verschil 1 of 2 cilinder

Status
Niet open voor verdere reacties.

Appie Staartje

Die hard MF'er
22 jan 2004
695
1
amstenrade
Hallo
ik heb een vraagje over de voor- en nadelen van een 1 of 2 cilindermotorblok. En omdat het technisch niveau van dit forum behoorlijk hoog ligt, volgt hier een motortechnisch vraagstuk.

Ik ben op zoek naar een 125 cc motorblok voor een kartje, maar ik vraag mij steeds af of ik moet kiezen voor een 1 of een twee cilinder blokje. Welke karakteristieke voordelen heeft een 1 cilinder en welke heeft een 2 cil blok van hetzelfde volume (beide 4 tact). Ik heb mij laten vertellen dat een 1 cilinder meer koppel heeft en trekkracht onderin (daarom ook veel gebruikt op crossmotoren, zoals mijn oude XL 500 S brik), een eencilinder heeft minder bewegende delen dus goedkoper te bouwen, een twee cilinder heeft een betere gasreactie, maar ik wil er eens wat meer over horen.

Wie kan mij het verschil uitleggen?

Alvast bedankt

Het verschil zit hem in de slag/boring verhouding: verschillen in zuigersnelheden en inlaat/uitlaat snelheden. Het vermogen komt op het punt waar de in en uitlaat pulsaties elkaar mee werken. Bij een tweecilinder ligt dit punt hoger dan bij een 1 cilinder.
Daarnaast maakt het uit hoe de kruktappen van elkaar vedraaid zijn: Een Vtwin zal meer koppel hebben dan een parralel twin.
(corrigeer me waar nodig ;) )

Laatst bewerkt:
Hallo
ik heb een vraagje over de voor- en nadelen van een 1 of 2 cilindermotorblok. En omdat het technisch niveau van dit forum behoorlijk hoog ligt, volgt hier een motortechnisch vraagstuk.

Ik ben op zoek naar een 125 cc motorblok voor een kartje, maar ik vraag mij steeds af of ik moet kiezen voor een 1 of een twee cilinder blokje. Welke karakteristieke voordelen heeft een 1 cilinder en welke heeft een 2 cil blok van hetzelfde volume (beide 4 tact). Ik heb mij laten vertellen dat een 1 cilinder meer koppel heeft en trekkracht onderin (daarom ook veel gebruikt op crossmotoren, zoals mijn oude XL 500 S brik), een eencilinder heeft minder bewegende delen dus goedkoper te bouwen, een twee cilinder heeft een betere gasreactie, maar ik wil er eens wat meer over horen.

Wie kan mij het verschil uitleggen?

Alvast bedankt

Reeds verschillende posts hierover verschenen, zowel op moto-forum.nl als op andere sites, zie de links hieronder. Persoonlijk raad 'k je voor een kleinere motor een 1-cilinder aan. Niettegenstaande de voordelen van een Twin (meer arbeidsslagen) is een kleine Mono nog altijd héél wat robuurster dan z'n fragile Twin-broeder (grootte zuiger, kleppen, cilinder, ...)

Voor- en nadelen van een 1-cilinder
http://web.inter.nl.net/hcc/MonSac/saco/KartVademecum_1989.html
http://tuxserver.dyndns.org/~martin/motor/beginnen/eerstemotor.html
http://www.student.kun.nl/wouter.timmer/Motoren/pagina_motortechni

He Gerrit, bedankt
Toevalliger wijs had ik een door jouw geliefde cb 125 blokje op het oog . Echter was het een 125 Twin geen mono. Toch lijkt mij het niet zo'n fragiel motortje. Wat zeg jij hiervan Gerrit? You're the expert ;) ik ben niet bekend met cb 125 jes.
bedankt voor de reacties

He Gerrit, bedankt
Toevalliger wijs had ik een door jouw geliefde cb 125 blokje op het oog . Echter was het een 125 Twin geen mono. Toch lijkt mij het niet zo'n fragiel motortje. Wat zeg jij hiervan Gerrit? You're the expert ;) ik ben niet bekend met cb 125 jes.
bedankt voor de reacties

Appie, eerlijk gezegd, m'n enige ervaring met de CB 125 Twin was toen 'k de oude "grote bromfiets" van m'n oom van stal haalde. Blijkbaar had ie een 25 jaar daarvoor de koppakking ("joint de culasse") omgekeerd gemonteerd waardoor de kop (stoters, nokkenas, kleppen, ...) geen olie meer kregen met alle dorstige gevolgen vandien

OK, m'n specialiteit is niet zozeer auto- of motormechanica (volgde ooit 3 jaar de theorie maar doe momenteel een saaie klote-job in de IT wereld) waardoor andere gebruikers op dit forum je heel wat meer info zullen kunnen geven.

Call it a cat or call it a dog, vraag me niet naar de correcte verklaring maar het is gewoon een feit dat hoe meer cilinders, hoe meer vermogen je met die extra arbeidsslag (per extra cilinder) kan halen. Er bestaat binnen de 4-takt theorie iets als AUIC (arbeid-uitlaat-inlaat-compressie). Binnen dit kader kan m'n theoretisch beschrijven wat het verschil is tussen een 2-cilinder van een x- aantal cm3, een 4-cilinder van ditzelfde aantal cm3, een 6-loper, etc ...

Geschiedkundigen op dit forum kunnen waarschijnlijk de theorie staven van Auto Union, experimenenten met W motoren of last but not least, één van de mooiste motorische renstallen ter wereld, La Scuderia Ferrari (sorry voor een evt. foutieve spelling). De Columbo (lees V12 en 2953cc) was een van de meest gerenomeerde V12 motoren ooit ter wereld gebracht. Indien er voor elk natuurfenomeen een God is, dan is dit ongetwijfeld de God van de rubberstrepen . Denk je nu echt dat Enzo(otje) de 250 GTO, Berlinetta Lusso, etc ... ging produceren met een klote-trage 2953, 6-cilinder (lijn of V) ? Ok, de verschillen tussen auto en motor -wereld kunnen extreem overkomen maar wanneer je spreekt over 4-takt motoren maken beide gebruik van hetzelfde type verbrandingsmotor, hetzelfde verbrandingsschema, ...

Let wel, en dit is belangrijk voor al wat onder de 350 à 500cc zit, er bestaat nog altijd iets als volume, motorische omvang & omtrek, koeling, robuustheid, ... Ongetwijfeld werden hierover reeds verschillende theoriën geschreven die heel wat rubber en smog-liefhebbers wijzer maakten. Bekijk deze eventueel één voor één, overweeg en trek de nodige conclusies. Mijn persoonlijke mening is dat je een "te kleine motor" z'n vermogen niet hoeft te compenseren door er een extra cilinder (you don't want what you don't can). Niettegenstaande bepaalde Twin-liefhebbers je zullen wijzen op de snelle slijtage van een mono, wijs hen eveneens op de revisiekost van een twin, de reëele gevoeligheid van het blok, vergelijk de componenten van beide motoren en wees gerust, met een degelijk smeermiddel haal je héél wat uit een éénpitter

Neem dit gewoon ter info, overleg rustig and keep us informed

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan