verschil 600-1000 racer(4cyl) met 1000(2cyl)?

na 1000/ 2 cyl: race met........

  • 4cyl/1000

    Stemmen: 2 13,3%
  • 2cyl/1000

    Stemmen: 1 6,7%
  • 4cyl/600

    Stemmen: 10 66,7%
  • 2cyl/750

    Stemmen: 0 0,0%
  • 4cyl/750

    Stemmen: 2 13,3%
  • andere

    Stemmen: 0 0,0%

  • Totaal aantal stemmers
    15

spyro

MF veteraan
9 aug 2003
1.919
0
Ben aan het onderhandelen voor een r1 of r6 (ex cup machienes).
Komende van een 1000 - 2 pitter ( sp1) vraag ik me af :
- hoe verschillend rijden die in vergelijk met m'n sp1?
qua : bochtensnelheid
Remmen
Uitacceleratie
Heeft iemand die stap gemaakt en heeft ervaring?(2 naar4pitter, 1000 naar600).
(bv. met de sp uitaccel. is met fluwelen handschoen, lastwissels= bodybuilding, remmen zijn uitmuntend ).
Mijn voorkeur gaat nu uit naar een r6 ( kan gezien mijn toestand niet testen, op circuit).
graag wat ( serieus) advies /ervaringsbeleving.

VAN IEMAND DIE DE OVERSTAP GEMAAKT HEEFT!
 
Laatst bewerkt:
Een 600 is wat handelbaarder dan een 1000. Iets hogere bochtensnelheid dus. Maar (logisch) minder vermogen. Wat rondetijden maakt het niet eens zo heel veel uit volgens mij.
Een 4cil. is wat piekeriger dan een 2cil.

Vinden jullie van mijn ondertitel by the way })
 
Een 600 is wat handelbaarder dan een 1000. Iets hogere bochtensnelheid dus. Maar (logisch) minder vermogen. Wat rondetijden maakt het niet eens zo heel veel uit volgens mij.
Een 4cil. is wat piekeriger dan een 2cil.

Vinden jullie van mijn ondertitel by the way })


hij is leuk :+ en klopt ook in mijn geval bekeken
 
overigens spyro een 2cilinder 750 ik zou er eerder een 2cilinder 650cc van maken
Kan ik niets mee, ik kan wel met een 750/2cyl.( bv.duc 748/749) in de 600 meerijden maareen 650 2 cylinder?? Aan welk type denk je?
 
Vindt dit ( maar dat is persoonlijk) geen mooie motor, ben ook geen Ronald en wil graag ( tamelijk) relax 1.33-1.35rs draaien!( op Assen).

Moet met een 600cc 4 cilinder geen probleem zijn om zulke tijden te rijden.
Nouja, ik zou het niet kunnen denk ik, maar als je enige ervaring op Assen hebt wel.
 
Ik heb een overstap gemaakt van een Fireblade Y2K (152pk) naar een gixxer 600 (115pk).

Eerste wat ik na een proefritje aan de verkoper vroeg is of hij zeker weet dat de remmen goed zijn.
Tweede ding dat me opgevallen is dat ik verschrikkelijk weinig vermogen had.(niet vreemd :] )

Maar, mijn eerste circuitbezoek resulteerde met 3 sec snellere rondetijd!
Ik kon makkelijker insturen, later remmen (tot in de grindbak) maar de schakelfouten werden meteen gestraft.
In het begin zat ik vaak te laag in de touren en verloor daardoor bochtsnelheid.
Uitaccelereren was ook heel moeilijk. Ik moest dus opnieuw "leren rijden".
Bij een 600cc mis ik een beetje vermogen, want zelf ben ik een beetje te zwaar en te groot voor een standaard 600cc.

Ik zou toch voor een nieuwe 600cc gaan! :)
 
Ik heb een overstap gemaakt van een Fireblade Y2K (152pk) naar een gixxer 600 (115pk).

Eerste wat ik na een proefritje aan de verkoper vroeg is of hij zeker weet dat de remmen goed zijn.
Tweede ding dat me opgevallen is dat ik verschrikkelijk weinig vermogen had.(niet vreemd :] )

Maar, mijn eerste circuitbezoek resulteerde met 3 sec snellere rondetijd!
Ik kon makkelijker insturen, later remmen (tot in de grindbak) maar de schakelfouten werden meteen gestraft.
In het begin zat ik vaak te laag in de touren en verloor daardoor bochtsnelheid.
Uitaccelereren was ook heel moeilijk. Ik moest dus opnieuw "leren rijden".
Bij een 600cc mis ik een beetje vermogen, want zelf ben ik een beetje te zwaar en te groot voor een standaard 600cc.

Ik zou toch voor een nieuwe 600cc gaan! :)
Kijk , daar heb ik iets aan :} Kan je bij het uitaccelereren het gas snel( bruut) openen?
 
Kijk , daar heb ik iets aan :} Kan je bij het uitaccelereren het gas snel( bruut) openen?
Als ik een 1000 en een 600 vergelijk dan kan ik zeggen JA.

Maar met mijn huidige gixxer voel ik de achterkant wegglijden (en niet een klein beetje) als ik het gas snel open doe.(kan ook aan mijn achtervering liggen)
bv. in de nationalebocht, stekkenwal en bianchi(zolder).
 
Laatst bewerkt:
Ik heb zelf 600 en Fireblade 900 gereden. 1000 cc rijdt gewoon een stuk "luier", je hoeft minder te schakelen omdat je meer koppel hebt. Maar door het surplus aan pk's is het ook wel uitkijken met uitacceleren. Een 600 is lichter, stuurt sneller....Tis maar wat je rijstijl is en voorkeur. Het is sowieso erg wennen van een SP naar een R6 bijv., maar wie weet bevalt het je enorm. De praktijk zal het toch moeten uitwijzen allemaal, zou eerst eens vragen of je van iemand een keer mag rijden op een R6 (na je herstel :P
 
Reed vroeger ZX9 op straat maar zag die niet zitten voor circuit, nu merk ik dat ik met de R6 gerust heel vroeg op het gas kan maar dat je inderdaad een enorme dip hebt vanaf het moment dat je durft onder de 9000 toeren duiken met de R6 ... wat remmen betreft remt de R6 beter dan de ZX9 ...
 
Juist! Vaag iemand z'n brommer voor een paar rondjes.

Ik heb zelf geen ervaring met 2-cilinders en kan je dus niet goed helpen. Heb met de 'oude' ZX6 van '99 op het circuit gereden en de Zx9R van 1998 en nu met de zx6rr.
Met de 600 die ik nu heb zit ik lekker sportief zodat ik een betere rijhouding heb en dat is erg lekker! Ziet er ook op de foto's wat beter uit en het viel dit voorjaar bij veel mensen erg op dat mijn rijhouding erg verandert is.

Een SP zit ook erg sportief natuurlijk, denk dat dit een vereiste is voor op het circuit zeker als je wat langer bent. Bij een R6 moet je de clipons onder de kroonplaat zetten......gaat Joris ook doen als die R6 doorgaat.

Tegen je gevoel in moet je vooral in het begin een 600 nog 1 tandje verder terugtikken zodat ie op toeren blijft dus idd boven de 9000 toeren.
 
Bij een R6 moet je de clipons onder de kroonplaat zetten......gaat Joris ook doen als die R6 doorgaat.
:? :? en waarom dan?
Ik ga ze juist terugzetten,dus weer bovenop!
Bij de juniorcuprijder Roy t N,staan ze ook erboven,dus zal wel goed zijn,daarbij komt dat ze bij mijn suzuki er ook boven zitten en daar reed ik veel fijner en sneller mee.
Standaard setting of tot max.6mm doorsteken,meer niet!

On-Topic,met een 600 is makkelijker snel rijden,kijk maar hoe dicht en veel rijders in die cup op mekaar zitten,>600 zijn dat er veel minder,dus moeilijker.
 
Juist! Vaag iemand z'n brommer voor een paar rondjes.

Ik heb zelf geen ervaring met 2-cilinders en kan je dus niet goed helpen. Heb met de 'oude' ZX6 van '99 op het circuit gereden en de Zx9R van 1998 en nu met de zx6rr.
Met de 600 die ik nu heb zit ik lekker sportief zodat ik een betere rijhouding heb en dat is erg lekker! Ziet er ook op de foto's wat beter uit en het viel dit voorjaar bij veel mensen erg op dat mijn rijhouding erg verandert is.

Een SP zit ook erg sportief natuurlijk, denk dat dit een vereiste is voor op het circuit zeker als je wat langer bent. Bij een R6 moet je de clipons onder de kroonplaat zetten......gaat Joris ook doen als die R6 doorgaat.

Tegen je gevoel in moet je vooral in het begin een 600 nog 1 tandje verder terugtikken zodat ie op toeren blijft dus idd boven de 9000 toeren.
Probleem is, moet nu beslissen/kopen, kan echter nog niet testen ( wordt ca februari of iets vroeger), de 600 is ok, is een ex wk fiets ( dus daaraan zal het niet liggen).Het" hoog toeren rijden en houden"wordt denk ik mijn grootste aanpassing!
 
Als het een WK fiets zou ik het zeker doen. Kost alleen meer doordat je om de 1500-2000km een blokcontrole moet laten uitvoeren. Bij MIle is het redelijk betaalbaar voor Kawasaki maar Ten Kate zal waarschijnlijk een stuk duurder zijn. Of is het geen Honda :?

:? :? en waarom dan?
.
Omdat als je lang bent er beter op zit! Okay als je achterkant is verhoogd zal wel weer schelen maar een R6 zit naar mijn zin niet sportief genoeg. Ik bedoel ik zit te dicht op het stuur.

Of heb jij betere oplossingen voor dit probleem :?
 
Na 'n dikke twin zal de stap bij viercilinders naar 'n V4 't fijnste zijn gok ik. Lekker veel power onderin (zoals je gewend was bij 'n V2), maar je kan 'm toch ver in de toeren jassen tot (bij mij) de 10.000rpm (blijft maar trekken). Maargoed, daar gaat het geloof ik even niet over.

4-in-lijn betekent vaak veel toeren maken (op 'n dikke 1000 na misschien). En je was gewend een enorme bult koppel te hebben onderin...

Die 600 maakt weer veel goed door z'n lagere gewicht en handling.

Gewoon eens proefrijden op een 600cc racertje...

(Ben zelf overgestapt van 600cc in lijn naar 750cc V4, enorm verschil qua koppel onderin.. werd nl. gek van het constante geschakel)
 
:? :? en waarom dan?
Ik ga ze juist terugzetten,dus weer bovenop!
Bij de juniorcuprijder Roy t N,staan ze ook erboven,dus zal wel goed

Hou nou eens op met naar andere kijken/luisteren!!!!je moet doen wat voor JOU het beste is
maar er zit idd wel wat in ja :+
Vork nu wel goed ???
 
Hou nou eens op met naar andere kijken/luisteren!!!!je moet doen wat voor JOU het beste is
maar er zit idd wel wat in ja :+
Vork nu wel goed ???
Ik heb geen idee wat goed is,maar mijn zithouding klopt gewoon niet op die R6 en voel me blijkbaar daardoor er niet lekker op.
Vering is vast wel beter,maar heb het nog niet in de tijden kunnen zien.
Assen geen verbetering en de ring was 2 seconden trager,al heb ik daar niet gepushed.Was ook niet nodig helaas.
Toch vreemd dat het nog niet lukt met wel verbeterde vering :?
Ik heb hier ook nog een straat R6 en ga daarvan de voorvork maar naar SO brengen,kan ik switchen tijdens een voorjaarstraining ofzo,istie gelijk gegarandeerd recht! ;)
Nog maar een jaar proberen dan,al wordt de cup veranderd!!!!...combinatie met ONK heb ik begrepen '( Dat worden dan lange weekenden en twijfel of ik voortaan maar alleen DocShop ga rijden,leukere banen,geluid en geld :}
 
kenne we mooi weer een boxie delen *D
weet ook nog niet wat het wordt volgend jaar maar rijden wordt het .
weer met mn gsxerretje 750
oh ja spyro 750 is ook nog een optie he :+
 
Hey Spyro,

K hoop dat je elke dag wat vooruitgaat met je gezondheid.

Zoals je weet rij ik ook SP1 (met standaard tandwielen) en word ik bij snelheden boven de 200 km p/u van alle kanten voorbijgereden.

Ik weeg 95 kg en ben iets van 1.87 lang.

Ik heb gekozen voor een kant en klare R1 racer die dit jaar Superstock heeft gereden en heb daar nu 1 x op proefgereden op Assen. Hij moest nog 2 wedstrijden rijden, dus k heb em rustig aan ff een sessie geprobeerd en dit is ongelofelijk. Of je nou een bocht uitaccelereert in 2, 3 of 4, t maakt allemaal niet uit. Een superkoppel en superacceleratie, waar de SP1 bij verbleekt. In de Superstock wordt gereden met standaard motorfietsen. Mijn nieuwe heeft dus alleen andere vering, akrapovic uitlaatsysteem en een andere gearing.

Een Fireblade (oude) heb ik ook geprobeerd maar de R1 is echt onwijs. Ik denk persoonlijk dat een R6 je tegen gaat vallen, omdat je toch een heel andere vermogenafgifte hebt dan bij de SP1. Tuurlijk is ie lichter en stuurt ie prima, maar de R1 is gewoon een kanon.

Ik ga volgende week 2 dagen naar Mugello en dan kan ik een wat beter antwoord geven op je vraag. Verder kun je natuurlijk komend jaar een keer op de mijne rijden om ff te proberen.

Ik ga het een jaar proberen en als de R1 me achteraf niet blijkt te bevallen, ga ik terug naar een SP1 of SP2 en zal die dan helemaal circuitklaar gaan maken.

Vooralsnog terugdenkend aan m'n proefsessie denk ik dat ik een hele goede stap heb gemaakt met de R1 en ik denk niet snel meer terug te gaan naar een 2 cilinder. Die hou k dus voor op straat.

Suc6 met je beslissing

deeptone
 
Ben 1.80m en weeg 65kg dus een r6 moet kunnen, alleen, ga ik het koppel van een 1000 niet missen?Heb weinig zin om konstant max te moeten rijden, heb niets te winnen, wel veel te verliezen!
Nou morgen hak ik de knoop door, indien de keuze me niet bevalt kan ik nog altijd switchen :9
 
Terug
Bovenaan Onderaan