Verplicht integraal helm + beschermende kleding

MotoFoetsie

MF veteraan
9 okt 2004
3.630
0
Ik rijd al weer zo'n 20 jaar met open helm. (Jet helm?)
Voel me met een integraal helm op net zo'n goudvis; op de motor moet de wind (en helaas ook regen) voelbaar blijven in m'n gezicht.
Nu was ik onlangs in een motorzaak waar een meisje werkt die me vertelde dat dit vanaf 1 Jan. 2005 niet meer toegestaan is.
Tevens zou ik verplicht zijn vanaf die datum beschermende motorkleding te dragen. Met je spijkerbroekie op een motor zou dus strafbaar worden.
Weten jullie op dit Forum daar meer van af?
Ik had er nog nooit van gehoord, en vind het helemaal niks.
 
nee dat is onzin. Wat wel verplicht wordt is dat je tijden je examen beschermende kleding aan moet hebben.
 
Ik weet van niks, maar het kon wel eens te maken hebben met de nieuwe eisen mbt. rijlessen. Die normen hebben ze iets strakker gesteld.

(dat meisje heeft wel indruk gemaakt geloof ik :+ )
 
Er was ooit eens spraken geweest ja van het verpolichten van beschermende kleding maar dat is er dacht ik nooit door gekomen (vind ik slecht maar goed die lui in de zomer met t-shirt op over de autobaan). Maar dat ging nooit over helmen maar puur over de kleding dat je niet zomaar met je spijkerbroekje en t-shirtje op de motor jumpt.
 
nee dat is onzin. Wat wel verplicht wordt is dat je tijden je examen beschermende kleding aan moet hebben.

Ik heb in oktober 2003 mijn rijbewijs gehaald en had een spijkerbroek met daarover een regenbroek(ja het regende)aan.. verder moest je wel verplicht hoge schoenen aan. Verder werd er toen nog niet zo heel nauw gekeken
 
Yep, dat meisje ook ja!
Maar het was meer de prijs van die beschermende kleding en helmen eigenlijk.
en het vooruitzicht dat ik daarmee op de motor zou moeten gaan zitten!

Was ze lekker?? })
En hoe zag ze er uit?? :9

Trouwens als ik afgelopen zaterdag met een spijkerbroek en een open helm op had gereden, had ik hier nu niet gezeten denk ik, maar in het ziekenhuis gelegen met een gebroken knieschijf, weg geschaafde kin en een mooi spijkerbroek labetje in me reet gegraveerd gehad. :X

Maar nu gelukkig helemaal niks, behalve een blauwe knie...
 
verplichte veilige motorkleding !?

oftewel in de winter en in de zomer ??


en dan mijn punt :P elke dag in de zomder uit je pak zweten ?? of zelfs de motor moeten laten staan omdat je geen zin hebt om uit je pak te zweten !!?

zal wel lulkoek zijn, het is en blijft toch altijd je eigen veiligheid. :X :X zoon verkoperspraatje, zo van "het is verplicht vanaf dan en dan, dus koop t nu maar ff hier :P "
 
:^
En dat meisje in die motorzaak...laat haar maar lekker in de waan :z

Ga die chick vragen om een demonstratie van borst-protectie, en goed sluitende toque's.
En daarbij hoeft zij dan geen helm te dragen.

*D
 
Leuk topic })

Nu de volgende vraag: Zwaaien motorrijders zonder beschermende kleding minder vaak als motorrijders mét??

:P

FF serieus: Lijkt me volkomen onzin wat het meisje vertelde, en ik ben het eens met Roestendoenze...handige manier om mensen meer geld uit de zak te kloppen...

Blijft natuurlijk het feit over dat het wel verstandiger... :X

:+
 
Leuk topic })

Nu de volgende vraag: Zwaaien motorrijders zonder beschermende kleding minder vaak als motorrijders mét??

Gasten die niet terugzwaaien zijn vaak alleen op zondag, bij droog en warm weer rijdende pap-bekkies. Geen aandacht aan besteden dus.

Wat ik me nog wel afvraag is dit; hoe bevalt een integraal helm bij regen, sneeuw of mist?
Mijn ervaringen met een integraal helm gaan terug naar de tijd dat ik mij bewoog op door piano-bandjes aangedreven bromfietsen, JLO heetten ze destijds geloof ik. Bij mist of regen kwam je er, nadat je het vizier opende, een half uur te laat achter dat de weersomstandigheden al weer verbeterd waren. Het vizier besloeg dus, en in 't donker was door krasjes e.d. het zicht ook slecht. Dit bewoog mij er destijds toe het kinstuk m.b.v. de "Flex" geheel te verwijderen. Sindsdien rijd ik dus met een open helm; zij het tegenwoordig wel met een originele, dus veilige.
Na twintig jaar zullen die integraal helmen waarschijnlijk wel verbeterd zijn, maar hoe zit 't tegenwoordig met het beslaan en beschadigen van het vizier?
 
Wat ik me nog wel afvraag is dit; hoe bevalt een integraal helm bij regen, sneeuw of mist?
Regen en andere neerslag aan de buitenzijde geen last van...Rain-X :}

Mist daarentegen viel behoorlijk tegen...mist vormde geen druppels op het vizier die eraf konden rollen d.m.v. de rain-x laag, dus 1e kilometer met open vizier gereden...daarna kon ik m nog niet dicht doen omdat de binnenkant toen ook vochtig was, en ik dus nog steeds niets zag...

Wel lekker frisse oogjes gekregen toen ;) Op bepaalde stukken kon ik niet harder rijden dan 60 (80 toegestaan) Ik rijd die weg al 15,5 jaar, maar wist af en toe gewoon niet meer waar ik was (zo dicht was de mist dus...) Ik zag alleen dat stukje asfalt waar ik op op dat moment zelf op aan het rijden was :X Bij mijn voorwiel hield het zicht op...
 
verkooptruukje *D

Maar het is toch wel beter om beschermende kleding te dragen.
 
van af ceptember 2003 is het verplicht om examen te doen in motorkleding
verder is het niet verplicht heb daar verder ook niets over gehoordt
dus zal wel l*lkoek zijn
 
[lang verhaal]

Wat ik me nog wel afvraag is dit; hoe bevalt een integraal helm bij regen, sneeuw of mist?
Na twintig jaar zullen die integraal helmen waarschijnlijk wel verbeterd zijn, maar hoe zit 't tegenwoordig met het beslaan en beschadigen van het vizier?

Ja hallo, 20 jaar geleden deden we het vizier nog met druk-knopen vast weet je nog? Wel wat veranderd in de tussentijd. Vizieren zijn beter, krasvaster, minder beeldvervormend geworden. Ik gebruik zelf Pinlock als winter vizier, maar d'r zijn meer methoden. Ik kan me niet herinneren dat mijn Pinlock ooit beslagen is. Het kan na een jaar of zo wel lekken, dan moet je 'm eruit halen en even opnieuw instellen mbv. die excentrische pennetjes.
En omdat ik graag de wind op mijn gezicht mag voelen, maar niet op lange stukken snelweg onbeschermd wil rijden, heb ik een systeem helm. Alles beneden de 80 km p/u zeg maar, rijd ik met de klep open... heerlijk. Niet zo veilig als altijd met de klep dicht, maar ik wil de wind, de zon en de muggen niet missen. Wél altijd een zonnebril op, want een dikke bij in je oog doet au en kan catastrofaal voor je ogen zijn. Uiteraard een zonnebril met verwisselbare glazen, geel of oranje voor slecht weer.
BMW en Schubert komen met 2 nieuwe modellen uit, de EVO-5 en de Concept 2. Die zijn ook prima voorbereid voor een headset/ intercom. Nolan maakt ook prima systeem helmen.
 
ook lang en zo.

En omdat ik graag de wind op mijn gezicht mag voelen, maar niet op lange stukken snelweg onbeschermd wil rijden, heb ik een systeem helm.

Een systeem helm.
Daar heb ik idd al wel eens aan gedacht.
Daarmee is 't toch mogelijk het gehele vizier, inclusief kinstuk, in de helm te laten verdwijnen. Ze zijn echter nogal prijzig.
Zal me daarover eens degelijk laten voorlichten; maar dan toch maar niet door die chick van voornoemde motorzaak. 8-)
 
Hmmm, die beschermende kleding voor het examen: Is een jas genoeg?
Ik les ('nu') namelijk gewoon met een spijkerbroek.

Systeemhelm...je wilt wind en regen voelen? Maar je wil toch niet de straat voelen met je kind als je ooit valt?

Veiligheid is het belangrijkste bij eenhelm imo.
 
Ik heb in oktober 2003 mijn rijbewijs gehaald en had een spijkerbroek met daarover een regenbroek(ja het regende)aan.. verder moest je wel verplicht hoge schoenen aan. Verder werd er toen nog niet zo heel nauw gekeken
Voor zover ik gehoord heb (laatdunkende opmerkingen van rijinstructeur) neemt het CBR inderdaad genoegen met hoge schoenen, spijkerbroek en dick jack als "beschermende kleding" (needless to say, bij hem stond er gewoon goed spul met EC protectors klaar, inklusief motorlaarzen).

TS: lijkt me onzin. Wat me trouwens geen onzin lijkt is dat verzekeringsmaatschappijen nog eens moeilijk gaan doen over de ziekenhuisrekening als je in je korte broek en t-shirt van je fiets af dondert... Lijkt mij een betere regeling dan weer een wet.

Ik les ('nu') namelijk gewoon met een spijkerbroek.

Systeemhelm...je wilt wind en regen voelen? Maar je wil toch niet de straat voelen met je kind als je ooit valt?
|( En wat denk jij als je in je spijkerbroekkie van de fiets dondert. Een rijschool die geen fatsoenlijke kleding voor zijn leerlingen heeft liggen is wat mij betreft :X :X :r
 
Laatst bewerkt:
Een systeem helm.
Daar heb ik idd al wel eens aan gedacht.
Daarmee is 't toch mogelijk het gehele vizier, inclusief kinstuk, in de helm te laten verdwijnen. Ze zijn echter nogal prijzig.
Zal me daarover eens degelijk laten voorlichten; maar dan toch maar niet door die chick van voornoemde motorzaak. 8-)

Systeemhelm ja. Ik kan van mijn EVO-4 helm het hele kinstuk eraf halen en er zo een jethelm van maken inclusief zonneklepje en extra wangstukken. Maar makkelijker is natuurlijk gewoon onderweg het kinstuk omhoog klappen. Het kinstuk staat dan min of meer over je helm heen, en dan vangt het dus ook meer wind. Je merkt dat wel aan de extra windturbulentie, maar hard rijden doe je toch niet met open helm.
Ze zijn iets rumoeriger dan een goede integraal helm (Schubert S1 bijv.), maar altijd nog minder rumoerig dan een slechte integraal helm.
Goedkoop zijn ze niet, maar een helm gaat (als je hem vaak draagt) toch wel een jaar of zes mee. Dan is de voering wel zo'n beetje uitgelubberd, de buitenkant veroudert niet meer zo snel (moderne kunststoffen). Een ál te goedkope systeemhelm kan ik je niet aanraden, dan bezuinigen ze op het sluitsysteem, de voering en ander materiaal, het vizier maakt meer herrie en die helmen tochten ook links en rechts. B|
Ze zijn wel wat goedkoper in Duitse import zaken, maar altijd wel eerst passen en liefst een rondje op jouw fiets ermee rijden want je persoonlijke zithouding/ lengte/ fiets en kuip bepalen ook hoe de helm bevalt.

Toch nog altijd wel zo'n 300-500€... :(


ps. weet dat "chickie" al dat er een "thread" over haar loopt? :+
(hoe versier ik het chickie van de motorzaak,haha)
 
Terug
Bovenaan Onderaan