Verschil in bereik rebound linker en rechter voorvork poot

Ronnie_Doorzon

Die hard MF'er
12 nov 2002
434
15
Groningen
Dag allen,

Eindelijk eens toegekomen om te kijken naar het afstellen van mijn vering. Maar nu merk ik dat mijn voorvork een verschil laat zien in bereik (aantal klikken) dat de rebound versteller heeft tussen de linker en de rechter poot. Links kan ik maximaal 9 standen kiezen en rechts 12. Ze waren ook anders afgesteld links had ik 4 en rechts 7 klikken.

Het gaat om een Ducati 996 uit 1999.
Voorvork is een Showa 43mm Upside down voorvork (beide poten gelijk).

Heb wel net de voorvork olie vervangen.
Heb beide veren gemeten en die is voor beide poten 15mm over de service limiet heen, dus die ga ik sowieso vervangen, maar dat verklaart volgens mij niet dit verschil.

Wie weet wat er aan de hand is?
 
Vandaag poging 3.

Rebound eerst helemaal opengezet op beide poten. Daarna 3 hele onwentelingen in (6 kliks per omwenteling). Toen de fork cap er zover mogelijk opgezet en de lock nut vast gedraaid. Getest door de rebound verder in te draaien (ging niet) beide rebounds wil alleen verder open en hebben dan beide zelfde bereik.

Vork heeft nu beide kanten 18 klikken ipv 14, ik vind het eerst wel best. Kan ze in ieder geval het zelfde afstellen. Volgende keer nieuwe veren, bushes en seals en dan maar 2,5 omwenteling in draaien om dichter naar de 14 te komen zoals het hoort.

Dank iedereen voor de hulp. Juiste antwoorden werden hier gegeven.
 
Vandaag poging 3.

Rebound eerst helemaal opengezet op beide poten. Daarna 3 hele onwentelingen in (6 kliks per omwenteling). Toen de fork cap er zover mogelijk opgezet en de lock nut vast gedraaid. Getest door de rebound verder in te draaien (ging niet) beide rebounds wil alleen verder open en hebben dan beide zelfde bereik.

Vork heeft nu beide kanten 18 klikken ipv 14, ik vind het eerst wel best. Kan ze in ieder geval het zelfde afstellen. Volgende keer nieuwe veren, bushes en seals en dan maar 2,5 omwenteling in draaien om dichter naar de 14 te komen zoals het hoort.

Dank iedereen voor de hulp. Juiste antwoorden werden hier gegeven.

:t
 
Vandaag poging 3.

Rebound eerst helemaal opengezet op beide poten. Daarna 3 hele onwentelingen in (6 kliks per omwenteling). Toen de fork cap er zover mogelijk opgezet en de lock nut vast gedraaid. Getest door de rebound verder in te draaien (ging niet) beide rebounds wil alleen verder open en hebben dan beide zelfde bereik.

Vork heeft nu beide kanten 18 klikken ipv 14, ik vind het eerst wel best. Kan ze in ieder geval het zelfde afstellen. Volgende keer nieuwe veren, bushes en seals en dan maar 2,5 omwenteling in draaien om dichter naar de 14 te komen zoals het hoort.

Dank iedereen voor de hulp. Juiste antwoorden werden hier gegeven.

Misschien voor die volgende keer:

Je kan je rebound naald 14 of 15 klikjes in draaien, voordat je hem wil monteren. Dan draai je de dop (met rebound verstelling en naald) met je vingers (dus geen sleutel) voorzichtig in de demperstang totdat je voelt dat hij zijn zitting ligt raakt. --> Ik draai de rebound dan voor de zekerheid 2 of 3 klikjes terug, dan weet ik zeker dat ik niet de naald in de zitting druk met het vast zetten van de contra moer <--
En dan zet je de dop vast tov de demperstang met de contramoer. Je kunt nu gelijk controleren of je aantal klikjes kloppen voor dat je de poot dichtschroeft.
Het handigste is om een plaatje te maken met een gat en een zaagsnede wat je om de demperstang en onder de contra moer kunt schuiven en zo de veer nog ff naar beneden kunt houden.

Verder of die bus tijdens olie niveau er nu wel of niet inzit maakt niet zo heel veel uit. Het is maar een hele dunwandige bus, en neemt dus amper volume in beslag. Maar meestal mag je er vanuit gaan dat je olie niveau afmeet voor dat je de veer monteert, en alles daarna uiteraard. Ook zit er een beetje ruimte om te spelen met je luchtkamer, deze kun je bijv aanpassen als je dit nodig vindt. In de meeste gevallen kun je een veer er vrij makkelijk uit vissen, maar die bus onder de veer is wat lastiger. En dat wordt meestal de poot op zijn kop houden. Vandaar dat die bus niet zo belangrijk is, zolang je maar iedere x op de zelfde manier je luchtkamer meet als die aanpast.
 
Ik ben een tijdje terug met mijn voorvork bezig geweest, en ik had ook wat problemen met die schroeven.
Bij de mijne zaten er verschillende lengtes stiften in, die de beweging van de stelschroeven naar beneden brengen.
Ook de kleppen onder in de poten kunnen vast zitten
 
Terug
Bovenaan Onderaan