verschil 2 en 4 cilinder

zo leuk om te lezen dat de ene praat in algemene termen en de ander in specifieke voorbeelden.
Er zijn zoveel meer factoren dan alleen de 2 of 4 cilinders waar ze mee kunnen spelen in de fabriek.
Ook heb je 2cilinders als V-twin, boxer en inline uitvoeringen met ieder weer z'n specialiteiten.

Je hebt vast en zeker gelijk :Y ,maar mensen moeten geen poep gaan praten,om hun ideale configuratie te verdedigen :N ,want dan moet je met feiten komen.
Ik rij zowel 3 als 4 cilinders,hebben beide hun scharme :) ,2 cilinders heb ik slechts een enkele(ducati 748 en mijn lesmotor cb 500) keer mogen berijden(draai(de) deze regelmatig de begrenzer in :P ),1 cilinder nog nooit.
 
Laatst bewerkt:
Het grootste verschil is natuurlijk dat twee cilinder kix is en vier cilinder minder kix.

Daarmee verschaf ik een kort maar alles omvattend inzicht waarmee helder wordt hoe het universum van verbrandingsmotoren in elkaar zit, zonder desinformatie het niet op te spuwen.

Geen denk. :)
 
Hier 1 van de 1198 die echt op de bank is geweest ipv van die internet grafiekjes. En dit zijn achterwiel waarden.

_DSC4250.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ben je fout geinformeerd. Eigenlijk de ideale lesmotor :+


Verder is alles natuurlijk erg afhankelijk van welk type motor. De Aprilia Dorsoduro is ook een 1200 twin en zal heel anders zijn kwa vermogen en afgifte. Het zit hem meer in het gevoel als daadwerkelijke cijfertjes.
 
Vandaag weer overgestapt van een 4cil naar een 2.
Wat een vooruitgang heerlijk rijden veel meer gevoel hebben met de motor.

ik blijf nog wel even bij een twee

PS mijn twee is net zo al dan niet sneller dan mijn vorige vier cillinde
 
Vandaag weer overgestapt van een 4cil naar een 2.
Wat een vooruitgang heerlijk rijden veel meer gevoel hebben met de motor.

ik blijf nog wel even bij een twee

PS mijn twee is net zo al dan niet sneller dan mijn vorige vier cillinde

Mijn drie is zeker weten trager dan mijn vorige vier cil :Y ,maar remmen,wegligging,sturen :9
 
maar je hebt dus ook 4cilinders die niet zo hoog in de toeren hoeven? 12000 haal ik volgens mij niet eens met mijn divje. Van een 'eindschot' heb ik nog nooit wat gemerkt. Daarbij trekt hij bij een laag toerental al aangenaam weg.
Mag ik concluderen dat hij een beetje het karakter van een 2cilinder heeft? Of is dat vloeken in de kerk?
Tsja, vlgs mij kun je een Diversion (600) eigenlijk nergens goed mee vergelijken, deze is ooit door Yamaha op de markt gebracht als pure no-nonsens en budgetbike. Met daaraan gekoppelde no-nonsens techniek dus ook, 2-kleps luchtgekoeld motortje, iets van 61 PK, koppel hoef je ook niet echt te verwachten dus om bij deze fiets een ''eindschot'' te verwachten zou wel een utopie zijn. Beginschot idem. Vlgs mij kun je een Diversion eigenlijk alleen maar vergelijken met een Diversion...
 
Dit is wel interessant. Gaat niet over vermogen, wel over balans van de verschillende motorconfiguraties.
Mooi artikel over motorbalans
Als je voor soepel wilt gaan, zou je een 6 in lijn of meervouden daarvan willen hebben, maar dat past vaak niet goed (te breed) en is duur.
4 cilinder lijn is lang niet zo mooi gebalanceerd als veel mensen denken. Geeft vooral veel hoogfrequente trillingen, die vaak als storend worden ervaren. Dat is ook mijn ervaring.
 
Leuk onderwerp om over te discussiëren.

Zal maar zeggen dat al die grafiekjes mij totaal niets zegt, de gevoel van de motor-afgifte is veel anders. Ter vergelijking, toen ik op Bandit 650cc 4cil leste, Honda Hawk 650cc 2cil V-twin reed en nu op 1 cilinder van Majesty 250cc.

Bandit: sterke blok, met gelijkmatige 4cil-loop en het gaat hardst in de hogere toerenregionen, maar wel relatief saai naar mijn gevoel..

Hawk: een hele heerlijke V-twin 650cc blok, al vanaf lage toeren sleurt ie als malloot door, berg koppel en zeer gelijkmatig over hele toerengebied wat ik fijn vind, zo heb je altijd de koppel op de voorhand.

Majesty: op de eerste gezicht lijkt de 1cilinder maar een armzalig stuk schroot, zo dacht ik althans maar na de ritje ben ik helemaal om. Lekker pittig blok, trekt lekker vlot door richting 100 km/h maar daarna stelt het niet zoveel voor. Vind ik niet erg, het is puur economisch bedoeld.

Eindconclusie: liefst heb ik de 2cilinder ademende V-twin blok onder m'n kont, het roffelt gewoon lekker en is altijd funny om mee te rijden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan