Verschil Automotor en motormotor

Best of both worlds.

1300cc-VW-Beetle-Engine-Swapped-Motorcycle.jpg

VW kever 1300 blok in een Dnepr MT10-36 frame. :9~

Net gepost door @boxertwin in een ander topic.
Wat een gaaf ding. :}
 
Vaag herinner ik me een Rizzla Racing Day op Assen waar we met de Lotussen aanwezig waren. Er was een klasse in het leven geroepen en ik meen dat het een kitcar was met een Yamaha1000 motor en bak: De Arcobaleno.
Dus een formule auto met een motorfiets aandrijving. Die reden alle records aan stukken met een blok van duizend knaken waar andere tienduizenden euro's voor een beetje performance uitgaven, zoals de formule ford, 3, en wat meer van die formule-autoklassen. Dat records aan stukken rijden t.o.v. die hele dure eliteklassen had een gevolg: We hebben de arcobaleno's nooit neer teruggezien en zelfs van Assen zijn ze weggestuurd.
Er staan ongetwijfeld wat onwaarheden in mijn verhaal omdat ik me er helemaal niet mee bezig heb gehouden maar in grove lijnen is het wat ik er van opgepikt heb.
Maar het is tekenend voor wat een motorfietsmotor in een vierwieler doet
 
Laatst bewerkt:
Zijn we er uit? Niet? Dan gewoon eens op een snelle motor stappen en je verbazen hoe hard dat gaat in korte tijd.

Klaar.
 
Is wellicht wel een goed idee om eens een moderne motor te proberen. Ik stoorde me aan de arrogante houding van sommige autobezitters die vol trots vertellen dat hun kleine motortje veel meer presteert dan zo’n hoogtoerige (30 jaar oude) motorfiets. Daar komt inderdaad bij dat die moderne auto met zoveel gemak (snel) kan worden bereden door elke willekeurige grijze bejaarde mevrouw. Maar even ter verduidelijking: zit liever op die oude Honda dan in zo’n koekblik.
BTW: toen ik de Polo moest volgen was het heel slecht weer, regen. Dat maakt het voor de motor al moeilijker en ik ben geen regenrijder.
Een motor maakt het niet uit of er water uit de lucht valt, want zo'n ding denkt niet na.
 
Mwa, dat ligt heel sterk aan het bouwjaar.

Mij oude 1983 GPz1100 met 120pk was best rap maar zoop als een ketter. 1:10 was rustig rijden met een clubje maten 50-75pk motoren en 1:8 als je ook maar een klein beetje echt ging spelen.
Mijn 2018 Versys 1000 heeft ook 120pk en heeft in iedere versnelling en ieder toerental een koppel waar je eng van wordt en rijdt in een clubje met 50-75pk motoren rond het 1:21 - 1:22 en als je gaat spelen tegen een R6 dan rij 1:16 -1:17.

Met toerer Versys voelt lichter en minder saai.
Je versys motor book voelt ook Saai en log aan voor een 1000cc. (ik heb er al op gereden)
Je moet het wel een beetje in verhouding zien.
De gasreactie is nogal zacht, de motor bouwt niet snel toeren. (dat is wat ik bedoel)

Een mt09 daarintegen bouwt wel snel toeren en hangt lekker aan het gas.
(zelfs daar viel het verbruik goed mee.)

Er zit 35j verschil tussen beide motoren, dan is het ook logisch dat het verschil in verbruik groot is.
Sommige motoren verbruiken zelfs minder als je vlotter optrekt en meer toeren maakt.
 
Dat is een goede vraag. Waar het mij om gaat is dat ik als het ware “ een beetje jaloers” wordt op die auto krachtbronnen. Die grote SUV wordt met zo’n klein knullig motortje met geweld voortgestuwd, en dat ook nog bij een heel laag toerental. Olieverversen om de 20 of 30.000km .En ze blijven nog lang heel ook. En in verhouding veel zuiniger met benzine. Terwijl wij met onze hoogtoerige , om aan vermogen te komen, motorfietsen , zo’n zware asobak met 4 personen erin nauwelijks kunnen bijhouden op de weg. Waarom loopt de motorfietstechniek blijkbaar zoveel achter? Laatst zei een bezitter van een Renault Cadjar met een 800cc motortje die nauwelijks 4000 toeren draait erin dat hij niet snapte waarom een 650 cc , met anderhalf keer meer toeren, motor fiets zo slecht presteert. Moest hem eigenlijk wel gelijk geven.

Hier staat het prima uitgelegd, laat je even weten of het jouw vraag beantwoord heeft ?

 
de rest mag lekker door beppen over hoe ze met hun puch maxi vroeger een trekker dr uut trokkn en hoogtoerig versus blaat, laat het vooral niet inhoudelijk worden ;) :j
 
Een kennis van me heeft een Suzuki S Cross 1000cc. (Auto) Als je motorkap opendoet moet je met een vergrootglas het motorblok zoeken. Dat is kleiner dan een 500cc motorfiets. Heb er een stukje mee gereden en het voelt alsof je een 3 liter heb. Je wordt er gewoon bang van. Daar kan mijn 650 motorfiets bij lange na niet tegenop.
Denk niet dat die suzuki nou echt geweldig snel is met zen 11 seconden tot 100 , denk dat zelfs mijn 150cc (SS50) bij de stoplichten dat tot 100km/h de kleine 150cc wint , er is echt iets mis met jou honda dan , want tegen een 'normale' 500cc + motorfiets moet die suzuki het afleggen .
 
Laatst bewerkt:
Hier staat het prima uitgelegd, laat je even weten of het jouw vraag beantwoord heeft ?

Yes, daar heb je wat aan. Verbaas nog wel dat zo’n ding heel blijft in handen van mensen die totaal geen gevoel voor techniek hebben. En met zeer lange onderhoud intervallen. Dat is wel weer knap van die constructeurs
 
Nou ja, er zijn zat gevallen van kleine hoogvermogende turboblokken in auto's die niet erg veel kilometers halen, het is gewoon een gevolg van zwaar belast worden. Ook de snelle diesels komen niet meer aan de kilometrages die een 200D fluitend deed, mede vanwege de veel ingewikkeldere technologieën die meer aandacht vragen.
 
Nou ja, er zijn zat gevallen van kleine hoogvermogende turboblokken in auto's die niet erg veel kilometers halen, het is gewoon een gevolg van zwaar belast worden. Ook de snelle diesels komen niet meer aan de kilometrages die een 200D fluitend deed, mede vanwege de veel ingewikkeldere technologieën die meer aandacht vragen.

Milieu bullshit. Ze zijn onbetrouwbaarder geworden en gaan minder lang mee door de idiote milieu eisen.
 
Feit.

Kan bosch wel roepen dat de precisie en fijninjectie van de cr diesels perfect is..wat helemaal waar is. Maar das in perfecte omstandigheden en zonder alle milieueisen erom heen. Men kan geen verbranding motor meer ontwikkelen zoals vroeger die voldoet aan de eisen tegenwoordig....
Of wacht....2 takt???? :)
 
We leven in een wereld waar zelfs benzinemotoren al worden voorzien van een roetfilter :')

Ze zijn helemaal doorgedraaid, en als fabrikanten niet vrolijk meedoen krijgen ze miljoenen aan boetes.
 
Ook elektrische zoals tesla wordt het niet. Vandaag nog over gehad met collega. Z'n zoon werkt bij gomez truck. Waterstoftanks in het ladderchassis met waterstofvebrandingsmotor.
Dus..h2 tanken voor je accupakket te laden...en als verbranding. Dat is volgens meerdere de toekomst.
Niet pluggen..niet pv-en, geen brandstofcel alleen.

Maar laat de diesel maar ff doorgaan. Elke sukkel die naar omslagpunten kijkt van zeg 15000 a 20000 km verdien ik aan. Dat ik dan zeg...koop geen diesel meer...sja. domkop
 
de rest mag lekker door beppen over hoe ze met hun puch maxi vroeger een trekker dr uut trokkn en hoogtoerig versus blaat, laat het vooral niet inhoudelijk worden ;) :j
De Puch Maxi van mijn broertje trok de Jawa 350 van mn vader met passagier achterop er uit... Waarschijnlijk niet van uit stilstand, maar wel vanaf 70km/h
 
Laatst bewerkt:
Nou ja, er zijn zat gevallen van kleine hoogvermogende turboblokken in auto's die niet erg veel kilometers halen, het is gewoon een gevolg van zwaar belast worden. Ook de snelle diesels komen niet meer aan de kilometrages die een 200D fluitend deed, mede vanwege de veel ingewikkeldere technologieën die meer aandacht vragen.
En van de reparatiekosten van sommige moderne diesels kun je een andere auto aanschaffen..

Ik geloof Nissan, Navara geloof ik, daar willen de dieselpompen het nog wel eens van begeven, kosten om te repareren/vervangen; 10.000AUD
Iemand hier in de buurt had een Mazda 3 gekocht, daar ging het Ad Blue systeem van kapot, Mazda deed het niet meer, moest 7000AUD kosten om te repareren, dat hebben ze weten te omzeilen, dit was schijnbaar een knullige oplossing, maar dit kostte nog 3000AUD. Door al die electronica werkt ook bijna niets meer als er iets uitvalt of verandert is..

Dit is echt iets dat het vroeger wel beter was..
 
De Puch Maxi van mijn broertje trok de Jawa 350 van mn vader met passagier achterop er uit... Waarschijnlijk niet van uit stilstand, maar wel vanaf 70km/h
Mijn eerste motor was een nieuwe Jawa 640.
Ik reed nog zonder rijbewijs, maar kwam een Puch Maxi tegen in de bebouwde kom.
Die wilde ik er wel ff uittrekken. :Y

Misschien dat het mij nu zou lukken, maar toen werd ik finaal afgedroogd.
Ik was er echt stuk van. _O-
 
  • Leuk
Waarderingen: Loki
Weten wat er gaat komen als je aan het gas draait is niet saai.
Snap wat je bedoelt.. Maar op straat is het opzoeken van de limiet niet altijd handig. En als vering, demping, chassis en remmen voorspelbaar zijn.. dan kan een opzwepende afgifte van het blok door ouderwetse 2takt techniek.. of turbo.. voor sommigen best wenselijk zijn.

Als het totaalplaatje te capabel is, pas interessant bij extreem rijgedrag.. dan is dat ook niet alles. Zelf hecht ik veel waarde aan beleving bij lage snelheid. Met een fijn afgestelde en kort gegearde twin is het feest vanaf 25km/u ofzo. Altijd alert, altijd beleving en altijd meer dan genoeg power tot de 150 ofzo. Uitwringen niet nodig.. echt zalig.
 
Mijn motorfietsblok lijkt juist erg op een autoblok, hij is hier al eerder genoemd. Hij trekt tussen 2000 en 6000 tpm prima en vrijwel lineair , draait bij 100 km/u een rustgevende 3000 tpm, lijkt gemaakt voor de eeuwigheid en heeft een serviceinterval van 12.000 km. Zo zijn er natuurlijk wel meer, maar deze loopt altijd tussen 1:25 (scheuren) en 1:33 (rustig toeren).
 
Terug
Bovenaan Onderaan