verschil 10w40/ 10w50

chemicalcoil

Die hard MF'er
6 apr 2006
512
0
Provincie Groningen
Hallo,


Het plan was om vandaag ff met m'n pa te , maar ik kwam er achter dat m'n olie pijl op de onderkant van het streepje staat.
Er moet dus wat bij...

Ik heb nog geen olie gekocht (ik wilde zsm olie vervangen), dus ben ik zo net ff naar de benzinepomp gegaan. Het enige wat ze hadden voor de motor:

SBK Racing 10 w50 van Q8
synthetisch

á la €14/liter

Kan ik dit gewoon bij m'n gs500 in doen? (aanbevolen 10w40 of beter) of geeft die problemen?

Wat houd die 10 meer eigenlijk in?
 
Het eerste cijfer bepaald hoe dik de olie in koude toestand is. Het tweede cijfer bepaald hoe dik de olie is in warme toestand. Hoe hoger het getal hoe dikker de olie.

Je mag nooit 2 olie soorten mengen. Dus je moet eerst weten wat voor olie er inzit voordat je het kunt bijvullen. De olie die jij op het oog hebt is volsyntetisch. In een GS500 word dit soort olie normaal niet toegepast dus ik kan vrijwel met zekerheid zeggen dat er iig geen volsynteet inzit maar eerder een halfsynteet.

Ik zou gewoon olie + filter vervangen of laten vervangen. Dan weet je zelf wat er inzit en wat erbij moet.
 
Beter olie mengen dan te weinig (mengen is trouwens, voor zover ik weet geen probleem).
Ga bij het vervangen voor een goede minerale MOTORFIETS olie, veel goedkoper en een vol-syntheet in een GS500 heeft echt geen voordelen (vol-syntheet heeft trouwens zo-wie-zo geen voordelen op de openbare weg).

Bron: test van Motorrad. Die hebben 5 of 6 iedentieke motor gereden met verschillende soorten en merken olie. Daarna wordt de olie geanalyseerd. Aantal deeltje's metaal geeft dan een indicatie van de slijtage.
 
Je mag nooit 2 olie soorten mengen.
Dat ben ik beslist niet met je eens. Ik heb het al vaker gedaan, uit nood, omdat ik onderweg echt te weinig olie had. Was geen enkel probleem. Niet alleen verschillende viscositeiten, maar ook mineraal met synthetisch etc.

Het is hier vaker aan de orde geweest. Ook "gezaghebbende oliespecialisten" zien er geen kwaad in.

Met andere woorden: Lekker bijvullen en gaaaaaan!
 
@Brutus30

Hoe hoger het getal hoe dikker de olie zeg je?
Zou dat niet andersom zijn?
Anders zou de olie koud dunner zijn en warm dikker.

Nee dit is niet andersom. De olie soorten waar we het nu over hebben zijn multi-grade olieen. Dat wil dat zich dat bij 10W40 olie hij zich bij koude temperatuur een viscositeit heeft van 10, maar als hij warm is gedraagt hij zich als een olie soort met een viscositeits index van 40.

Dus een 10W40 en 10W50 zijn bij koude olie hetzelfde maar bij een warme motor zal de 10W50 een hogere viscositeit hebben.
 
tegenwoordig zie je zeer vele soorten olie, bedenk wel dat we 20jaar geleden alleen met minerale olie werkten, er werd wel regelmatig ververst maar dat doen de meesten nu nog.
vroeger werkte ik als bijverdienste in een garage van fietsen, bromfietsen, grasmaaiers,motoren, autos en kamions, met andere woorden de garage van het dorp, en daar hadden wij één soort olie en dat is nooit het probleem geweest.
luchtfilters en oliefilters werden regelmatig gekuist in de petrolbak, alsook carburators.
????????????????????????
ik de,k dat we ons soms een beetje teveel laten meesleuren, alhoewel sommige dingen natuurlijk een verbetering zijn......
????????????????????????
groetjes aan iedereen, torna
 
Ik meende toch dat n volsyntheet en n halfsyntheet niet zo goed mengen..

Mengbaarheid is 100% in iedere willekeurige verhouding. Bepaalde additieven kunnen in een uitzonderlijk geval op elkaar reageren, maar in de praktijk merk je daar weinig van.

Voor de performance van de olie is het echter beter om zo zuiver mogelijk te werken en vermenging te voorkomen, dit heeft echter niets met de mengbaarheid op zich te maken.

Wat jij suggereert is dat je dus nooit zou kunnen wisselen van type olie. Er blijft altijd restolie in een blok achter als er ververst wordt, zie je de schadeclaims al voor je ?

In het geval van industriele olie zijn er wel degelijk beperkingen wat betreft mengbaarheid. Deze olie wordt echter nooit gebruikt voor verbrandingsmotoren waar wij mee rondscheuren :]
 
En daardoor heb ik ook nog wat aan mijn "oude" 10W40 Shell Advance flesje.
Kan het gewoon bij de overstap naar 20W50 bijmengen. :]

Zachte overgang. :+
 
Gewoon mengen alle merken alle types (mineraal, half en synthetisch).
Zit gewoon tussen de oren. Een olie fabrikant is verplicht om het mengbaar te maken met andere merken en types.
En uit de praktijk, gewoon mengen gebeurt niks. En gebeurt er wel wat hoef je dat niet te zoeken in de olie. Heb zelfs regelmatig in de oudere motoren (Suzuki gs 750 etc.) gewoon auto olie (Texaco havoline 10w40) gegooid en die hebben al zo'n 80.000km gedraaid met die olie. En geen enkel probleem ook niet met de koppeling.

Groetjes een monteur. (Die duizenden liters per jaar ververst en nooit een probleem heeft gehad door olie problemen)
 
Terug
Bovenaan Onderaan