verschil CC's Honda Shadow 750vs1100

Vlaamse Dom

Die hard MF'er
24 jun 2013
731
0
Deurne
Laten we even stellen dat beide uit 1998 afkomstig zijn.
Welke rijdt het leukste, meest comfortabel (als er al een verschil is) en wat is het verschil in acceleratie.

De Shadow 750 of de 1100.

de aankoopprijs is hier zo goed als hetzelfde
de verzekering voor mij is praktisch hetzelfde.

Maar wat rijdt nu het leukste.
Is de 750 al voldoende genoeg qua acceleratie of voelt die nogal log aan en kan ik beter voor een 1100 gaan?

Moet je met de 1100 dan weer heel voorzichtig zijn met de "gaspedaal"?

Toevallig mensen die ze allebei gehad hebben?
 
Rij zelf met een 750.

Leuk maar soms kort van adem...

Je moet eerst een vooral eens kijken naar de algemene toestand en het aantal kilometers van beide shadows....

Zijn ze vergelijkbaar zou ik gaan voor 1100, is de 750 beter in orde zou ik gaan voor de laatste.

Testrit zal alles wel duidelijk maken....
 
'verschil CC's Honda Shadow' > 'verschil CC's Honda Shadow 750vs1100'
 
kort van adem.
Bedoel je dan eerder op de snelweg?
Mij is het zo niet te doen voor de snelweg (ik zal wel rustig 100 rijden) maar ik bedoel eerder of je het snel beu wordt.
Veel mensen die bv een 125 en soms zelfs een 500 pakken heb ik na een maand al weten zeggen dat ze meer power willen.
Dus ik vraag me gewoon af wordt je een 750cc snel beu of is het wel genoeg om rustig rond te cruisen.
 
Ik vind een 750 genoeg. Ik rij ook niet zo veel en al niet snel op autosnelweg...dan waai ik er bijna af als ik 120 rij.

Maar meer power is altijd leuk... Als ik moet kiezen tussen 2 even mooie motors voor hetzelfde geld ik ook voor iets zwaarder ging.

Als je niet met 2 'zware' personen op een 750 rijdt, is het volgens mij goed te doen maar ik ken je verwachtingen niet he. Testrijden is de boodschap.

btw, ik denk dat iedereen af en toe wel eens hoopt nog wat meer power te hebben? Of ben ik daar mis?
 
zowiezo zou ik een proefrit doen maar ik was eerder aant vissen achter persoonlijke meningen van mensen met een 750CC :-)

@Stevenstunt: goh met 2 zware personen nu niet maar reken toch maar even dat ik al een 92kg. weeg dus ;-)
 
Wat verwacht je eigenlijk van een motor ? Waar ga je het voor gebruiken ?

Ik heb een 750cc. Het is echt geen racemonster, maar 130-140km/uur vind ik lekker rijden. Veel hou ik dan niet meer over, ik denk dat de top echt op 160 ligt. Dat zal voor de 1100 ook wel niet anders zijn, mssn iets meer acceleratie vermogen. Daarentegen zal de 750 mssn weer zuiniger in gebruik zijn. Als ik niet voorbij de 100 ga, is het 1:24 (fabrieks af, met de huidige aanpassingen: 1:20) en met 130-140 is het 1:16.
 
ik zou hem gewoon gebruiken om in de zomer van en naar het werk te rijden (een rit van een kwartier int Stad) en in de weekends misschien van Antwerpen naar de Kempen ofzo.

Ik geef zo niet om topsnelheid want dan kocht ik wel een Fireblade maar gewoon om te zien wat mensen van hun 750 cc vinden. Is het snel genoeg om auto's te passeren of op de snelweg een vrachtwagen te passeren zonder een half uur op vermogen te moeten wachten als je aan de hendel draait.

Wat betekend dat verbruik van 1:24 eigenlijk? :-)
Want hier in Belgie zeggen we bv. 6L/100KM, dus hoe reken je dat eigenlijk om??

Enig idee trouwens wat de "echte" actieradius is van een 750cc Shadow (met volle tank).
 
1:24 => 1Liter = 24km of 4.2L/100km.

Als ik rustig rij is het 220-240km en dan heb ik nog 30km op reserve.
Meestal rij ik echt hard door en dan doe ik 180km op een tank en nog 20 km op reserve.
Ik heb geen problemen om normaal verkeer, vrachtwagens en meeste auto's voorbij te streven.
 
Kort van adem is inderdaad vooral van toepassing op snelwegen.

Als je 130-140 rijdt, en je wil dan nog gaan inhalen wordt het echt werken... :-)

Ook als ik met vrienden op stap ben (zij hebben bv 1200 en 1600 cc) is het wel duidelijk dat het geen funky race machine is....:-)

Voor de rest is het echt een betrouwbare en degelijke motor
 
Dom, ik rij met mijn Black Widow (shadow 750) iets meer dan 200km met een volle tank.

Vrachtwagens inhalen is zeker geen enkel probleem. Als ik autosnelweg rij is het meestal rond de 110-120, 130 bij het inhalen... trekt vlotter op aan die snelheden dan mijn bedrijfswagen (astra break) maar dat is maar een 1300'tje :)
 
Als je voornamelijk in 't stad wilt rondrijden en af en toe eens een korte trip daarbuiten, dan is een chopper niet de meest voordehandliggende keuze. Je zal me niet horen zeggen dat het niet kan, want met elke motor kan je in de stad rijden, maar er zijn handigere alternatieven.

Echter, als je altijd al van dit type motor gedroomd hebt, dan is dit ineens een mooie. Wil je vergelijken met auto's dan verhouden die motoren zich als een 1,6l diesel tov een 2.0l diesel. Met de 750 kan je alles wat jij wil. Met de 1100 ook, maar met iets meer vermogen, iets beter oppakken in lagere toeren, ...

Kijk echter wel ook naar het totaalgewicht van de motoren. Hoe zwaarder de motor, hoe minder makkelijk te hanteren aan de hand of bij lage snelheid. In dat opzicht kan het bijvoorbeeld interessanter voor jou zijn om een 750 te kopen ipv een 1100. Als dat verschil minimaal is (ik ken de motoren niet), dan zou ik voor de 1100 gaan.

Kwa topsnelheid en "snelwegmogelijkheden" ga je aan beide genoeg hebben. Op topsnelheid van de 750 zal je meestal niet lang rijden omdat je dan echt wel veel wind tegen krijgt.
Het grootste voordeel van de zware tov de minder zware is in mijn ogen het hogere koppel, waardoor je krachtiger kan hernemen, minder zal moeten schakelen, ... Het nadeel is over het algemeen het gewicht.

Aan u de keuze.
 
Even reageren op een oud topic.
Ik ben namelijk ook in de markt voor een cruiser en had een vt750 op het oog. Maar krijg veel opmerkingen over mijn lengte(1.95) en dat ik daarom een grotere motor moet kiezen, maar ik zie in de specs niet heel duidelijk grootte verschil tussen de 750 en 1100. Iemand hier ervaring mee?
Note: ik kom uit bij bouwjaren 1997 - 2003
 
Even reageren op een oud topic.
Ik ben namelijk ook in de markt voor een cruiser en had een vt750 op het oog. Maar krijg veel opmerkingen over mijn lengte(1.95) en dat ik daarom een grotere motor moet kiezen, maar ik zie in de specs niet heel duidelijk grootte verschil tussen de 750 en 1100. Iemand hier ervaring mee?
Note: ik kom uit bij bouwjaren 1997 - 2003
Niet veel verschil qua prestaties of afmetingen?

Het probleem met jouw lengte is al gauw dat je op een kleinere bv met je knieeen boven de tank uitkomt en/of dat het er uitziet als een reus op een brommer. (zie je avatar).
 
Haha ja dat was de eerste motor waar ik op heb gereden na halen van mijn rijbewijs.
Ik bedoel inderdaad de afmetingen. Motorisch snap ik de verschillen maar mij gaat het meer over of ik er op een 1100 minder als een reus op een brommer uitzie
 
Volgens mij (niet gecontroleerd) heeft de VT1100 al een aardig langere wielbasis dan die 750. Dat scheelt visueel meestal al een stuk in dat opzicht.

(Ik heb zelf overigens met m´n 1.93m een beetje hetzelfde probleem)
 
De marauder op mijn foto zou een wielbasis hebben van 1645, een vt750 1615mm en een 1100 1650mm.
Zoals bijna elk antwoord bij een nieuwe motor zoeken, passen en meten in de motorzaak. Is even kijken of ik in de buurt ergens kan proefzitten :)
 
De marauder op mijn foto zou een wielbasis hebben van 1645, een vt750 1615mm en een 1100 1650mm.
Zoals bijna elk antwoord bij een nieuwe motor zoeken, passen en meten in de motorzaak. Is even kijken of ik in de buurt ergens kan proefzitten :)
Proefritje maken en veel langzaam langs etalageruiten rijden })
 
Ps. Ik schrijf het hier altijd standaard als er een vraag komt over chopper/cruiser voor den langen mensch:
Forward controles (zo ver mogelijk naar voren) en stuur met liefst zo weinig mogelijk pull back (bv. dragbars) . Zowel qua comfort (in de zin dat je lengte niet in de weg zit) als qua aanzicht het beste.
 
Ja daar heb ik net een filmpje van zitten kijken.4" forward controls op een vt750 maakt echt uit. Goede tip
 
Een 1100 zit gewoon 1000 euro boven een 750. Dat maakt de keus wel lastig.

Keep u posted
 
Terug
Bovenaan Onderaan