vermogen verlies plotseling

5 sep 2019
172
31
Oldemarkt
Hallo iedereen,

Allereerst een goede avond.
Vanmiddag ben ik bezig geweest met het aansluiten van een nieuwe km-teller op mijn Kawa LTD454 uit '85, ook op de kabelboom zegmaar. alleen zaten de contacten blijkbaar verkeerd aangesloten, toch verkeerd gelezen denk ik. Ik hoorde getik toen ik de motor wou starten en ben toen direct gestopt..

Maar wat nou het probleem is;

Als ik hem wil starten in Neutraal moet ik de koppeling intrekken, dit hoefde eerder niet. Ook start die ineens erg slecht, terwijl het eerst 1 druk op de knop was..
Ik ging een stukje rijden, maar het viel me op dat mijn motor ineens wel heel erg weinig power heeft, niet vooruit te branden! 1x moest die even niezen, toen trok die héél even door, maar daarna weer erg langzaam..
Zekering onder de buddy heb ik gecheckt en deze was nog in orde, ik dacht misschien heeft het wel met iets elektronisch te maken? aangezien ik verkeerde contacten heb gemaakt.

Als iemand ideeën heeft over wat dit zou kunnen zijn dan hoor ik het graag!

Alvast bedankt iedereen.
 
Ik snap er niks van, maar als hij het eerst goed deed en nu niet meer, heb je iets verkeerd gedaan.

Bedankt RR., en ja alleen verkeerd contact gemaakt, dat is het enige.. gisteren nog 40km gereden zonder enige problemen.. ik snap er ook niks van.. Ook raar dat ik nu ineens de koppeling moet intrekken om te starten, nog nooit hoeven doen..
 
Ik denk dat je het signaal voor je toerenteller niet goed hebt aangesloten waardoor hij nu op 1 cilinder minder loopt.

Bedankt 'ikvindhelemaalmooi', maar ik heb geen toerenteller.. het is gewoon een analoge kilometer teller met controle lampjes ingebouwd die ik heb geprobeerd aan te sluiten.. dat ging dus niet zo lekker haha, hij tikte wat onder de buddy zegmaar, (relais geluid) en sindsdien is hij lastig te starten en het vermogen verlies dus..
 
Bedankt 'ikvindhelemaalmooi', maar ik heb geen toerenteller.. het is gewoon een analoge kilometer teller met controle lampjes ingebouwd die ik heb geprobeerd aan te sluiten.. dat ging dus niet zo lekker haha, hij tikte wat onder de buddy zegmaar, (relais geluid) en sindsdien is hij lastig te starten en het vermogen verlies dus..

Heb je al gecontroleerd of hij op 2 cilinders loopt? Als hij eerst goed liep en nu niet meer denk ik toch echt dat je iets niet goed hebt aangesloten dat invloed heeft op je ontsteking.
 
Heb je al gecontroleerd of hij op 2 cilinders loopt? Als hij eerst goed liep en nu niet meer denk ik toch echt dat je iets niet goed hebt aangesloten dat invloed heeft op je ontsteking.

ja hij loopt op beide, had ik ook al gecheckt inderdaad.. en heb verder niks aan te sluiten.. 1 stekker van de controle lampjes alleen niet aangesloten nu, dat is het enige..
 
Er is iets verkeerd aangesloten, toen stroom erop en getik. kortsluiting? + over massa terug, relais naar de klote? electriche storing wordt puzzelen.
Dus de aangegeven info is wel goed maar kan een raar moeilijk probleem worden.
 
Niemand weet een schema uit zijn hoofd dus dat kan je niet met zekerheid zeggen. maar electra stuurt meer aan dan alleen de ontsteking. Dus ja , goed mogelijk.
Hij liep daarvoor ook prima, dus is er wat veranderd.
 
Niemand weet een schema uit zijn hoofd dus dat kan je niet met zekerheid zeggen. maar electra stuurt meer aan dan alleen de ontsteking. Dus ja , goed mogelijk.
Hij liep daarvoor ook prima, dus is er wat veranderd.

Oké, dan ga ik morgen maar eens op zoek, hopen dat ik er uit ga komen.. maar bij kortsluiting knapt de zekering toch kapot lijkt me? deze was namelijk nog helemaal heel
 
Niemand weet een schema uit zijn hoofd dus dat kan je niet met zekerheid zeggen. maar electra stuurt meer aan dan alleen de ontsteking. Dus ja , goed mogelijk.
Hij liep daarvoor ook prima, dus is er wat veranderd.
Ja stuurt ie ook de carburateurs aan van de LTD uit 1985 :')

Ik heb overigens nog geen antwoord gezien op mijn (relevante) vraag? Heb je er vorige week nog mee gereden, of staat ie al sinds de zomer stil?
 
Oké, dan ga ik morgen maar eens op zoek, hopen dat ik er uit ga komen.. maar bij kortsluiting knapt de zekering toch kapot lijkt me? deze was namelijk nog helemaal heel

Kortsluiting is niet altijd genoeg een zekerheid om een zekering te laten springen. Kortsluiting is wel genoeg om elektronica om zeep te helpen.

In dit geval zal er een cdi in zitten. Afhankelijk van wat je gedaan hebt en wat je waar op aangesloten hebt, heb je iets om zeep geholpen.

Voordat je begint met terugbouwen naar origineel moet je even heel goed kijken naar hoe je het nu aangesloten hebt, wat er verkeerd is gegaan en via een schema nagaan wat er op die specifieke draad of draden zit.

Daar moet je het zoeken.
 
Kortsluiting is niet altijd genoeg een zekerheid om een zekering te laten springen. Kortsluiting is wel genoeg om elektronica om zeep te helpen.

In dit geval zal er een cdi in zitten. Afhankelijk van wat je gedaan hebt en wat je waar op aangesloten hebt, heb je iets om zeep geholpen.

Voordat je begint met terugbouwen naar origineel moet je even heel goed kijken naar hoe je het nu aangesloten hebt, wat er verkeerd is gegaan en via een schema nagaan wat er op die specifieke draad of draden zit.

Daar moet je het zoeken.

Bedankt sanscorp. Ik heb dus alleen het dashboard gedeelte zegmaar aangesloten, maar de stekkers zaten verkeerd geplaatst van de plug die op de kilometer teller zit..
Wat zit daar verder op aangesloten normaal gesproken?
 
Dat moet je bekijken in het schema bijhorende bij jouw motor.

Als je hele stekkers om hebt gewisseld dan is het sneller om te zoeken vanaf stap 1 en dat is wel terug naar origineel en vanuit daar testen.

Eigenlijk is het beste advies nog: Laat iemand kijken met verstand van (motor) techniek. Want ik zie dit niet met wat tips en trucs via het forum even goed komen.

Dan zul je je echt moeten verdiepen, op zijn minst in jouw motor a.d.h.v. een werkplaatshandboek en de multimeter.
Niet erg, zo leer je het wel, maar het is wel een hele steile leercurve en uitermate frustrerend (als ik uit eigen ervaring spreek) wanneer je er niet uit komt vanwege gebrek aan kennis.

Laat dit uitzoeken, ga met iets simpels beginnen als je het wil leren.

Ben op de telefoon aan het klungelen, maar hier kan mogelijk al een werkplaatshandboek te vinden zijn:

https://www.manualslib.com/manual/1014892/Kawasaki-En450-Twins.html#manual
Schema's staan achterin, zelf even downloaden en kijken dus ;)
 
Dat moet je bekijken in het schema bijhorende bij jouw motor.

Als je hele stekkers om hebt gewisseld dan is het sneller om te zoeken vanaf stap 1 en dat is wel terug naar origineel en vanuit daar testen.

Eigenlijk is het beste advies nog: Laat iemand kijken met verstand van (motor) techniek. Want ik zie dit niet met wat tips en trucs via het forum even goed komen.

Dan zul je je echt moeten verdiepen, op zijn minst in jouw motor a.d.h.v. een werkplaatshandboek en de multimeter.
Niet erg, zo leer je het wel, maar het is wel een hele steile leercurve en uitermate frustrerend (als ik uit eigen ervaring spreek) wanneer je er niet uit komt vanwege gebrek aan kennis.

Laat dit uitzoeken, ga met iets simpels beginnen als je het wil leren.
Bedankt, ga ik morgen eerst eigenwijs met het Haynes boek erbij het zelf proberen haha
 
Terug
Bovenaan Onderaan