Verplaatsen Bobines en bougiekabels, kan dat?

SuperKris

MF veteraan
17 okt 2002
23.158
19
Huizen
omdat voor en boven mijn kop niet zoveel ruimte over houd met mijn nieuwe blok, en er achter een ze van loze ruimte over heb zit ik er over te denken om mijn bougie's achter mijn cylinderkop aan het frame vast te zetten (zonder gaten te boren enzo hoor, gewoon met een beugel)

ze zouden dan hier moeten komen:

full


aan elke kant 1, tegen het frame aan, direct achter de carbs
 
kijk, daar heb ik wat aan!

motozoom zit vlak bij mijn school...

maar dit spul lijkt mij wel erg goedkoop voor goede kabel, zou dit wel goed genoeg zijn?

Zolang ze vers zijn wel. Kost geen ruk, dus lekker proberen. Wil je echte goede kan dat voor je besteld worden bij de betere motorzaak
 
Bougiekabels op moderne ontsteking krijgen 30kV of meer en dat is echt hoog; lengte kabel geeft op zich niet gauw krachtverlies maar wel ellendige storingen/doorslag indien te dicht langs ander metaal en/of nat/vies wordend en dan is iedere extra cm een extra risico want "ergens" gebeurt dat dus hoe minder lengte hoe minder foutkans.

De bobijn kan tot 30kV ioniseren maar je hebt bij een ionisatiespanning van 12kV al een vonkoverdracht. Als je pas een vonkoverdracht heb bij 30kV heb je minder energie voor een stabiel vlamfront. (bij een TCI-ontsteking, bij een CDI is dat totaal anders. daar laad je op met 400V aan de primaire kant en zit de energie in een condensator)

Een bougiekabel werkt als een condensator. Dat beeld zie je ook duidelijk bij het gebruik van een scoop aan de primaire kant. Je ziet dan duidelijk het uitoscilleren van de energie van de bougiekabel. Je zal dan sneller problemen krijgen met het parasitair gedrag van de bougiekabel. Dat uit zich in ontstekings missers bij acceleren. Een BEAR motortester toont zo'n parasitair gedrag niet omdat je toch een vonkoverdracht hebt bij 12kV maar de energie is opgenomen door de bougiekabel.

Kortom: je kan het perfect verlengen maar je moet dan gewoon goed materiaal gebruiken.
 
Ik heb de blauwe. Als ik mijn hoofd er vlak bij leg(bij het syncen van de carbs) dan voel ik duidelijk wat "prikken" . Misschien tijd voor nieuwe kabels.

Frans


Volkomen normaal en als het maar zo zachtjes prikt dat je daar zo rustig over kunt vertellen dan heb je ERG GOEDE kabels want het kan vaak daar al flink pijn doen.

Vandaar dat die kabels goed vrij van ander metaal of kabels moeten lopen anders slaan vroeg of laat de vonken over en wordt de kabel echt verziekt.

30kV is best wel veel hoor; kom je iets te dicht bij de achterkant van een ouderwetse kleurenbeeldbuis dan begint het al te schokken en doe je dat met een neonlampje (spanningzoeker) dan geeft het al licht op pakweg 4 cm afstand en voel je de tikjes al door je arm.
 
Volgens mij hebben auto's sowieso al vaak bougiekabels van enkele tientallen centimeters ivm de verdelerkap. Geen idee of het dan op je motor ook gaat werken ? :P

Moet wel een oude auto zijn dat die nog een verdeler heeft. De meeste zijn toch al van het verdelerloos type (al dan niet met een DIS of directe ontsteking)

Als het om technische kennis gaat tussen sjeffie en rambrabbel weet ik wel op wie IK mn geld in ga zetten....

Je kent me ook wel wat langer en weet ook wat ik doe ;)
 
De bobijn kan tot 30kV ioniseren maar je hebt bij een ionisatiespanning van 12kV al een vonkoverdracht. Als je pas een vonkoverdracht heb bij 30kV heb je minder energie voor een stabiel vlamfront. (bij een TCI-ontsteking, bij een CDI is dat totaal anders. daar laad je op met 400V aan de primaire kant en zit de energie in een condensator)

Een bougiekabel werkt als een condensator. Dat beeld zie je ook duidelijk bij het gebruik van een scoop aan de primaire kant. Je ziet dan duidelijk het uitoscilleren van de energie van de bougiekabel. Je zal dan sneller problemen krijgen met het parasitair gedrag van de bougiekabel. Dat uit zich in ontstekings missers bij acceleren. Een BEAR motortester toont zo'n parasitair gedrag niet omdat je toch een vonkoverdracht hebt bij 12kV maar de energie is opgenomen door de bougiekabel.

Kortom: je kan het perfect verlengen maar je moet dan gewoon goed materiaal gebruiken.
Een bougiekabel werkt als een condensator :?
Hooguit als een spoel maar voor een condensator heb je toch echt 2 geleiders nodig en een bougiekabel is er maar een.
 
Hooguit als een spoel maar voor een condensator heb je toch echt 2 geleiders nodig en een bougiekabel is er maar een.

En langs de lucht kan die naar de massa van je motorblok. Het dielectricum bestaat uit de isolator, beschermlaag en de omgeving. Vergeet niet dat we hier over spanningen van minimaal 10 000 tot 30 000V spreken. En door vuil wordt de beschermlaag minder goed en breng je de massa dichterbij waardoor je een grotere lek hebt. Bij zeer vuile en slechte bougiekabels krijg je hetzelfde als een ingebrande koolaanslag op een bougie.

Een bougiekabel heeft een capaciteit van enkele picofarad per meter.

Ik heb de blauwe. Als ik mijn hoofd er vlak bij leg(bij het syncen van de carbs) dan voel ik duidelijk wat "prikken" . Misschien tijd voor nieuwe kabels.

Frans

De quote zegt het eigenlijk al. Je hebt energie verlies van de bougiekabel naar de bijgelegen massa.
 
Laatst bewerkt:
En langs de lucht kan die naar de massa van je motorblok. Het dielectricum bestaat uit de isolator, beschermlaag en de omgeving. Vergeet niet dat we hier over spanningen van minimaal 10 000 tot 30 000V spreken. En door vuil wordt de beschermlaag minder goed en breng je de massa dichterbij waardoor je een grotere lek hebt. Bij zeer vuile en slechte bougiekabels krijg je hetzelfde als een ingebrande koolaanslag op een bougie.

Een bougiekabel heeft een capaciteit van enkele picofarad per meter.De quote zegt het eigenlijk al. Je hebt energie verlies van de bougiekabel naar de bijgelegen massa.
Capaciteit heeft niks met de hoogte van de spanning te maken.
Of ik nu 1 volt of 1000volt op een condensator van 1nf zet, hij blijft 1nf.
Hoe kan je nou de capaciteit van een bougiekabel geven als die afhankelijk is van het dielectricum wat geen vast gegeven is :?
Een coaxkabel of een tweelingsnoer heeft een capaciteit, maar 1 enkele draad niet.
 
Capaciteit heeft niks met de hoogte van de spanning te maken.
Of ik nu 1 volt of 1000volt op een condensator van 1nf zet, hij blijft 1nf.
Hoe kan je nou de capaciteit van een bougiekabel geven als die afhankelijk is van het dielectricum wat geen vast gegeven is :?
Een coaxkabel of een tweelingsnoer heeft een capaciteit, maar 1 enkele draad niet.

Volgens mij zit er tussen de 2 geleiders(kern bougiekabel en frame) gewoon een isolator.Ook een enkele draad heeft dus capaciteit.(ook al was ie ongeisoleerd dan nog >> luchtcondensator)

Frans
 
Volgens mij zit er tussen de 2 geleiders(kern bougiekabel en frame) gewoon een isolator.Ook een enkele draad heeft dus capaciteit.(ook al was ie ongeisoleerd dan nog >> luchtcondensator)

Frans
Je zit jezelf een beetje tegen te praten.
Je hebt het over 2 geleiders, je kabel en je frame (2e geleider)
1 kabel heeft geen capaciteit, je hebt minstens 2 geleiders nodig.
 
Maakt geen donder uit waar de bobines zitten.

Hou ze vrij van (inkomend) regenwater. Vocht en water geeft sores.

En hou de kabels allemaal even lang i.v.m. de kabelweerstand.
Kabel heeft ca 10 K.ohm weerstand per meter.

Geeft de Inductie storing op de ecu dan er een metalen (staal) plaat er tussen.
 
Je zit jezelf een beetje tegen te praten.
Je hebt het over 2 geleiders, je kabel en je frame (2e geleider)
1 kabel heeft geen capaciteit, je hebt minstens 2 geleiders nodig.


Bij mij ligt de bougie kabel langs het frame(2 geleider) De isolatie van de kabel zit dus tussen TWEE GELEIDERS.
(geleider-isolator- geleider = capaciteit)

Ook al lag de kabel 100 meter van het frame af dan nog heeft ie een capaciteit .
(geleider<< kabelisolatie + lucht >> frame = capaciteit)

Koop een boek over C-tjes of lees je oude schoolboeken nog maar eens door (en mijn text)

Frans
 
Chevy heeft gelijk; alle kabels vormen tegenover min=massa een condensator en ook tegenover elkaar, dit geldt voor alle geleiders die elkaar "zien".

Bij zeer hoge spanningen en vooral snelle "flanken" en/of hoge impuls-frequentie kan een klein beetje parasitaire capaciteit al voor tamelijk ongemak zorgen.

Houd dus bougie-kabels zo vrijdragend mogelijk en zeker niet tegen metaal aanliggend.
 
De bobijn kan tot 30kV ioniseren maar je hebt bij een ionisatiespanning van 12kV al een vonkoverdracht. Als je pas een vonkoverdracht heb bij 30kV heb je minder energie voor een stabiel vlamfront. (bij een TCI-ontsteking, bij een CDI is dat totaal anders. daar laad je op met 400V aan de primaire kant en zit de energie in een condensator)

Een bougiekabel werkt als een condensator. Dat beeld zie je ook duidelijk bij het gebruik van een scoop aan de primaire kant. Je ziet dan duidelijk het uitoscilleren van de energie van de bougiekabel. Je zal dan sneller problemen krijgen met het parasitair gedrag van de bougiekabel. Dat uit zich in ontstekings missers bij acceleren. Een BEAR motortester toont zo'n parasitair gedrag niet omdat je toch een vonkoverdracht hebt bij 12kV maar de energie is opgenomen door de bougiekabel.

Kortom: je kan het perfect verlengen maar je moet dan gewoon goed materiaal gebruiken.

werkt een CDI met zulke hoge spanningen??? ik dacht dat dat gewoon ging met het onderbreken van de primaire kant waar gewoon 12 v op staat, of lees ik nu iets verkeerd?

dat een bougiekabel als condensator wekr snap ik, misschien doe ik er nog een extra stukje tuinslang oid omheen om het diëlectricum te vergroten, he moet namenlijk wel voor eens stukje over het blok lopen. of denken jullie dat dat niet nodig is? orgineel doet hij dat natuurlijk ook wel. ik neem aan dat dat gedrag wel niet wensenlijk zal zijn omdat de boel waarschijnlijk als laagdoorlaatfilter zal gaan werken en je harmonische er uit gefilterd worden waardoor de spanning minder constand wordt? of doet dat er hier allemaal niet toe?

Je zit jezelf een beetje tegen te praten.
Je hebt het over 2 geleiders, je kabel en je frame (2e geleider)
1 kabel heeft geen capaciteit, je hebt minstens 2 geleiders nodig.

klopt toch echt hoor, het frame en de motor zijn de 1e gelijder, de bougikabel zelf de 2e. hey diëlectricum is de kabel en de lucht die er tussen zit. vrijwel elke kabel heeft naast een bepaalde weerstand ook een capaciteit, daarom zit je ook met maximale frequenties die je door een kabel heen kan sturen, op een gegeven moemnt worden ze door de kabel die als hdf werkt er uit gefilterd.

Bij zeer hoge spanningen en vooral snelle "flanken" en/of hoge impuls-frequentie kan een klein beetje parasitaire capaciteit al voor tamelijk ongemak zorgen.

de harmonische die je krijgt door de steile flank van de ontseking zouden er best wel ens erg snel uitgefilterd kunnen worden, maar het gaat er natuurlijk om, wanneer gebeurd dit, en in hoevere ga je het merken op de uiteindenlijke preformance van de motor.


ik denk dat ik het gewoon eerst maar eensch ga probeen met die gekleurede kabeltjes van motorzoom (mits die idd passen) desnoods nog wat extra isolatie er omheen?
 
Isolatie kan vuil opzamelen en daardoor slechte effecten gaan vertonen.

Komt een bougiekabel te dicht bij massa of een andere kabel dan zou ik eerst kijken of ik dat met 1-2 tierapjes kan verbeteren, lekker vrijhangend omgeleid. Lucht is best een mooi diëlectricum, als je maar hele centimeters aanhoudt.
 
Bij mij ligt de bougie kabel langs het frame(2 geleider) De isolatie van de kabel zit dus tussen TWEE GELEIDERS.
(geleider-isolator- geleider = capaciteit)

Ook al lag de kabel 100 meter van het frame af dan nog heeft ie een capaciteit .
(geleider<< kabelisolatie + lucht >> frame = capaciteit)

Koop een boek over C-tjes of lees je oude schoolboeken nog maar eens door (en mijn text)

Frans
Ben jij nou echt zo dom of doe je alsof |( |(

Ik zeg het nog een keer voor de onnozele.
Een geleider heeft geen capaciteit.
Je zegt het zelf al, de andere geleider is je frame met lucht ertussen.
Dan heb je toch 2 geleiders
|( |(
 
Ben jij nou echt zo dom of doe je alsof |( |(

Ik zeg het nog een keer voor de onnozele.
Een geleider heeft geen capaciteit.
Je zegt het zelf al, de andere geleider is je frame met lucht ertussen.
Dan heb je toch 2 geleiders
|( |(

1 geleider heeft wellicht geen capaciteit. Een condensator is immers 2 geleiders, gescheiden door een isolator. Zie: http://www.stolpje.nl/~cees/gep/main/node23.html

Maar in de praktijk is in dit geval de bougie kabel niet 1 geleider. Zie het tekeningetje de draad naar de lamp heeft wel degelijk een capaciteit, een kleine, maar hij is er wel.

full


Zo ook de bougie kabel 2 geleiders, de draad zelf, het motorblok/frame en een dielectricum (de isolatie mantel van de kabel en de lucht waarin de kabel zit).
 
1 geleider heeft wellicht geen capaciteit. Een condensator is immers 2 geleiders, gescheiden door een isolator. Zie: http://www.stolpje.nl/~cees/gep/main/node23.html

Maar in de praktijk is in dit geval de bougie kabel niet 1 geleider. Zie het tekeningetje de draad naar de lamp heeft wel degelijk een capaciteit, een kleine, maar hij is er wel.

(Afbeelding)

Zo ook de bougie kabel 2 geleiders, de draad zelf, het motorblok/frame en een dielectricum (de isolatie mantel van de kabel en de lucht waarin de kabel zit).
Dat is toch precies wat ik al meerder keren schrijf :?
De kabel zelf heeft geen capaciteit maar de combinatie van de kabel en het frame e.d. wel.
Dan heben we het toch over meer dan 1 geleider :?
 
nog andere mensen hier een mening over?

gaat het goed in de buurd van mijn CDI?

gaat het mij te veel sterkte van de vonk kosten?

oveigens bobines zijn universeel toch? wou gewoon mijn orginele ZXR bobines gebruiken.

en dan nog een vraag, in mijn zxr blok had ik CR8EK bougies zitten (dubbele vonk) bestaan die ook voor het ZX6R (97) blok? deze bougies, deze zijn iets smaller dus is iig niet hetzelfde type, maar ik wil wel die bougie hebben omdat ze daadwerkenlijk meer pk's opleveren.


ha die Kris,
Ik lees allemaal onzinnige verhalen over capaciteit, maar bij 166 Hz en lager heb je niet echt veel te maken met capaciteit. zeker niet met deze minimale oppervlakten en afstanden.

je kunt je idd beter druk maken over de emc in de omgeving van je bobines, maar die neemt sterk af met de afstand. dus als je bobines meer dan zeg 30 of 40 cm van je cdi af ligt, denk ik niet dat je problemen krijgt. Ik zou zelfs niet weten wat voor problemen je kunt verwachten, al weet je dat nooit met emc. zorg er wel voor dat de leidingen van je opnemers zo ver mogelijk weg liggen, want dat zou nog een storingsfactor kunnen zijn. als de bobines terugkoppelen naar de opnemers, dan mag je gerust problemen verwachten.

verder koop ik voor al mijn motoren gewoon bougie kabel per meter bij de autohandelaar en die verwerk ik. mijn langste kabel is ( schat ik )40 cm naar cylinder 4, dus ik denk niet dat je in de problemen komt met de lengte.

zorg er wel voor dat je alles fatsoenlijk aansluit en aanduwt, want een halve verbinding daar heb je niets aan.

verder heb ik nog een uitlaat over van een zx9, mocht hij passen, wat ik eigenlijk niet verwacht
 
Laatst bewerkt:
ha die Kris,
Ik lees allemaal onzinnige verhalen over capaciteit, maar bij 166 Hz en lager heb je niet echt veel te maken met capaciteit. zeker niet met deze minimale oppervlakten en afstanden.

je kunt je idd beter druk maken over de emc in de omgeving van je bobines, maar die neemt sterk af met de afstand. dus als je bobines meer dan zeg 30 of 40 cm van je cdi af ligt, denk ik niet dat je problemen krijgt. Ik zou zelfs niet weten wat voor problemen je kunt verwachten, al weet je dat nooit met emc. zorg er wel voor dat de leidingen van je opnemers zo ver mogelijk weg liggen, want dat zou nog een storingsfactor kunnen zijn. als de bobines terugkoppelen naar de opnemers, dan mag je gerust problemen verwachten.

verder koop ik voor al mijn motoren gewoon bougie kabel per meter bij de autohandelaar en die verwerk ik. mijn langste kabel is ( schat ik )40 cm naar cylinder 4, dus ik denk niet dat je in de problemen komt met de lengte.

zorg er wel voor dat je alles fatsoenlijk aansluit en aanduwt, want een halve verbinding daar heb je niets aan.

verder heb ik nog een uitlaat over van een zx9, mocht hij passen, wat ik eigenlijk niet verwacht

de inpuls heeft een frequentie van rond die 166hz ja, maar de harmonische van die puls zijn veeeel hoger (elke signaal is opgebouwd uit sinusen, er is dan een grondgolf met een flinke partij harmonische) de grondgolf wordt er zeker niet uitgefilterd, maar sommige van de hoge harmonische wel waardoor steilheid van de flank van de inpuls minder wordt. ik weet dus niet welke gevolgen dat heeft voor de motor...

zoals ik het bedacht had komen de bobines maar 25-30cm van de CDI af te zitten. misschien ga ikdie dan wel naar achter plaatsen, het zou kunnen zijn dat hij zowiezo niet past in de huidige plek (die cdi van een zx6r is veel groter dan die van een zxr400) maar dan moet hij helemaal ikn de kont waar je er niet bij kan, ik had het allemaal mooi onder het zadeltje. Oveigens wel in een 2.5mm dike alu bak en de accu zit er ook nog voor, dus misschien valt het allemaal wel mee...
 
Ben jij nou echt zo dom of doe je alsof |( |(

Ik zeg het nog een keer voor de onnozele.
Een geleider heeft geen capaciteit.
Je zegt het zelf al, de andere geleider is je frame met lucht ertussen.
Dan heb je toch 2 geleiders
|( |(

Er is altijd een retour en dus capaciteit.Een geleider zonder retour is geen geleider want dan geleid hij niets.(zie woordenboek)(alhoewel>> er loopt altijd wel weer een miniscule stroom door de lucht en is er dus weer een retour)


Frans
 
Misschien moeten we ook even gaan kijken naar de evt inductie van de kabel.
Ooit geleerd dat een vervangingsschema van een geleider bestaat uit een ohmse weerstand(ohm), een capaciteit(mF) en een spoel(mH)

Dat van die pickcoilkabel is misschien wel een goede tip.Die van mij mist wel eens een paar slagen op laag toeren.Doet ie sinds ik de kabels heb verlegd en vastgezet.

Frans
 
Er is altijd een retour en dus capaciteit.Een geleider zonder retour is geen geleider want dan geleid hij niets.(zie woordenboek)(alhoewel>> er loopt altijd wel weer een miniscule stroom door de lucht en is er dus weer een retour)


Frans
er werd eerder beweerd dat een bougiekabel een capaciteit heeft van een paar pico per meter en dat slaat natuurlijk nergens op omdat dat veel meer afhangt van je frame waar hij tegenaan hangt dan aan de kabel zelf.
 
werkt een CDI met zulke hoge spanningen??? ik dacht dat dat gewoon ging met het onderbreken van de primaire kant waar gewoon 12 v op staat, of lees ik nu iets verkeerd?

CDI werkt met een thyristor schakeling waarbij de primaire kant wordt opgeladen met 400V. Een TCI werkt idd met een onderbreking waarbij op de primaire kant 12V staat.

Jij had toch een scoop of niet? Dan kan je dat makkelijk meten door het primair signaal af te tappen.


dat een bougiekabel als condensator wekr snap ik, misschien doe ik er nog een extra stukje tuinslang oid omheen om het diëlectricum te vergroten, he moet namenlijk wel voor eens stukje over het blok lopen. of denken jullie dat dat niet nodig is? orgineel doet hij dat natuurlijk ook wel. ik neem aan dat dat gedrag wel niet wensenlijk zal zijn omdat de boel waarschijnlijk als laagdoorlaatfilter zal gaan werken en je harmonische er uit gefilterd worden waardoor de spanning minder constand wordt? of doet dat er hier allemaal niet toe?

Wanneer ontsteekt de motor bij lage toeren en wanneer bij hoge toeren? Het heeft te maken met de vervroeging en de ogenblikkelijke druk in de cilinder. Op een bepaald ogenblik ga je voorbij de ionisatiespanningspiek (hij zakt terug) omdat je vroeger ontsteekt. Op dat moment is de druk in de cilinder minder hoog, de moleculen zitten nog niet zo dicht op elkaar en kunnen de elektronen makkelijker worden geioniseerd. Kortom je ionisatiespanning is zowiezo al niet constant maar variabel van de belasting en toerental (de hoofdparameters)


ik denk dat ik het gewoon eerst maar eensch ga probeen met die gekleurede kabeltjes van motorzoom (mits die idd passen) desnoods nog wat extra isolatie er omheen?

Gewoon proberen. Je zal het merken op het moment dat je die energie nodig hebt en dat is tijdens het volgas acceleren. Als de motor dan begint te stotteren dan heb je te veel verlies in je bougiekabel.

er werd eerder beweerd dat een bougiekabel een capaciteit heeft van een paar pico per meter en dat slaat natuurlijk nergens op omdat dat veel meer afhangt van je frame waar hij tegenaan hangt dan aan de kabel zelf.

Iedereen leek het te snappen dat de tweede geleider de massa was buiten jij. Puur mierenneukerig gezien heb je gelijk. Een kabel kan geen capaciteit bezitten nee. Maar de meeste mensen (waarvan de TS toch wel de belangrijkste is) weet wel wat ik bedoel met de capaciteit van de bougiekabel.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan