veroeste spaken

stekman

MF veteraan
15 mei 2003
8.130
29
spijkenisse
Ik heb net een mooie vlx 600 shadow gekocht. Nu heeft hij de hele winter buiten gestaan en dat kun je zien :( Vooral de velgen met spaken zijn erg roestig. Nu kan ik gaan poetsen, nieuwe spaken laten plaatsen of in 1 keer de zooi laten verchromen. Heeft iemand hier ervaring mee en enig idee wat dat kost?
 
Nou je hebt de Oma gehad , maar wil toch even mijn reactie op je vraag plaatsen over je vraag betreffende verchromen van je wielen. Als je kijkt op het KLE topic dan kun je lezen hoe je zelf kunt verchromen, het is heel simpel en je kunt dit makkelijk zelf , alleen de kwaliteit is natuurlijk niet proffsioneel. Dit proces is veel uitgebreider allereerst moeten de onderdelen brandschoon zijn dan wordt het aangekoperd, vernikkeld dan pas verchroomd. Het hobby proces kan men met schoonmaakazijn een acuulader en een reeds verchroomd voorwerp( een fietsstuur ofzo dit hang je in de zaijn sluit de - op het werkstuk aan en de + op de chroombron en klaar is klara ! dan een paar uur wachten tot alles zwart is en dan maar polijsten en komt er chroom tevoorschijn! Succes Ik hoor het wel. afz Kleedje
 
Nou je hebt de Oma gehad , maar wil toch even mijn reactie op je vraag plaatsen over je vraag betreffende verchromen van je wielen. Als je kijkt op het KLE topic dan kun je lezen hoe je zelf kunt verchromen, het is heel simpel en je kunt dit makkelijk zelf , alleen de kwaliteit is natuurlijk niet proffsioneel. Dit proces is veel uitgebreider allereerst moeten de onderdelen brandschoon zijn dan wordt het aangekoperd, vernikkeld dan pas verchroomd. Het hobby proces kan men met schoonmaakazijn een acuulader en een reeds verchroomd voorwerp( een fietsstuur ofzo dit hang je in de zaijn sluit de - op het werkstuk aan en de + op de chroombron en klaar is klara ! dan een paar uur wachten tot alles zwart is en dan maar polijsten en komt er chroom tevoorschijn! Succes Ik hoor het wel. afz Kleedje
Bedankt voor de tip maar inmiddels heb ik de motor verkocht. degene die hem gekocht heeft heeft de velgen gespoten. Maar wel grappig om het een keer te proberen. Maar wat bedoel je precies met de chroombron?
 
De chroombron is dus dat verchroomde fietsstuur oid.

Ik geloof er niks van dat deze methode een laag chroom achterlaat die ook maar een beetje hecht, eigenlijk.
 
geloof dat je gewoon een blokkie chroom nodig hebt en dat dus als bron gebruiken. Het te chromen deel aan ene pool (weet nu niet welke) andere pool aan blokkie chroom. Vervolgens de boel vrij in azijn hangen (onder delen mogen dus niet tegen de rand aan komen o.i.d.) stroom aan (geloof 12-20 volt) en dan tijdje laten pruttelen, daarna is het te verchromen deel met beetje geluk zwart geworden en kun je gaan poetsen......Ik heb het nog nooit gedaan maar lijkt me opzich wel geinig om mee te expirimenteren. Geloof echter niet dat je moet verwachten dat de kwaliteit super is omdat het daarvoor dan eigenlijk eerst vernikkeld o.i.d. moet worden.
 
Als je er meer van wilt weten kijk dan op
http://www.rustbuster.nl/Roest/Verchromen.htm
Hier staat het proces welke ik heb overgenomen precies op . Inderdaad een blokje chroom zal altijd beter zijn maar ja hoe kom je er aan ? Een verchromerij bellen en vragen verkoopt u ook blokjes chroom werkt denk ik niet. Dan maar een oud stuur als chroombron , dus als je een fiets zonder stuur ziet staan ....
Maar het is leuk om eens uit te voeren ( zie KLE forum pag 16 )soms lukt het de ene keer beter als de andere keer, soms wordt het oppervlak een beetje niet helemaal vloeiend maar meer gespikkeld, waar dit aan ligt weet ik niet.

Kijk chroom is chroom alleen het er goed op krijgen dat is de kunst, hetzelfde als je met hobby middelen iets gaat ondernemen wordt het nooit een professioneel resultaat. Het is een soort van "Home Chroom "
Of het goed hecht , de tijd zal het leren
 
Terug
Bovenaan Onderaan