Verroeste remschijven, wat kan je er aan doen?

Bolski

MF veteraan
Donateur
29 okt 2003
59.714
94
Een motor die al een tijd heeft stilgestaan, heeft een behoorlijk verroeste remschijf. Hoe is dat te verhelpen. Ik neem tenminste aan dat je er beter niet zomaar mee kunt gaan rijden.
 
Hangt er vanaf hoe erg verroest?

Met oppervlakkige roest kun je rustig gaan rijden, dan rem je het er zo af.

Als er al onregelmatigheden op komen, even met wat staalwol eraf halen.
In principe kan het weinig kwaad.

Ciao
 
Gaan je blokjes er niet van naar de kl*te? En ik heb begrepen dat het best wel aardig geroest is hoor. Ik zat zelf al aan afdraaien te denken, maar dat kan altijd nog.
 
Nou, roest wil nogal eens in blokjes "kruipen"; als het heel erg is zou ik de schijven een nachtje in diesel leggen en de volgende dag laten uitdruipen/ drogen en na-poetsen met een beetje wasbenzine (BUITEN!).

Iets anders is: roesten die schijven zomaar? Ik dacht dat dat niet hoort.

Trouwens, ik meen dat er ook speciale remreiniger-vloeistof bestaat.
 
Iets anders is: roesten die schijven zomaar? Ik dacht dat dat niet hoort.
Dat had iets te maken met het chroomgehalte in de schijven: meer chroom is beter roestbestendig maar minder remkracht <-> geen chroom: harder remmen, maar na 1 keer in de regen te rijden vol met roest.
Trouwens, ik meen dat er ook speciale remreiniger-vloeistof bestaat.
Klopt, kan je gewoon in spuitbussen kopen, is vrij agressief spul(heel sterk ontvettend ook), dus niet op plaatsen laten komen waar je lak wilt mooi houden (beetje kan niet zoveel kwaad, maar toch opletten ermee). Alleen is dat meer bedoeld om remstof te verwijderen, en niet voor roest bij mijn weten.
 
Laatst bewerkt:
Een motor die al een tijd heeft stilgestaan, heeft een behoorlijk verroeste remschijf. Hoe is dat te verhelpen. Ik neem tenminste aan dat je er beter niet zomaar mee kunt gaan rijden.

waar gaat het over? oude guzzi's, ducati's enzo hebben gietijzeren remschijven.
dat remt als een beer maar is na elke mistbank verroest maar dat hoort.
gewoon even remmen is meestal de beste remedie, beetje bij beetje beginnen om te voorkomen dat je de eerste keer meteen je voorwiel stil zet.
 
waar gaat het over? oude guzzi's, ducati's enzo hebben gietijzeren remschijven.
dat remt als een beer maar is na elke mistbank verroest maar dat hoort.
gewoon even remmen is meestal de beste remedie, beetje bij beetje beginnen om te voorkomen dat je de eerste keer meteen je voorwiel stil zet.

Tis idd een Moto Guzzi.
 
yep, maar je moet wel effe der bij vermelden dat het om een oudere Guzzi gaat, naar mijn weten hebben de nieuwere modellen (1100 sport, V11 ed.) wel degelijk een iets modernere legering..... dat mooie bruine is er dan wel een beetje vanaf hoor.

Maar verder kan ik alleen de andere Guzioten alleen maar bijvallen, Guzzi's hebben gietijzeren schijven, die in combinatie met de Brembo klauwen voor een (zeker voor fietsen van die bouwjaren) zeer indrukwekkende remkracht zorgen........
ze roesten alleen een beetje snel; als de motor erg lang stel heeft gestaan voorzichtig een paar rondjes rijden met slepende remmen (erg veel roest maakt de rem nogal bijterig)
dan eventueel even je remblokjes eruit en schoonborstel (oppassen dat je geen harde staalborstel gebruikt, dan kun je de randen van het frictie materiaal beschadigen waardoor dat versnelt af kan brokkelen)

probleem list zich vanzelf op als je de fiets regelmatig gebruikt, maar als de fiets buiten staat zal het "probleem" zeker in de herfst iedere morgen terug zijn.......

mvg
Steven
Moto Guzzi 1000 SPII / EZS kompact
 
Ooit eens gehad na een mistig nachtje dat ik 's ochtends bij mijn motor kom, slot eraf, en dergelijke, net start en er een politie agent op de fiest langskomt, en me verteld dat er echt iets loos moet zijn met mijn schijven, omdat ze echt goed onder de roest zaten. Ik leg die agent uit dat dat normal is, en sterker nog dat zelfs dikke Porsche ditzelfde euvel hebben.

Natuurlijk neemt hij dit niet van me aan, en ik stel voor om een demonstratie te geven. Ik rol de Guzzi iets naar voren zodat ik weer een schoon stukkie schijf had ( waar het blokkie had gezeten ). Ik tuf op de remschijf ( leuke reactie op het gezicht van de agent ) en begin met een shaggie te draaien ( ik rookte toen nog ) en tegen de tijd dat ik mijn shaggie opsteek, zat het eerste roest er al....

Nog voor het resterende stukje peuk een leuk gesprek gehad met de agent ( bleek vlak bij mij om de hoek te wonen ) die mijn uitleg en demonstratie wel kon waarderen.

Oftewel, het is dus volledig normaal. Helaas gaat die roestzooi wel overal opzitten en krijg je het amper van je lak af als het wat langer zit. Dat is de reden dat ik nu de boel om ga bouwen naar Japanese remmerij.
 
Terug
Bovenaan Onderaan