vermogens winst ??

Devil

MF veteraan
23 nov 2002
1.567
10
Helmond Brauws ;)
wie kan me vertellen hoeveel (ongeveer) vermogen erbij komt met een bos open pijp op een kawasaki zx 6 r van 1996 ?

heb er al mee gereden en merk wel al dat t een boel uitmaakt met een sportpijp of een originele maar ben wel benieuwd of het niet alleen maar het gevoel is of dat ik er echt iets mee win qua vermogen.

heb er verders niets aan veranderd alleen maar de pijp verwisseld en :] rijden maar
 
Echt veel zal het wel niet zijn , denk dat je wel wat winst maakt , maar het grootste deel vooral gevoel is ( en gehoor natuurlijk :9~ ) en miss dat je powerband er ook wat mooier uitziet ..
 
10 pk vermogensverschil wil ik wel eens zien op een dyno uitdraai. Van een sportuitlaat überhaupt :r
 
Deze dus:

full
 
ik had t gevoel al dat als ie in toeren gaat komen wel iets meer te willen maar het wegdek is erg nat dus durf ik m niet echt op zijn flikker te geven met optrekken ........ :X
 
optimaal resultaat heb je aleen met aangepaste carburatie en luchtinlaat!
dealers beloven altijd goudenbergen met hun product,en er zit zowieso al verschil tussen de eene en de andere fiets
 
tja van 77 kw naar 80 kw is ook leuk
maar dat zal ik toch bijna niet merken denk ik
ik hou het meer op het sportieve geluid wat ik produceer :]
 
Wij hebben laatst bij Motorfreaks een dempertest gedaan bij een R1. Er was nagenoeg geen vermogenswinst t.o.v. de originele demper bij onaangepaste carburatie. Er is wel degelijk meer winst te halen, maar dan praat je over uitlaat in combinatie met aangepaste CDI/Carburatie
 
Ik heb een bos onder mijn cat, en een vriend van me een standaard pijp, zelfde bike. Op de dynojet maakte het exact 5 pk uit en volgens de man die de bank bediende was dat ook echt het maximum wat je zou kunnen verwachten door een uitlaat alleen. Maar 10pk...... zeker niet dus. Wat ook een voordeel is is dat de vermogens opbouw anders is met uitlaat. De motor is agressiever, het komt er allemaal wat sneller in zegmaar. Verwacht dit niet meteen na montage, de pijp moet even 'indampen' en het blok gaat langzamerhand er iets anders op lopen, kan wat kilometers duren dus.
 
het gaat hier om een al ingedampte pijp he .....
maar ik zeg al ik heb het gevoel dat ie veller op het gas gaat ..merk ik ook al met rijden op nat wegdek slaat eerder door als ik niet oppas
 
Ik heb een bos onder mijn cat, en een vriend van me een standaard pijp, zelfde bike. Op de dynojet maakte het exact 5 pk uit en volgens de man die de bank bediende was dat ook echt het maximum wat je zou kunnen verwachten door een uitlaat alleen. Maar 10pk...... zeker niet dus. Wat ook een voordeel is is dat de vermogens opbouw anders is met uitlaat. De motor is agressiever, het komt er allemaal wat sneller in zegmaar. Verwacht dit niet meteen na montage, de pijp moet even 'indampen' en het blok gaat langzamerhand er iets anders op lopen, kan wat kilometers duren dus.

Als je alleen al 2 dezelfde standaard motoren op een bank zet kun je zo al 5 pk verschil hebben. Het is nog niet gezegd dat die 5pk door de andere demper komt.
 
In dit geval echter wel, dit bleek uit de gegevens van de testbank en de ervaring van de man die de test uitvoerde. Ook aan de vermogensopbouw kon hij goed zien waar nou exact het verschil zat en waardoor het werd opgebouwd, of juist werd ingehouden. De cats zijn uit hetzelfde bouwjaar, zelfe model en zelfs zelfde fabrikage-lijn. Dus het lijkt me sterk dat je dan standaard 5 pk verschil zal hebben...?
 
In dit geval echter wel, dit bleek uit de gegevens van de testbank en de ervaring van de man die de test uitvoerde. Ook aan de vermogensopbouw kon hij goed zien waar nou exact het verschil zat en waardoor het werd opgebouwd, of juist werd ingehouden. De cats zijn uit hetzelfde bouwjaar, zelfe model en zelfs zelfde fabrikage-lijn. Dus het lijkt me sterk dat je dan standaard 5 pk verschil zal hebben...?

Dat is wel mogelijk. Hoevaak zie je niet dat de een sneller is dan de ander???
En dat de motoren ook in het zelfde jaar zijn gemaakt...

Met een andere pijp mag je blij zijn als het vermogen gelijkt blijft.
En heel misschien dat je 2 pk er mee kan winnen.

En met een open pijp is de kans groot dat je fiets het van onderuit (koppel) wat minder doet.
 
Bij een écht goede pijp kán de winst 5, maximaal 6 pk zijn. Bij een dubbele pijp soms nog wat meer.
Maar inderdaad, dan moet de boel goed op elkaar afgestemd worden, anders werkt de uitlaat soms zelfs negatief. En 5 pk extra topvermogen merk je dus amper in dagelijks gebruik. Het zal bij topsnelheid hooguit een kilometer of wat aan snelheid schelen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan