Vermogensweergave in Din of SAE?

Willem

PROCRASTINATOR
Donateur
22 aug 2005
29.785
53.544
Kampen (Overijssel)
Hier had uw template kunnen staan.

Van de week heb ik twee uitdraaien vergeleken van motoren van het zelfde type.

Nummer één kwam met wat aanpassingen in de vorm van een PC5 en een K&N filter na afstelling op 100.9Nm @7673rpm met het vertopvermogen van 125PK (sae)

Nummer twee had de RapidBike evo, K&N filter en decat plus andere demper en het voortandwiel één tandje groter na afstelling op 103.2Nm @7071rpm en het vermogen van 120PK (Din)

Wat ik gevonden heb, is dat 150 SAE PK 132 DIN PK is.
Één DIN PK is dus ongeveer 1,136 SAE PK
Één SAE PK is dus ongeveer 0.88 DIN PK
De SAE-normering is dus optimistischer als de DIN-normering.
Dat zou betekenen dat wanneer je die van 120 din op de sae bank zou zetten dan komt die ineens op 136PK
Andersom is 125 ineens “maar” 90PK

Maar dat is iets wat ik op het www gevonden heb en het kan natuurlijk algehele BS zijn.
Heeft iemand zijn motorfiets op twee verschillende rollenbanken gehad en heeft dit verschil ook gemerkt?

Van beide motoren is 125PK de fabrieksopgave. Ik snap dat dat exemplarisch kan verschillen maar laten we dat gewoon even aanhouden aangezien het twee van dezelfde type en merk zijn.
 
Oplossing
Wikipedia:
deze wordt gemeten in de Engelse definitie van pk aan het vliegwiel, zonder de hulpapparatuur, waardoor de waarde veel hoger ligt dan in DIN pk.
De opgave van het vermogen wordt door bedrijven meestal zo gunstig mogelijk voorgesteld. Soms sprak men ook wel van verkoop-pk. Het vermogen van auto's en motorfietsen werd ook in pk uitgedrukt, maar de opgegeven getallen konden dus misleidend zijn. Als men het vermogen direct aan de krukas meet, zal het vermogen hoger uitvallen dan als men het aan de wielen meet of als motoren worden ontdaan van de hulpapparatuur, zoals de dynamo, versnellingsbak, hydraulische pompen en andere zaken die extra door de...
Wikipedia:
deze wordt gemeten in de Engelse definitie van pk aan het vliegwiel, zonder de hulpapparatuur, waardoor de waarde veel hoger ligt dan in DIN pk.
De opgave van het vermogen wordt door bedrijven meestal zo gunstig mogelijk voorgesteld. Soms sprak men ook wel van verkoop-pk. Het vermogen van auto's en motorfietsen werd ook in pk uitgedrukt, maar de opgegeven getallen konden dus misleidend zijn. Als men het vermogen direct aan de krukas meet, zal het vermogen hoger uitvallen dan als men het aan de wielen meet of als motoren worden ontdaan van de hulpapparatuur, zoals de dynamo, versnellingsbak, hydraulische pompen en andere zaken die extra door de motor worden aangedreven. Daarnaast kan de motor op een zeer gunstige manier zijn afgesteld, waardoor men het hoogste vermogen meet.

deze wordt gemeten volgens normblad DIN 70020, met aangesloten hulpapparatuur, zoals luchtfilter, waterpomp, ventilator, brandstofpomp, inspuitpomp, onbelaste dynamo, uitlaatsysteem enz.
 
Normaal gesproken heb je gelijk,maar tegenwoordig word vermogen berekent via de EEC norm en dan kom
je lager uit dan met een Din meting.
Er kan ook bepaald worden hoeveel krukasvermogen er geleverd word, maar meestal word er naar het vermogen ahw gekeken. Deze wordt dan gecorrigeerd naar EEC, SAE of DIN waarden. Meestal word de EEC norm gebruikt welke bijna gelijk is aan de SAE norm. De DIN norm geeft een 3 tot 4 procent hogere waarde weer.
 
Wikipedia:
deze wordt gemeten in de Engelse definitie van pk aan het vliegwiel, zonder de hulpapparatuur, waardoor de waarde veel hoger ligt dan in DIN pk.
De opgave van het vermogen wordt door bedrijven meestal zo gunstig mogelijk voorgesteld. Soms sprak men ook wel van verkoop-pk. Het vermogen van auto's en motorfietsen werd ook in pk uitgedrukt, maar de opgegeven getallen konden dus misleidend zijn. Als men het vermogen direct aan de krukas meet, zal het vermogen hoger uitvallen dan als men het aan de wielen meet of als motoren worden ontdaan van de hulpapparatuur, zoals de dynamo, versnellingsbak, hydraulische pompen en andere zaken die extra door de motor worden aangedreven. Daarnaast kan de motor op een zeer gunstige manier zijn afgesteld, waardoor men het hoogste vermogen meet.

deze wordt gemeten volgens normblad DIN 70020, met aangesloten hulpapparatuur, zoals luchtfilter, waterpomp, ventilator, brandstofpomp, inspuitpomp, onbelaste dynamo, uitlaatsysteem enz.
Die had ik ook al gevonden, ik kan me echter niet voorstellen dat ze bij de meting alle toestanden hebben verwijderd.
Normaal gesproken heb je gelijk,maar tegenwoordig word vermogen berekent via de EEC norm en dan kom
je lager uit dan met een Din meting.
Er kan ook bepaald worden hoeveel krukasvermogen er geleverd word, maar meestal word er naar het vermogen ahw gekeken. Deze wordt dan gecorrigeerd naar EEC, SAE of DIN waarden. Meestal word de EEC norm gebruikt welke bijna gelijk is aan de SAE norm. De DIN norm geeft een 3 tot 4 procent hogere waarde weer.
Dus dan zou de motor met 120 dinPK’s nog eens extra 5PK afgetrokken moeten worden? Dat terwijl het aantal Newton meters juist hoger ligt en de koppelkromme breder is en dat ook nog eens met één tandje groter?
 
Oplossing
Al die instanties weten het altijd zo ondoorzichtig mogelijk te maken.
Beter als eens wordt afgesproken dat het aantal PK's dat je achterband overbrengt naar het wegdek het werkelijke vermogen is.
Dat er ondertussen veel weglekt in je versnellingsbak, dynamo en desnoods naar airco of hydraulische hulp-systemen is alles absoluut niet interessant!
Leuk dat je motor 100pk heeft aan de krukas. Jammer dat er 20% (of meer?) onderweg kwijtraakt.
Mss wel onvermijdbaar, maar je hebt er niets aan!
 
je kan geen motor-vermogens vergelijken als er verschillende bakken met andere overbrengingsverhoudingen aan hangen, die hebben namelijk een invloed op het koppel aan de wielen, en dus ook het vermogen.
 
er klopt iets niet, SAE is altijd hoger dan DIN (zie verklaring hierboven), jij zegt dat DIN hoger is.
Ik dacht al, heb ik het dan verkeerd gelezen?
Nu zullen al die banken wel gecalibreerd, geijkt of wat dan ook worden en dat elk op hun Duitse of Engelse manier maar dan moet er toch en verhouding zijn ontstaan? Net als mijl tot km of pound tot kilogram.

Beide uitdraaien waren wiel pk’s.
 
Koppel en aantal rondjes is toch het vermogen in watt. Koppel kan je meten en aantal omwentelingen ook.
Dat fantastische reken komt pas als er krukas pk's worden vermeld.
Antwoord op de vraag van Willem: kW op het achterwiel kun je vergelijken en dan weet je nog niks. Bij het stoplicht gewoon de motor vast in zijn versnelling zetten. Dat doet het hem.
 
elke testbank meet koppel, en berekend het vermogen .
Dat bedoel ik niet.
Je zei dat verschillende versnellingsbakken en dus verhoudingen een verschil in vermogen weergeven.
Dit kan niet.
Als je verhouding 1 op 1 is meet je bij een motor met 1 pk, 1pk.
Als je verhouding 1 op 1000 is meet je nog steeds 1 pk. (En duizend keer zoveel koppel en een duizend keer lager toerental)
 
  • Leuk
Waarderingen: K@W@
Koppel en aantal rondjes is toch het vermogen in watt. Koppel kan je meten en aantal omwentelingen ook.
Dat fantastische reken komt pas als er krukas pk's worden vermeld.
Antwoord op de vraag van Willem: kW op het achterwiel kun je vergelijken en dan weet je nog niks. Bij het stoplicht gewoon de motor vast in zijn versnelling zetten. Dat doet het hem.
En de verhouding Din tov SAE?
 
er klopt iets niet, SAE is altijd hoger dan DIN (zie verklaring hierboven), jij zegt dat DIN hoger is.
Dat kan je wel vinden,maar ik zuig dit niet uit m,n duim,heb dat citaat overgenomen van mensen die met
een testbank werken,en ik weet ook dat het zo is.Een sae uitdraai zal lager uitvallen dan een din,dat
heeft te maken met de omreken factor die toegepast word,en dat komt weer door EEC richtlijnen.
 
