Verschil 25/37kw

Peter!

MF'er
17 aug 2022
61
20
Limburg
Goedendag!

Momenteel bezit ik een Honda XL600V Transalp van 1992.
Ik heb nog code 80 vermelding op het rijbewijs tot begin januari, wat wil zeggen dat ik tot die tijd max 35kw mag rijden.

De Transalp heeft origineel 37kw, de terugvoersetjes waren enkel te krijgen naar 25kw. De motor is dan ook teruggezet (ook op kenteken) naar 25kw.

Wie heeft er ervaring mee wat het merkbaar verschil is tussen 25kw en 37kw?
Ik rij meestal met mijn vriendin als bijrijder achterop en merk dat ik wat meer wil dan de motor momenteel kan leveren.
Dit is binnendoor niet zo'n probleem, maar merk je met maximale snelheid en een helling/ berg op in b.v. Sauerland.

Dit ter overweging de Transalp weer naar 37kw te brengen of toch de motor om te steken voor een wat zwaarder model, richting de 90 a 100 pk.
Wat is hierin jullie ervaring / advies?

Groetjes,
Peter!
 
Ik heb op 25kW motoren gereden en later 35kW. 35kW is wel iets krachtiger en de topsnelheid ligt wat hoger. Met 25kW haalde je met wat moeite vaak 160 km/u, met 35kW ga je richting170-180 km/u en soms wat sneller, afhankelijk van de motor. Maar pk's zijn in dit geval niet zo belangrijk, belangrijker met je vriendin achterop is koppel, trekkracht. Dat is vaak veel minder geknepen dan de pk's en hoe groter de cilinderinhoud, hoe meer koppel er overblijft. Je zou moeten uitzoeken wat het max koppel is met de 25kW-kit en vol vermogen en dan kijken of het verschil groot is. Ik neem aan dat je Sauerland niet in gaat om hard te knallen binnendoor maar wel trekkracht omhoog wil hebben. Met een geknepen 600 en ook nog eens een v-twin, is er denk ik best te rijden met 25kW en iemand achterop in heuvelachtig landschap.
 
@Monomuis Nounou, dat mag wel wat minder dacht ik?
Zeker lees ik de antwoorden, jou ervaringen zijn hier anders in dan die van mij begrijp ik al.
Ik was wat meer antwoorden aan het afwachten om wat vergelijk materiaal te hebben!
 
@Monomuis Nounou, dat mag wel wat minder dacht ik?
Zeker lees ik de antwoorden, jou ervaringen zijn hier anders in dan die van mij begrijp ik al.
Ik was wat meer antwoorden aan het afwachten om wat vergelijk materiaal te hebben!

Het komt vaker voor op dit forum dat mensen vragen stellen en nooit meer terugkomen, vandaar mijn reactie.
Ik denk dat de forummers die hier in dit subdeel komen weinig ervaring nog met 25kW hebben, omdat het per 2013 is afgeschaft toen de regelgeving overging naar 35kW. Sowieso is dit subdeel van MF een beetje dood, hier en daar nog een half-actief topic. De meeste jonge rijders met A1/A2 zitten niet meer op MF maar op diverse social media. Best jammer, maar zo gaat dat.
 
Bedankt voor je reactie.
Ik zal de topic sluiten gezien er inderdaad weinig reactie op komt.
Mijn voorkeur gaat uit naar een forum i.p.v. social media.
 
Bedankt voor je reactie.
Ik zal de topic sluiten gezien er inderdaad weinig reactie op komt.
Mijn voorkeur gaat uit naar een forum i.p.v. social media.
Ja bij mij ook. 8-) Ik zou 'm lekker open laten staan, wie weet zal er nog iemand reageren die ook ervaring heeft met zowel 25kW als 35kW, maar het kan dus wel even duren. :P
 
Ik heb de Honda Transalp, op 25kw, gisteren verkocht. Ik zal vanaf morgen eigenaar zijn van een Benelli TRK502X ! (35kw).
Ik heb vorige week eenzelfde gehuurd waarbij ik het verschil zelf duidelijk gemerkt heb. Hier zit dan ook wel 30 jaar evolutie in natuurlijk. Maar ik ben er tot nog toe zeer positief over.

Maar natuurlijk nogsteeds benieuwd hoe anderen dit verschil ervaren!
 
Ik heb de Honda Transalp, op 25kw, gisteren verkocht. Ik zal vanaf morgen eigenaar zijn van een Benelli TRK502X ! (35kw).
Ik heb vorige week eenzelfde gehuurd waarbij ik het verschil zelf duidelijk gemerkt heb. Hier zit dan ook wel 30 jaar evolutie in natuurlijk. Maar ik ben er tot nog toe zeer positief over.

Maar natuurlijk nogsteeds benieuwd hoe anderen dit verschil ervaren!

Ah ok, gefeliciteerd met je nieuwe aankoop! Zo'n 502X is erg bruut om te zien!
Dat verschil in evolutie merk je idd wel. Dat merk je vaak ook al wel als er minder jaren tussen zitten, maar met 30 jaar ertussen moet als dag en nacht verschil aanvoelen.
 
Ik heb de Honda Transalp, op 25kw, gisteren verkocht. Ik zal vanaf morgen eigenaar zijn van een Benelli TRK502X ! (35kw).
Ik heb vorige week eenzelfde gehuurd waarbij ik het verschil zelf duidelijk gemerkt heb. Hier zit dan ook wel 30 jaar evolutie in natuurlijk. Maar ik ben er tot nog toe zeer positief over.

Maar natuurlijk nogsteeds benieuwd hoe anderen dit verschil ervaren!
U zult nog wel andere verschillen tussen een Benelli en een honda ervaren. ;)
 
U zult nog wel andere verschillen tussen een Benelli en een honda ervaren. ;)

Ik ben wel benieuwd hoeveel de teller afwijkt t.o.v. GPS. Bij drie Benelli's die ik reed was dat aanzienlijk meer dan bij Japanners. Maar goed, als je dat weet, kan je je daar aan aanpassen. Soms is het aan te passen, zoals bijv bij de TNT125.
De Imperiale 400 geeft bijv 100 km/u op de teller weer en dat is dan 85 km/u. Dan is het niet vreemd als op de snelweg vrachtwagens je willen inhalen terwijl je 100 op de teller rijdt. Maar weet niet hoe dat voor de TRK is.
 
Ja bij mij ook. 8-) Ik zou 'm lekker open laten staan, wie weet zal er nog iemand reageren die ook ervaring heeft met zowel 25kW als 35kW, maar het kan dus wel even duren. :P
Mijn les motor was een 25kw en ik rij nu zelf 35kw. Moelijk te vergelijken omdat m'n lesmotor ook 4 cilinders had en ik 2. Mijn lesmotor was begrensd op het gashuis waar die van mij anders begrensd is. Overall heeft 35 kw toch net wat meer pit, ook wel echt merkbaar. Dat betekent niet dat 25kw niet genoeg is voor in NL
 
Ik heb hier nu een Transalp 37kW staan uit 1995. Echt wel vlot. Nu heeft m'n maat een 37 kW Pegaso en had ik een BMW F650 35kW (op papier).
In het echt blijken die 1 cilinders toch aardig minder puf te hebben. Ze hebben een heel sterk midden gebied, maar de hele range van die Transalp is gewoon sterker.
Een maatje van mij had destijds een 25kW GSX-F. met optrekken was die vergelijkbaar vlot met de 35kW F650, maar vooral als de snelheden hoger werden reed hij er echt bij weg. Die multi cilinders lopen gewoon harder en hebben een breder bereik.

Mosterd na de maaltijd boodschap:

Ik heb er even naar gekeken, blijkbaar zijn het de inlaat rubbers die het spul begrenzen. Dan had ik het achteraf wel geweten in jouw schoenen. Setje nieuwe rubbers er op. Voor het opfrissen ook wel lekker, want ze worden kneiter hard.
Heb jij gewoon goed onderhoud gedaan, maar toch per ongeluk de verkeerde rubbers besteld. Gezien het wel paste heb je ze gemonteerd.

M'n reet dat een 1992 motor z'n originele vermogen nog haalt, 35kW blijf je dus wel onder.
Ik meen dat (ter verificatie zelf even checken!) er 40% vermogenstoename max zijn zonder de RDW op de hoogte te stellen. 40% van 25 is 10, kom je op 35 kW uit, dat haal je echt niet meer op de testbank. Zou je dus na een crash/aanrijding op de testbank moeten, waar ik echt nog nooit van gehoord heb bij motorfietsen, zou het nog goed komen. Ik kan me ook niet voorstellen dat een onderzoeksteam bij een verkeersongeval de halve motor gaat strippen om de inlaat rubbers te controleren, sterker nog, ik verwacht dat ze de moeite niet nemen om het verschil tussen de modellen op te zoeken.
Op een moderne motor waar de begrenzing in de software zit verwacht ik wel dat ze hem gaan uitlezen...
 
De rubbers waren inderdaad knoephard. De originele had ik erbij. De motor was al teruggevoerd toen ik hem kocht.
Om de set weer terug te monteren, vervolgens een vermogens uitdraai bemachtigen en dit bij het RDW klaar krijgen, ben je toch wat centjes verder.
Zo'n waaghals om eigenwijs op 37kw te gaan rijden, dat ben ik niet, ook al haalt de motor dit niet. Dan heb je toch een motor onder je kont waar je niet mee mag rijden (waar alleen Nederland zo gigantisch moeilijk over doet).

Na proefgereden te hebben op de Benelli was ik verkocht, en een paar daagjes later, de motor ook 😅
 
Ik snap je ''angst'' daarvoor wel hoor, maar in wezen blijf je binnen de wet. Het motor vermogen verhogen is helemaal niet illegaal. Het is prima toegestaan om het een bepaald percentage te verhogen (de vermeende 40% dus) als je daarmee binnen je rijbewijs valt van 35kW is er geen vuiltje aan de lucht.

De set monteren is gewoon werk, als je zelf wat kunt heb je het in een middagje sowieso klaar.
Maar wat fris en nieuws is altijd lekker 8-)

Alle eerlijkheid. Die 37kW Transalp 600 die ik net klaargemaakt heb loopt lekker, trekt goed door enz. Heel spannend en uitdagend is het blok niet en zal het ook nooit worden. Al gaat het echt harder dan het BMW'tje dat ik had, het blok van de BMW was leuker.

Nederland doet er net zo moeilijk over als andere Europese landen. Oké leeftijd ligt wat hoger, maar verder is de handhaving wel redelijk gelijk, nl niet bestaand als het op papier klopt. Bij een staande houding (komt eigenlijk zelden voor) kijkt oom agent even naar het motorvermogen op het pasje en naar je rijbewijs. Klopt dat met elkaar gaat hij echt geen rollerbank er bij halen of je inlaat rubbers inspecteren _O-
 
Tijdens mijn staandehouding keken ze alleen naar de plaat en mijn rijbewijs. Kentekenbewijs was niet nodig en geen vraag over het vermogen. Gingen er gewoon van uit dat ie nog lekker 35kw was(wat ie ook is)
 
Ze hebben zo'n kenteken scanner waar alles al op staat. Die hebben ze sneller klaar dan dat jij naar je pasje kunt grijpen.

Zo ben ik een keer met de auto staande gehouden omdat hun automatische scanner aan gaf dat hij nog geschorst was. Achterhaalde informatie gezien dat toch al een half uur niet meer zo was :9
Dat geheel ter zijde. Ze hebben zo'n ding in de auto die blijkbaar vol continue zelf op jacht is naar belastingontduikers, voertuigen op naam van personen met een verlopen/ongeldig rijbewijs enz. Komt gelijk de hele historie en specsheet bij te staan.
 
Ze hebben zo'n kenteken scanner waar alles al op staat. Die hebben ze sneller klaar dan dat jij naar je pasje kunt grijpen.

Zo ben ik een keer met de auto staande gehouden omdat hun automatische scanner aan gaf dat hij nog geschorst was. Achterhaalde informatie gezien dat toch al een half uur niet meer zo was :9
Dat geheel ter zijde. Ze hebben zo'n ding in de auto die blijkbaar vol continue zelf op jacht is naar belastingontduikers, voertuigen op naam van personen met een verlopen/ongeldig rijbewijs enz. Komt gelijk de hele historie en specsheet bij te staan.
Ja klopt maar mijn punt was meer dat je echt niet bang hoeft te zijn dat ze bij een normale staande houding er naar kijken :Y
 
Van mij was ook meer ter bevestiging dat ze echt wel naar het vermogen kijken, al is het alleen maar digitaal. Met een 37kW motor op kenteken ben je dus nog steeds de lul _O-
 
Van mij was ook meer ter bevestiging dat ze echt wel naar het vermogen kijken, al is het alleen maar digitaal. Met een 37kW motor op kenteken ben je dus nog steeds de lul _O-
Op die fiets, ja nee op kenteken moet alles kloppen ja. Maar als ie op kenteken klopt (max 35kw) dan kijken ze niet verder
 
Ik heb hier nu een Transalp 37kW staan uit 1995. Echt wel vlot. Nu heeft m'n maat een 37 kW Pegaso en had ik een BMW F650 35kW (op papier).
In het echt blijken die 1 cilinders toch aardig minder puf te hebben. Ze hebben een heel sterk midden gebied, maar de hele range van die Transalp is gewoon sterker.
Een maatje van mij had destijds een 25kW GSX-F. met optrekken was die vergelijkbaar vlot met de 35kW F650, maar vooral als de snelheden hoger werden reed hij er echt bij weg. Die multi cilinders lopen gewoon harder en hebben een breder bereik.

Mosterd na de maaltijd boodschap:

Ik heb er even naar gekeken, blijkbaar zijn het de inlaat rubbers die het spul begrenzen. Dan had ik het achteraf wel geweten in jouw schoenen. Setje nieuwe rubbers er op. Voor het opfrissen ook wel lekker, want ze worden kneiter hard.
Heb jij gewoon goed onderhoud gedaan, maar toch per ongeluk de verkeerde rubbers besteld. Gezien het wel paste heb je ze gemonteerd.

M'n reet dat een 1992 motor z'n originele vermogen nog haalt, 35kW blijf je dus wel onder.
Ik meen dat (ter verificatie zelf even checken!) er 40% vermogenstoename max zijn zonder de RDW op de hoogte te stellen. 40% van 25 is 10, kom je op 35 kW uit, dat haal je echt niet meer op de testbank. Zou je dus na een crash/aanrijding op de testbank moeten, waar ik echt nog nooit van gehoord heb bij motorfietsen, zou het nog goed komen. Ik kan me ook niet voorstellen dat een onderzoeksteam bij een verkeersongeval de halve motor gaat strippen om de inlaat rubbers te controleren, sterker nog, ik verwacht dat ze de moeite niet nemen om het verschil tussen de modellen op te zoeken.
Op een moderne motor waar de begrenzing in de software zit verwacht ik wel dat ze hem gaan uitlezen...
Het is eigenlijk heel simpel, als er op je kenteken 37Kw staat en mag maar 35Kw volgens RBW dan doet het er niet toe hoeveel de motor op dat moment nog echt levert. Daar hoef je geen rollenbank voor te gebruiken. Mogelijk begrijp ik je verhaal verkeert.
 
Ja klopt maar mijn punt was meer dat je echt niet bang hoeft te zijn dat ze bij een normale staande houding er naar kijken :Y
Dat is toch het eerste waar naar gekeken wordt? Of je wel het juiste rijbewijs hebt voor het voertuig waar je dan op rijdt?
 
Het is eigenlijk heel simpel, als er op je kenteken 37Kw staat en mag maar 35Kw volgens RBW dan doet het er niet toe hoeveel de motor op dat moment nog echt levert. Daar hoef je geen rollenbank voor te gebruiken. Mogelijk begrijp ik je verhaal verkeert.
Zijn Transalp staat op 25kW. Hij was bij openen van dit topic van plan hem op te voeren/37kW versie maken. Er staat dus 25kW op papier. Stel dat hij hem origineel maakt zonder omkeuren. Dan zou je lang niet op 37, maar eerder op 30 uit komen.
Vermogens toename mag (tot 40% dacht ik) zonder op te geven. Hij zou dus toch legaal bezig zijn als hij dus onder de 35kW uit komt?
 
Zijn Transalp staat op 25kW. Hij was bij openen van dit topic van plan hem op te voeren/37kW versie maken. Er staat dus 25kW op papier. Stel dat hij hem origineel maakt zonder omkeuren. Dan zou je lang niet op 37, maar eerder op 30 uit komen.
Vermogens toename mag (tot 40% dacht ik) zonder op te geven. Hij zou dus toch legaal bezig zijn als hij dus onder de 35kW uit komt?
Hij heeft nu een Benelli.
 
Terug
Bovenaan Onderaan