Verschil 2-takt 4-takt

poohbeer

MF veteraan
19 mei 2001
7.140
3
Kan iemand me nu eens uitleggen wat precies het verschil is, waarom men het verschil heeft, wat de voordelen en nadelen van beiden zijn.. kortom alles wat erover te vertellen valt.


_________________
http://www.pricewatch.be/images/mybike/ (Mijn Suzuki GSX-R600) http://www.pricewatch.be/cossiepower (My brothers high performance car)

[ Dit Bericht is bewerkt door: poohbeer op 2001-06-16 23:19 ]
 
4-takt
-inlaatslag -inlaatklep
-compressieslag
-verbrandingsslag/arbeidslag
-uitlaatslag -uitlaatklep

elke 4 slagen 1 arbeidslag

2-takt heeft geen kleppen zuiger zuigt gasmengsel aan met de zuigerbeweging waarbij het bij de neergaande beweging bovende zuigerkomt door de spoel poorten en met de op gaandeslag direct gecomprimeerd en verbrand, je hebt dus elke 2e slag/takt een arbeidsbeweging.

je kan dus uit een kleinere cil.inhoud meer vermogen halen zie GP motoren.

Als ik het fout hoor ik het wel ;)
Anders boekje kopen of op internet zoeken.
inplaats van op dit forum te hangen :+ :+
 
[aanvullend]

Een tweetakt heeft in principe ook geen oliecarter met een olie pomp die enkel en alleen olie door het blok heengooit, want door die spoelkanalen gaat al een mengsel van benzine-olie heen wat voor de smering zorgt.

Meestal heeft een 2takt motor namenlijk een apart olie reservoir voor de 2takt olie die middels een pompje gemengd wordt met de benzine zodat dat gelijktijdig het blok inkomt, soms wordt het in de carburateur gemeng, ook zijn er systemen die het pas in het inlaat spruitstuk mengen...

[/aanvullend]
 
simplistisch uitleggen pls folks.. of simpel of extreem gedetailleerd zodat ik het helemaal begrijp :)
 
4 takt = elke 4 slagen 1 arbeidsslag....
2 takt = elke 2 slagen 1 arbeidsslag....

2 slagen = 1 omwenteling van je blok.

In je motor zit 1 of meerdere cilinders met daarin zuigers. Elke zuiger beweegt van boven naar beneden en weer naar boven. Op het moment dat de benzine bovenin verbrand wordt de zuiger naar beneden geduwt, dit heet de arbeidsslag.

4 takt ;
eerste slag inlaatslag. De zuiger beweegt naar beneden en door de onderdruk zuigt ie brandstof en lucht naar binnen door de inlaatklep.
tweede slag compressislag. De zuiger beweegt weer naar boven en drukt het brandstof/luchtmengesel samen.
derde slag arbeidsslag. Het brandstof/luchtmengsel ontbrand door de vonk van de bougie. De zuiger wordt naar beneden gedrukt.
vierde slag uitlaatslag. De zuiger beweegt weer naar boven en drukt het verbrande mengsel via de uitlaatklep weer naar buiten.

2 takt ;
Heb ik nu effe geen zin in om dit uitgebreid uit te leggen, maar ga er maar vanuit dat die alles in 2 slagen doet. Terwijl de zuiger naar boven gaat zuigt ie aan en comprimeert ie. Boven is er weer een vonk en wordt de zuiger naar beneden gedrukt al waar ie meteen al weer de brandstof naar buiten laat gaan.

Nog een belangrijk verschil.... Een 2 takt heeft GEEN kleppen. ( maar poorten.)

 
hoort dit niet bij techniek???

nog een verschil tussen 2- en 4-takt:

4takt is zuiniger, en heeft een veel bredere vermogensband
2takt verbruikt enorm, en 'piekt' meer dus je moet steeds verleggen om in de optimale toeren te blijven

ook zal een 4-takt veel langer meegaan dan een 2takt cilinder

[ Dit Bericht is bewerkt door: jonas op 2001-06-17 10:14 ]
 
en wat is het verschil tussen een poort en een klep dan precies?
Lijkt mij net hetzelfde te doen toch? (brandstof binnen en buiten laten)
 
Een gat in de muur en een deur zijn ook bijna hetzelfde :+

Dit soort dingen hoort een beetje motorrijder toch wel te weten, althans een beetje, kijk maar uit dat ze je proefrijbewijs niet afpakken als ze dit lezen in Belgie :+
 
Een gat in de muur en een deur zijn ook bijna hetzelfde :+

Dit soort dingen hoort een beetje motorrijder toch wel te weten, althans een beetje, kijk maar uit dat ze je proefrijbewijs niet afpakken als ze dit lezen in Belgie :+

Noujah, 'k ben aan't bijleren he :P
 
Een spoelpoort is een "vast iets" in je cilinder of zuiger, die door "vacuum" krachten het brandstof mengsel op de juiste plaats krijgt, terwijl een klep een bewegend onderdeel is, wat op de juiste momenten open en dicht gaat.

4takt.gif


Dit is in ieder geval een afbeelding van een viertakt, met aan de bovenzijde de uitlaatklep en aan de onderzijde de inlaat klep .

Ik zal ook eens ff zoeken naar een tweetakt.....

_________________
System error, hit any user to continue

[ Dit Bericht is bewerkt door: BYM op 2001-06-18 08:38 ]
 
Dit zijn dus twee afbeeldingen van een tweetakt:
2takt1.jpg


Hier zie je dus duidelijk dat de inlaat en compressie slag zijn samengevoegd,

2takt2.jpg


en hier dat de uitlaat en arbeidsslag ook zijn samengevoegd......


 
Om het makkelijk te houden

Er zijn ook tweetakten met kleppen, GP bijvoorbeeld.

Dit om een betere vulling te krijgen en om zelf te bepalen wanneer de in- en uitstroom te stoppen/in te laten onafhanklijk van positie zuiger.

See you


 
Terug
Bovenaan Onderaan