Verplichte kleding (niet tijdens examen)

tmoons

MF veteraan
7 jan 2004
4.373
158
hallo,

Ik had gisteren een discussie met een maat van me over wat nu wel of niet verplicht is op de motor.

Hij was iets wat huiverig om te vertrekken met de motor van de parkeerplaats omdat er net een politie auto rondjes reed, op mijn vraag waarom antwoorde hij dat hij geen goede schoenen aan had. Dat was volgens hem wel verplicht.

Ik ben van mening dat er (nog) geen wettelijke eisen gesteld worden aan kleding.
op je examen wel. Dat wist ik al. Maar bij dagelijks gebruik is er volgens mij geen wettelijk voorschrift (ze kunnen je nog niet bekeuren voor het rijden op slippers, leren string en BH.... O-) )

wie o wie kan hier iets zinnigs over zeggen (heb er niet zo veel aan dat mensen gaan roepen dat je dom bent als je op je slippers gaat rijden, of als je in je polyester zwembroekje gaat cruisen dat weet ik al.)

theo

het is wettelijk niet verplicht.
Ook niet bij je examen dacht ik.
Dat is een eis van het CBR.

Nu moet ik eerlijk zeggen, dat mijn examanitor niet gekeken heeft of mijn schoenen wel de enkel omsluiten.

Politie kan je dus niet bekeuren voor badslippers, string en b.h.
Wel aanhouden voor een praatje..

Voorlopig is in de RVV alleen dit geregeld voor wat bereft de verplichte uitrusting van een motorrijder.

§ 28 Helmen

Artikel 60
1. Bestuurders en passagiers van een bromfiets op twee wielen en een motorfiets moeten een goed passende helm dragen, die door middel van een sluiting op deugdelijke wijze op het hoofd is bevestigd en die is voorzien van een goedkeuringsmerk als bedoeld in artikel 22, vierde lid, van de wet.
2. Het is bestuurders verboden passagiers beneden de twaalf jaren te vervoeren op een andere wijze dan in het eerste lid is voorgeschreven.
3. Het eerste lid geldt niet voor bestuurders en passagiers van een snorfiets.

Ik kan mij echter voorstellen dat een verzekering bij letselschade waarbij de motorrijder "aantoonbaar slecht gekleed" was wel eens anders kan reageren! De kledingseisen die het CBR voor het examen stelt kunnen daarbij best wel eens als norm gehanteerd gaan worden.

Laatst bewerkt:
Het is inderdaad niet verplicht, maar als je zelf al niet durft te gaan rijden met de politie in de buurt waarom dan niet gewoon goede schoenen aantrekken? Het is tenslotte in je eigen belang.

ben ik nu een moraalridder?

Al rij je met alleen je korte broek aan, de politie kan je hooguit eens fronsend aankijken. Als je nog minder aanhebt, dan zijn er wel andere wetsartikelen waar ze je op kunnen pakken ;)

Wel zonder goede schoenen willen en durven rijden als er geen politie is, maar niet als ze er wel staan? Vreemd. Ik zou me me meer zorgen maken over mijn enkels dan over een prent, eerlijk gezegd.

dus er zijn geen wettelijke verplichtingen kwa kleding op de motor?
hoe komt het CBR dan aan die eis van ze?

theo

dus er zijn geen wettelijke verplichtingen kwa kleding op de motor?
hoe komt het CBR dan aan die eis van ze?

theo
CBR is alleenheerser op het gebied van rijvaardigheidsbewijzen. Kunnen dus hun eigen regeltjes invoeren.

en misschien is het ook wel zo'n europeesch iets...

CBR is alleenheerser op het gebied van rijvaardigheidsbewijzen. Kunnen dus hun eigen regeltjes invoeren.

en misschien is het ook wel zo'n europeesch iets

en misschien is het ook wel zo'n europeesch iets...

Ik heb de kleine lettertjes modus maar even weggehaald in de quoute. Het CBR loopt vooruit Europesche wetgeving inwording. Is een kwestie van tijd en het wordt een wettelijke eis.

Laatst bewerkt:
Verplicht of niet, beschermende kleding dragen of niet. Als je een keer (flink) onderuit bent gegaan heb je meteen antwoord op deze vraag. Ja dus.

Mark

Terug
Bovenaan Onderaan