Vermogen????

Speedy7202

MF'er
9 aug 2010
39
0
Schelle
Kan er iemand mij een beetje meer uitleg geven over het vermogen van een moto?
Het zit namelijk zo ik kom van een SYM GTS 300EVO (17KW)die was niet zwaar genoeg, daarna Yamaha TMax (32KW) en die voldeed ruimschoots aan mijn behoefte maar nu ben ik van zin over te stappen naar de Honda NC700C DTC (35 of 38KW). Nu is mijn vraag is het vermogen een goed vergelijkingspunt of zijn er nog verschillen waar ik moet op letten?
Welke zijn volgens jullie vergelijkbare machine?
Alvast bedankt voor de hulp.
 
Uhhh ja de NC700C is echt een motor en zal dus vele malen beter sturen maar waarschijnlijk in druk stads/file verkeer minder comfortabel zijn. Vervolgens heeft hij relatief weinig vermogen voor zijn cilinderinhoud dus zal waarschijnlijk het koppel over de gehele linie hoog zijn wat dus een gelijkmatige acceleratie betekend en niet perse de noodzaak voor toeren. Maar omdat echt te kunnen zeggen moet je de vermogens diagram hebben. Dit is puur op basis van andere motorfietsen gebaseerd.
 
Lastig om het snel en compact even uit te leggen.

Vermogen heb je nodig, anders kom je natuurlijk niet voorruit. En is een verschil tussen snel kunnen optrekken en hard kunnen rijden.

Stel je een motor voor die 400 km/u kan, maar er een half uur over doet voordat de motor 400 km/u haalt. Kort gezegd is dat: veel pk, weinig koppel (klopt niet geheel, maar komt in de buurt).

Of een motor die max 180 kan, maar vlot doortrekt in alle versnellingen.

En dan is er nog verschil wanneer een motor vlot trekt: een V twin heeft de eigenschap om relatief laag in de toeren trekkracht te leveren, en is dus snel van de plek. Een SS maakt gebruik van het feit dat het veel toeren kan draaien, en kent een spurt hoger in het toerenbereik.

Het is dus niet zozeer een kwestie van wát het maximale vermogen is, maar wanneer je er op de motor wat aan hebt, wanneer het 'er uit komt' :)

En vergeet ook niet dat motoren niet allemaal even zwaar zijn.

Bovenstaande gecombineerd:
Met mijn Sportster van 240 kg (60 pk), trok ik gerust een straatracer er uit. De eerste 60 meter. Topsnelheid tegen de 170/180.
Met mijn oude DR500 ging het nog rapper (32 pk, 160 kg), maar werd ik na 60 meter harder ingehaald. Topsnelheid was tegen de 130.
Met een opgefokte Vrod (gewicht weet ik zo niet, 200+pk), had ik meer vermogen, in elke versnelling, op elke snelheid, dat de motor onhandelbaar was (iig met mij als piloot ') ).

Voor gewoon gebruik: ga proefrijden en kijk hoe de motor aanvoelt :Y
 
Terug
Bovenaan Onderaan