vermogenverlies?

Tiemen

MF'er
15 jun 2009
97
0
Sleen
Kost het me vermogen wanneer ik een verlengstukje maak voor de uitlaat bocht en die er inschuif? waardoor de binnenkant van de uitlaatboch 2mm smaller word.
Ik hoor hier namelijk verschillende dingen over maar het lijkt mij sterk dat het veel vermogen kost door een miniscule vernauwing.

:W
 
Is teveel tegendruk niet slecht voor de uitlaatkleppen?

Dat is volgens mij een van de fabeltjes uit de oertijd van de motortechniek.
Ik heb ook wel eens horen zeggen dat te weinig tegendruk juist slecht was. |(
Basis van al deze verhalen is het risico op verbranden van de kleppen.

Wanneer wordt een klep nou warmer? Is dat wanneer de uitlaatgassen er snel en ongehinderd lang kunnen stromen of juist als dat wat moeilijker gaat? Persoonlijk denk ik dat het hem niet in de uitlaat zal zitten. Ik denk dat de temperatuur van de uitlaatgassen hierbij veel meer uitmaakt.
Die zijn het warmst bij hoge belasting. (toch?) Oftwewel, als je verbrande kleppen wil moet veel scheuren en raggen. 8-) Het is wel zo dat je daar tegenwoordig meer moeite voor moet doen dan vroeger, de thans gebruikte materialen zijn gewoon veel beter bestand tegen hoge temperaturen.
Bij normaal gebruik krijg je zoiets alleen als bijv de klepspeling verkeerd is.
 
Is teveel tegendruk niet slecht voor de uitlaatkleppen?

Heb ik destijds ook aan zitten denken. Had een open uitlaat onder een cb1, zo'n jankertje en die kon dus echt niet vanwege het lawaai. Standaard dempertje erin gezet waardoor het gat ongeveer van 50 naar 40 mm ging.
Al dik 6000 kilometer mee gereden (ook vaak hoog in toeren) en nog geen enkel probleem met de kleppen, dus ik denk dat het wel meevalt.

Iets anders: Bij mijn vorige auto een verstopte katalysator gehad (ontstekingsprobleem waardoor ie verbrand was) en de auto had zoveel tegendruk dat ie toen maar 120 liep.
Zo toch nog een paar honderd kilometer gereden.
Ding maakte wel toeren maar vermogen was er niet meer...Cat leeggehaald en het liep weer als een zonnetje en zelfs in dat geval geen klepproblemen terwijl het toch een auto van minderwaardige franse makelij was...

Auto is inmiddels gelukkig iemands anders rampenbak geworden...
Verkocht met een lekke koppakking (wel verteld), verstopte kachel, versleten homokinetische koppelingen, kapot wiellager en nog wat dingetjes aan een sloperij voor 500 euries... Heeft hem nu (waarschijnlijk met ruilblok) te koop staan voor 1750, dus veel plezier ermee....

Gelukkig bestaan er geen franse motoren, dus ik kan per ongeluk ook nooit in de verleiding komen om zo'n wanprodukt te kopen...
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan