Verroeste remschijven, wat kan je er aan doen?

Bolski

MF veteraan
Donateur
29 okt 2003
59.740
65
www.bolski.nl
Een motor die al een tijd heeft stilgestaan, heeft een behoorlijk verroeste remschijf. Hoe is dat te verhelpen. Ik neem tenminste aan dat je er beter niet zomaar mee kunt gaan rijden.
 

ZX10Rwin

Die hard MF'er
2 mrt 2004
559
0
47
Deventer
Hangt er vanaf hoe erg verroest?

Met oppervlakkige roest kun je rustig gaan rijden, dan rem je het er zo af.

Als er al onregelmatigheden op komen, even met wat staalwol eraf halen.
In principe kan het weinig kwaad.

Ciao
 

Bolski

MF veteraan
Donateur
29 okt 2003
59.740
65
www.bolski.nl
Gaan je blokjes er niet van naar de kl*te? En ik heb begrepen dat het best wel aardig geroest is hoor. Ik zat zelf al aan afdraaien te denken, maar dat kan altijd nog.
 

willem1940

MF veteraan
7 apr 2003
11.392
4
Sittard
Nou, roest wil nogal eens in blokjes "kruipen"; als het heel erg is zou ik de schijven een nachtje in diesel leggen en de volgende dag laten uitdruipen/ drogen en na-poetsen met een beetje wasbenzine (BUITEN!).

Iets anders is: roesten die schijven zomaar? Ik dacht dat dat niet hoort.

Trouwens, ik meen dat er ook speciale remreiniger-vloeistof bestaat.
 

Jindrich

MF veteraan
11 feb 2002
1.112
0
35
Gent
Iets anders is: roesten die schijven zomaar? Ik dacht dat dat niet hoort.
Dat had iets te maken met het chroomgehalte in de schijven: meer chroom is beter roestbestendig maar minder remkracht <-> geen chroom: harder remmen, maar na 1 keer in de regen te rijden vol met roest.
Trouwens, ik meen dat er ook speciale remreiniger-vloeistof bestaat.
Klopt, kan je gewoon in spuitbussen kopen, is vrij agressief spul(heel sterk ontvettend ook), dus niet op plaatsen laten komen waar je lak wilt mooi houden (beetje kan niet zoveel kwaad, maar toch opletten ermee). Alleen is dat meer bedoeld om remstof te verwijderen, en niet voor roest bij mijn weten.
 
Laatst bewerkt:

halflive

MF fossiel
9 apr 2004
26.248
514
Purmerend
halflive.000webhostapp.com
Een motor die al een tijd heeft stilgestaan, heeft een behoorlijk verroeste remschijf. Hoe is dat te verhelpen. Ik neem tenminste aan dat je er beter niet zomaar mee kunt gaan rijden.
waar gaat het over? oude guzzi's, ducati's enzo hebben gietijzeren remschijven.
dat remt als een beer maar is na elke mistbank verroest maar dat hoort.
gewoon even remmen is meestal de beste remedie, beetje bij beetje beginnen om te voorkomen dat je de eerste keer meteen je voorwiel stil zet.
 

Bolski

MF veteraan
Donateur
29 okt 2003
59.740
65
www.bolski.nl
waar gaat het over? oude guzzi's, ducati's enzo hebben gietijzeren remschijven.
dat remt als een beer maar is na elke mistbank verroest maar dat hoort.
gewoon even remmen is meestal de beste remedie, beetje bij beetje beginnen om te voorkomen dat je de eerste keer meteen je voorwiel stil zet.
Tis idd een Moto Guzzi.
 

sictc

MF veteraan
11 nov 2003
3.425
0
ik zou een rondje eifel doen en daarna meteen nieuwe blokjes erop leggen..
problem solved (denk ik).
 

Wuf

MF veteraan
26 apr 2004
8.556
114
49
Tilburg
stukje rondrijden. die blokken slijten niet zomaar weg.
uiteraard is het het beste om regelmatig met je fiets te gaan rijden. maar dat terzijde
 

Sjaap

MF veteraan
20 dec 2001
4.699
0
Groningen
Mijn schijven zijn na een uurtje stilstand in de regen al donkerbruin...Niets ernstigs.

Na lange tijd uiteraard wel, als er een niet egale structuur is ontstaan. :)
 

3wheel

MF veteraan
10 jun 2004
4.510
9
49
Rotterdam
Bezoek site
yep, maar je moet wel effe der bij vermelden dat het om een oudere Guzzi gaat, naar mijn weten hebben de nieuwere modellen (1100 sport, V11 ed.) wel degelijk een iets modernere legering..... dat mooie bruine is er dan wel een beetje vanaf hoor.

Maar verder kan ik alleen de andere Guzioten alleen maar bijvallen, Guzzi's hebben gietijzeren schijven, die in combinatie met de Brembo klauwen voor een (zeker voor fietsen van die bouwjaren) zeer indrukwekkende remkracht zorgen........
ze roesten alleen een beetje snel; als de motor erg lang stel heeft gestaan voorzichtig een paar rondjes rijden met slepende remmen (erg veel roest maakt de rem nogal bijterig)
dan eventueel even je remblokjes eruit en schoonborstel (oppassen dat je geen harde staalborstel gebruikt, dan kun je de randen van het frictie materiaal beschadigen waardoor dat versnelt af kan brokkelen)

probleem list zich vanzelf op als je de fiets regelmatig gebruikt, maar als de fiets buiten staat zal het "probleem" zeker in de herfst iedere morgen terug zijn.......

mvg
Steven
Moto Guzzi 1000 SPII / EZS kompact
 

Mustang Sally

MF veteraan
24 jun 2001
1.389
5
Onder de rook van Utrecht
Ooit eens gehad na een mistig nachtje dat ik 's ochtends bij mijn motor kom, slot eraf, en dergelijke, net start en er een politie agent op de fiest langskomt, en me verteld dat er echt iets loos moet zijn met mijn schijven, omdat ze echt goed onder de roest zaten. Ik leg die agent uit dat dat normal is, en sterker nog dat zelfs dikke Porsche ditzelfde euvel hebben.

Natuurlijk neemt hij dit niet van me aan, en ik stel voor om een demonstratie te geven. Ik rol de Guzzi iets naar voren zodat ik weer een schoon stukkie schijf had ( waar het blokkie had gezeten ). Ik tuf op de remschijf ( leuke reactie op het gezicht van de agent ) en begin met een shaggie te draaien ( ik rookte toen nog ) en tegen de tijd dat ik mijn shaggie opsteek, zat het eerste roest er al....

Nog voor het resterende stukje peuk een leuk gesprek gehad met de agent ( bleek vlak bij mij om de hoek te wonen ) die mijn uitleg en demonstratie wel kon waarderen.

Oftewel, het is dus volledig normaal. Helaas gaat die roestzooi wel overal opzitten en krijg je het amper van je lak af als het wat langer zit. Dat is de reden dat ik nu de boel om ga bouwen naar Japanese remmerij.