Vernikkelen van remklauwen

Jan67546

MF veteraan
22 mei 2010
7.409
7
niet van toepassing
Vernikkelen van rEmklauwen (modje, spring er maar in!)

Is het mogelijk om reeds bewerkte remklauwen (bijvoorbeeld met een reeds aangebrachte coating) te laten vernikkelen?

Zo ja, hoe dient de als eerst aangebrachte coating te worden verwijderd en is het uberhaupt wel mogelijk in verband met de toleranties van de zuigers?

Ik zat er namelijk aan te denken om een set zwarte Nissin Monoblocks te laten vernikkelen voor een fraaier uiterlijk, maar dan moet het wel te doen zijn natuurlijk :)

Alvorens bedankt!
 
Laatst bewerkt:
Electroless nickel plating - Wikipedia

Er wordt gesproken over een dikte van 25 tot 100 micron. Indien 25 micron geeft dat dus een verdikking van 50 micron met betrekking tot het gat waar de zuigers in moeten. Ik denk dat de rubbers die verdikking wel op moeten kunnen vangen. Als het 100 micron is wordt het al 0,2 mm...

Duidelijk :) Maar geeft een nikkel coating aan de binnenkant van de cilinderwand meer of minder wrijving? En zal dit de kwaliteit ten goede of ten slechte beinvloeden?
 
kun ik zou ze afdoppen (busjes ervoor draaien die je met een heel licht perspassing erin moet tikken)

dan zou er denk ik geen nikkel in de boringen moeten komen, dit zou je na moeten vragen bij degene die het vernikkelen doet
 
het zou moeten kunnen afhankelijk van de soort coating die er nu op zit. die moet er af. dan een paar conische rubber of houten doppen in de zuigeropeningen vastslaan en in de schroefdraad voor leidingnippel en ontluchting en als de passing van de bevestiging zo krap is als normaal ook die afdoppen. en als het nodig is om de klauw te spijten dan zullen de pasvlakken ook beschermd moeten worden maar dat wordt lastiger.
glijpennen zal je moeten verwijderen en de gaten afdoppen indien aanwezig en dan zou hij vernikkeld moeten kunnen worden.
 
Laatst bewerkt:
Veel klauwen van bv Brembo en een aantal van Nissin zijn ook vernikkeld, dus het zou moeten kunnen?

Vernikkelde klauwen van Brembo zijn gefreesd.Klauwen waar jij het over hebt zijn gegoten.Zal ook geen mooi resultaat geven,gietwerk van klauwen vind ik vrij grof.En welke klauwen van Nissin zijn vernikkeld?Volgens mij alleen het spul uit de racerij en die zijn ook gefreesd.Nissin klauwen voor straatfietsen zijn volgens mij meestal zwart en gegoten.
 
Laatst bewerkt:
zelf ken ik er niks van/nooit gedaan, maar heb wel een klant die alleen maar dat doet (Kanigen in Genk) en heb me uitgebreid geinformeerd toen ik mijn motor in het nieuw stak. heb toen daar alle bouten/moeren/assen... van heel de moto laten doen.

29bhva0.jpg


* met hout of rubber of ... afdoppen is larie. het gaat hier over vernikkelen, niet over poederlakken. als je het hele proces kent, weet je waarom. voor er iets vernikkelt wordt, gaat alles eerst in een zuurbad zodat het 100% zuiver is. je rubber/hout/.. gaat het dus niet overleven, laat staan dat het al zou mogen. zo'n bad (het nikkelbad dan) kost redelijk wat centen veronderstel ik en ze hebben niet graag dat dat vervuild wordt door allerhande. indien het echt nodig is : informeren bij de "vernikkelman" , hij zal wel weten hoe en wat

* alu is perfekt mogelijk, maar is op eigen risico : alleen heel goed zuiver aluminium overleeft het zuurbad.

* de dikte hangt af van de vraag van de klant en wordt enkel bepaald door de tijd die de onderdelen in het nikkelbad doorbrengen. getallen weet ik niet meer, maar "standaard" worden onderdelen met schroefdraad maar half zo lang (en dus een half zo dikke laag) ondergedompelt als onderdelen zonder waarvan de dikte geen rol speelt.

* het eindresultaat hangt 100% af van de voorbereiding die je zelf moet doen : iedere oneffenheid die er nog is voor je je onderdelen afggeft, zal er na het vernikkelen ook nog opzitten. al mijn bouten heb ik dus (zonder perfektionistisch te zijn) proper en mooi gemaakt door ze eerst even tegen een ronddraaiende stalen borstel te houden voor eventuele roest, en daarna met een nylon borstel om ze wat "op te blinken".

mijn advies : laat uw klauwen anodiseren. kan je eendert welk kleurke kiezen, en er kan niets mis gaan ;)
 
Laatst bewerkt:
zelf ken ik er niks van/nooit gedaan, maar heb wel een klant die alleen maar dat doet (Kanigen in Genk) en heb me uitgebreid geinformeerd toen ik mijn motor in het nieuw stak. heb toen daar alle bouten/moeren/assen... van heel de moto laten doen.

[afbeelding]

* met hout of rubber of ... afdoppen is larie. het gaat hier over vernikkelen, niet over poederlakken. als je het hele proces kent, weet je waarom. voor er iets vernikkelt wordt, gaat alles eerst in een zuurbad zodat het 100% zuiver is. je rubber/hout/.. gaat het dus niet overleven, laat staan dat het al zou mogen. zo'n bad (het nikkelbad dan) kost redelijk wat centen veronderstel ik en ze hebben niet graag dat dat vervuild wordt door allerhande. indien het echt nodig is : informeren bij de "vernikkelman" , hij zal wel weten hoe en wat

* alu is perfekt mogelijk, maar is op eigen risico : alleen heel goed zuiver aluminium overleeft het zuurbad.

* de dikte hangt af van de vraag van de klant en wordt enkel bepaald door de tijd die de onderdelen in het nikkelbad doorbrengen. getallen weet ik niet meer, maar "standaard" worden onderdelen met schroefdraad maar half zo lang (en dus een half zo dikke laag) ondergedompelt als onderdelen zonder waarvan de dikte geen rol speelt.

* het eindresultaat hangt 100% af van de voorbereiding die je zelf moet doen : iedere oneffenheid die er nog is voor je je onderdelen afggeft, zal er na het vernikkelen ook nog opzitten. al mijn bouten heb ik dus (zonder perfektionistisch te zijn) proper en mooi gemaakt door ze eerst even tegen een ronddraaiende stalen borstel te houden voor eventuele roest, en daarna met een nylon borstel om ze wat "op te blinken".

mijn advies : laat uw klauwen anodiseren. kan je eendert welk kleurke kiezen, en er kan niets mis gaan ;)

Bedoel je nou vernikkelen of anodiseren
 
Vernikkelde klauwen van Brembo zijn gefreesd.Klauwen waar jij het over hebt zijn gegoten.Zal ook geen mooi resultaat geven,gietwerk van klauwen vind ik vrij grof.En welke klauwen van Nissin zijn vernikkeld?Volgens mij alleen het spul uit de racerij en die zijn ook gefreesd.Nissin klauwen voor straatfietsen zijn volgens mij meestal zwart en gegoten.

Dat ^
 
Terug
Bovenaan Onderaan