Laatst bewerkt:
Ja, dat weet ik wel. Het hang van veel factoren af. Maar dat was niet mijn vraag. De vraag is hoe de appel zich tot de peer verhoud,
DIN : SAE = 1:1,36 of
SAE: DIN = 1: 0,88

of dat een beetje klopt?
In jouw geval klopt t

Dit zijn waardes die jij gemeten hebt met een specifieke motor en wilt omzetten naar bovenstaand.
Maar Er is geen vaste formule naar zoals pk/kw.
Sae vermogen werd veel op Amerikaanse voertuigen toegepast.
 
Hier had uw template kunnen staan.

Van de week heb ik twee uitdraaien vergeleken van motoren van het zelfde type.

Nummer één kwam met wat aanpassingen in de vorm van een PC5 en een K&N filter na afstelling op 100.9Nm @7673rpm met het vertopvermogen van 125PK (sae)

Nummer twee had de RapidBike evo, K&N filter en decat plus andere demper en het voortandwiel één tandje groter na afstelling op 103.2Nm @7071rpm en het vermogen van 120PK (Din)

Wat ik gevonden heb, is dat 150 SAE PK 132 DIN PK is.
Één DIN PK is dus ongeveer 1,136 SAE PK
Één SAE PK is dus ongeveer 0.88 DIN PK
De SAE-normering is dus optimistischer als de DIN-normering.
Dat zou betekenen dat wanneer je die van 120 din op de sae bank zou zetten dan komt die ineens op 136PK
Andersom is 125 ineens “maar” 90PK

Maar dat is iets wat ik op het www gevonden heb en het kan natuurlijk algehele BS zijn.
Heeft iemand zijn motorfiets op twee verschillende rollenbanken gehad en heeft dit verschil ook gemerkt?

Van beide motoren is 125PK de fabrieksopgave. Ik snap dat dat exemplarisch kan verschillen maar laten we dat gewoon even aanhouden aangezien het twee van dezelfde type en merk zijn.

als het om dezelfde motoren gaat met een ongeveer dezelfde afstelling, wat ik denk op te maken vanuit je opstomming van pc5 e.d , ze opgegeven worden voor ongeveer 120 pk en dit dus op beiden banken ook (vrijwel) halen, is een typfout dan niet verklaarbaar? dat de uitdraai din ipv sae aangaf ?
klinkt iig logischer dan dat 120 pk 90 zou worden, volgens jouw rekenvoorbeeld.
 
Motorfiets 1 en 2 zijn van het zelfde merk, zelfde blok, zelfde type zelfde versnellingsbak. Het enige verschil af fabriek zijn indentificatienummers welke ingeslagen zijn. Duidelijk zo?

Testbank 1 meet het vermogen aan het achterwiel en word weergegeven in DIN pk
Testbank 2 meet het vermogen aan het achterwiel en word weergegeven in SAE pk

Gaat motor 1 op zowel testbank 1 als 2 120PK geven?
zo nee wat zal het verschil zijn?
Gaat motor 2 op zowel testbank 1 als 2 125PK geven?
Zo nee wat zal het verschil zijn?
Er zijn dus verder geen variabelen meer, deze zijn 100% verwaarloosbaar.
 
Ik heb een Honda Blackbird.

Voor de 1e series werd heel trots verkondigd met een vermogen van 167PK.
Bij latere versie bleek ineens het vermogen gezakt naar 152PK. Huh.................. :?
Wat heeft Honda nu dan gedaan. Nou eigenlijk vrij weinig.
Alleen het vermogen was gezakt vanwege een ander meet-protocol!😵

Op deze manier is zelfs de snorfiets van mijn schoonmoeder nog te verkopen met 100pk!🤑
 
Motorfiets 1 en 2 zijn van het zelfde merk, zelfde blok, zelfde type zelfde versnellingsbak. Het enige verschil af fabriek zijn indentificatienummers welke ingeslagen zijn. Duidelijk zo?

In de praktijk werkt het niet zo denk ik. Recente machines misschien wel, oudere motoren verschillen wel eens. Timing iets anders, speling wat anders. Even los van toestand ketting, band, bandenspanning, wiellagers, remblokjes die tegen de schijf aan leunen, de frictie van de ketting over de geleider (kleiner tandwiel zei je?)..
 
Terug
Bovenaan Onderaan