Verplaatsen Bobines en bougiekabels, kan dat?

SuperKris

MF veteraan
17 okt 2002
23.158
19
Huizen
omdat voor en boven mijn kop niet zoveel ruimte over houd met mijn nieuwe blok, en er achter een ze van loze ruimte over heb zit ik er over te denken om mijn bougie's achter mijn cylinderkop aan het frame vast te zetten (zonder gaten te boren enzo hoor, gewoon met een beugel)

ze zouden dan hier moeten komen:

full


aan elke kant 1, tegen het frame aan, direct achter de carbs
 
dan zou ik de kabels tussen de carbs door laten lopen.

full


Maar de kabels zullen dan iets langer moeten worden, ze worden dan tot zo'n 35 cm gok ik, misschien een heel klein stukje langer.

Kunnen deze lengtes zonder pobleem? is bougiekabel universeel en kan je dat gewoon per meter kopen ergens?

Kunnen de kabels probleemloos zo lopen als ik dat wil of krijg ik ongewenst effecten?

de bobine's lomen dichter in de buurd van de CDI, gaat dit problemen geven?

opzich verwacht ik geen problemen, maar ik vraag het toch maar even...
 
nog andere mensen hier een mening over?

gaat het goed in de buurd van mijn CDI?

gaat het mij te veel sterkte van de vonk kosten?

oveigens bobines zijn universeel toch? wou gewoon mijn orginele ZXR bobines gebruiken.

en dan nog een vraag, in mijn zxr blok had ik CR8EK bougies zitten (dubbele vonk) bestaan die ook voor het ZX6R (97) blok? deze bougies, deze zijn iets smaller dus is iig niet hetzelfde type, maar ik wil wel die bougie hebben omdat ze daadwerkenlijk meer pk's opleveren.
 
Bougiekabels op moderne ontsteking krijgen 30kV of meer en dat is echt hoog; lengte kabel geeft op zich niet gauw krachtverlies maar wel ellendige storingen/doorslag indien te dicht langs ander metaal en/of nat/vies wordend en dan is iedere extra cm een extra risico want "ergens" gebeurt dat dus hoe minder lengte hoe minder foutkans.

Electr(onic)a is best geniepig.

Laagspannings-kant verlengen is veiliger dan hoog.

Nog (máár): warmte nekt ook de boel; zo koel mogelijk houden/opstellen, alles wat electrisch is en vooral CDI, bobines enzo.
 
Laatst bewerkt:
Bougiekabels op moderne ontsteking krijgen 30kV of meer en dat is echt hoog; lengte kabel geeft op zich niet gauw krachtverlies maar wel ellendige storingen/doorslag indien te dicht langs ander metaal en/of nat/vies wordend en dan is iedere extra cm een extra risico want "ergens" gebeurt dat dus hoe minder lengte hoe minder foutkans.

Electr(onic)a is best geniepig.

Laagspannings-kant verlengen is veiliger dan hoog.

Nog (máár): warmte nekt ook de boel; zo koel mogelijk houden/opstellen, alles wat electrisch is en vooral CDI, bobines enzo.

ik studeer elektronica dus die dingetjes weet i allemaal wel ;) ook kan het hele idee theoretisch makkenlijk, maar met flinke hoogspanningen treden er nogal eens direct onvoorspelbare problemen op.
 
Waarom vraag je dat niet gewoon aan hun? |(

Jij doet altijd zoooo moeilijk om de simpelste dingen....

begind een goed zeiktopic te worden zeg...

En dat een auto toko bougiekabel verkoop wil nog niet zeggen dat ze er ook maar iets vanaf weten. En dat ik hier vraag of ik het ook bij dat soort toko's kan halen is ook een normale vraag, want misschien is dat soort kabel minder gechikt voor motoren of kan ik het beter ergens anders halen omdat ik daar wat beters kan krijgen, verder is dat gewoon 1 klein vragaje tusendoor dat voorkomt dat ik missschien voor niets naar zo'n toko fiets.
 
als je het weet waarom vraag je het dan?! -O-

koop de duurste voor €90 per 10cm :X

dat staat toch in de tekst die je zelf quote :? ik ken al die leuke theorie en natuurwetten wel, maar ik werk niet dagenlijks met enkele tientallen kilovolts zeker niet in de vorm van ontsteking enzo. tis voor het eerst dat ik wat zou veranderen aan dat soort spul, dus het is heel normaal dat ik eerst even aan anderen vraag wat wel en niet kan. Daar is een forum voor, anders zou ik er ook wel uitkomen, maar dit kan werk besparen.
 
Volgens mij hebben auto's sowieso al vaak bougiekabels van enkele tientallen centimeters ivm de verdelerkap.
Geen idee of het dan op je motor ook gaat werken ? :P

:^
En aan je naam te zien kan je ook beter naar het koekblikforum overstappen mr chevy... en wat je reactie betreft kan je ook beter overstappen op een nieuwe chevy (formaly known as Deawoo)... echt een geitewollensokkenkoekblik 8-)

Als het om technische kennis gaat tussen sjeffie en rambrabbel weet ik wel op wie IK mn geld in ga zetten....
 
Terug
Bovenaan Onderaan