Verschil in bereik rebound linker en rechter voorvork poot

Ronnie_Doorzon

Die hard MF'er
Donateur
12 nov 2002
434
16
Groningen
Dag allen,

Eindelijk eens toegekomen om te kijken naar het afstellen van mijn vering. Maar nu merk ik dat mijn voorvork een verschil laat zien in bereik (aantal klikken) dat de rebound versteller heeft tussen de linker en de rechter poot. Links kan ik maximaal 9 standen kiezen en rechts 12. Ze waren ook anders afgesteld links had ik 4 en rechts 7 klikken.

Het gaat om een Ducati 996 uit 1999.
Voorvork is een Showa 43mm Upside down voorvork (beide poten gelijk).

Heb wel net de voorvork olie vervangen.
Heb beide veren gemeten en die is voor beide poten 15mm over de service limiet heen, dus die ga ik sowieso vervangen, maar dat verklaart volgens mij niet dit verschil.

Wie weet wat er aan de hand is?
 
Hoeveel (deel van) een omwenteling is één klik?
Een klein beetje productie tolerantie kan best een beetje uitmaken in dit soort dingen. Aan de andere kant, denk ik niet dat je het gaat merken. Sommige motoren hebben demping verstelling maar op 1 van de 2 vorkpoten.
 
Hoeveel (deel van) een omwenteling is één klik?
Een klein beetje productie tolerantie kan best een beetje uitmaken in dit soort dingen. Aan de andere kant, denk ik niet dat je het gaat merken. Sommige motoren hebben demping verstelling maar op 1 van de 2 vorkpoten.

Even snel bekeken, 6 kliks beide poten is 1 hele omwenteling. Heb beide nu ongeveer op de zelfde hoogte ingesteld, halverwege het bereik.

Het is een Ducati.

Zeg dan niks... :X Voorvork is op vele andere merken ook toegepast. Motor heeft trouwens meer dan 100000 km gereden. Dus die opmerking die kennen we inmiddels wel....

Is de ene soms ingaande, de andere uitgaande demping? Komt wel meet voor.

Ik dacht beide gelijk, maar heb inderdaad gezien dat op nieuwe vorken dit zo is, heel bijzonder, snap nog niet zo goed hoe dat systeem werkt.

Volgende keer gaat hij weer open voor nieuwe veren en glijringen, etc. Waar moet ik dan naar kijken?
 
Nog even een plaatje zodat we weten waar het over gaat. Stel schroef in het midden boven op de poot. Als er apart per poot ingesteld kan worden staat er vaak ook bij wat het is. Nu lijken ze beide gelijk.

IMG_6745.JPG

En nog even voor het totaal beeld. Ik weet het heeft niks te maken meer met de vraag. Maar wie wil er nu geen mooie Duc zien ;)
IMG_6744.JPG
 
Best kans dat er in z,n verleden een andere poot in gegaan is van bijvoorbeeld een later model.
Zou het hier kunnen vragen ,
 
Verkeerd in elkaar gezet

Ok duidelijk. Ook een idee wat ik verkeerd gedaan kan hebben? Alle onderdelen netjes op volgorde gehouden en met werkplaatshandboek stap voor stap alles gedaan. Weet niet of dit voor mijn olie wissel actie al zo was, maar goed nu moet hij toch weer uit elkaar en zou volgende keer dit ook weer netjes willen hebben.
 
Best kans dat er in z,n verleden een andere poot in gegaan is van bijvoorbeeld een later model.
Zou het hier kunnen vragen ,

Kan natuurlijk ook nog. Al ben ik wel 2de eigenaar en zijn bijna alle km's er door mij opgezet. Morgen maar eens even kijken of ik ergens op de poten een nummer kan vinden om dat uit te zoeken.

Zal ook nog even in dat topic posten, maar dacht omdat dit niet perse een merk specifieke vork is, misschien meer mensen ervaring mee.

Dank voor meedenken allen!
 
Volgens de ownersmanual behoren beide poten gelijk te zijn wat aantal klikken betreft,beide poten 12x.
Misschien iets defect in het stelmechaniek.

Top dank voor de check! Zelf overheen gelezen dan :$

Ik zag ook ergens staan dat sommige onderdelen niet uit elkaar mogen. Zal morgen even kijken welke dit zijn. Zul je natuurlijk zien dat je dit nu net niet kunt open en schoonmaken..... Any way ben hier al een stuk mee geholpen.
 
Ik heb zulke poten wel eens gekocht op eBay om ze in mijn monster te zetten
Heb ze toen naar een vering specialist gestuurd en die heeft er een vracht werk aan gehad
Gelukkig had ik dat werk betaald met een 1inch doppendoos die hij kon gebruiken
Motto van dit verhaal voorvorken slijten ook
 
Ok duidelijk. Ook een idee wat ik verkeerd gedaan kan hebben? Alle onderdelen netjes op volgorde gehouden en met werkplaatshandboek stap voor stap alles gedaan. Weet niet of dit voor mijn olie wissel actie al zo was, maar goed nu moet hij toch weer uit elkaar en zou volgende keer dit ook weer netjes willen hebben.
Voor het monteren de rebound helemaal in draaien.
 
Voor het monteren de rebound helemaal in draaien.

Zo heb ik het nu gedaan. Heb nu meer stel mogelijkheden terug gekregen ben van 9 naar 24 klikken gegaan :$
Werkplaats handboek zegt trouwens rebound compleet open. Dus dat gaat nu poging 3 worden en dan ook op beide poten zodat ze het zelfde proces hebben doorlopen.

Dit dus.
Bij montage is het met de verstelling fout gegaan.
Als je bij montage de "dop" waar de VEER-verstelling in zit 1 van deze verder als de andere erop draait krijg je dit verschijnsel.

Daarna niet de dop er te ver op draaien, tot ie net aan zit, anders heb je straks link 12 kliks en rechts 10.

Dop nog een keer hoog en een keer lager vast gezet, maar het bleven er nu 24. Zal lengte meten hoever ik hem er heb opgedraaid en dat herhalen voor de andere poot.
 
Volgens de ownersmanual behoren beide poten gelijk te zijn wat aantal klikken betreft,beide poten 12x.
Misschien iets defect in het stelmechaniek.

Heb ook nog even gekeken voor een 996 uit 1999 zegt mijn workshop manual 14x. Klopt helaas nog niet met wat ik nu heb dus. links = 24 en rechts = 12.

Uit welk land komt Showa?

On topic: je schrijft dat jij bijna alle km's heb gereden. Wanneer is de vork voor het laatst geserviced?

Veel te lang geleden, als in ik kan het mij niet meer precies herinneren. Denk een jaar of 8 geleden en een dikke 50k gereden km's.
Wou er nu maar een gewoonte van maken om dit jaarlijks te gaan doen.
 
De klikjes zeggen niet zo veel, het ene merk gebruikt klikjes het andere merk doet het met slagen.
Met de reboundverstelling helemaal ingedraaid schroef je de dop erop totdat je hem net op de stift voelt drukken, dan zet je de borgmoer vast.
dat herhaal je bij de tweede vorkpoot.
Dan zal de rebound vanuit helemaal dicht weer open te zetten zijn, de laatste 2? klikjes zullen weinig meer doe vermoed ik.
 
Heb ook nog even gekeken voor een 996 uit 1999 zegt mijn workshop manual 14x. Klopt helaas nog niet met wat ik nu heb dus. links = 24 en rechts = 12.



Veel te lang geleden, als in ik kan het mij niet meer precies herinneren. Denk een jaar of 8 geleden en een dikke 50k gereden km's.
Wou er nu maar een gewoonte van maken om dit jaarlijks te gaan doen.
Je heb niet goed gelezen die 14x is de zachtste combinatie mogelijk,dus cobinatie van in en uitgaande damping,
dit is het aantal verstellingen,

STANDARD factory setting is as follows:


compression:


12 clicks;


rebound:


11 clicks

PS: Showa is Japans,met als aandeelhouder Honda. :Y
 
Je heb niet goed gelezen die 14x is de zachtste combinatie mogelijk,dus cobinatie van in en uitgaande damping,
dit is het aantal verstellingen,

STANDARD factory setting is as follows:


compression:


12 clicks;


rebound:


11 clicks

PS: Showa is Japans,met als aandeelhouder Honda. :Y
Showa.png


Ik dacht dat ik dit moest lezen als. Fabriek af staat hij afgesteld op 11 klikken voor de rebound van een totaal van 14 (zowel rebound als compressie kunnen tot 14). Waarbij de 14de de zachtste demping geeft.

Moet ik dit anders interpreteren?
 
Bekijk bijlage 1515112

Ik dacht dat ik dit moest lezen als. Fabriek af staat hij afgesteld op 11 klikken voor de rebound van een totaal van 14 (zowel rebound als compressie kunnen tot 14). Waarbij de 14de de zachtste demping geeft.

Moet ik dit anders interpreteren?
Hmm,zeker Italiaanse manier van instructieboekjes schrijven,ik had een andere owners manual gelezen,daar staat het net weer iets
anders in,snap er ook niks meer van.Je zou het in het Ducati topic van het MF kunnen vragen,daar zitten de kenners.
 
Hmm,zeker Italiaanse manier van instructieboekjes schrijven,ik had een andere owners manual gelezen,daar staat het net weer iets
anders in,snap er ook niks meer van.Je zou het in het Ducati topic van het MF kunnen vragen,daar zitten de kenners.

Ook leuk klussen zo ;-) Heb hier 3 boeken liggen met technische instructies voor dit model en alle 3 zeggen wat anders voor het servicen van de fork.
bijvoorbeeld olie vullen en afmeten: 1 zegt zonder onder bus erin, 1 zegt daar niks over (moet het dan wel of niet?) en 1 zegt expliciet met bus erin....

Gaat lekker idd:? Gelukkig ook wat gevonden waarmee ik misschien verder kan voor de rebound afstelling. Dus dat ook maar eens proberen. Post wel weer om te laten weten of dat de oplossing nu is. Morgen poging 3!
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan