gaat wel weer makkelijk, maar het rijden is gewoon bijna sneu, zo langzaam. Toeren maakt die ook wel, alleen klimt die erg langzaam omhoog in de toeren en echt zonder power. Ook af en toe plofjes uit de uitlaat. ik heb de CDI nu in de vriezer zitten, eens even kijken wat die straks doet met de bevroren cdi..
 
Dat starten met of zonder koppeling zou heel goed je neutraal schakelaar kunnen zijn die niet helemaal meer fris is, maakt verder voor de trekkracht niks uit.

En ook door je electronische aanpassingen zie ik niet meteen een probleem.. ik gok dus op toeval ( en dat bestaat (niet) )

Rijd je toevallig met die goedkope shitzooi wat ze e10 noemen ?

Btw ik probeer je niet voor lul te zetten ofzo maar een ltd 454 staat nu niet echt bekend om zn trekkracht, hoe doet hij het onbelast ? Dus gewoon in de vrij en lekker revven
 
Dat starten met of zonder koppeling zou heel goed je neutraal schakelaar kunnen zijn die niet helemaal meer fris is, maakt verder voor de trekkracht niks uit.

En ook door je electronische aanpassingen zie ik niet meteen een probleem.. ik gok dus op toeval ( en dat bestaat (niet) )

Rijd je toevallig met die goedkope shitzooi wat ze e10 noemen ?

Btw ik probeer je niet voor lul te zetten ofzo maar een ltd 454 staat nu niet echt bekend om zn trekkracht, hoe doet hij het onbelast ? Dus gewoon in de vrij en lekker revven

Bedankt ZXRH88, Dat het geen super snelle motor was ik zelf ook wel achter haha, maar voorheen was het wel reactie als ik volgas geef, nu is het (bijna) dezelfde toeren en vooruit tuffen.. heel erg lafjes zegmaar. Ook in zijn vrij. en ja, ik heb de laatste keer e10 getankt inderdaad..

ik vind het zelf ook raar allemaal nu
 
Niemand weet een schema uit zijn hoofd dus dat kan je niet met zekerheid zeggen. maar electra stuurt meer aan dan alleen de ontsteking. Dus ja , goed mogelijk.
Hij liep daarvoor ook prima, dus is er wat veranderd.
Het is al een oudere motor, daar kan ook gewoon een nieuwe storing ontstaan. O-)
 
Oké, even een update;

Ik dacht toenstraks, laat ik de bougies eens even nakijken. De linker was zwart en de rechter redelijk mooi bruin. ik heb ze beide even schoongemaakt en ja hoor, hij GING als een trein.. trok weer goed door.. In de garage gezet, uurtje later nog eens proberen, weer hetzelfde als eerst.. zal het dan toch aan de afstelling kunnen liggen? wel vreemd dat dit dan zo ineens op komt spelen..
 
tja een mengsel schroef verdraait meestal niet vanzelf, maar vuil in een filter kan zomaar gebeuren, misschien olie, vocht, blaadje in de aanzuiging onderaan filterhuis.

Vervang eerst die bougie maar eens. En kijk de bedrading rond de bobines goed na of er geen stekker rammelt.

Bedankt Hellracer en B07.

Ga ik de luchtfilter en behuizing, de bobines en bedrading morgen na het werk eens even bekijken en frisse bougies kunnen nooit kwaad, dus bestel ik die zo gelijk even!
 
Bedankt ZXRH88, Dat het geen super snelle motor was ik zelf ook wel achter haha, maar voorheen was het wel reactie als ik volgas geef, nu is het (bijna) dezelfde toeren en vooruit tuffen.. heel erg lafjes zegmaar. Ook in zijn vrij. en ja, ik heb de laatste keer e10 getankt inderdaad..

ik vind het zelf ook raar allemaal nu

Ff nieuwe bougies er in zoals al aangegeven word, bobine/ kabels even checken..
Anders gewoon eens wat dingen uit proberen ; Doet ie het wel goed als je stuur bepaalde kant op staat oid.. of dat je de motor schuin houd

ik zit namelijk aan een kabelbreuk te denken of aan een hele hoop gezeik door de e10 ( zou ik er gewoon niet weer in gooien )
 
Ff nieuwe bougies er in zoals al aangegeven word, bobine/ kabels even checken..
Anders gewoon eens wat dingen uit proberen ; Doet ie het wel goed als je stuur bepaalde kant op staat oid.. of dat je de motor schuin houd

ik zit namelijk aan een kabelbreuk te denken of aan een hele hoop gezeik door de e10 ( zou ik er gewoon niet weer in gooien )

Bedankt ZXRH88,

Ik heb trouwens niet echt e10 erin gegooid, maar toch e5. sorry, was even in de war haha. en ja, bobine/kabels ga ik vanavond even checken.. en morgen als het goed is de nieuwe bougies binnen dus dan ook die gelijk maar even proberen. kijken wat die dan doet.. Ook omdat er 1 bougie mooi bruin was en de andere pikzwart..
 
Gelukkig maar, kan je brandstof problemen uitsluiten.
Ik gok/denk dat je met het monteren van je km teller misschien wat aan de kabelboom hebt getrokken of dat er iets is gebeurd waardoor er een breukje is ontstaan oid.
Zoals al word aangegeven veranderd een afstelling niet uit zichzelf en zou ik dus eerst de bedrading uitsluiten
 
even een update; afgelopen dagen bezig geweest, nieuwe bougies erin, beetje aan het kijken geweest met de stand van de mengsel schroeven e.d.
Gisteren een goede rit kunnen maken, af en toe wel wat sputteren in de lage tot mid toeren. vlak voor mijn huis viel hij uit en wilde niet meer starten.. ook tijdens de rit een rookpauze gehad en hij startte toen ook redelijk moeilijk.. Bougies gecheckt, wel wat zwart maar niet nat..
vanochtend startte die weer gewoon, maar geen rit gemaakt vanwege het zeikweer hier in het noorden..
 
Ik heb dacht wel eens een vlottertje te hebben die niet goed terugkwam.
De motor kwam daardoor steeds zonder benzine te zitten zo leek het.
Dit resulteerde in sputteren in lage en middentoeren tot stilvallen, en met doortrekken was het vaak helemaal over.
Meestal gebeurde het met gas loslaten.
Verschillende keren de carburateur opengemaakt en met het dingetje gevochten. :P

Het bleek een bobine die er op de gekst mogelijke momenten mee stopte.
En dat was tijdens het gebruik, niet bij de koude start. :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan