Verplaatsen Bobines en bougiekabels, kan dat?

SuperKris

MF veteraan
17 okt 2002
23.158
19
Huizen
omdat voor en boven mijn kop niet zoveel ruimte over houd met mijn nieuwe blok, en er achter een ze van loze ruimte over heb zit ik er over te denken om mijn bougie's achter mijn cylinderkop aan het frame vast te zetten (zonder gaten te boren enzo hoor, gewoon met een beugel)

ze zouden dan hier moeten komen:

full


aan elke kant 1, tegen het frame aan, direct achter de carbs
 
CDI werkt met een thyristor schakeling waarbij de primaire kant wordt opgeladen met 400V. Een TCI werkt idd met een onderbreking waarbij op de primaire kant 12V staat.

Jij had toch een scoop of niet? Dan kan je dat makkelijk meten door het primair signaal af te tappen.

Kan mij herinneren dat ik dit ooit gedaan had, maar dat die gewoon 12V was? de toerenteller aansluiting zit ook op de primaire kant van de bobine, en heb daar bij het kloten nog nooit een opdonder van gehad ofzo. ook kan ik mij haast niet voorstellen dat vooral mijn nieuwe digitale toerenteller dit soort signalen op prijs steld. maar heeft mijn motor dan echt CDI ontsteking, of is het gewoon TCI maar wordt de term CDI gewoon altijd gebruikt ofzo?

Wanneer ontsteekt de motor bij lage toeren en wanneer bij hoge toeren? Het heeft te maken met de vervroeging en de ogenblikkelijke druk in de cilinder. Op een bepaald ogenblik ga je voorbij de ionisatiespanningspiek (hij zakt terug) omdat je vroeger ontsteekt. Op dat moment is de druk in de cilinder minder hoog, de moleculen zitten nog niet zo dicht op elkaar en kunnen de elektronen makkelijker worden geioniseerd. Kortom je ionisatiespanning is zowiezo al niet constant maar variabel van de belasting en toerental (de hoofdparameters)

kan je daar toch niet helemaal volgen. ik studeer elektronica, niet motortechniek oid :P maar ik geloof je direct ;)

Gewoon proberen. Je zal het merken op het moment dat je die energie nodig hebt en dat is tijdens het volgas acceleren. Als de motor dan begint te stotteren dan heb je te veel verlies in je bougiekabel.

MAar dat wil ik dus voorkomen, omdat ik alles opnieuw opbouw wordt het denk ik moeilijk om het probleem dan makkenlijk te lokaliseeren
 
Pfff, wat een theoretische BS allemaal. Het werkt gewoon. Tis een jap, geen duc o.i.d. met gevoelige spagetti ontsteking. Heb je teveel weerstand op de kabel neem je weerstand loze bougiedoppen en weer klaar :)
 
Kan mij herinneren dat ik dit ooit gedaan had, maar dat die gewoon 12V was? de toerenteller aansluiting zit ook op de primaire kant van de bobine, en heb daar bij het kloten nog nooit een opdonder van gehad ofzo. ook kan ik mij haast niet voorstellen dat vooral mijn nieuwe digitale toerenteller dit soort signalen op prijs steld. maar heeft mijn motor dan echt CDI ontsteking, of is het gewoon TCI maar wordt de term CDI gewoon altijd gebruikt ofzo?

Het wordt niet nauw genomen met de benamingen nee. Ik lees in de BMW literatuur ook dat het CDI is terwijl het gewoon een TCI-onsteking is.

Heb je teveel weerstand op de kabel neem je weerstand loze bougiedoppen en weer klaar :)

Bij een dergelijke motor kan je dat inderdaad wel doen. Bij een BMW is het wel wat anders, maar dat is dan ook een rijdende woonkamer met die uitrusting. Dan heb je wel een ontstoorde bougiedop nodig.
 
Pfff, wat een theoretische BS allemaal. Het werkt gewoon. Tis een jap, geen duc o.i.d. met gevoelige spagetti ontsteking. Heb je teveel weerstand op de kabel neem je weerstand loze bougiedoppen en weer klaar :)
Haha, da's waar, het werkt gewoon :P .
Mijn bobines zitten ook achter de cilinderkop en ver omlaag onder de tank... De bougiekabels zijn ook zeker een cm of 40 en lopen lekker dicht langs het frame :) .
En mij hoor je niet klagen ;)
 
Haha, da's waar, het werkt gewoon :P .
Mijn bobines zitten ook achter de cilinderkop en ver omlaag onder de tank... De bougiekabels zijn ook zeker een cm of 40 en lopen lekker dicht langs het frame :) .
En mij hoor je niet klagen ;)

Natuurlijk kan zoiets (lang) goed gaan en omgekeerd is een korte kabel geen garantie tegen foutslag.

Maar hoe langer de kabel (en hoe dichter bij aantrekkelijk tegenpool-materiaal) des te meer kans dat er een keer een doorslag plaatsvindt en dan is gewoonlijk de isolatie, al dan niet zichtbaar, onbetrouwbaar geworden.
 
Natuurlijk kan zoiets (lang) goed gaan en omgekeerd is een korte kabel geen garantie tegen foutslag.

Maar hoe langer de kabel (en hoe dichter bij aantrekkelijk tegenpool-materiaal) des te meer kans dat er een keer een doorslag plaatsvindt en dan is gewoonlijk de isolatie, al dan niet zichtbaar, onbetrouwbaar geworden.

Men neme 1 orginele suzuki indringer en kijkt hoe lang daarvan de orginele bougie kabel naar de voorste cilinder is en hoe die loopt. Dan weet je genoeg. De bobine zit onder het zadel aan de linkerkant en de bougie rechts bijna bij het balhoofd. Bovendien zitten de bobines op 10 cm van de ontstekings unit. _O-
 
Haha, da's waar, het werkt gewoon :P .
Mijn bobines zitten ook achter de cilinderkop en ver omlaag onder de tank... De bougiekabels zijn ook zeker een cm of 40 en lopen lekker dicht langs het frame :) .
En mij hoor je niet klagen ;)

en ik hoor jou ook nog zo vaak he :P

ben het volledig eens met Zot, allemaal gezeur in de rondte terwijl het gewoon werkt wat jij wilt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan