Vermogensverlies op Bandit

eltigre

MF'er
23 aug 2007
101
0
Interessant verschijnsel wat klussen behoeft:

Ik reed fijn om middernacht naar huis. Circa 50 kmph door de binnenstad van Utrecht.
Op een gegeven moment merk ik dat ik langzamer ga, vermogen slaat weg...
Ik geef wat gas ter compensatie, geen enkel effect.

Motor langs de kant... kijken voor opvallende zaken (lekken e.d.) in het duister, schiet niet echt op. Benzine? Genoeg... Kraantje (je weet nooit of een grappenmaker wat heeft lopen kloten aan het apparaat)? Open.
Starten -> Nee
Even wachten, choke vol open, starten -> Ja!

2 km verder.
Zelfde verhaal...
Zelfde truck: Choke open, starten... ja! Hoge toeren, choke heeeel voorzichtig afbouwen -> Klapboem uit.

Paar keer geprobeerd... hielp niet. Wegrijden met 6000 toeren wil ook niet, dus duwen maar.

01:30 (+- 1,5 uur later), zwaar bezweet dankzij een motorpak en helm die ik niet kwijt kon en dus maar opgehouden heb kwam ik thuis.

Nieuwe dag nieuwe kansen... de reparatie moet maar eens beginnen.
Wat is loos?

Edit: Bandit 600S uit 1997.
 
Laatst bewerkt:
Kan van alles zijn natuurlijk. M'n kristallen bol is ff uitgeleend.... en dan is het moeilijk alleen op jouw informatie af te gaan. Hoe oud is de motor, kilometrage, onderhoud etc. is dan wel handige info.....

Maar ff wat schoten voor de boeg:

Heeft je motor een tijd stilgestaan, dan zou ik denken aan troep in je carbs. Bougies en benzine vervangen, er een scheut van die reinigingsrommel doorheen gooien. Werkt dat niet, dan moeten de carbs (ultrasoon) worden schoongemaakt.

Andere optie is valse lucht, omdat ie met de choke aan nog wel werkt. Kijk de membranen na en de aanzuigrubbers op scheurtjes etc.
 
Ik inventariseer (als niet al te ervaren klusser) die punten even en ga ze checken, koppel het wel terug.

Sowieso een winter stilgestaan. Wel eerst nog +- 50 km goed gereden trouwens.
+- 35.000 km op de teller. Onderhoud onbekend (vorige eigenaar zei het zelf gedaan te hebben, maar dat zegt me niet zoveel).

Kans is dat ik het geheel met een wat meer kluservaren motorvriend helemaal uit elkaar haal voor een grondige schoonmaakbeurt waarbij ik meteen de nodige slijtageonderdelen vervang. In dat geval zal ik sowieso melden wat ik nog tegenkom. Kan vol verrassingen zijn.
 
Die 50 km zegt niet zo veel. Als de benzine vergomd is kan er altijd wat rommel losraken en elders een kanaaltje verstoppen.

Lijkt me een stevig plan, om de boel eens na te gaan lopen. Meteen ff de kleppen nakijken (iets dat de verkoper vaak "laat zitten"), luchtfilter etc.
 
Had het die avond geregend of was het vochtig buiten?

Ik heb het zelfde probleem bij m'n Bandiet en merkte dat de motor het eigenlijk alleen had als het regende of net had geregend. Daarna heb bijna alles ingespoten met een vochtafwerende spray. Later had ik geen poblemen meer.
Tegen mij is gezegd dat dit de bobine of een lekstroompje zou kunnen zijn...
nu ben ik niet technisch aangelegd: alles wat m'n ogen zien slopen m'n handen :+ maar wie weet!
 
vacuum in de tank ??? tankdop openen.
zet de benzine kraan eens op 'PRI'(geen benzine afsluiting vanuit de tank). benzine kraan in 'ON' en 'RES' wordt met motorvacuum (3e cil.) geopend.
 
vacuum in de tank ??? tankdop openen.
zet de benzine kraan eens op 'PRI'(geen benzine afsluiting vanuit de tank). benzine kraan in 'ON' en 'RES' wordt met motorvacuum (3e cil.) geopend.

Ik geef hier de meeste kans van slagen op.
Een vuiltje in je carb kan niet zorgen dattie op 4 cylinders tegelijk stopt :N
Het lijkt erop dat hij geen brandstof krijgt, je vlotterkamers waren vrijwel leeg, getuige omdat hij met chocke erop nog even aansprong, de chocke haalt zijn brandstof in de meeste gevallen uit het diepst gelegen punt van de vlotterbak.
Misschien is er gewoon een benzineslang geknikt :?
 
Een jaar geleden zat ik in een vergelijkbare situatie met mijn suzuki GSXR.

Ik had ook last van vermogen verlies, nadat hij terug kwam van een beurt. Ik moest de choke open houden voor vermogen en stationair waren de toeren in zijn vrij niet regelmatig en te laag. Het draaien aan de "schroef" onder de linker kuip liep niet, hij bleef wegzakken en afslaan. Gedacht dat de carb niet schoon waren, dus schoon gemaakt en nog vanalles gedaan wat een oorzaak kunnen hebben.

Achteraf bleek dat een van de nieuwe bougies was afgebroken (hoe krijg je het voor elkaar).
Toen ik net na de beurt ging rijden hoorde ik een geluid dat leek alsof er een steen tegen de motor kwam, dit was dus het moment dat de bougie afbrak.

Bougies controleren?
 
Laatst bewerkt:
Had het die avond geregend of was het vochtig buiten?

Ik heb het zelfde probleem bij m'n Bandiet en merkte dat de motor het eigenlijk alleen had als het regende of net had geregend. Daarna heb bijna alles ingespoten met een vochtafwerende spray. Later had ik geen poblemen meer.
Tegen mij is gezegd dat dit de bobine of een lekstroompje zou kunnen zijn...
nu ben ik niet technisch aangelegd: alles wat m'n ogen zien slopen m'n handen :+ maar wie weet!

dit heb ik ook gehad met mijn oude bandit.,
je kan de bobines testen op lekken door met een stationair lopend blok even de bobines
nat te spuiten met een plantenspuit oid.

gaat hij er slecht van lopen of zie je zelfs vonkjes overspringen dan lekt je bobine.

ik heb er nog een liggen mocht het nodig zijn.,
had ze allebei nieuw gekocht maar heb uit luiheid alleen de ene vervangen die kapot was.
 
dit heb ik ook gehad met mijn oude bandit.,
je kan de bobines testen op lekken door met een stationair lopend blok even de bobines
nat te spuiten met een plantenspuit oid.

gaat hij er slecht van lopen of zie je zelfs vonkjes overspringen dan lekt je bobine.

ik heb er nog een liggen mocht het nodig zijn.,
had ze allebei nieuw gekocht maar heb uit luiheid alleen de ene vervangen die kapot was.

Hey da's een goeie, ga ik van de week meteen even doen!!
Dus ik houd me in iedergeval aanbevolen.... maar... ik heb me ooit ook eens laten vertellen dat wanneer er één stuk is de andere het na een tijdje vaak laat afweten omdat deze een "klap" heeft gekregen doordat die andere het niet heeft gedaan oid.. ;)
 
Hey da's een goeie, ga ik van de week meteen even doen!!
Dus ik houd me in iedergeval aanbevolen.... maar... ik heb me ooit ook eens laten vertellen dat wanneer er één stuk is de andere het na een tijdje vaak laat afweten omdat deze een "klap" heeft gekregen doordat die andere het niet heeft gedaan oid.. ;)


bobines zitten bij de bandit onder je tank tegen je balhoofd aan.
je kan er dus makkelijk bij als je even op de grond gaat zitten.


tank hoeft er niet af oid.
 
Terug
Bovenaan Onderaan