Vermogen

Tomva

MF'er
25 mei 2015
245
5
Centraal Nederland
Goeiedag, nieuw hier op het forum en een klein vraagje. Niet echt heel technisch, dus ik hoop dat het in de goede categorie staat.

Ik ben van plan mijn eerste motor te gaan kopen. (A2 rijbewijs)
Nu had ik een motor op het oog, en na een kenteken check staat er aangegeven dat de motor 47KW heeft, wat natuurlijk te veel is voor een A2 rijbewijs.
Maar de verkoper heeft 12KW op zijn kentekenbewijs staan.

Ben ik strafbaar bezig, of riskeer ik een boete als ik op die motor zou rijden?


Bij voorbaat dank


Tom
 
volgens mij moet je een uitdraai van de motor op de testbank hebben,

toevallig heb ik net een motor gekocht van iemand die een zwaardere motor gekocht had en hij moest ook aantonen dat zijn motor de vereisde kw's had..

dus..
wat denk je zelf? ;)
 
Goeiedag, nieuw hier op het forum en een klein vraagje. Niet echt heel technisch, dus ik hoop dat het in de goede categorie staat.

Ik ben van plan mijn eerste motor te gaan kopen. (A2 rijbewijs)
Nu had ik een motor op het oog, en na een kenteken check staat er aangegeven dat de motor 47KW heeft, wat natuurlijk te veel is voor een A2 rijbewijs.
Maar de verkoper heeft 12KW op zijn kentekenbewijs staan.

Ben ik strafbaar bezig, of riskeer ik een boete als ik op die motor zou rijden?
Bij voorbaat dank
Tom
Dag Tom
Welkom hier.

Je hebt die uitdraai niet nodig.
Op papier ben je gedekt. Het zal niet snel aan het licht komen dat de motor meer vermogen heeft dan op papier staat.

Er zijn situatie waar de politie verder zou kunnen gaan graven. Bij een ernstig ongeval, of als je met een sprintje die politiemotor er bijna uit getrokken hebt. Bij een ongeval ga je ook problemen met je verzekering krijgen. Ik weet niet in hoeverre ze je dat aan kunnen rekenen. Je koopt namelijk een motor die bij je rijbewijs hoort. Je bent onervaren. De motor blijkt sterker te zijn dan toegestaan, maar kan jij dat beoordelen?

Dus wil je 100% op safe: vermogen laten aanpassen.
Durf je de gok wel aan? : lekker gaan rijden
 
Wat voor antwoord denk je te gaan krijgen als je het aan de overheid vraagt?

Persoonlijk? Dat zij vertellen dat ik er inderdaad niet op mag rijden.
Maar zoals Bolski zegt... Ik durf de gok wel aan, maar ik heb liever dat het plaatje klopt, dus wel dat het kenteken overeenkomt met de gegevens bij de RDW.

Ik heb dezelfde motoren gezien en die staan wel op 12KW. Maar deze was net iets mooier en ook met een mooi prijsje. Even doorkijken dus |(
 
Laatst bewerkt:
Dag Tom
Welkom hier.

Je hebt die uitdraai niet nodig.
Op papier ben je gedekt. Het zal niet snel aan het licht komen dat de motor meer vermogen heeft dan op papier staat.

Er zijn situatie waar de politie verder zou kunnen gaan graven. Bij een ernstig ongeval, of als je met een sprintje die politiemotor er bijna uit getrokken hebt. Bij een ongeval ga je ook problemen met je verzekering krijgen. Ik weet niet in hoeverre ze je dat aan kunnen rekenen. Je koopt namelijk een motor die bij je rijbewijs hoort. Je bent onervaren. De motor blijkt sterker te zijn dan toegestaan, maar kan jij dat beoordelen?

Dus wil je 100% op safe: vermogen laten aanpassen.
Durf je de gok wel aan? : lekker gaan rijden
ff quoten om vast te leggen hoor, Bolski zo serieus, moet een vreemde dag zijn vandaag :P
 
Wat voor antwoord denk je te gaan krijgen als je het aan de overheid vraagt?

"Oew heeft u een momentje dan probeer ik het even voor u op te zoeken, geen probleem."
Half uurtje later, bandje met kutmuziek ken je inmiddels ook al uit je hoofd.
"Bent u daar nog?...Nou meneer het spijt me maar ik kan u daar zo geen sluitend antwoord op geven"

Maar als u het niet weet waar kan ik dan met mijn vraag terecht?
"Ik kan u ook zo niet vertellen waar u dit wel kunt vragen maar is u vraag zo beantwoord?"

Jullie zijn toch van de wetten en regels voor het weg verkeer???!!!
"Ja meneer ik heb hier diverse bestanden met wetten en regelgeving die wij zelf hebben op gesteld maar uw vraag kan ik daar niet mee beantwoorden."

Jullie hebben dit jaren geleden toch zelf ingevoerd?
"wie deze regel ooit bedacht heeft?......tja euh "brussel" geloof ik....... ja misschien moet u die even bellen"

Maar dit is geen europese regel aangezien het in ieder europees land weer anders werkt, dus bent u als rdw toch echt degene die het dan ingevoerd heeft. Maar niet bedacht?
"Als u verder geen vragen meer heeft zou ik graag andere mensen ook niet verder willen helpen."

Zoiets bedoel je? :+
 
Ik heb 3-4 jaar geleden (toen gelde de 25kw regels nog) een bijna dodelijk ongeluk gehad op mijn motor. Ze hebben geprobeerd het vermogen te achterhalen ivm ze vertrouwde het niet. Het is ze niet gelukt maar de verzekering heeft wel goed zijn best gedaan om niet te hoeven betalen.

Voor de rest heb ik nooit problemen gehad met alleen een uitdraai te rijden. Ook niet met ritten naar Italië ,Zwitserland , enz

Ben er wel vaak tussenuit gepikt maar op de bank hoefde ik nooit.
 
Goeiedag, nieuw hier op het forum en een klein vraagje. Niet echt heel technisch, dus ik hoop dat het in de goede categorie staat.

Ik ben van plan mijn eerste motor te gaan kopen. (A2 rijbewijs)
Nu had ik een motor op het oog, en na een kenteken check staat er aangegeven dat de motor 47KW heeft, wat natuurlijk te veel is voor een A2 rijbewijs.
Maar de verkoper heeft 12KW op zijn kentekenbewijs staan.

Ben ik strafbaar bezig, of riskeer ik een boete als ik op die motor zou rijden?


Bij voorbaat dank


Tom

12kw staat op het kentekenbewijs.
Als er echt in de pc van rdw iets anders staat, kan het zijn dat je na aankoop een nieuw pasje krijgt met 47 kw er op... Ik weet het ook niet zeker.

Wel raar trouwens hoor, 47 kw naar 12 kw terugknijpen.
 
als alles goed gaat, is er niets aan de hand..

Maar bij een ongeval, waarbij je letsel bij derden veroorzaakt (levenslang invalide ofzo) dan zit je de komende jaren wel op zwart zaad..

je verzekeraar zal het gaan verhalen op jou omdat je geen rijbewijs hebt voor het voertuig.

Ik had, toen ik nog 25KW mocht rijden, op het kentekenbewijs een aantekening staan dat het voertuig was voorzien van een 25KW kit - lichte uitvoering.. later bij het terugzetten, kreeg ik de aantekening dat het - de zware uitvoering betrof... en dat voor een gs500e tje :+
 
Gewoon informeren bij RDW hoe eea in elkaar zit.
NIET illegaal met meer vermogen gaan rijden!
Geduld betrachten en over paar jaar een groot-rijbewijs.

Ik weet van iemand met 35KW dat na ongeval admin. maar ook technisch is gecheckt.
Bij hem was OK. Anders geen uitbetaling. Dan zit je er nog meerdere jaren financ. aan vast!!
 
Bedankt voor de reacties! Ik heb inderdaad even gebeld, en bij de RDW in de database staat die weer op 37 of 38 Kw dacht ik. Heel apart. Maar de motor is inderdaad ingevoerd vanuit het buitenland en dus opnieuw gekeurd. En bij die keuring kwam het echte vermogen aan bod. Ik wacht rustig af en eerst maar eens m'n papiertje halen haha.

Tom
 
12kw staat op het kentekenbewijs.
Als er echt in de pc van rdw iets anders staat, kan het zijn dat je na aankoop een nieuw pasje krijgt met 47 kw er op... Ik weet het ook niet zeker.

Wel raar trouwens hoor, 47 kw naar 12 kw terugknijpen.


4 Cylinder die is teruggebracht tot een 1 pitter... niet moeilijk hoor, gewoon bougies afkoppelen. :z
 
4 Cylinder die is teruggebracht tot een 1 pitter... niet moeilijk hoor, gewoon bougies afkoppelen. :z

KTM's stonden op kenteken ook vaak op heel weinig vermogen. Dit vanwege zwaar knijpen voor de typekeuring ivm met emissie-eisen.
Je kreeg standaard een andere sproeier bij je KTM, omdat het geknepen rijden erg slecht voor het blok was.

Mijn EXC300 die ik had, die had op kenteken 8kW geloof ik. Terwijl het daadwerkelijke vermogen rond de 45kW zat.
 
Terug
Bovenaan Onderaan